Oma of moeder in verzorgingstehuis stoppen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Re: Oma of moeder in verzorgingstehuis stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 21:35

IK heb dus zelf gewerkt in de zorg
en heb dit allemaal met eigen ogen gezien en meegemaakt..
Vrouwtje lag al best een tijdje te roepen voordat er uit eindelijk iemand kwam kijken naar haar, en dat was niet eens de verpleegster die polhoogte kwam op nemen maar de schoonmaakster! De vrouwtjes roepen wel vaker om kleine dingetjes dus de zusters dachten laat maar even maar ze had toch mooi haar heup gebroken kunnen hebben of iets!
Mijn moeder komt alleen in een tehuis als het echt niet anders kan! 24/7 in het oog gehouden moet worden ect. Voor haar koken en het huis schoon maken kan ik wel

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:43

Je hebt zelf gewerkt in de zorg?
1 verzorgingshuis bedoel je?

En daarom is dit overal het zelfde? kom op zeg!

verpleging loopt zich de poten onder hun lijf uit, enwerken keihard.

ga nou niet roepen dat dat niet zo is, beetje onrust stoken.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:45

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:57

Mijn moeder werkt ook in een bejaardentehuis. Het is er hier echt bagger geregeld.. Meestal maar een of twee personeelsleden per afdeling! Die moeten dan in hun eentje alle mensen verzorgen in een paar uurtjes tijd.. Er schijnen bij mn moeder een aantal mensen tussen te zitten die ontzettend vervelend zijn, bellen om de kleinste scheet.. "Zuster, ik kom niet aan de afstandsbediening.." En dan zal het dus best wel eens voorkomen dat iemand is gevallen en belt, maar de zuster heeft net iemand onder de douche staan.. en dan kunnen ze uiteraard niet diegene laten vallen en naar de volgende gaan.
Maar er zijn hier inderdaad ook een aantal werknemers die het allemaal niet zo veel kan schelen.. die 5 voor 5 hun werk laten vallen en naar huis gaan. Maar ook een aantal die wel even tot half 6 (onbetaald) doorwerken om de laatste mensen even naar de eetzaal te brengen. Mijn moeder was ook een van die lieve werknemers :)
Ik ben blij dat mijn moeder sinds een tijdje is overgeplaatst naar de thuiszorg, want dat bejaardentehuis dat redde ze echt niet meer :n Hectisch was het daar!

Hier bij ons wordt er niet gestolen door het personeel gelukkig, maar wel door mensen buitenaf! Pas nog een jongen die gewoon brutaal naar binnen liep alsof hij even bij oma op bezoek ging.. ging gewoon bij een mevrouw de kamer in terwijl de zuster die vrouw aan t verzorgen was.. zuster dacht dat het de kleinzoon was, en de oude vrouw dacht dat hij bij de zuster hoorde.. bleek later gewoon een dief te zijn :=

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:05

Mijn oma heeft ook in een verzorgingstehuis gezeten en dat kon gewoon niet anders. Ze was echt zwaar dement en wij waren niet in staat om voor haar te zorgen omdat ze simpelweg elke dag medische hulp nodig heeft die wij haar niet kunnen geven.

Laatst was op het nieuws over Thomas-huizen. Kleinschalige verzorgingshuizen met minder bewoners en meer personeel. Ging van een particulier uit, helaas was dit voor mijn oma te laat want ze is helaas overleden. Maar daar was het echt perfect voor haar geweest.

Ik denk niet dat het een kwestie is van in een tehuis "stoppen" maar is het ook wel verantwoord om iemand die dement is thuis te houden. Sommige worden gewoon agressief en zijn een gevaar voor zichzelf en anderen. Ook als iemand dringend medische hulp nodig heeft, is dat soms thuis niet mogelijk.

Het wordt tijd dat de overheid is meer geld gaat investeren in de zorg.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 22:48

Als ik naar de reacties van Wietsje92 sharoontje en mystictinker kijk zijn het toch niet al te positieve dingetjes die hun hebben gezien en meegemaakt in het verzorgings te huis..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:42

Sommige reacties hier vind ik wel een beetje kort door de bocht hoor!

Ik werk in de psychiatrie, en ik moet zeggen dat inderdaad niet alles even netjes geregeld wordt. Over het algemeen niet uit onwil, maar uit onmacht, door bijvoorbeeld veel tekorten en tijdgebrek. Ik ben op mijn werk verantwoordelijk voor groepen van 15 mensen, in mijn eentje, en ik kan mijzelf niet in 15 delen ook al zou ik dat willen. Dat betekent dat sommige mensen soms even moeten wachten ja. Zoals iemand eerder al zei kan ik niet iemand alleen onder de douche laten staan omdat een ander per direct een sigaretje wil hebben uit kantoor.

Ik kan goed inschatten wanneer iemand mij dringend nodig heeft en wanneer mensen wel even kunnen wachten. Ik vind dat sommige clienten best wat minder veeleisend mogen zijn als het gaat om kleine dingen. Mensen die werken in de zorg hebben hun pauzes hard nodig, en ik neem mijn pauzes dan ook (dat is namelijk het enige kwartiertje op een werkdag dat ik even rustig kan zitten. De middagpauze die hebben wij niet eens, want daar is geen tijd voor). Clienten weten dat inmiddels en stellen hun (niet dringende) hulpvraag dan een kwartiertje uit. Als er iets dringends is of iemand heeft zich bevuild dan help ik natuurlijk gelijk.

Mijn opa heeft trouwens in een top verzorgingstehuis gezeten; hij was iederen dag helemaal schoon en fris, en er werd veel aandacht besteed aan zijn uiterlijk. Kleding paste altijd netjes bij elkaar qua kleur, zelfs zijn sokken werden met zorg uitgezocht. En de verpleging was ontzettend vriendelijk, ook naar ons toe. Had niet beter gekund denk ik!

sharoontje schreef:
Ze heeft nog wel een kaart naar de zusters van de betreffende afdeling gestuurd voor de crematie, en slechts 1 zuster kwam opdagen.

Ik vind het erg netjes dat er in ieder geval 1 is gekomen. Je kunt echt niet van personeel verwachten dat ze allemaal naar elke begravenis of crematie komen hoor. Over het algemeen zijn er veel tekorten, en kunnen ze personeel onder diensttijd niet missen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf in mijn vrije tijd ook geen begravenis of crematie bijwoon als het gaat om clienten van mijn werk (niet omdat het me niets kan schelen, maar omdat ik genoodzaakt ben werk en prive gescheiden te houden. Bovendien overlijden er best veel mensen, en heb ik mijn vrije tijd ook hard voor mezelf nodig met deze baan). Dat kun je gewoon niet van iedereen verwachten.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:53

Ik heb mijn oma ook een tijdje in huis gehad, maar dat was op het laatst ook echt geen doen meer. Soms viel ze gewoon weg en gaf dan over, als dat zou gebeuren als we er niet waren dan zou ze gestikt zijn.. Inmiddels heeft ze nooit meer zo'n 'aanval' gehad, maar het was toch een heel onveilig gevoel om haar thuis achter te laten als het niet anders kon. In sommige gevallen is er gewoon geen andere optie meer dan een verzorgingstehuis.. En niet alle verzorgingstehuizen zijn zo slecht, er zijn ook heus wel betere.

Mijn oma woont in Spaland, en daar heeft ze het best wel naar haar zin. De zusters zijn vriendelijk terwijl mijn oma dat echt niet altijd is. Ze krijgt keurig netjes op tijd haar medicijnen, eten doen ze gezamelijk, ze hebben tussen de middag een keuzemenu, ze wordt regelmatig naar de kapper van het huis gebracht, gaan vaak ergens heen (dierentuin enz)..

Ik ben wel benieuwd waar jij dan stage gelopen hebt Daan.
Dit hoef je natuurlijk niet in het topic te zetten ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:55

Ten eerste stop je niet iemand in een verzorgings tehuis. Dat kan helemaal niet meer. Je hebt een indicatie nodig. Die krijg je alleen als er dringende dingen mis zijn. Als je niet meer goed ter been bent, of als je altzheimer ontwikkeld oid. Maar niet omdat je oud bent.

Ten tweede moet je je beseffen dat de zorg voor een oudere niet makkelijk is, en niet iets wat onderschat moet worden. Je kunt nu heel stoer roepen dat je het allemaal wel zelf doet, maar als je het zelf moet gaan doen piep je wel anders. Vergeet niet dat iemand ook problemen kan hebben met het afvegen van zijn/haar achterste. Of problemen met doucen. Of niet meer uit bed kan komen zonder hulp. Of er niet in. Ben jij bereid je hele huis aan te passen? Om om te leren kan met apparatuur als tilliften. Om thuis te moeten blijven, want als ze naar de wc moeten dan moeten ze ook. Om bijvoorbeeld incontinentie materiaal (een 'luier') te verwisselen?
De zorg voor een oudere houd ook in rekening houden met een bepaald dieët, bepaalde dingen niet of juist veel eten, heel zacht koken, of met heel veel smaak en kruiden omdat de smaak achteruit gaat, alles malen of prakken.

Ik denk dat je blij moet zijn dat er mensen zijn die deze zorg over willen nemen, die affiniteit met het vak hebben. Veel verzorgings- en verpleeghuizen zijn super goed. Het huis waar ik werk hoeven mensne niet meer een week van te voren op te geven wat ze eten willen, maar kunnen ze op dat moment kiezen uit de maaltijd wagen, en binnenkort krijgen ze een heus restaurant waar alles alla minute vers wordt klaargemaakt. De zorg staat altijd klaar voor bewoners, ook als ze lastig zijn. Er wordt alles aan gedaan om het bewoners zo prettig mogelijk naar de zin te maken...

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 05:52

Citaat:
Ten 1e Oud vrouwtje roept al 10min zuster zuster ,zuster komt u nou toch?
Uit eindelijk gaat iemand van de huishouding kijken . Vrouwtje is gevallen en de huishoudster haalt hulp.De zuster komen dus gewoon op hun dooie gemak of helemaal niet ! Ik dacht dat zorg voor de bewoner voorop stond zoals in de brochure word aangegeven?

Je weet dat het mensje al langer aan het roepen is, je weet dit namelijk zo goed te vertellen, waarom help je het mensje zelf niet?

Ik vind de titel van je topic walgelijk trouwens, je doet dus alsof alle verzorgins- en/of verpleeghuizen slecht zijn.
Scheer ze niet allemaal over 1 kam, of al helemaal niet de zusters.
In elk team heb je wel iemand die het alleen voor het salaris doet, maar 99% heeft wel zijn hart op de goede plek, maar kan soms gewoon even niet anders.
Het is toch overduidelijk dat er een zwaar personeelstekort is in de zorg.
Het is zwaar werk, voor weinig, dus je moet wel van het werk houden om het te blijven doen, of in ieder geval enige verbondenheid met het werk voelen.

Verder kan ik me helemaal aansluiten bij lijntje87... Ben het compleet met je eens!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 05:55

Vjestagirl schreef:
Ten eerste stop je niet iemand in een verzorgings tehuis. Dat kan helemaal niet meer. Je hebt een indicatie nodig. Die krijg je alleen als er dringende dingen mis zijn. Als je niet meer goed ter been bent, of als je altzheimer ontwikkeld oid. Maar niet omdat je oud bent.

Klopt, naar een bejaardentehuis gaan mensen alleen vrijwillig. Als ze niet goed ter been zijn dan kun je iemand niet dwingen om er heen te gaan.
Voor mijn opa hebben we een rechterlijk bevel moeten aanvragen, zodat ze hem met de ambulance hebben kunnen wegbrengen op een brancard. Hij was zwaar dement, echt gevaarlijk voor zichzelf en anderen, en werd uiteindelijk (na jaren) gedwongen opgenomen in een psychiatrische instelling nadat de rechter bij ons thuis was geweest en mijn opa hem had uitgescholden :+ Toen pas kon de rechter de handtekening zetten en hebben ze hem tegen zijn wil mogen meenemen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 05:58

DaanxBien schreef:
Ik heb een jaartje in een verzorgings tehuis stage gelopen en ik moet zegge dat ik mn moeder er niet in wil hebben!

Uit eindelijk gaat iemand van de huishouding kijken . Vrouwtje is gevallen en de huishoudster haalt hulp.De zuster komen dus gewoon op hun dooie gemak of helemaal niet ! Ik dacht dat zorg voor de bewoner voorop stond zoals in de brochure word aangegeven?

Sommige mensen blijven de hele dag bezig met zuster roepen. Geloof me, na een uur ben je het goed zat. Ik weet het het hoort niet en eigenlijk moet je echt gaan kijken. Maar er zitten zeikerds bij :o

Ten 2e Ik hoor van meerdere bewoners dat word gestolen door personeel of vreemde van buitenaf.

Een heleboel bewoners zijn ook dementerend vaak, die stelen ook wat los en vast zit en geven daar vervolgens andere de schuld van

Ten 3e elke ochtend middag en avond komt de medcijn kar die zet medicijnen klaar in de kamer vd bewoner en gaat naar de volgende. Maar toen ik toevallig bij die bewoner ging schoonmaken vond ik wel 20 pilletjes onder bank verstopt :+

Wederom zijn er mensen dementerend en tja die verstoppen alles, want stel je voor dat je vergiftigd wordt. Bewoners kunnen heel slim zijn en net doen alsof ze ze doorslikken om ze 5 min later weer uit te spuwen. je kan moeilijkals politieagent daar bij blijven staan

Tja dan sla ik toch liever aan het doe het zelfe met mn moeder ...

Natuurlijk zijn er wel betere verzorgingstehuizen maar hier in de buurt vind ik het maar weinig goeds..
Heb ook niet veel mensen horen zegge dat ze het naar hun zin hadden daar.

Ze gaat er alleen heen als ik het echt niet aan kan. En dan zal het niet hier in de buurt zijn :o

Ja het kan veel beter in de zorg, maar op dit moment is het werkmoraal erg laag. Mede door bezuinigingen, personeelstekort, personeel wat niet goed geschoold is en de zorg wordt steeds zwaarder.

(maarre ik moet nu gaan werken) :D

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 06:08

Vrouwtje, vrouwtjes? >;)

Ik vind het schandalig zoals het er in sommige verzorgingtehuizen toegaat. Ben je op een respectable leeftijd kan je gaan lopen roepen als je hulp nodig en braaf wachten totdat er hulp komt. Nou weet ik ook wel dat de personeelsbezetting gewoon krap is, er zou veel meer geld in gestopt moeten worden. De grijze golf komt er nu snel aan en dat kan niet anders dan nog meer problemen opleveren.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 08:21

Nymphadora schreef:
Citaat:

Je weet dat het mensje al langer aan het roepen is, je weet dit namelijk zo goed te vertellen, waarom help je het mensje zelf niet?

Ik vind de titel van je topic walgelijk trouwens, je doet dus alsof alle verzorgins- en/of verpleeghuizen slecht zijn.
Scheer ze niet allemaal over 1 kam, of al helemaal niet de zusters.
In elk team heb je wel iemand die het alleen voor het salaris doet, maar 99% heeft wel zijn hart op de goede plek, maar kan soms gewoon even niet anders.
Het is toch overduidelijk dat er een zwaar personeelstekort is in de zorg.
Het is zwaar werk, voor weinig, dus je moet wel van het werk houden om het te blijven doen, of in ieder geval enige verbondenheid met het werk voelen.

Verder kan ik me helemaal aansluiten bij lijntje87... Ben het compleet met je eens!

Ik stond in mn stage tijdelijke onder leiding van de huishoudsters wij mochten alleen schoon maken en geen hulpverlenen als er iets was enkelt hulp halen als er iemand is gevallen . Deed de nivo 2 maar moest eerst meer dan een halfjaar in de huishouding, ben na een maand weggegaan daar niet van :P
Maarja ookal zeiken ze vaak je moet toch gaan kijken als ze je roepen vind want dit vrouwtjes negeerde ze en die lag dus op de grond. Ik ben meestal wel gaan kijken maar dan zeiden ze zuster wilt u dit en dit bij mij doen (steunkousen mee naar de wc douchen ) En dan mocht ik dan niet doen omdat ik niet bij de nivo 2 a 3 stage deed. en een keer helpte ik wel toen kreeg ik weer grote mond van hoofd huishouding dat het niet mocht :\ Nee na elke dag van half 8 tot 4 schoonmaken terwijl het niet mn stage doel was ben ik er maar weg gegaan want ik mocht toch niks anders betekenen voor de mensen dan schoonmaken,

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 08:47

Ik ken wel een aantal verzorgingshuizen waar het er echt schandalig aan toe gaat.
Mijn bek valt iedere keer weer open en dan denk ik , ik ga ook mijn diploma;s halen en de zorg in :)
Ik ken ook wel meiden die in de zorg werken en als ik dan hun gezeur hoor over die oude zeikerds dan denk ik , mens ga wat doen wat je wel leuk vind.
De mentaliteit van de verzorgsters is bar en boos, die willen hun geld verdienen met zo min mogelijk zorgen en ze veel mogelijk niets doen op het werk....

En natuurlijk gaat het er niet overal het zelfde aan toe, ken ook hele goede verzorgingshuizen en zou graag mijn ouders daar in willen zien , maar dat neemt niet weg dat ik wel een oogje in het zeil zou houden met hoe het er dan met mijn ouders aan toe zal gaan...

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:52

Mag ik dan zeggen dat ik vind dat je wel gemakkelijk je conclusies trekt. Als je er zelf niet in gewerkt hebt (ja als HH, is toch anders) kan je erg moeilijk oordelen over de verpleging.
Toen ik zelf nog in de ouderenzorg werkte werd er idd ook wel vanuit de HH doorgegeven van: die mw moet naar het toilet oid, of 'ga die vrouw nou eens wassen, die ligt al 10 minuten te wachten op jullie'

Maar ik denk dat de HH heel weinig besef heeft van wat de zorg alsin de verpleging inhoud.
Er moet maar net iets acuuts zijn..
Ik denk dat het 9 van de 10 keer echt geen onwil is van de verpleging, maar werkelijk een paar handen te weinig..

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar weet bijna zeker dat er vaak wel iets achter zit.
Ik heb ook wel eens iemand op de grond laten liggen, die persoon lag, niks geen pijn, kon alleen niet zelf overeind komen.
Kamer ernaast had ik iemand met een ernstig bloedende wond waar de HAP voor gebeld moest worden en er continue druk op de wond moest worden gehouden en dat gaat dan in zo'n geval even voor.
Dat wil niet zeggen dat ik een slechte verzorgende ben omdat ik iemand laat liggen, alleen heeft iemand anders even mijn zorg harder nodig.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:09

Gaan we weer ;(

Ik vind dat er ook wel mag worden gekeken naar de hoeveelheid geld die de zorg krijgt, wat gekoppelt is aan de hoeveelheid tijd.
Misschien nuttig om je eens te verdiepen in de vele regels die in de zorg gelden.

Er word aangegeven dat iemand vijf minuten moet wachten, sinds wanneer is het erg om vijf minuten te wachten?
Natuurlijk, leven lang zelfstandig geweest. Maar vijf minuten? In die tijd haast ik me de poten onder mijn lijf uit, om die bel te kunnen benantwoorden. Het is namelijk *tamdam* zomervakantie, dus .. geen belroutes. Allemaal je eigen "lijst afgaan", en van die
clienten ook de bellen afhandelen. Maar als je net bezig bent bij iemand kun je niet verwachten dat ik diegene uit de handen laat vallen.

Het is geen vaak geen niet willen van de verpleging, maar onmacht!

En er word ergens aangegeven dat de verpleging dan maar hun sigaretje staat te roken/koffie zit te drinken.
Maar als ik om elf uur 's morgens, om zeven uur begonnen, eindelijk een bakje koffie kan pakken vlieg ook niet meteen omhoog bij een bel. We zijn namelijk mensen, geen machines. En zonder een pauze op zijn tijd kan ik niet functioneren. Net als mensen
in alle andere werksectoren.

En als iemand al voor de zesde dag in de week komt werken. Ja dan moet je ook professioneel blijven. En daar doe je je best voor.
Maar je maakt mij niet wijs dat dit dan geen moeite kost.

En daarbij, ja er zijn inderdaad ook mensen die je rondcommanderen. En echt niet omdat ze dementerdend zijn.
Niet alle oudjes zijn nu eenmaal spontaan lief.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:09

een goede vriend van mij
had ook een demente moeder
die ging iedere dag met z,n shampootje en schone kleding
naar het verzorgings tehuis
waste haar daar maakt een praatje en deed eventjes dr kamer weer netjes maken
kleine moeite toch voor je eigen moeder

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 17:00

Nymphadora schreef:
Mag ik dan zeggen dat ik vind dat je wel gemakkelijk je conclusies trekt. Als je er zelf niet in gewerkt hebt (ja als HH, is toch anders) kan je erg moeilijk oordelen over de verpleging.
Toen ik zelf nog in de ouderenzorg werkte werd er idd ook wel vanuit de HH doorgegeven van: die mw moet naar het toilet oid, of 'ga die vrouw nou eens wassen, die ligt al 10 minuten te wachten op jullie'

Maar ik denk dat de HH heel weinig besef heeft van wat de zorg alsin de verpleging inhoud.
Er moet maar net iets acuuts zijn..
Ik denk dat het 9 van de 10 keer echt geen onwil is van de verpleging, maar werkelijk een paar handen te weinig..

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar weet bijna zeker dat er vaak wel iets achter zit.
Ik heb ook wel eens iemand op de grond laten liggen, die persoon lag, niks geen pijn, kon alleen niet zelf overeind komen.
Kamer ernaast had ik iemand met een ernstig bloedende wond waar de HAP voor gebeld moest worden en er continue druk op de wond moest worden gehouden en dat gaat dan in zo'n geval even voor.
Dat wil niet zeggen dat ik een slechte verzorgende ben omdat ik iemand laat liggen, alleen heeft iemand anders even mijn zorg harder nodig.

Ik heb er wel degelijk ook zelf ik gewerkt maar dat was weer een andere stage, weet wel degelijk hoe het er aan toe moet en kan gaan in de zorg. Maar toen ik bij die stage kwam vond ik het jammer om te zien hoe er werd omgegaan met de dametjes werd omgegaan zo gemakkelijk .
Ons werd altijd vertelt een vrouwtje niet omhoog te helpen als je alleen was en ze was gevallen moest je hulp halen van mensen die in een hogere positie dan jou waren. Had toen nog niet diploma ect,,

Maarja wel jammer dat er erg veel verschil is in hoe mensen worden behanden in tehuizen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:06

Alles kan beter in de zorg, maar we moeten nu eenmaal roeien met de riemen die we hebben.

En soms zijn die riemen veels tekort :\

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:18

Mijn oma zit sinds een paar maanden ook in een verzorgingshuis :o Maar ze heeft zelf aangegeven dat ze dat wilde aangezien ze meer zorg nodig had en de familie niet altijd aanwezig kon zijn :(:)
Ze heeft het er erg fijn, alleen moeten we soms wel achter dingen aan gaan die ze bijv vergeten (mijn oma had bijv nieuwe medicijnen die niet door waren gekomen bij de persoon die ze uitdeelt)
Maar verder kan ik er weinig slechts over zeggen hoor!
Zelf werk ik nu bij de thuiszorg en daar is de tijdsdruk gelukkig niet aanwezig, maar ik snap best dat mensen een pauze kunnen gebruiken na dat heen en weer geren! De zorg is hard werken!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:07

lijntje87 schreef:
Even gequote uit ander topic,
beetje rel schoppen, ga zelf de zorg in voordat je zoiets roept!

Citaat:
Ga eerst eens zelf in de zorg werken voordat je dit soort dingen roept!
Je begrijpt niet hoe je iemand hiermee beledigd!
Verpleegkundige en verzorgende zijn mensen die werken in de zorg omdat ze van mensen houden en graag mensen willen helpen die afhankelijk zijn.
Die doen het niet voor het salaris (dat echt geen ruk voorsteld) terwijl je verschrikkelijk zwaar werk doet, je poten uit je lijf rent om zo goed mogelijk voor iedereen te zorgen.

En weet je wie het hardste roepen dat het niet goed is, en dat "hun" moeder of vader wordt verwaarloosd...
De kinderen die 1x per half jaar komen.

Weet je dat in landen als Spanje/ Suriname/ Portugal etc. bijna geen verzorgingshuizen zijn? weet je waarom?
Omdat zij zelf voor hun ouders zorgen!
Zoals hun ouders jaren voor hun heeft gezorgd toen zij kinderen waren, zo zorgen zij nu voor hun ouders, en zo hoort het!

Dus roep niet dat WIJ slecht voor jullie ouders zorgen, JULLIE laten je ouders in de steek!

Hier ben ik het trouwens ook neit mee eens.

Wat in andere culturen gebruikelijk is hoeft niet nog niet gebruikelijk te zijn. Komt nog eens bij dat niemand zijn ouders in de steek laat als die zijn ouders in een verzorgingstehuis of verpleegtehuis laat wonen. Dat is het kennen van je eigen grenzen.

Je wordt ervoor betaald om dat werk te doen.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:36

Vjestagirl schreef:
Je wordt ervoor betaald om dat werk te doen.

Tuurlijk, je word betaald om je werk te doen.
Maar als je de hele zomer dagen terug kunt komen, veel meer uren kunt draaien door een personeels te kort
of gewoon een dagprogramma niet goed kunt lopen door een personeelsgebrek wordt het lastig om je werk te doen, betaald of niet.

Het gaat hier niet om wantoestanden veroorzaakt door lakse werknemers, maar door de laksheid van o.a. de overheid ten opzichte van de zorgverlening.
Met geld kun je niet alles kopen. Flexibeler zijn gaat soms niet, harder lopen soms ook niet en gaten in het rooster opvullen met
personeel dat er niet is gaat ook niet.

Ik zeg niet dat iedereen aan de mantelzorg moet, wat dat is emotioneel ook niet te onderschatten.
Maar jij gaat wel erg van het slechte van zorgverleners uit ,

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:36

mickydo schreef:
De mentaliteit van de verzorgsters is bar en boos, die willen hun geld verdienen met zo min mogelijk zorgen en ze veel mogelijk niets doen op het werk....

Sorry? Ik tel maar even tot 100 want dit is gewoon kwetsend.. ik ben zelf VIG;er (verzorgende met verpleegkundige elementen) en ik heb de afgelopen 3 jaar op het speciaal onderwijs gewerkt als persoonlijk begeleidster (heb ook SPW4 gedaan). Ik ben SPW gaan doen omdat ik vond dat er te weinig tijd in de zorg is om de mensen aandacht te geven. Dat is zo. Er is TE WEINIG TIJD, TE WEINIG PERSONEEL en TE WEINIG GELD en daar kunnen wij, verzorgenden, NIKS aan doen. De werkdruk is super hoog, je mag blij zijn als je max een half uur per dag pauze hebt. En als je dan ook nog eens als oudste werkt (wat ik de helft van mijn laatste stagejaar in een verpleeghuis heb gedaan), dan heb je vaak niet eens pauze omdat als je daar aan toe bent, je wel weer bezig bent met familie, de arts, fysio, overleg, iemand afdekken, medicijnen etc...

En tuurlijk, ik moet nu aan één vrouwtje denken die altijd nogal chago was, maar naar de mensen toe viel dat wel mee. Meer naar mij omdat ik veel jonger was en oudste dienste draaide terwijl zij op een lager niveau functioneerde. Maar ik denk nu ook aan een oude collega van me, die nog steeds in dat verpleeghuis werkt terwijl ze nauwelijks rond komt met dat salaris (en ze is ook VIG-er) maar er toch blijft werken, uit liefde voor de mensen daar. En zij is zeer zeker niet de enige!!

Ik ga 17 aug met mijn nieuwe baan beginnen, weer terug in de zorg alleen dan licht verstandelijk gehandicapten jongeren/licht volwassenen met veel agressieproblemen waarbij ik regelmatig geslagen/geschopt/ondergespuugd/geknepen zal worden.. kijken hoe jullie daarover denken.. want nee, dat wordt vergeten in al deze klaagzang hier. En ja, ouderen doen dat soort dingen ook!

Citaat:
Maar er zijn hier inderdaad ook een aantal werknemers die het allemaal niet zo veel kan schelen.. die 5 voor 5 hun werk laten vallen en naar huis gaan. Maar ook een aantal die wel even tot half 6 (onbetaald) doorwerken om de laatste mensen even naar de eetzaal te brengen.

In de zorg werk je niet eens tot 17 dus dat is al onzin. Nee, in de zorg moet je rond 5/6 uur je bed uit om om 7.15 te beginnen ;) niet te vergeten dat je ook 2 weekenden in de maand moet werken én je kerst e.d. niet met je familie kan door brengen omdat je voor dezae mensen aan het zorgen bent..

*diepe zucht*

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 07:57

Rustig Ladyjoy :(:)

Ben het wel met je eens. Ik werk sindskort ook als VIG-er bij verstandelijk gehadicapten. Je wil soms niet weten met wat voor krabwonden ik naar huis ga.
Maar ik doe het want als ze 'lief' zijn vind ik het heerlijk werk.
Pauze wat is dat? Op de ne groep kan je rustig even zitten en koffie drinken op een andere groep totaal niet :n

Helaas zullen mensen ons altijd veroordelen door een slechte ervaring terwijl er genoeg mensen zijn die positieve ervaringen hebben, maar die hoor je jammer genoeg niet.