Aspartaam, vergif?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:30

Sja dan drink je het echt niet meer op, dus maakt het ook niet uit. Ten eerste, wie bewaart z'n frisdrank bij zulke temperaturen, ten tweede, als die zooi erin zit en je neemt een slok spuug je het vlot genoeg weer uit :D

_Tara_

Re: Aspartaam, vergif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:32

Misschien proef je het niet eens door alle stoffen die in cola zitten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:34

Dat geloof ik niet, aspartaam haal je er ook supermakkelijk uit, laat staan formaldehyde (dat wordt normaal gebruikt om weefsels/mensen/beesten in te fixeren!) en mierenzuur (autsch).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:36

Ik heb geen idee hoe groot die hoeveelheden dan zijn die er ontstaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:37

ik heb hier ook last van gehad...compleet met opvliegers(ik was toen 35),gewrichtspijnen ,spierpijnen,hoofdpijn....gelukkig dankzij google kwam ik erachter dat het misschien aan de aspartaam lag.
Na bezoeken aan de dokter en endocrinoloog,had ik zelf de oorzaak gevonden...

Ik ben in ene totaal gestopt met de light producten,ik dronk misschien 2 glazenper dag,dus niet echt veel.
Waarschijnlijk is het ene mens er gevoeliger voor dan het andere.

Maar het is troep...een maagmedicijn,waarvan ze toevallig ontdekte dat het zoet smaakte...en is het nu niet verboden in amerika?

Dus geen light producten gebruiken,gewoon water,thee of koffie en dan eens per week een glas 'echte' cola....zo doe ik het tenminste,ik ben al wat ouder en moet ook nog uitkijken dat ik niet te vet word(of liever gezegt....nog vetter...)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:38

Hmm, als je nou een pak light sap heb met de volgende ingredienten, zit er dan aspartaam in??

Deze lijst:

Water, sap uit vruchtensapconcentraat 30% (appel, perzik 4%, rozenbottel, mandarijn), voedingszuur (citroenzuur), zuurteregelaar (natriumcitraat), vitaminen, zoetstoffen (cyclaanzuur, acesulfaam K en sacharine), aroma, conserveermiddel (kaliumsorbaat).

Ik drink ongeveer 2 pakken van dat spul weg in de week, zou het errug vervelend vinden als ik er ziek van zou worden.. :\

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:39

Yessy schreef:
Sja dan drink je het echt niet meer op, dus maakt het ook niet uit. Ten eerste, wie bewaart z'n frisdrank bij zulke temperaturen, ten tweede, als die zooi erin zit en je neemt een slok spuug je het vlot genoeg weer uit :D

Transport, auto in de volle zon, beide worden aardig heet. En lang niet iedereen is zo gevoelig voor smaakjes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:41

Tallie_Ho schreef:
Hmm, als je nou een pak light sap heb met de volgende ingredienten, zit er dan aspartaam in??

Deze lijst:

Water, sap uit vruchtensapconcentraat 30% (appel, perzik 4%, rozenbottel, mandarijn), voedingszuur (citroenzuur), zuurteregelaar (natriumcitraat), vitaminen, zoetstoffen (cyclaanzuur, acesulfaam K en sacharine), aroma, conserveermiddel (kaliumsorbaat).

Ik drink ongeveer 2 pakken van dat spul weg in de week, zou het errug vervelend vinden als ik er ziek van zou worden.. :\

uitkijken...soms staat er op een verpakking...bevat een bron van phenylalanine....dat is dus aspartaam...alleen anders beschreven....de slimmerds.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:43

acesulfaam is ook een zoetstof, mij is altijd gezegd dat die even slecht is...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:46

Ik heb de producent van deze light vruchtensap even aangeschreven :) Ik wil namelijk zeker weten dat ik mijn lijf niet aan het vergiftigen ben als ik 2 pakken per week leegslurp!! :D

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:47

Idd beetje zo'n doorstuurmail, maar dat aspartaam giftig is staat als een paal boven water. Ik probeer light-producten ook zoveel mogelijk te vermijden. Eigenlijk meer producten met zoetstoffen, al valt dat soms tegen met bv kauwgom etc. Veel van die producten zijn suikervrij.

Maar zelfde geldt voor groentes en fruit, alles is bespoten. Wel onder bepaalde normen maar het zit er wél op en we krijgen het wél allemaal binnen. Gifstoffen worden bij mijn weten niet afgebroken in je lichaam, maar je lichaam slaat ze op.. Lekker hoor zo'n mooi groen appeltje of een mooie, rode, sappige aardbei... Beetje sarcastisch maar meer dan half NL weet echt niet wat ze eten.

Een beetje meer bewustwording zou niet verkeerd zijn en betere voorlichting is ook geen overbodige luxe.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:48

Ajoh zoetstoffen zijn alleen slecht in supergrote hoeveelheden. Beetje overdreven allemaal. ;)
Ik drink regelmatig een glaasje cola light (liever een beetje zoetstof, dan dik worden van gewone cola), en ik ben kerngezond hoor. :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:49

Maar betere voorlichting, dan zou niemand meer kopen wat er in de winkels ligt :P
Mensen die hier geïnteresseerd in zijn kan ik echt het boek 100 jaar medische leugens van randall fitzgerald aanraden. Je wilt echt niet weten wat je als mensen allemaal voor stoffen in je lijf binnen krijgt. De meeste kunnen dus inderdaad niet afgebroken worden en dat sla je allemaal op.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:50

Het grootste deel van de lichaamsvreemde stoffen waaronder ook giftige stoffen, worden gewoon afgebroken en die plas/poep/adem/zweet je uit. De rest kan worden opgeslagen in vetweefsel of in de lever (zijn er meer opslagplaatsen?).
Wat meteen het ongezonde van vette vis en lever eten aangeeft. Al is vette vis nog altijd gezond om te eten, omdat er meer goede dan slechte stoffen inzitten :) Lever zou ik persoonlijk laten staan ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:51

dat is ook een misvatting....dat je van zoetstoffen niet dik word...je lichaam denkt namelijk dat het suiker is...hoe het precies zit weet ik niet,maar ik heb dat een keer gelezen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:53

Ik kweek tegenwoordig mijn eigen onbespoten aardbeitjes en tomaatjes, gek genoeg smaken ze ook 10x beter dan de tomaten en aardbeien uit de winkel, zal ook te maken hebben met het gevoel wat je er bij hebt en de "liefde" die erin is gaan zitten! :D

Ik denk dat als ik zou weten wat ik werkelijk aan giftige stoffen binnen zou krijgen dagelijks, ik spontaan niet meer zou durven eten.. Maar is het ook niet zo dat als wij nooit bacterieen en giftige stofjes binnen zouden krijgen, wij ook nooit een weerstand op kunnen bouwen? :)

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:55

Is onzin, er zitten geen caloriëen in.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:56

Ik m oet zeggen dat ik n av een ander artikel over aspataam ook minder light producten ben gaan gebruiken en ik heb sinds dien euhm, tja hoe zeg je dat? een minder opgezette buik en betere stoelgang, jep en dat zonder activia haha. Kennelijk is het toch beter voor je....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:58

Het lichaam breekt echt niet zomaar alle lichaamsvreemde stoffen af... Juist doordat er zoveel nieuwe stoffen worden gemaakt, gesynthetiseerd, de laatste tijd, slaan wij dit allemaal op in ons lichaam. Hoe moet ons lichaam weten hoe 'ie om moet gaan met dit soort nieuwe stoffen? Daar is ons lichaam gewoon niet op gemaakt.

geerke schreef:
dat is ook een misvatting....dat je van zoetstoffen niet dik word...je lichaam denkt namelijk dat het suiker is...hoe het precies zit weet ik niet,maar ik heb dat een keer gelezen.

Klopt. Ze beïnvloeden de hormoonspiegel, vertragen de stofwisseling en vergroten de eetlust.

@ Tallie: Tja weerstand opbouwen tegen bacteriën ok. Maar weerstand opbouwen tegen synthetische stoffen? Dat is meer dat je daar een afbraakproces voor moet ontwikkelen.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:03

Dat van de eetlust vergroten snap ik dus nooit; als ik een paar glazen cola light drink, zit ik vol genoeg om niet meer te hoeven eten! Ik merk er helemaal niks van; dronk tot een paar weken geleden minimaal 2 flessen cola light per week, ben er nu mee gestopt omdat het niet echt goed is voor je tanden, en tussen nu en toen merk ik geen enkel verschil.

Natuurlijk is aspartaam giftig; als je het in kilo's naar binnen werkt. De kleine hoeveelheden die in je eten zitten, zullen het em echt niet doen.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:03

Ik las een paar dagen geleden ook een artikeltje op bokt, werd ook aspartaam in genoemd. Toen ik de titel van dit topic zag ben ik maar even gaan lezen en tot de conclusie gekomen dat ik toch maar gewoon weer water/thee ga drinken. Ik drink eigenlijk zowiezo niet veel frisdrank, maar na het lezen van dit artikel laat ik de light maar staan ;)..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:04

Tegen synthetische stoffen heb je een hele hoop receptoren en pompen die als je die (lichaamsvreemde) stoffen detecteren het hele zooitje zo de cellen weer uitpompen, terug het bloed in, of terug de darmen in. En op die manier kom je er weer vanaf.
Van oorsprong zijn die natuurlijk bedoeld voor natuurlijke ongezonde stoffen, zoals gif/ongezonde stoffen van planten of dieren die gegeten werden. Ze zijn vooral bekend geworden doordat ze je resistent kunnen maken tegen medicijnen. Vooral kankercellen hebben nogal de neiging heel veel van die pompen te produceren, zodat je chemokuur nogal doelloos wordt.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:09

Heb dit ook al vaak gehoord, oa. van iemand uit de medische wereld. Aspartaan is troep! Ik drink of eet nooit lightproducten.

Trouwens als je echt wil afvallen drink dan water. Light lijkt zo'n excuus om een gezonde eetgewoonte te omzeilen.
Laatst bijgewerkt door Sin op 31-07-09 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:12

Yessy schreef:
Tegen synthetische stoffen heb je een hele hoop receptoren en pompen die als je die (lichaamsvreemde) stoffen detecteren het hele zooitje zo de cellen weer uitpompen, terug het bloed in, of terug de darmen in. En op die manier kom je er weer vanaf.
Van oorsprong zijn die natuurlijk bedoeld voor natuurlijke ongezonde stoffen, zoals gif/ongezonde stoffen van planten of dieren die gegeten werden. Ze zijn vooral bekend geworden doordat ze je resistent kunnen maken tegen medicijnen. Vooral kankercellen hebben nogal de neiging heel veel van die pompen te produceren, zodat je chemokuur nogal doelloos wordt.

Maar die receptoren en pompen zijn toch allemaal vrij specifiek?
Er zijn zo veel synthetische stoffen. Het gevaar zit hem ook grotendeels in combinaties van deze stoffen. Misschien is stof X wel goedgekeurd en stof Y ook. Maar zorgt een combinatie van stof X en Y ervoor dat het allemaal ophoopt in je lichaam.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:12

Tallie_Ho schreef:
Ik kweek tegenwoordig mijn eigen onbespoten aardbeitjes en tomaatjes, gek genoeg smaken ze ook 10x beter dan de tomaten en aardbeien uit de winkel, zal ook te maken hebben met het gevoel wat je er bij hebt en de "liefde" die erin is gaan zitten! :D

Ik denk dat als ik zou weten wat ik werkelijk aan giftige stoffen binnen zou krijgen dagelijks, ik spontaan niet meer zou durven eten.. Maar is het ook niet zo dat als wij nooit bacterieen en giftige stofjes binnen zouden krijgen, wij ook nooit een weerstand op kunnen bouwen? :)

Weerstand tegen bacterien staat natuurlijk volkomen los van weerstand tegen gif: dat laatste is maar heel betrekkelijk.

Zelfgekweekte tomaten en aardbeien smaken zoveel beter omdat ze ten eerste niet gekoeld worden, en ten tweede rustig in volle grond kunnen groeien.

Ik was ook verbaasd over bijv. de extreme smaak van de venkel toen we met onze moestuin begonnen.

Ik vind het ook soms wel makkelijk, 'Ja, als je zou weten wat in je eten zit...'

De enige die verantwoordelijk is voor wat er in jou gaat, ben jij.

Ik eet bijv. veel te veel snoep, maar met een moeder en oma met diabetes II, ben ik daar nu toch behoorlijk van teruggekomen (er zit werkelijk overal suiker in... een amerikaanse peuter krijgt ongeveer 15 theelepels suiker per dag binnen bij een normaal dieet.)

Aspartaam is giftig, niet van nature in je voeding voorkomend, en echt niet nodig.

Lightproducten zijn sowieso vaak niet zo best voor je, in plaats van dieetcola kan je echt beter thee of water drinken.

Ik koop tegenwoordig gewoon nauwelijks snoep, haal voor mijn zoontje snoep op basis van maltitol (krijgt hij met mate) en we eten de hele zomer onbespoten.

Citaat:

Tja, ieder natuurlijk voedingsmiddel bevat ook wel gifstoffen (vooral groentes).

Toch denk ik dat teveel syntetische rommel je lichaam wel belast, want het is toch maar bezig allerlei troep naar buiten te werken die je er net zo goed niet in kan stoppen. ;)

En idd is over de synthese van bepaalde stoffen maar weinig bekend.