Tetanus-injectie nodig na gekrabt te zijn door een kat ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 14:26

Heb de dokter gesproken en hij wil er toch even naar kijken en ik moet een tetanus-injectie, omdat het toch een kitten is die van straat afkomt en een achterstand hebben, dus de kans is groot dat de kitten wat bij zich draagt. Zie er wel tegenop :\ maar aan de andere kant ben ik dan weer voor 10 jaar beschermd.

Daihyo

Re: Tetanus-injectie nodig na gekrabt te zijn door een kat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:26

Ben je al geweest?
Zo niet: succes!
Even doorbijten, prik is zo gezet. Ik heb echt nergens last van gehad. Viel me echt mee. Niet eens spierpijn. :D
Ik heb 'm overigens wel in mijn bovenbeen laten zetten. Ik kon kiezen: bil, buik of bovenbeen. :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:44

Ik kreeg hem gewoon in mijn bovenarm.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 17:45

Ik ben geweest, vondt het een nare prik helemaal als hij eenmaal in je spier zit. Maar gelukkig is het maar even en is de pijn zo weer weg. Hij vondt de onderste kras wel wat geirriteerd dus een tetanus niet onnodig en ik moet het verder even in de gaten houden. Ik ben tenminste weer voor 10 jaar beschermd, wel handig aangezien ik vaker gekrabt of gebeten wordt.

Ik heb hem in mijn bovenarm gehad, en heb nu wel last van mijn arm mijn spier is helemaal hard. Maar na een dagje zou dat minder zijn.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:14

Simone_1986: je bent pas voor zoveel jaar beschermt als je de serie van 3x prikken hebt doorlopen heb ik begrepen van mijn eigen huisarts... :)

Sterkte met de napijn :(:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:17

Banjer: dat klopt niet helemaal. Zie schema in de link die ik heb gezet.
Ik heb ook maar 1 prik gehad en dat was voldoende, omdat de mijne 7 jaar daarvoor was. Hangt er even vanaf hoeveel tijd er tussen zit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:25

sexy_back schreef:
die krassen heb ik regelmatig, genezen gewoon netjes zonder tetanus inj.
ik ben d-assistente en nee mn tetanus prik is niet meer geldig...
misschien dom, maar ach dat is mijn eigen keuze.

ik vind de krassen er op de foto niet diep uit zien, gewoon goed schoon houden en opletten is mijn advies.

Vind ik in jouw geval helemaal niet eigen keuze!
Is het risico van de werkgever, vind dus dat die erop moet staan dat je je laat enten.
Stel dat je tetanus oploopt, door beet bij hem op de werkvloer?
Zou ietwat slordig zijn.

Over de rest, mij hebben ze het volgende wijs gemaakt.
Enten tegen tetanus PREVENTIEF, dus voordat je gebeten bent 1 prik geldig 5 jaar.
Stel je wordt gebeten (overigens doet het er niet toe of het een straatkat is of iemands huiskat!) en laat je dan
pas prikken terwijl je vorige hopeloos verlopen is, dan moet je vaak een serie. (Zag hier ergens 24 uur staan,
meen me uit grijs verleden 48 uur te herinneren)

Probleem bij tetanus zit hem erin dat de bacterie van zuurstof arme omgeving houdt, dus diepe wonden
(vandaar dat beten het zo goed doen), vervolgens maakt die bacterie een stof en daarvan worden we ziek.
Heel ziek, heel heel ziek!!! (paarden, straatvuil en roestige spijkers doen het ook goed)
Enten lijkt me dus als je veel met dieren werkt best wel relevant.
Zeer wijs dat je prikje bent gaan halen.
Je arm rustig blijven bewegen, dan wordt hij niet zo stijf. (ene persoon heeft er meer last van dan de ander)

Overigens vind ik geent zijn altijd wel bijzonder handig, als ik wel eens gewond raak, denk dat altijd, ach.. ben toch geent.
(zegt niet dat je de wonden voor overige bacterien niet moet schoonmaken, kunt van meer ziek worden dan tetanus)

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:52

tip:
evt. volgende keer als je een prik in een spier moet,wat luuf(van dat smeerspul voor op je borst bij verkoudheid)bij elke drogist te halen) voordat je de prik krijgt erop smeren,krijg je niet zo'n stijve arm.
deed ik altijd bij mijn kindje als die zijn prikjes moest,hielp super.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:47

Banjer schreef:
Simone_1986: je bent pas voor zoveel jaar beschermt als je de serie van 3x prikken hebt doorlopen heb ik begrepen van mijn eigen huisarts... :)

Sterkte met de napijn :(:)

Er bestaat een combiprik, die geeft een gigantische dosis troep en dan heb je alles in 1x, ben je er ook weer 10 jaar vanaf. Hier mag die alleen in het ziekenhuis worden gegeven, maar misschien dat het bij de TS anders ligt. Ik heb hetzelfde gehad als jij, ook 3x (nouja gehad, nog 2 te gaan...)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:10

Ik had 1,5 maand geleden hetzelfde met mijn allerliefste Duvel }> }> . Was een miscommunicatie. Mijn krabben op mijn hand/pols waren ook flink diep en zag er akelig uit en het was goed pijnlijk :+ (rotkat :') )
Ik heb het ontsmet, maar ben eigenlijk niet om een tetanusspuit gegaan. Totaal niet aan gedacht.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 21:21

Yessy schreef:
Er bestaat een combiprik, die geeft een gigantische dosis troep en dan heb je alles in 1x, ben je er ook weer 10 jaar vanaf. Hier mag die alleen in het ziekenhuis worden gegeven, maar misschien dat het bij de TS anders ligt. Ik heb hetzelfde gehad als jij, ook 3x (nouja gehad, nog 2 te gaan...)

Ik weet niet of ik een combiprik heb gehad. Volgens mij ligt het er inderdaad ook aan wanneer je voor het laatst een prik hebt gehad, en aan hoeveel je er als kind hebt gehad.
Ben in iedergeval blij dat ik er maar 1 nodig had, heb gister ook nog de hele dag pijn in mijn arm gehad en het is opgezet waar ik de prik heb gehad. Sinds vandaag is de spierpijn gelukkig wat minder :)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:11

Ik heb ook eens een zwerfkat moeten vangen, zo stom dat ik was zonder handschoenen en hup een krets.
Maar aangezien ik 5katten heb en eens af en toe een krets kreeg dacht ik van gaat wel weg.

Na een week werd het dik en wist niet wat er mis was.
Ja direct naar de spoed bleek het een inwendige bloeding te zijn door die krets. Dusja nu ben ik wel voorzichtig :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:47

simone_1986 schreef:
Ik weet niet of ik een combiprik heb gehad. Volgens mij ligt het er inderdaad ook aan wanneer je voor het laatst een prik hebt gehad, en aan hoeveel je er als kind hebt gehad.
Ben in iedergeval blij dat ik er maar 1 nodig had, heb gister ook nog de hele dag pijn in mijn arm gehad en het is opgezet waar ik de prik heb gehad. Sinds vandaag is de spierpijn gelukkig wat minder :)

Aangezien je uit '86 bent iig meer dan 10 jaar geleden, dus je zou de serie moeten hebben. De combiprik zou in een grote spier moeten, dus als het die is kan ik me goed voorstellen dat je veel pijn hebt in je arm. Ik heb ze in m'n beenspieren gehad (1 van 2ml, 1 van 0,5ml) en vooral die eerste is veel te veel voor je bovenarm!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:59

sexy_back schreef:

ik vind de krassen er op de foto niet diep uit zien, gewoon goed schoon houden en opletten is mijn advies.

Jij bent doktersassistente? Dan zou je toch moeten weten dat dit wel degelijk een indicatie voor een tetanus vaccinatie is :?

Een combiprik? Jullie bedoelen de booster denk ik? Dus de immunoglobuline (paarse dopje) en het tetanus vaccin? Deze worden overigens hier in nederland gewoon bij de huisarts door de assistente gegeven.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:01

Yessy schreef:
simone_1986 schreef:

Aangezien je uit '86 bent iig meer dan 10 jaar geleden, dus je zou de serie moeten hebben. De combiprik zou in een grote spier moeten, dus als het die is kan ik me goed voorstellen dat je veel pijn hebt in je arm. Ik heb ze in m'n beenspieren gehad (1 van 2ml, 1 van 0,5ml) en vooral die eerste is veel te veel voor je bovenarm!

Die immunoglobuline kan in de arm, mits iemand echt niet met de billen bloot wil. Ik geef de tetanus bij voorkeur in de bil omdat dit minder pijnlijk is en het oppervlak idd groter is waardoor de vloeistof beter weg wil. Maar als iemand absoluut niet in de injectie in de bil wil respecteer ik dat wel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:40

MISTRAL94 schreef:
sexy_back schreef:

Jij bent doktersassistente? Dan zou je toch moeten weten dat dit wel degelijk een indicatie voor een tetanus vaccinatie is :?

Een combiprik? Jullie bedoelen de booster denk ik? Dus de immunoglobuline (paarse dopje) en het tetanus vaccin? Deze worden overigens hier in nederland gewoon bij de huisarts door de assistente gegeven.

Gokje d-assistente is dierenarts assistente.. vandaar dat ik met een preek begon over dat ik het ook niet vond kunnen,
gezien het risico dat je loopt en ten opzichte van de aansprakelijkheid van je werkgever.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 22:45

Ik mocht helemaal niet kiezen waar ik de prik wilde, ik kreeg hem gewoon direct in mijn arm.
Had hem ook eerlijk gezegd liever in mijn bil gehad als ik wist dat ik zoveel last zou krijgen van mijn arm.
De pijn is nu dan wel voor een groot gedeelte weg maar op de plek zelf is het nog dik en wat harder, het lijkt soms wel of er wat vocht nog zit. Het is wel nog steeds pijnlijk als ik mijn arm stoot of op mijn zij wil liggen.

Is dat normaal? ik heb gelezen dat je er na 2 dagen geen last meer van zou moeten hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:52

De een is wat gevoeliger dan de ander, voor die injecties.

Kan me nog herinneren nadat kat mijn linker hand als kluif had gebruikt
(was al doorgestuurd naar ziekenhuis, aangezien ik al aan de ab zat en vingers alleen maar groeiden :D, alwaar ze er
nog extra gaten bij in hebben zitten knutselen. ) dat die lolbroeken zeiden, doen we die prik wel rechts.
Mijn wijze commentaar, nou dat dacht ik niet! Doe die ook maar links, die kant doet het toch al niet meer!
(mijne was krap 5 jaar oud, ik ben altijd bij met mijn tetanus :+ )