Roken tijdens de zwangerschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:12

Bijna 5 jaar geleden dat ik zwanger was ben, ik direct gestopt met roken.
Ook na mijn bevalling wegens borstvoeding heb ik geen peuk aangeraakt.
Na 7 maanden borstvoeding gegeven te hebben ben ik toch weer begonnen met roken.( wel buiten)

Ook in mijn omgeving rookt de een gewoon door tijdens zijn zwangerschap en de ander stopt met roken.
Maar waar ik me eigen ook heel erg aan kan ergerren is dat mensen na hun bevalling gewoon binnen in huis blijven roken.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 17:13

het is aangetoond dus waarom ontkennen ?
de mensen die het ontkennen zijn vaak de rokers dus spreekt voor zich lijkt me ;)

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:16

vanitymay schreef:
zydeco schreef:
Dit is een discussie welke nooit zal ophouden ...
Laat elkaar in de waarde en hou op met oordelen zou ik zeggen
Daarbij zou ik het niet leuk vinden dat ik besproken word op i net als ik hetzelf niet wist

Stel ik was zwanger en ik rookte dan was het eigen keus en als dan iemand aankwam met allerlei info van i net (ongeacht of het goedbedoeld is of niet ) kan je bij mij meteen vertrekken
Daarbij weet je niet wat de verloskundige voor advies heeft gegeven
Ik wil niet zeggen dat ik je punt niet snap maar als zij wil roken moet ze dat zelf weten

En daarbij zoiets bepaald een moeder zelf hoe cru ook , ieder heeft zijn eigen verantwoordelijk hierin
Hou de eer aan jezelf en doe wat jij denkt dat goed is voor je kind
Wat een ander doet is zijn / haar verantwoording
En zal zelf wel kunnen inschatten wat kan en niet en als ze dat niet kan maak het niet jouw probleem

Als we eens minder met elkaar gingen bemoeien .........

Ik snap je punt wel hoor, maar als het kind wel degelijk gehandicapt ter wereld is gekomen is het wel opeens ene probleem van ons allemaal...Lees het kind heeft veel extra dure zorg nodig, het kind in kwestie slaat jouw kindje met grof geweld uit de zandbak, het kind wordt delequent en benadeelt daar anderen mee..En dan opeens op hart van nederland dat niemand begrip voor de moeder heeft en dat ze het zelf ook allemaal zo erg vind.

Kinderen opvoeden doe je nooit alleen en is de verantwoordelijkheid van de hele gemeenschap! Waarom dan niet al ingrijpen op een punt dat je er daadwerkelijk nog iets aan kan veranderen ipv achteraf?

Ik snap het standpunt van iedereen wel hoor
Ik snap ook wel degelijk dat iemand zich hard maakt voor een ongeboren kind
Mijn standpunt is niet veel anders daarin
En ik snap helemaal dat als je zelf zover bent in je zwangerschap en je ziet een ander welke zelf ook zover is dingen doen waarvan je denkt dat is gevaarlijk dat je diegene wil behoeden voor fouten
Ik wil de ander dan behoeden voor stress en zeg dus concentreer je op je eigen kruimeltje
Je kan iemand niet dwingen hoogstens erop wijzen en dan houd het op
Een kind en opvoeding enz is al een precair iets maar..
Hou de eer aan jezelf en concentreer je op je zelf en je eigen kind

Daarbij zijn eventueel mijn kinderen mijn verantwoordelijkheid en niet van ons allemaal en dat stuit me als ik eerlijk ben een beetje tegen de borst
Vooral als je zegt als het kind wel gehandicapt ter wereld komt , dit hoeft niet alleen aan het roken te liggen maar kan zovele factoren hebben
Ik heb al gezegd je weet niet wat voor advies de verloskundige geeft en je kan niet in iemands prive kijken
En wat dat betreft kan deze discussie eindeloos doorgaan
zal ik er nog een schepje bovenop doen

Als je kinderen wil moet je bij voorbaat al stoppen met roken en drinken anders ben je ook een slechte ouder?

Ik bedoel dus dat deze discussie nooit zal ophouden en wat dat betreft concentreer je opjezelf en je kleintje
scheelt je ook weer stress

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:19

Tsja...het is de makkelijkste weg om te zeggen dat het niets uitmaakt, dan hoef je namelijk ook niet te stoppen!
Ik geloof niet dat een verloskundige ´rook maar lekker´ door als advies zou geven . :n Stoppen is namelijk altijd het beste. Voor jezelf is het slecht en voor de baby nog meer!

Het verminderd de zuurstofinhoud en verhoogd de hoeveelheid koolmonoxide in het bloed van de moeder, waardoor de beschikbare zuurstof van het kindje ook afneemt!
Nicotine vertraagd de ademhaling en versneld de hartslag van je ongeboren baby!
Je hebt een verhoogd risico op een miskraam of vroeggeboorte of sterfte in de babytijd!
Rokers hebben 2 maal zo veel kans op een baby met een laag geboortegewicht.
Ook het rookgedrag van vader of anderen heeft invloed op de gezondheid van je baby.
Je heb 50% meer kans een een gehandicapt kind!

Dus aan alle rokende mama´s...Paf maar lekker door, maar geef dan toe dat het hartstikke slecht is.
Je kunt me een trut vinden, maar het is gewoon bewezen dat het slecht is. :)
Een aanstaande moeder die het niet eens voor haar baby kan opbrengen om de sigaretten en de drank te laten
staan die paar maandjes....ik vraag me af wat dat kind dan in de toekomst te wachten staat. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:22

Zo'n moeder heb ik dus ook. We zijn met ze 4'en (qua kinderen) thuis. En ze is tijdens geen enkele zwangerschap gestopt met roken, en ook niet toen we klein waren.. M'n vader ook trouwens.
Jup, van je ouders moet je het hebben, bah :r.

maargoed, als ik ooit zou roken en ik zou zwanger worden, dan zou ik ook gelijk stoppen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-09 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:23

vanitymay schreef:
Persbureau Reuters rapporteert over een onderzoek waaruit blijkt dat baby’s met zwaar ondergewicht die overleven tot in hun volwassenheid veel problemen blijven ondervinden.

Wetenschappers volgden 242 baby’s die minder dan 3 pond wogen bij de geboorte totdat ze volwassen waren. Ze bleken over het algemeen op te groeien met een lager IQ, haalden slechtere schoolcijfers en waren vaker blind of doof dan zwaardere baby’s.

Dat is 1,5 kilo terwijl het gemiddelde geboortegewicht 3,5 kilo is. Ik geloof niet dat een gemiddelde roker er voor zorgt dat haar kindje 2 kilo lichter ter wereld komt.. Dit onderzoek volgt baby's met een extreem laag geboortegewicht, die waarschijnlijk veel te vroeg geboren zijn en daarom gewoonweg niet volgroeid zijn. Dat heeft imo weinig te maken met een baby die uit een standaard roker geboren wordt.

Roken en drinken tijdens de zwangerschap is natuurlijk gewoon niet goed, dat weet iedereen, maar dit is wel redelijk overtrokken..

(de verloskundige raadde mij bij mijn vorige zwangerschap toen ik 2 weken overtijd was aan om elke avond een glaasje rode wijn bij het eten te drinken. de ontspanning daarvan zou meer goed doen dan de alcohol kwaad kon)

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:25

De verloskundige gaf mij wel het advies namelijk om heftig te minderen en te reduceren tot 1 sigaret per dag
Maar ik ben meteen gestopt met roken en dat gaf mij zoveel stress maar ik dacht alles voor mijn kind
Uiteindelijk ben ik mijn kleine wel verloren op 24 week
Er waren veel factoren , dat snap ik ook wel maar ergens link ik het wel met het stoppen met roken
Of dit nu rationeel is ? ik denk het niet
Maar ik heb hier nu eenmaal niet een ongekleurde mening in

Als ik nu weer zwanger raak dan zal ik niet stoppen met roken (wel heel heftig minderen ) puur omdat dit mij toch meer stress zal geven en mij denk ik heel angstig zal maken
Maar ik kan niet in de toekomst kijken natuurlijk
En dit bedoel ik met je kan niet in andermans prive kijken

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:30

roken en alcohol is extreem slecht voor een foetus.
vooral in die eerste weken. zelf 1 glas alcohol brengt al schade aan. het zelfde met tabak.

TS: echt respect dat je gelijk gestopt ben, het moet niet makkelijk zijn als je zolang gerookt hebt maar knap dat je het wel doet!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:44

zydeco schreef:
Daarbij zijn eventueel mijn kinderen mijn verantwoordelijkheid en niet van ons allemaal en dat stuit me als ik eerlijk ben een beetje tegen de borst

.........

Als je kinderen wil moet je bij voorbaat al stoppen met roken en drinken anders ben je ook een slechte ouder?

En als je nu elke dag alcohol drinkt? Blowt? Cocaine gebruikt? Straks als het kind er is lekker een scheut wodka bij de fles ingooit omdat hij dan zo lekker slaapt? Rookt in het bijzijn van je kinderen? Vanaf 5 maanden oud 6x per week friet geeft? Is alles eigen verantwoordelijkheid?

Ik vind dat als je bewust kiest voor een kind je alles op alles moet zetten om kind zo gezond mogelijk op de wereld te zetten en te laten opgroeien, en daar hoort niet roken, niet drinken, geen rauwe vis eten, foliumzuur slikken etc.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:48

odetteke schreef:
zydeco schreef:

.........

En als je nu elke dag alcohol drinkt? Blowt? Cocaine gebruikt? Straks als het kind er is lekker een scheut wodka bij de fles ingooit omdat hij dan zo lekker slaapt? Rookt in het bijzijn van je kinderen? Vanaf 5 maanden oud 6x per week friet geeft? Is alles eigen verantwoordelijkheid?

Ik vind dat als je bewust kiest voor een kind je alles op alles moet zetten om kind zo gezond mogelijk op de wereld te zetten en te laten opgroeien, en daar hoort niet roken, niet drinken, geen rauwe vis eten, foliumzuur slikken etc.

Tada!! Iemand die het snapt *\o/*

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:50

als iedereen nou eens met zichzelf zou bemoeien.
Iedereen maakt zijn eigen keus en veel weten ook de risico's wel hoor.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:56

sabje1985 schreef:
als iedereen nou eens met zichzelf zou bemoeien.
Iedereen maakt zijn eigen keus en veel weten ook de risico's wel hoor.

Ik vraag me af of iedereen zich bewust is van die risico's. Wie kiest er nu bewust voor een kind met een achterstand en/ of handicap? Wie kiest er voor om zijn/haar eigen kind in de waagschaal te leggen?

Als het direct zichtbaar zou zijn zou een normaal mens dit nooit doen! Je zet je kind toch ook niet op de snelweg? De kans is immers aanwezig dat hij dan wordt aangereden en doodgaat of ernstig beperkt raakt. Nu het kindje nog niet geboren is mag het dus wel gewoon?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:14

Ik vind het zo ontzettend egoistisch om door te roken tijdens de zwangerschap. Je zadelt je kind op met jou (ronduit smerige) verslaving en gezondheidsrisico's (die voor de kleine nog veel erger zijn dan voor jou) en dat vind ik te gek voor woorden. En dan is het niet jou zaak, maar die van je kind en die weet niet beter en dat vind ik pas erg.
Tegen willens en wetens een kind op de wereld zetten dat je gewoon al ziek maakt voor het geboren is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:56

zydeco schreef:
En daarbij zoiets bepaald een moeder zelf hoe cru ook , ieder heeft zijn eigen verantwoordelijk hierin
En zal zelf wel kunnen inschatten wat kan en niet en als ze dat niet kan maak het niet jouw probleem

Niets aan toe te voegen inderdaad.

Niemand kan zeggen dat ik niets over heb voor mijn ongeboren kind, aangezien ik met mijn eigen hartfalen gestopt ben met medicijnen, brengt minder risico's met zich mee voor het kind, des te meer voor mij. Moet ook echt niet voor mijn eigen plezier in het ziekenhuis bevallen, ook echt niet omdat ik rook ;)

Daarbij... mijn moeder heeft 3 kinderen, bij de eerste twee gerookt tijdens de zwangerschappen; hele gezonde kinderen. Tijdens de zwangerschap van mij heeft ze niet gerookt en ik werd geboren met een hartstilstand. Om maar even een zijweg te noemen.

Het is maar makkelijk om te wijzen naar sigaretten als het kind gedragsstoornissen vertoont, denk dat dat toch echt een andere oorzaak heeft. Wiegendood gooien ze voor het gemak ook maar op roken, puur omdat ze de ware oorzaak niet kunnen vinden.

Ook ik heb gezegd dat ik zou stoppen als ik zwanger zou zijn, maar het gaat op dit moment gewoon niet. Met 5,5 week zat ik in het ziekenhuis vanwege enorme buikpijnen; stress, moest rekening houden met een miskraam. Nou, stop dan ook nog maar eens met roken :D

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:12

Quellian schreef:
Daarbij... mijn moeder heeft 3 kinderen, bij de eerste twee gerookt tijdens de zwangerschappen; hele gezonde kinderen. Tijdens de zwangerschap van mij heeft ze niet gerookt en ik werd geboren met een hartstilstand. Om maar even een zijweg te noemen.

Het is maar makkelijk om te wijzen naar sigaretten als het kind gedragsstoornissen vertoont, denk dat dat toch echt een andere oorzaak heeft. Wiegendood gooien ze voor het gemak ook maar op roken, puur omdat ze de ware oorzaak niet kunnen vinden.

En ik ken mensen die 95 worden met elke dag sigaren en om 10 uur 's ochtends een eerste borreltje en ook mensen die gezond leven en toch op hun 50e overlijden...... dat bewijst niet dat het niet schadelijk is ;)

Het blijft toch een feit dat wiegendood toch echt vaker voorkomt bij kinderen die een rokende moeder hebben of flesvoeding krijgen. Cijfers liegen niet.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:24

Ik word echt een beetje link en verdrietig als ik hier mensen hoor goedpraten dat ze roken (en wat al niet meer) tijdens hun zwangerschap.

Helemaal als mensen zijn die leven als een soort heilige qua leefstijl omdat het misschien wel niet zo goed lukt om zwanger te worden en te blijven.

Waar haal je het egoisme vandaan om te zeggen: het is mijn buik, mijn kind, mijn verantwoordelijkheid, dus ik rook lekker door!?

Dat kind heeft nu niets in te brengen, is totaal afhankelijk van de goede bedoelingen van zijn toekomstige moeder, en ik word er een beetje onpasselijk van als ik hoor hoe sommige mensen hierover denken.
Als je zelfs al niet de opoffering kunt maken om te stoppen met die #@$%& sigaretten tijdens je zwangerschap, hoe denk je dat het is als je dat kind eenmaal hebt?
Dan zul je ook dingen moeten doen of laten die misschien niet helemaal in je eigen straatje passen.

Wees je bewust van het wonder dat in je groeit en ga er niet zo roekeloos mee om, de cijfers liegen er inderdaad niet om....
Laatst bijgewerkt door am13 op 14-07-09 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:28

Mijn haren gaan altijd rechtovereind staan als ik een zwangere zie roken.
Belachelijk!!
Ik heb verdorie alles gedaan wat goed was voor mijn toekomstige kindje, gestopt met roken (en ik rookte best stevig), gestopt met mijn reumamedicijnen ,nooit geen druppel gedronken, gezond gegeten enz enz en nog krijg ik een kindje wat veel te vroeg is geboren met een geboorte gewicht van 1180 gram.
En dan zie je zwangere dames die de een na de andere opsteken en die krijgen verdorie een gezond kind met een mooi gewicht.
Nee daar kan ik met mijn verstand niet bij....

Olikea

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:33

Ik kan er ook niet tegen als zwangere vrouwen roken..
Ik werk zelf op een kraamafdeling in een ziekenhuis, en ik word er echt niet goed van.
Ik heb gezien wat het met kindjes kan doen (bij de meeste niet gelukkig) Die placenta's van rokende moeders zijn echt walgelijk. helemaal hard en zwart. lekker hoor..

Ik ben zelf een roker, maar wij hebben afgesproken om eerst te stoppen met roken, en dan proberen zwanger te raken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:33

am13 schreef:
Waar haal je het egoisme vandaan om te zeggen: het is mijn buik, mijn kind, mijn verantwoordelijkheid, dus ik rook lekker door!?

Ik snap even niet wat egoïsme te maken heeft met mijn buik en mijn kind? Volgens mij is mijn kind geen maatschappelijk bezit :)
Ik praat het niet goed hoor, doe ook heel hard mijn best om te stoppen, maar dat lukt me niet 123, is tevens ook besproken met de verloskundige :)

Ik snap bv niet dat mensen alcohol drinken, heb ik ook mensen aan onderdoor zien gaan.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:34

Goed eigenlijk heb ik het afgeleerd om persoonlijk te worden op i net

een stuk naar boven heb ik mijn verhaal verteld
Ik ben linea recta gestopt met roken terwijl het advies van VK anders was i.v.m stress die ik al had en dat het dubbelop zou worden
Nadat ik de kleine verloren ben ben ik weer gaan roken en dat doe ik nog steeds

Al een behoorlijke tijd probeer ik met mijn vriend zwanger te worden , ook dit lukt niet
Maar ik zeg heel eerlijk dat ik doorrook denk ik , ik zei hierboven ook dat ik niet in de toekomst kan kijken dus misschien stop ik linea recta
Want de omstandigheden zijn natuurlijk heel anders en ik moet zeggen veel stabieler als toendertijd
Maar toch leg ik de link met het verliezen van mijn kind met de stress van het roken , nogmaals misschien irrationeel maar kan aan mijn gevoelens niks veranderen
Mocht het mij gegeven zijn om weer een kind te krijgen zal mijn voornaamste zorg zijn dat ik stress vrij ben

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:34

Quellian schreef:
zydeco schreef:

Niets aan toe te voegen inderdaad.

Niemand kan zeggen dat ik niets over heb voor mijn ongeboren kind, aangezien ik met mijn eigen hartfalen gestopt ben met medicijnen, brengt minder risico's met zich mee voor het kind, des te meer voor mij. Moet ook echt niet voor mijn eigen plezier in het ziekenhuis bevallen, ook echt niet omdat ik rook ;)

Ook ik heb gezegd dat ik zou stoppen als ik zwanger zou zijn, maar het gaat op dit moment gewoon niet. Met 5,5 week zat ik in het ziekenhuis vanwege enorme buikpijnen; stress, moest rekening houden met een miskraam. Nou, stop dan ook nog maar eens met roken :D

Maar begrijp ik het nou goed dat je hartfalen hebt? en je rookt? Huhw.. Dat lijkt me toch sowieso geen goede combinatie?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:35

Sissi87 schreef:
het schijnt volgens onderzoek weinig uit te maken of je stopt als je net zwanger bent, dit komt doordat het spul al in je bloed en lichaam is opgenomen en het lang de tijd nodig heeft voordat het helemaal uit je lichaam is. Je kind krijgt dus zowiezo te maken hiermee. Het is natuurlijk wel beter om te stoppen...

Deze info ken ik ook.
Mijn moeder heeft (37 jaar geleden) doorgerookt toen ze zwanger was van mij. Ik was idd wat aan de lichte kant. Misschien zitten er wat draadjes verkeerd in mijn hoofd maar of dat van het roken komt :? Verder ben ik gewoon normaal en is mijn moeder niet op hart van Nederland geweest dat haar kind een jeugddelinquent o.i.d. was.

am13 schreef:
Ik word echt een beetje link en verdrietig als ik hier mensen hoor goedpraten dat ze roken (en wat al niet meer) tijdens hun zwangerschap.

Helemaal als je zelf leeft als een soort heilige qua leefstijl omdat het misschien wel niet zo goed lukt om zwanger te worden en te blijven, zoals in mijn geval.

Meys schreef:
Ik heb verdorie alles gedaan wat goed was voor mijn toekomstige kindje, gestopt met roken (en ik rookte best stevig), gestopt met mijn reumamedicijnen ,nooit geen druppel gedronken, gezond gegeten enz enz en nog krijg ik een kindje wat veel te vroeg is geboren met een geboorte gewicht van 1180 gram.
En dan zie je zwangere dames die de een na de andere opsteken en die krijgen verdorie een gezond kind met een mooi gewicht.

Ik vind persoonlijk dat je je eigen verdriet hiermee projecteert op mensen die schijnbaar 'makkelijk' zwanger zijn geworden etc. wat jou niet lukt en dan maar doorroken.
Wie weet is de zwangerschap ongepland of toch nog onverwacht (ja dat kan) en als de persoon dan al rookte, wil dat niet zeggen dat het altijd beter is om meteen te stoppen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:36

Quellian; mijn moeder was idd gestopt bij mijn zusje en die is een couveusekindje geweest.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:39

Marleen schreef:
Maar begrijp ik het nou goed dat je hartfalen hebt? en je rookt? Huhw.. Dat lijkt me toch sowieso geen goede combinatie?

Nee geen goede combinatie, maar de cardioloog heeft nóóit gezegd dat ik moet stoppen. Stress is ook geen fijne factor, dan zit ik tegen het plafond aan.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:43

Quellian schreef:
am13 schreef:

Ik snap even niet wat egoïsme te maken heeft met mijn buik en mijn kind? Volgens mij is mijn kind geen maatschappelijk bezit :)
Ik praat het niet goed hoor, doe ook heel hard mijn best om te stoppen, maar dat lukt me niet 123, is tevens ook besproken met de verloskundige :)

Ik snap bv niet dat mensen alcohol drinken, heb ik ook mensen aan onderdoor zien gaan.

Het is inderdaad jouw buik, wat je er mee doet moet je zelf weten... maar een kind.... Uiteraard ben jij de moeder en is het jouw kind, maar dat wil niet zeggen dat het jouw bezit is....... een kind is geen bezit. Met een bezit mag je alles doen wat je wil zonder dat iemand ingrijpt, maar zorg jij niet goed voor je kindje, dat zorgt de overheid dat er iemand anders voor zorgt. Een kind is een individu, het is van zichzelf. Je hebt het geluk dat je het mag verzorgen en koesteren tot het volwassen is.