Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
vanitymay schreef:zydeco schreef:Dit is een discussie welke nooit zal ophouden ...
Laat elkaar in de waarde en hou op met oordelen zou ik zeggen
Daarbij zou ik het niet leuk vinden dat ik besproken word op i net als ik hetzelf niet wist
Stel ik was zwanger en ik rookte dan was het eigen keus en als dan iemand aankwam met allerlei info van i net (ongeacht of het goedbedoeld is of niet ) kan je bij mij meteen vertrekken
Daarbij weet je niet wat de verloskundige voor advies heeft gegeven
Ik wil niet zeggen dat ik je punt niet snap maar als zij wil roken moet ze dat zelf weten
En daarbij zoiets bepaald een moeder zelf hoe cru ook , ieder heeft zijn eigen verantwoordelijk hierin
Hou de eer aan jezelf en doe wat jij denkt dat goed is voor je kind
Wat een ander doet is zijn / haar verantwoording
En zal zelf wel kunnen inschatten wat kan en niet en als ze dat niet kan maak het niet jouw probleem
Als we eens minder met elkaar gingen bemoeien .........
Ik snap je punt wel hoor, maar als het kind wel degelijk gehandicapt ter wereld is gekomen is het wel opeens ene probleem van ons allemaal...Lees het kind heeft veel extra dure zorg nodig, het kind in kwestie slaat jouw kindje met grof geweld uit de zandbak, het kind wordt delequent en benadeelt daar anderen mee..En dan opeens op hart van nederland dat niemand begrip voor de moeder heeft en dat ze het zelf ook allemaal zo erg vind.
Kinderen opvoeden doe je nooit alleen en is de verantwoordelijkheid van de hele gemeenschap! Waarom dan niet al ingrijpen op een punt dat je er daadwerkelijk nog iets aan kan veranderen ipv achteraf?
Stoppen is namelijk altijd het beste. Voor jezelf is het slecht en voor de baby nog meer!
.vanitymay schreef:Persbureau Reuters rapporteert over een onderzoek waaruit blijkt dat baby’s met zwaar ondergewicht die overleven tot in hun volwassenheid veel problemen blijven ondervinden.
Wetenschappers volgden 242 baby’s die minder dan 3 pond wogen bij de geboorte totdat ze volwassen waren. Ze bleken over het algemeen op te groeien met een lager IQ, haalden slechtere schoolcijfers en waren vaker blind of doof dan zwaardere baby’s.
zydeco schreef:Daarbij zijn eventueel mijn kinderen mijn verantwoordelijkheid en niet van ons allemaal en dat stuit me als ik eerlijk ben een beetje tegen de borst
.........
Als je kinderen wil moet je bij voorbaat al stoppen met roken en drinken anders ben je ook een slechte ouder?
odetteke schreef:zydeco schreef:Daarbij zijn eventueel mijn kinderen mijn verantwoordelijkheid en niet van ons allemaal en dat stuit me als ik eerlijk ben een beetje tegen de borst
.........
Als je kinderen wil moet je bij voorbaat al stoppen met roken en drinken anders ben je ook een slechte ouder?
En als je nu elke dag alcohol drinkt? Blowt? Cocaine gebruikt? Straks als het kind er is lekker een scheut wodka bij de fles ingooit omdat hij dan zo lekker slaapt? Rookt in het bijzijn van je kinderen? Vanaf 5 maanden oud 6x per week friet geeft? Is alles eigen verantwoordelijkheid?
Ik vind dat als je bewust kiest voor een kind je alles op alles moet zetten om kind zo gezond mogelijk op de wereld te zetten en te laten opgroeien, en daar hoort niet roken, niet drinken, geen rauwe vis eten, foliumzuur slikken etc.
sabje1985 schreef:als iedereen nou eens met zichzelf zou bemoeien.
Iedereen maakt zijn eigen keus en veel weten ook de risico's wel hoor.
zydeco schreef:En daarbij zoiets bepaald een moeder zelf hoe cru ook , ieder heeft zijn eigen verantwoordelijk hierin
En zal zelf wel kunnen inschatten wat kan en niet en als ze dat niet kan maak het niet jouw probleem

Quellian schreef:Daarbij... mijn moeder heeft 3 kinderen, bij de eerste twee gerookt tijdens de zwangerschappen; hele gezonde kinderen. Tijdens de zwangerschap van mij heeft ze niet gerookt en ik werd geboren met een hartstilstand. Om maar even een zijweg te noemen.
Het is maar makkelijk om te wijzen naar sigaretten als het kind gedragsstoornissen vertoont, denk dat dat toch echt een andere oorzaak heeft. Wiegendood gooien ze voor het gemak ook maar op roken, puur omdat ze de ware oorzaak niet kunnen vinden.

am13 schreef:Waar haal je het egoisme vandaan om te zeggen: het is mijn buik, mijn kind, mijn verantwoordelijkheid, dus ik rook lekker door!?

Quellian schreef:zydeco schreef:En daarbij zoiets bepaald een moeder zelf hoe cru ook , ieder heeft zijn eigen verantwoordelijk hierin
Niets aan toe te voegen inderdaad.
Niemand kan zeggen dat ik niets over heb voor mijn ongeboren kind, aangezien ik met mijn eigen hartfalen gestopt ben met medicijnen, brengt minder risico's met zich mee voor het kind, des te meer voor mij. Moet ook echt niet voor mijn eigen plezier in het ziekenhuis bevallen, ook echt niet omdat ik rook
Daarbij... mijn moeder heeft 3 kinderen, bij de eerste twee gerookt tijdens de zwangerschappen; hele gezonde kinderen. Tijdens de zwangerschap van mij heeft ze niet gerookt en ik werd geboren met een hartstilstand. Om maar even een zijweg te noemen.
Het is maar makkelijk om te wijzen naar sigaretten als het kind gedragsstoornissen vertoont, denk dat dat toch echt een andere oorzaak heeft. Wiegendood gooien ze voor het gemak ook maar op roken, puur omdat ze de ware oorzaak niet kunnen vinden.
Ook ik heb gezegd dat ik zou stoppen als ik zwanger zou zijn, maar het gaat op dit moment gewoon niet. Met 5,5 week zat ik in het ziekenhuis vanwege enorme buikpijnen; stress, moest rekening houden met een miskraam. Nou, stop dan ook nog maar eens met roken
Sissi87 schreef:het schijnt volgens onderzoek weinig uit te maken of je stopt als je net zwanger bent, dit komt doordat het spul al in je bloed en lichaam is opgenomen en het lang de tijd nodig heeft voordat het helemaal uit je lichaam is. Je kind krijgt dus zowiezo te maken hiermee. Het is natuurlijk wel beter om te stoppen...
Verder ben ik gewoon normaal en is mijn moeder niet op hart van Nederland geweest dat haar kind een jeugddelinquent o.i.d. was.am13 schreef:Ik word echt een beetje link en verdrietig als ik hier mensen hoor goedpraten dat ze roken (en wat al niet meer) tijdens hun zwangerschap.
Helemaal als je zelf leeft als een soort heilige qua leefstijl omdat het misschien wel niet zo goed lukt om zwanger te worden en te blijven, zoals in mijn geval.
Meys schreef:Ik heb verdorie alles gedaan wat goed was voor mijn toekomstige kindje, gestopt met roken (en ik rookte best stevig), gestopt met mijn reumamedicijnen ,nooit geen druppel gedronken, gezond gegeten enz enz en nog krijg ik een kindje wat veel te vroeg is geboren met een geboorte gewicht van 1180 gram.
En dan zie je zwangere dames die de een na de andere opsteken en die krijgen verdorie een gezond kind met een mooi gewicht.
Quellian schreef:am13 schreef:Waar haal je het egoisme vandaan om te zeggen: het is mijn buik, mijn kind, mijn verantwoordelijkheid, dus ik rook lekker door!?
Ik snap even niet wat egoïsme te maken heeft met mijn buik en mijn kind? Volgens mij is mijn kind geen maatschappelijk bezit
Ik praat het niet goed hoor, doe ook heel hard mijn best om te stoppen, maar dat lukt me niet 123, is tevens ook besproken met de verloskundige
Ik snap bv niet dat mensen alcohol drinken, heb ik ook mensen aan onderdoor zien gaan.