Hypocriet?? Dieren uit hun lijden verlossen, mensen niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:50

femmefatale1 schreef:
Maar dat bedoel ik dus..
Een mens kan wel zomaar even beslissen over een dier, maar over mensen die echt lijden wordt moeilijk gedaan...

Wat ik wel moeilijk vind is om te bepalen wanneer het genoeg is voor iemand en of er geen misbruik mee gemaakt word.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:51

verootjoo schreef:
Annouk schreef:
Dat is volgens mij wel zo ja,
maar als het niet klikt of als jij een probleem met de aangewezen psychiater hebt,
mag je om een andere vragen.

Sja... maar mensen die in dit cirkeltje zitten zijn enórm ziek. Hoeveel zin heb je dan in al die romslomp om alsjeblieft een euthanasie te krijgen :\

Dat is ook wel weer zo.
Als je echt niet meer verder wilt, en nog zo veel moeite moet doen om die laatste meters af te leggen,
had ik het wel zelf gedaan.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:51

En dieren en mensen kan je niet met elkaar vergelijken. ;)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:52

Hier ook meegemaakt:

Moeder van vriendin zou het krijgen, maar ging uiteindelijk de dag ervoor uit zichzelf. Maar was echt niet moeilijk te regelen.
En een buurman kreeg het laatst ook, en dat was ook allemaal redelijk snel geregeld.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:53

Toen mijn paard werd ingeslapen, zei mijn Oma "ik zou willen dat dit met mij ook gebeurt als het zo ver is" Toen ze kort daarna een hartaanval kreeg en in het ziekenhuis belande hebben ze het nog een week gerekt. Die arme vrouw zwol helemaal op en ik heb dingen gezien die ik hier niet kan opschrijven (voor de jongere onder ons). Tussen door kwam ze af en toe bij en dan zei ze wat. Haar kennende had ze dit niet gewild. Het ziekenhuis wist dat het hier op hield alleen moesten ze deze weg wel afleggen (juridisch/ethisch).

Ik ben 'blij' dat je dieren kan euthanaseren. Mensen moeten vaak te lang lijden om nog maar niet te spreken over de groep met zulke zware psychiatrische aandoeningen, dat het onleefbaar is.

Rienn

Re: Hypocriet?? Dieren uit hun lijden verlossen, mensen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:58

Dit is iets waar ik het heel vaak over heb gehad met een goede vriend. Vind het zo gek dat het bij ons mensen zo apart moet gaan.. Dat we over dieren zo makkelijk kunnen beslissen, en dat we over ons eigen leven eigenlijk helemaal niets te zeggen hebben als het er op aan komt..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:59

Betteke schreef:
Dit topic begrijp ik niet helemaal. Als mensen uitzichtloos en ondraaglijk lijden kan daar op eigen verzoek een eind aan worden gemaakt.

Dan nog zijn ze er ontzettend voorzichtig mee. Heb het vaak genoeg meegemaakt tijdens mn werk in de hospice :\
Mensen die gewoon een euthanasieverklaring hadden, maar de behandeld arts/huisarts toch huiverig was. Mensen overleden vaak voordat ze daadwerkelijk ge-euthaniseerd werden. Vaak omdat ze op het moment niet meer helder waren (terwijl er op de verklaring stond, GRAAG DAARVOOR)
Er wordt in verzorgingshuizen en verpleeghuizen wel passieve euthanasie gehanteerd. Als ze niet meer kunnnen of willen eten/drinken laat dan maar.
Is nou ook niet bepaald een fijne manier om te sterven, uiteindelijk sterven mensen toch wel omdat ze al dagen of weken niet eten/drinken. Mensen zelf merken er niks meer van (enkelingen wel) maar voor de familie is het heel zwaar :(:)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:00

Piera schreef:
KiWiKo schreef:
Ik kan dat ook niet begrijpen hoor........... zelfs als je zelf echtn iet meer verder wil........ dan word dat bijna onmogelijk gemaakt......

Pff, ik weet precies wat je bedoelt, mijn oma is onlangs overleden. Zij had al jaren alzheimer en kon op het laatst helemaal niets meer. Maar omdat je met alzheimer geen euthanasiecontract kan tekenen omdat je niet toerekeningsvatbaar bent ( :roll: ) hebben de doktoren en mijn ouders moeten besluiten om haar heel veel morfine te geven en te wachten tot ze doodging (zonder eten en drinken dus), dit heeft uiteindelijk nog een week geduurd en was zeker niet prettig voor mijn oma. Belachelijk toch, uiteindelijk is ze gestorven aan uitdroging terwijl er middelen zijn die een mens op een hele nette manier in een half uur uit hun lijden verlossen.

jeetje dat moet zeker heel moeilijk voor jullie en je oma geweest zijn heel veel sterkte alsnog gewenst!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:00

Ik vind de idee van passief euthenariseren ook niet fijn. Geen eten en drinken krijgen, het rekt toch en misschien krijgen ze het wel een beetje of veel mee.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:07

het lijkt mij zeker ook een hele rotsituatie als je op die manier iemand moet verliezen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:14

Voor mijn opa was het volgensmij ook binnen een week geregeld. Daarnaast, als het niet geregeld was geweest, was hij alsnog niet naar de nierdialise gegaan... hij was er wel met zijn volle verstand bij. Maar dat is makkelijker dan als iemand in het ziekenhuis/tehuis ligt.

Ik heb ook altijd gezegd als ik een kasplantje wordt moet het stoppen... ben niet zo religieus aangelegd :o

moet trouwens met deze discussie aan de film "onemilliondollar.?." denken, met die boxster.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:15

Ja, dat is het zeker. Maar het alternatief was dwangvoeren met infuus wat mijn oma er steeds uittrok. Ze had ook al zeer ernstige doorligplekken en was alleen nog maar aan het schreeuwen van de pijn... Ik weet niet wat erger is.

De doktoren hadden trouwens niet verwacht dat ze het zo lang zo trekken, een week is voor een passieve euthanasie erg lang.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:18

Als het zo erg is dan hadden ze in mijn ogen veel eerder in moeten grijpen. Dit lijkt veel op hoe het bij mijn oma is gegaan. Zij is alleen uit zichzelf overleden zonder passieve euthenasie.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:23

manishdra schreef:
Ik heb ook altijd gezegd als ik een kasplantje wordt moet het stoppen... ben niet zo religieus aangelegd :o

moet trouwens met deze discussie aan de film "onemilliondollar.?." denken, met die boxster.

Ik wil zelf ook inderdaad geen kamerplant worden..
En inderdaad, ik dacht ook gelijk aan die film :)
Maar 2 dagen geleden is een kennis van ons ook ingeslapen. Ze had borst en longkanker en ze kon de pijn niet meer aan ;(

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:35

Mensen kunnen er ook voor kiezen om zichzelf uit hun leiden te verlossen.
Mijn Opa kreeg te horen dat die longkanker had met een erg hard groeiende tumor. Na een halfjaar heeft hij zich in laten slapen. Tis wel zo dat ze eerst heel goed gaan bekijken of het wel nodig is en of diegene het wel ECHT wel. Ook hebben ze geloof ik toestemming nodig van een familielid.

Mijn Oma is vorige week overleden en lag al 2 weken in het ziekenhuis (ook kanker), zij had ook een enorme tumor in der bekken dus het zou sowieso nooit meer goedkomen. De laatste dag hadden ze haar aan het morfine en slaapmiddelinfuus gelegt waardoor ze rustig zou ingeslapen worden. Hier had ze zelf niet voor gekozen maar ze kwam al niet meer bij, sliep alleen maar en om haar geen pijn meer te laten lijden hadden ze dit gedaan in overleg met haar kinderen.

Dus, mensen kunnen er zelf wel voor kiezen om dood te gaan. Zoals mijn opa dus... alleen gaat het niet zo makkelijk als bij dieren om het voor te komen dat mensen dit te snel kiezen terwijl ze het misschien maar een moment is. Of om voor te komen dat mensen die zelfmoord willen plegen hiervoor gaan kiezen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:36

Moelie, dat verhaaltje over zelf beslissen gaat niet altijd op.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:43

Ik denk dat het juist is om hier heel secuur mee om te gaan. Het wordt als je niet uitkijkt een glijdende schaal. Euthanasie vindt regelmatig plaats in Nederland. Ik denk dat als je ongeneeslijk ziek wordt je al vroeg met je huisarts moet gaan overleggen hoe hij/zij er op termijn tegenover staat. Sommige huisartsen hebben er problemen mee en dat mogen ze wat mij betreft. Huisartsen hebben ervoor gekozen de mens te genezen en niet om te doden. Daarnaast spelen er soms ook religieuze aspecten mee.
Je kan bij NVVE formulieren krijgen om een en ander al op papier te zetten. Daarnaast bestaat er nog de mogelijkheid tot terminale sedatie. Dan worden de mensen het laatste stukje onder narcose gebracht en slapen dan langzaam in.
Er blijft altijd een groep over waarbij er geen euthanasie zal plaatsvinden omdat die eenvoudigweg niet aan de criteria voldoen. Maar in dit geval geldt ook waar een wil is is een weg. Je kan er op redelijk eenvoudige wijze achterkomen hoe je heel humaan inslaapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:48

Eigenlijk zouden ze net als met het donorcodicil eigenlijk iet smoeten invoeren dat je de mensen bewust voor een keus laat kiezen, dus op het moment dat je heel erg ziek wordt en je ziekte uitzichtloos is en onmenselijk je iets in je testament heb staan dat je levensbeindigign wilt, of de keus overlaat aan je familie en als laatste keus; een natuurlijke dood sterven.
Maar begrijp wel dat zoiets moeilijk te realiseren is en er nog veel haken en ogen aanzitten.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:49

Ik vind het wel een goede discussie en ik zou ook dr mee willen stoppen als ik erg ziek ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:52

Ik dus ook, ik heb dit van heel dichtbij meegemaakt namelijk mijn moeder die ernstig en ongenezelijk ziek was.
Ze wilde toen levensbeidiging maar ze had er een jaar eerder voor moeten tekenen........
Omdat het zo ingrijpend was wat wij toen meemaakten en mijn moeder helse pijnen doorstond en het niet meer menswaardig was heeft het ziekenhuis oogluikend de morfine verhoogd anders was ze gruwelijk gestorven.
Ben het ziekenhuis daar verschrikkelijk dankbaar voor geweest en ik denk dat dit in meerdere gevallen toch wel zo zou gebeuren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:00

Volgens mij vindt er idd wel vrij veel illegale euthanasie plaats. Illegaal is neit het juiste woord, maar weet er geen ander woord voor, maar dat het zegmaar niet via de officiële weg gaat. Maarja, ander alternatief is jezelf van een brug gooien (oid), dan toch liever de pil van Drion.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:02

Nikka schreef:
Ik denk dat als je ongeneeslijk ziek wordt je al vroeg met je huisarts moet gaan overleggen hoe hij/zij er op termijn tegenover staat. Sommige huisartsen hebben er problemen mee en dat mogen ze wat mij betreft. Huisartsen hebben ervoor gekozen de mens te genezen en niet om te doden.

Toen mijn moeder in het ziekenhuis terecht was gekomen (ze had borstkanker in een hele agressieve vorm, had net haar 6e chemo achter de rug) nadat ze een insult had gehad en 2 dagen op het randje heeft gebalanceerd, heeft ze ook een gesprek met haar oncoloog aangevraagd. Ze heeft aangegeven dat ze niet tot het bittere einde door zou willen gaan en of hij mee zou willen werken aan een euthanasie. Gelukkig was het een heel meegaande en lieve arts en hij heeft eigenlijk direct alles in werking gezet, dat mocht het zover zijn, dat mijn moeder zelf kon aangeven wanneer ze het wilde (dus ook een gesprek met een onafhankelijke arts etc.). Het was heel fijn dat de arts en zo achter kon staan.
Bijkomend feit is natuurlijk dat de arts al meer op de hoogte was van de stand van zaken dan ons. Toen mijn moeder het insult kreeg was haar hartslag op hol (196) en ze lag verder niet aan de beademing o.i.d. Hij heeft ons gezin toen apart genomen en gezegd dat als haar hart het niet vol zou houden, ze haar niet meer zouden reanimeren, omdat de kanker in haar botten zat uitgezaaid en ze anders alles zouden breken en dat door het insult de kans heel groot was dat de kanker ineens zou gaan woekeren (dit is ook gebeurd helaas).

Mijn moeder riep het ook altijd al heel lang eigenlijk. Ze heeft het vroeger bij haar buurvrouw gezien, die helemaal weggeteerd werd door de kanker, maar het mensje haar hartje wilde maar niet stoppen. Dat heeft zo'n indruk bij haar gemaakt, dat ze altijd al zei dat ze het maar raar vond dat je je huisdier een spuitje kon geven, maar een mens niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:07

Heino schreef:
Volgens mij vindt er idd wel vrij veel illegale euthanasie plaats. Illegaal is neit het juiste woord, maar weet er geen ander woord voor, maar dat het zegmaar niet via de officiële weg gaat.

Ik weet wel zeker....Alleen de schaduwzijde van dit trieste verhaal is dat er nog steeds mensen zijn die de artsen aanklagen omdat een familielid overleden is aan een overdosering.
Dus de goede wil van de arts wordt niet altijd op prijs gesteld en dat wil een arts of ziekenhuis natuurlijk niet op zijn naam hebben staan, triest toch?

Wij werden hier ook over geinformeerd, ik was toen de oudste maar ze zagen aan ons wel dat we ook op het eind liepen en wij er ook aan onderdoor gingen (Ik was 19 jaar, mn zusjes 15 en 11) zonder vader.

Mariskatw; jij heb dus ook voor deze moeilijke keus gestaan, zoiets vergeet je je leven lang toch niet meer, en wordt je flink met de neus op de feiten gedrukt.
Je moeder was dus ook heel erg ziek, verschrikkelijk voor een kind om zoiets mee te moeten maken!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-09 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:08

Zelf ben ik gelovig opgevoed en euthanasie is daar niet toegestaan.
Ik vindt het hypocriet dat ze dieren wel uit hun lijden verlossen maar mensen niet.
Heb meegemaakt dat ze wel toestemden met het toedienen van een te hoge dosis morfine, dat mag dan weer wel :?

Hoop dat ze mij niet laten lijden als ik oud ben en duidelijk geen toekomst meer heb O:)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:08

Nikka schreef:
Huisartsen hebben ervoor gekozen de mens te genezen en niet om te doden.

Geloof me als jij je clienten ziet creperen van de pijn dan wil je eigenlijk niets liever dan dat het klaar was voor die persoon. Echt wij als team hebben vaak samen wat afgehuild omdat je machteloos bent. De huisarts mag-kan-wilt gewoon soms niet.