Kring van tekenbeet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarChak

Re: Kring van tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:33

Mijn dochter had in april een teek, geen kring erom heen, maar toch even naar de HA geweest en die liet toch voor alle zekerheid bloedprikken. Uitslag duurt wel lang, bijna 2 weken, maar gelukkig had ze niets!
Om Lyme (borrelia) over te kunnen dragen schijnt een teek toch wel een bijna een dag vastgebeten te moeten zitten. Maar bij twijfel toch even bloed laten prikken hoor!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:37

Die vriend heeft gistermorgen in de bossen hardgelopen, dus waarschijnlijk heeftie het beestje sindsdien al bij zich. Alleen wasie er bij het eruit halen wel heel erg ieniemini klein. En onder de microscoop wees niets erop datie flink volgenzogen was, integendeel.
Hij houdt de plek (en zijn gezondheid) sowieso wel goed in de gaten.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:07

Dan even de datum noteren, voor het geval dat hij over een tijdje ineens griepverschijnselen krijgt.
[zouden er ook mexicaanse teken in de bossen zitten? :+ ]

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:21

Hij heeft plek van de verwijderde teek bij vandaag in zijn agenda geschreven, dus mochten er binnenkort rare verschijnselen optreden, dan is terug te zoeken wanneer hij de teek waarvandaan verwijderd heeft.
Maar bedankt voor de tip.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:29

Marije_jiplover schreef:
Alleen wasie er bij het eruit halen wel heel erg ieniemini klein. En onder de microscoop wees niets erop datie flink volgenzogen was, integendeel.

Dat zegt niet zo veel. Je raakt besmet op het moment dat de teek speeksel in het wondje wat hij maakt spuit. Daar zitten anti-stollingsstofjes in waardoor hij bloed kan zuigen. Vóórdat'ie bloed zuigt heeft'ie dat speeksel dus al in het wondje gespoten en kún je al besmet zijn.
Er wordt vaak gezegd dat een teek minimaal 24 uur gezeten moet hebben en dat je binnen 24 uur niet besmet kunt raken, maar dat is dus niet zo, er zijn ook gevallen zat bekend van mensen die besmet raakten binnen die 24 uur. Mijn zoontje had bijna zeker weten (geen bloed geprikt omdat m'n toenmalige huisarts heel vlot met preventief geven was) een Lyme infectie, zei ook de huisarts, vanwege de onverklaarbare koortspieken en die teek heeft hoogstens een paar uurtjes gezeten.
Het ligt er maar net aan hoe vlot de teek goed vast zit en begint met bloedzuigen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:31

Daarom ook de notitie in zijn agenda, voor als er verschijnselen oid op gaan treden de komende weken.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:56

Ik ben twee week geleden gebeten (?) door een teek, eerste week bleef het een klein rood rond plekje met het gaatje van de beet in het midden. Vanmorgen ontdekte ik een kring om de plek heen, terwijl het nu in het midden wit was. Ik heb vandaag een stootkuur antibiotica gekregen van de huisarts gekregen, 2 weken. Hij zei als er een kring ontstond liever meteen antibiotica te geven. Wachten op bloedonderzoek kon ook wel, maar dat duurt twee weken.
Goed in de gaten houden dus, beter een keer antibiotica dan jaren met een heel vervelende ziekte zitten..

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:04

goeie actie van de ha dovish!!
Voor wat betreft het controleren van het bloed nog even het volgende: In Nederland wordt in het bloed gezocht naar antistoffen tegen de borreliabacterie. Jammer genoeg zijn die meestal niet te vinden omdat de antistoffen niet meer terug te vinden zijn als er een antibioticakuur gegeven is. Het bloed moet onderzocht worden op het dna van de borrelia-bacterie. In Duitsland (Keulen) wordt op deze manier getest en in Nederland is Prohealth in Weert ook begonnen met het testen op deze manier. Alle andere bloeduitslagen geven geen zekerheid over de besmetting met borrelia!!!!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:05

ik zou zoiezo even heeeeel goed oppassen!
ben ong 4 jaar geleden ''gebeten'' door een teek, (was al helemaal volgezogen toen we hem verwijderden), maar nou moet ik alsnog bloed laten prikken vanmiddag omdat ik wss de ziekte van lyme heb!
heb zover ik weet niks geen kring oid gehad, maar later wel de klachten die passen bij de ziekte van lyme.

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:16

het kan ook zijn dat je last hebt van ringworm, dat zijn ook kringen op de huid die groter worden

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 14:09

Het kringetje dat ik zondagmorgen had zitten, was zondagavond helemaal verdwenen en is niet meer teruggekomen.
Voorlopig ga ik ervan uit dat het allemaal wel losloopt.
Het is een miniscuul klein kringetje geweest, dat er nog geen 24 uur gezeten heeft.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:55

Dames, even een vraagje..

Gister ben ik met de hond naar de visvijver gegaan. Had een kort rokje aan en ben ook door de struiken ed gelopen, het gras was er nogal hoog. Er vloog veel ongedierte rond als dazen ed. Ik ben rond 12 uur een rondje gaan lopen en rond 6 uur begon er een plek op mijn kuit er te jeuken. In eerste instantie dacht ik aan een steek van een daas, daar reageer in namelijk heftig op. De plek jeukt namelijk ook wel en ik voel steeds een stekende pijn. Vanacht ook meerdere malen wakker geworden van de jeuk.
De plek wordt naar mijn idee nou roder en groter, toen ik net keek leek er een wit puntje in te zitten. Zou dit een tekenbeet kunnen zijn of gewoon van een daas?

Edit: fotos toegevoegd

http://img263.imageshack.us/img263/1317/img0024j.jpg
http://img232.imageshack.us/img232/8481/img0023oen.jpg

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:47

@steffie, bij mij was het echt een rond rood plekje met een gaatje er in. Het gaatje van de beet was duidelijk te zien, anders dan bij een prik van een daas ofzo. Bij mij kwam pas na ruim twee weken de kring. Bij mij jeukte het trouwens wel ook ontzettend, terwijl ik daar normaal nooit last van heb na prikken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 20:21

Dit ziet er meer uit als een steek van een of ander ander insect, niet direct van een teek, volgens mij.

De kring van een borrelia infectie komt ook niet zo snel opzetten, naar ik begreep, daar kan wel een week of 2 (of langer) overheen gaan.