Verbrand in het gezicht, kokend heet water. Welke zalf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:55

Jeetje Annebe, wat heb je nu toch gedaan meid !

Nestonyl is goed spul, moet je nog wel terug voor controle bij je ha ? dit is niet iets om zelf mee te gaan rommelen lijkt mij :=

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:55

ja dat bedoel ik ;) nee ik vind ook dat het ziekenhuis had moeten weten wat je erop kan doen!!!! of iig had moeten zeggen dat ze naar een nacht apotheek moest!

onley

Re: Verbrand in het gezicht, kokend heet water. Welke zalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:00

ik heb me vaak verbrand (werkte in een frituur)

je mag je nooit en te nimmer koelen met ijskoud water
altijd met lauw water

in je gezicht kunnen ze helaas niet veel doen
je kunt verzachtende koelende zalf erop doen en meer kunnen ze niet voor je doen

ik zou dan ook koelen met een washandje met niet zo heel koud water dan word de behoefte om te koelen steeds erger en gaat het steeds meer pijn doen
proberen zo min mogelijk eraan te gaan of erop te smeren

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:02

Flammazine is een zilververbinding en heel erg bacteriedodend. Daardoor genezen (brand)wonden veel sneller en mooier.
Je moet het wel afdekken met gaasjes nadat je het op hebt gedaan voor het beste resultaat.
Het is bedoeld voor open brandwonden en je moet het opdoen totdat de huid dichtzit (ongeveer een week).
Ik weet niet zeker of het op je gezicht mag maar iemand anders hier zegt dat het kan.
Ik heb het 1 keer met recept (voor mezelf) en 1 keer zonder (voor mijn paard) gehaald bij de apotheek.
Hier staan de instructies die ik toen ook heb gekregen.
http://www.huidziekten.nl/woundcare/keu ... ecreme.htm

Ik vind het best raar dat je dat niet gekregen hebt want ik dacht dat het standaard was bij open brandwonden. Misschien even bellen en vragen waarom niet.
Sterkte ermee!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:10

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:33

yvonnedv schreef:

Dit is geen oppervlakkige brandwond, maar ook 2e en 3e graads. Staan overigens wel meer middelen beschreven die echt geen 1e keuze zijn in dit geval. Overleg met de huisarts die zal je het beste middel voorschrijven.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 11-07-09 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:35

Wat vreemd dat je niets hebt meegekregen vanuit het ziekenhuis, ga even naar de apotheek, daar zul je de juiste zalf krijgen, pas op voor infectie.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:38

Ik heb me een keertje heel serieus verbrand aan mijn hand doordat er heet braadvet overgekomen was. Wat mij toen het beste geholpen heeft (na koelen en zalf uiteraard) wasn het aanbrengen van een verband. We zijn toen uiteraard naar de dokter geweest en ik had nog veel pijn. Hij zei dat de wonde moest afgesloten worden met een verband omdat er anders zuurstof bleef aankunnen en zo lang er zuurstof aankon, kon het als het ware blijven "doorbranden".
Is wel al een heleboel jaren geleden dus kan zijn dat ik me de exacte bewoordingen niet meer correct herinner, maar wat ik wel nog heel goed weet, is dat de pijn serieus verminderde toen de dokter een verband aanbracht.
Al lijkt het mij uiteraard niet zo evident om een gezicht in het verband te leggen.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:17

Au, pijnlijk!!! Sterkte ermee!!!
Ik zou gewoon het brandwondencentrum even bellen, vragen wat zij het beste vinden. :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 09:22

Goeiemorgen meiden.

Mijn ochtend verslagje..
Ik heb gelukkig redelijk geslapen, maar met tussenposes en de pijn viel gelukkig mee.
Vanmorgen wou ik mijn ogen open doen en kreeg de indruk dat mijn geschikt wat opgeblazen was.
Aangzien mijn oog ook niet makkelijk te openen was.
Bij de spiegel aangekomen schok ik wel, want alles rond mijn oog, ooglid, wang, neus was opgezwollen.
Voel me momenteel ook verminkt en dat brengt rare gevoelens bij mij boven. Een gevoel van paniek, eenzaamheid en afgrijselijkheid.
Dit hadden ze mij dus niet vertelt bij het ziekenhuis!

Ik ga zo weer bellen.

De rescue zalf van bach heeft er trouwens wel voor gezorgt dat de brand er helemaal uit is en ik vrijwel geen pijn mee heb.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:28

grote diepvrieszakken vullen met doperwten en invriezen... gaasje op je gezicht leggen en dan die bevroren erwten erop.. dat koelt het prettigste (uiteraard niet te lang) en neemt de zwelling ook wat weg...
Ik heb een aantal jaren geleden mijn hand ernstig verbrand, en flamzine en koelen hebben mij toen als beste geholpen, er is helemaal niets meer van te zien, zelfs geen litteken..

voor de rest, vraag een andere arts wat hij/zij ervan vindt, zou vervelend zijn als er een litteken achterblijft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:33

Wat ontzettend slecht dat ze niets hebben gedaan verder. Brandwonden zijn vreselijk, zeker in dergelijke mate EN in je gezicht! Naast de brandwonden zelf kan je er ook behoorlijk ziek van worden.

Ik moet voor mijn werk EHBO-er zijn, en het wordt echt ZO vaak herhaald dat brandwonden zo snel mogelijk door een arts behandeld moeten worden!
Misschien toch een second opinion?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:03

gatsamme Annebe!!!
Allereerst beterschap ermee. :(:)

wat idioot dat ze je zo laten lopen,de ziekenhuismedewerkers hadden je minimaal tips moeten geven!!!

Ik zou per direct een huisarts bellen,of op zn minst naar een apotheek gaan en hulp eisen. Het is inderdaad wel je gezicht.
Ik heb ooit brandwonden opgelopen door zonnebrand(ja meiden,dat kan dus!en een zonnesteek erbij),daar was ik zó beroerd en ziek van dus ik kan me voorstellen hoe poedersuiker je je voelt.
De dokter gaf mij toen creme,helaas weet ik niet meer welke het was. En ik moest pijstillers slikken.

Tip dus,ga een huisarts zoeken!!

(zit me gewoon kwaad te maken dat ze je maarzo laten gaan,eikels 8)7 ).

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:07

annebe schreef:
Goeiemorgen meiden.

Mijn ochtend verslagje..
Ik heb gelukkig redelijk geslapen, maar met tussenposes en de pijn viel gelukkig mee.
Vanmorgen wou ik mijn ogen open doen en kreeg de indruk dat mijn geschikt wat opgeblazen was.
Aangzien mijn oog ook niet makkelijk te openen was.
Bij de spiegel aangekomen schok ik wel, want alles rond mijn oog, ooglid, wang, neus was opgezwollen.
Voel me momenteel ook verminkt en dat brengt rare gevoelens bij mij boven. Een gevoel van paniek, eenzaamheid en afgrijselijkheid.
Dit hadden ze mij dus niet vertelt bij het ziekenhuis!

Ik ga zo weer bellen.

De rescue zalf van bach heeft er trouwens wel voor gezorgt dat de brand er helemaal uit is en ik vrijwel geen pijn mee heb.

Meis toch... ik kan me dit helemaal voorstellen. Wonden in gezicht doen rare dingen met een mens. Veel sterkte, laat je niet kennen en eis antwoorden!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:10

Misschien kun je contact opnemen met het brandwondencentrum. Misschien dat zij een goede tip voor je hebben of je even laten langskomen om te kijken. Verder zou ik niet teveel zelf aandokteren voor je het weet krijg je een hele lelijke wond die niet mooi geneest. Kijk goed uit met wat je smeert en waarop (gezonde huid).

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:19

:(:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:24

Annebe, ik heb een paar jaar geleden ook kokend heet water (zelfde situatie als jij, met een pan :+ ) over mijn hand en arm gekregen en ben toen ook meteen naar de EH gegaan. Ik heb toen een soort antibioticazalf gekregen om er op te smeren, omdat men bang was voor infectie. Dat hielp goed. Ik weet helaas de naam niet meer precies, maar het werkte ook heel verkoelend.
Mijn dochter was net een paar maanden oud en ik kon haar niet meer optillen en verschonen een week of 2, heel lastig. Toen had ik daar echt hulp bij nodig, wat een gedoe was dat.

Doet zeer, he :\ ? Bel anders even met je huisarts om te vragen wat je het beste er op kan smeren. Sterkte, hoor!!! :(:)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:33

'Verlies' jezelf niet al te zeer in de afgrijselijkheid en eenzaamheid. Bedenk dat je gewoon een ongelukje hebt gehad en dat alles weer goedkomt. Kijk niet téveel in de spiegel en probeer gewoon of met koelen de zwelling wat wegtrekt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:38

Jeetje!

Ik heb ervaring met verbrande onderbenen en een hand.

Beide keren gelukkig alleen tweede graads. Bij mijn onderbenen had ik ook erg veel last van zwelling zodat ik haast niet op mijn voeten kon staan. Denk dat het er toch wel bij hoort, soort vochtreactie/blaasjesreactie oid.
Beide keren kreeg ik Zilverzalf (silversulfadiazine)mee vanuit de 1e hulp/huisarts.
Echt wonderspul, ik heb er geen littekens aan overgehouden.
De zalf verkoeld enorm. Soms was het niet te harden, maar met een nieuwe laag zalf was het "heerlijk" .
Ik begrijp dat ze dat in het gezicht niet echt snel doen, aangezien je het dik moet insmeren.. je loopt dan dus met een dikke witte laag over je huid. Elke dag vernieuwen.

Maargoed.. beter een weekje als een "spook" en veel binnenblijven dan later littekens.
Zou echt een navraag doen naar deze zalf. Bij het brandwondencentrum weten ze er ongetwijfeld veel van af.

Heel veel beterschap gewenst.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 11-07-09 10:40, in het totaal 2 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:39

ik heb vorig jaar onder 220 gestaan en had een gat gebrand in mijn hand
ik heb daar Zilversulfadiazine creme voor gehad
dat haalt de brand eruit,zodra mijn hand zeer ging doen deze creme erop en en de pijn verdween
het heeft even geduurd voordat het gat dicht gegroeit was maar je ziet er niks meer van

laat je goed voorlichten, het zou zonde zijn als je door onkunde straks littekens in je gezicht overhoud

heel veel sterkte en beterschap :(:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:40

Annebe, het komt vast weer goed, maar ik kan me voorstellen dat je er mee zit. Het is ook niet niks, in je gezicht.
Bellen, hoor!!!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:41

Even ter begrip zilverzalf of zilversulfadiazine is hetzelfde als Flammazine.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:42

Nikka schreef:
Even ter begrip zilverzalf of zilversulfadiazine is hetzelfde als Flammazine.

:D ok weer wat geleerd!

het is iig superzalf :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:12

hoe is het nu met je?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:18

Ergens kwam de tip voorbij om het brandwondencentrum te bellen. Dat lijkt mij een hele slimme actie! Die hebben er tenminste echt verstand van