Gaatjes boren pijnlijk en ook daarna ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Jorien_

Re: Gaatjes boren pijnlijk en ook daarna ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:04

Ik heb begin april ook 2 gaatjes laten boren. Ook gewoon zonder verdoving. Wel wat pijnlijk, maar 't viel nog wel uit te houden. Sinds toen heb ik ook last van die tanden. Had voorheen nooit last van m'n tanden en ik kan nu niet eens normaal erg warm/koud spul eten/drinken, zonder dat ik het helemaal door m'n tanden voel trekken.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:59

Ik voelde idd vrijwel niks, in iedergeval geen pijn met die wortelkanaalbehandeling..

Tandarts had het nog gezegt als er nu een ontsteking was, dan had het gekunt dat ik wat zou voelen maar neehoor niks aan de hand, vond het gedeeltelijk nog wel grappig :o
Terwijl ik dus doodsbang was voor de tandarts en geruime tijd niet ben geweest.
Heb vorige maand eindelijk de stap gezet en ondertussen heb ik er nu 1 kies uit en dan die 2 gedeeltelijke wortelkanaalbehandelingen de angst is zo goed als weg :D

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:45

Die verdoving valt dus eigenlijk heel erg mee?
Ik moet namelijk ook een gaatje laten boren (schijnt een flink gat binnenin mn kies te zitten :Y)) Is de eerste keer dat ik een gaatje heb maar ik vind het nu al eng (afspraak is pas in augustus)
Heel lang geleden zijn mijn kiezen geseald (schrijf je dat zo?) dit heb ik zonder verdoving gedaan en dat deed echt al veel pijn. Ik heb vrij gevoelige tanden/kiezen. Dus ik zie echt een beetje tegen die afspraak op!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:48

Mijn tandarts verdooft eigenlijk standaard bij gaatjes, tenzij de patient echt nadrukkelijk vraagt niet te verdoven.
Blij toe, want zelfs met verdoving vind ik het nog een vervelend gevoel :=

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:35

Onze tandarts vroeg het vorige x wel met controle, moest nl nieuwe afspraak maken omdat ik 2 gaatjes had, maar heb nooit verdoving bij gaatjes gehad, dus dit x ook niet voor gekozen. Moest vandaag, was wel even doorbijten met het boren, maar viel me verder echt reuze mee en heb er ook geen last meer van gehad ;)

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 18:21

okee :)

Maar wat ik dus van de meeste hoor is dat het best mee valt die verdoving.. Maar het
gaat mij vooral om die naald die dan in je gaat..
Is het vaak een grote naald en gaat die ver je tandvlees in??

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:28

citroen schreef:

Maar wat ik dus van de meeste hoor is dat het best mee valt die verdoving.. Maar het

Ik geef regelmatig verdoving. Werk namelijk als mondhygienist. De verdoving is veel minder erg dan bv een prik in je arm of bloed afnemen. De naald is veel dunner en je huid in je mond is ook heel dun. Dus ontspannen, voor verdoving vragen en nooit meer zonder verdoving laten boren. In de onderkaak kan je soms iets meer voelen. Maar de verdoving is niet vergeleken met de pijn die jij gevoeld hebt met boren. Als je even met je nagels knijpt in het velletje van je hand, meer dan dat is het niet. Daar kan je het mee vergelijken.
Vandaag had ik nog een jongetje van 8 jaar. Hij wilde geen verdoving. Ik had eerst oppervlakte verdoving gegeven en daarna met een trucje hem omhoog laten kijken en zei dat hij alleen een beetje water in zijn mond kreeg. Zo hup snel verdoofd en hij had niets door.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:44

Echt waar? Pff, daar was ik niet ingetrapt denk ik.. :')

Ik heb 1x 3 verdovingen gehad bij de tandarts en dat deed echt zo'n ontiegelijke pijn! Heb daar echt lopen huilen van de pijn :o
En dat terwijl ik verder een hele hoge pijngrens heb opzich.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 18:49

tjady schreef:
citroen schreef:

Citaat:
Ik geef regelmatig verdoving. Werk namelijk als mondhygienist. De verdoving is veel minder erg dan bv een prik in je arm of bloed afnemen. De naald is veel dunner en je huid in je mond is ook heel dun. Dus ontspannen, voor verdoving vragen en nooit meer zonder verdoving laten boren. In de onderkaak kan je soms iets meer voelen. Maar de verdoving is niet vergeleken met de pijn die jij gevoeld hebt met boren. Als je even met je nagels knijpt in het velletje van je hand, meer dan dat is het niet. Daar kan je het mee vergelijken.
Vandaag had ik nog een jongetje van 8 jaar. Hij wilde geen verdoving. Ik had eerst oppervlakte verdoving gegeven en daarna met een trucje hem omhoog laten kijken en zei dat hij alleen een beetje water in zijn mond kreeg. Zo hup snel verdoofd en hij had niets door.

Okee :)
voel je die vloeistof die er in gaat ook niet? ( sorry stel best veel vragen maar wil t gewoon zeker weten mocht ik ooit weer laten boren )

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:39

Ik houd de carpule vloeistof altijd even in mijn hand. Dan komt het op lichaamstemperatuur.
Je kan ook eens een afspraak maken voor alleen het oefenen en doorspreken van de verdoving. Dat doe ik ook regelmatig. Ik spreek alles door en laat ,als iemand dat wil, ook alles zien en je mag alles vast houden.
Ik geef dan al oppervlakte(voor) verdoving en eventueel al verdoving, maar dan geen behandeling.

Surface: veel heeft te maken met de kwaliteit van diegene die de verdoving geeft. Een verdoving in het gehemelte kan wel pijn doen, maar die is alleen nodig bij bepaalde behandelingen. Misschien heb je een verdoving in je gehemelte gehad.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:29

ik heb in ong februarie 1 tand laten uitsnijden, 1 laten trekken en een hele lading laten boren..
heb nu nogsteeds pijn van het boren, trekken en snijden..

eten van harde dingen en ook zachte dingen aan mijn voortanden (die ook gedaan zijn) doet pijn.

mijn mondhygienist zei dat het nog wel even zo zou blijfen :j

de prik valt best mee, je voelt het wel.
maar welke prik voel je niet :P

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 07:20

Als een verdoving pijn doet dan wordt ie gewoon niet goed gezet. Vroeger vond ik ze ook zo vreselijk pijnlijk, maar toen had ik een ouderwetse tandarts met ouderwetse spuiten. Die hadden echt een vreselijk dikke naald!
Die spuiten van nu voel je echt niets van. Voor mij onbegrijpelijk dat iemand in de stoel blijft liggen bij het boren zonder verdoving, maar geen spuitje durft te laten zetten. Bij mij is het écht andersom. Als ik ook maar íets voel van het boren zit ik echt tegen het plafond en valt er niks meer met me te beginnen, dan krijg ik weer een spuit en dan lig ik weer rustig. Je voelt er echt niks van, ja je voelt een prikje, maar écht niet te vergelijken met boren zonder verdoving!!!

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:28

tjady schreef:
......
Surface: veel heeft te maken met de kwaliteit van diegene die de verdoving geeft. Een verdoving in het gehemelte kan wel pijn doen, maar die is alleen nodig bij bepaalde behandelingen. Misschien heb je een verdoving in je gehemelte gehad.

Ja, dat klopt, ik kreeg er 3, 1 in mijn gehemelte, 1 aan de rechterbovenkant en 1 aan de linkerboverkant geloof ik.
Maar die in mijn gehemelte was echt erg ja. :+
Toen werden er 2 kiezen getrokken voor mijn beugel geloof ik. die er nu net uit is *\o/*

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:32

Toevallig ben ik vanmorgen naar de tandarts moeten gaan om een gaatje te laten vullen.
Ik kreeg ook een verdoving, en ik was echt óp van de zenuwen.
De tandarts legde me stapje voor stapje de dingen uit, deed heel voorzichtig en hij probeerde me echt op mijn gemak te stellen. :j
En dat neemt toch al een groot stukje angst weg.

De verdoving zelf doet écht geen pijn, trust me.
Je voelt het als een heel klein prikje, en de vloeistof tintelt alleen even.
En daarna.. voelt je er serieus niets meer van.
Ik lag vanmorgen in de behandelstoel zelfs met m'n ogen dicht. :')

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:27

Noppes: Sealen doet geen pijn hoor. Weet je zeker dat je dat bedoeld?. ;)
Ik studeer Mondzorgkunde en doe al regelmatig sealen bij kinderen en dit doet geen pijn.

Of je bent echt hyper-hyper overgevoelig :P

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:34

Ik heb 2 weken terug een gat( was een stuk vulling en kies afgebroken) laten boren. Ik heb ook heel gevoelige tanden. Ik laat liever een grote snee zonder verdoving hechten als dat ik een gaatje moet boren zonder verdoving. (echt waar). Heb een paar jaar geleden ook een witte vulling laten zetten en heb toen weken pijn gehad. Het voelde als een soort druk op mijn tanden. Nu heb ik van dat boren natuurlijk nog last en mijn tanden zijn heel gevoelig voor koud. Het is net alsof er dan nog een gaatje zit. Is dit normaal?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:56

karlos schreef:
Noppes: Sealen doet geen pijn hoor. Weet je zeker dat je dat bedoeld?. ;)
Ik studeer Mondzorgkunde en doe al regelmatig sealen bij kinderen en dit doet geen pijn.

Of je bent echt hyper-hyper overgevoelig :P

Of dat sealen PIJN doet? :\

Nee, écht niet.
Het wordt bij kinderen gedaan inderdaad, en ik heb het een hele tijd terug ook laten doen.

Serieus, dit vóel je nog niet eens!
Dat kán gewoon niet pijn doen, echt niet.

En nee, zelfs al ben je 'hyper-hyper overgevoelig'. ;)

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:19

Mijn tandarts doet het plekje waar hij gaat prikken ( de verdoving ) altijd even insmeren met verdovende zalf :Y) *D

Dus,voel niks van de prik en boren ;)

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:22

Ragnaaa: Hahaha nee helemaal géén pijn, maar goed, wil noppes niet tegen het been schoppen ;)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:22

bij mij doet het nooit pijn ? :) zonder verdoving..

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:30

Zolang ik leef, laat ik al gaatjes vullen zonder verdoving en dat gaat prima. Voor de aardigheid (omdat iedereen dat altijd doet) heb ik het de vorige keer laten verdoven en dat is me slecht bevallen; dat dove gevoel totdat de verdoving uitgewerkt is, ik vond het 10 keer niks. De eventuele volgende keer gewoon weer zonder!
En het kan wel een poosje duren voordat het gevoelige weg is na het vullen. Soort van napijn. Als het te lang gaat duren (na een week of 2) toch maar eens bellen.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:36

karlos schreef:
Ragnaaa: Hahaha nee helemaal géén pijn, maar goed, wil noppes niet tegen het been schoppen ;)

Oh, op die manier. :')

Nee, seriously, het kán gewoon geen pijn doen.
Dan is het echt geen sealen geweest..

Of ben ik gek aan het worden? >;)

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:39

Hmm dan is het denk ik ook geen sealen geweest, haha. Want het deed écht flink pijn, en ik heb geen lage pijngrens! Is ook al een hele tijd geleden, dus het zal wel wat anders geweest zijn dan :Y)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:41

Dat moet haast wel. :Y)

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:45

:)) hahaha, vast iets anders ja :z