verstandkiezen, wat vonden jullie ervan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:46

Ik moet op 13 augustus. Maar ben als de dood voor naalden en al helemaal in mn mond. Dus ook hiervoor. Ik heb gejankt als een baby toen ik bij de tandarts wegreedt met een verwijzing voor de kaakchirurg op zak. Moet er 2 laten trekken, de onderste 2. Deze groeien nl. naar voren in de daarvoor liggende kiezen.

Ik word gewoon al duizelig bij het idee dat ik op 13 aug. in die stoel lig met een prik richting mn mond. Vind het echt doodeng. |(

Anoeska

Re: verstandkiezen, wat vonden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:08

Oh, nog even een aanvulling dan. Ik vond het hele verstandskiezen gebeuren verschrikkelijk. Maar dat zat 'm zeker niet in het daadwerkelijke trekken. Verdovingsspuitje stelde eigenlijk niets voor, het trekken zelf voelde ik echt niets van. Dus dat valt allemaal wel mee.

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:38

nou ik begin dit jaar alle 4 mijn verstandskiezen eruit laten snijden. Ik had eerst links, de spuiten voel je wel maar ligt er ook een beetje aan hoe diep je verstandskiezen nog zitten (De mijne waren nog zo klein) dus moesten ze wat verder door spuiten.
Het eruit halen voel je niet, ofja ik voelde 1x wel omdat de verdoving niet goed werkte maar toen heb ik dat tegen hun gezegd en toen kreeg ik meteen nog een verdoving!

Ik vind het herstellen het vervelendste. Links voelde ik helemaal niks van, ook niet erg dik ofzo. Maar rechts had ik echt pijn!
Ik ben allebei de keren vrijdags geweest, en toen links werd gedaan kon ik zaterdag wel op stap, maar toen rechts was gedaan niet omdat ik nog pijn had! :p

maar, after all, je bent er wel voorgoed vanaf als het eenmaal gebeurd is!

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:31

Zou wel alles gelijk eruit laten halen, niet dat ze er nog 2 laten zitten onder t mom van "dat is niet nodig" want de pijn heb je meestal toch en vaak moeten ze er vroeg of laat toch nog uit...Dan ben je er tenminste voor eens en altijd vanaf.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:32

Van mijn verhaal zul je niet blij worden ben ik bang...
De verdovingen ging al vervelend, deze deden erg pijn omdat de chirurg ze te diep er in had zitten waardoor de vloeistof niet 'weg kon'. Ben toen flauw gevallen.
De eruit snijden zelf is kl.ote gegaan. De chirurg heeft een deel van mijn kaak open moeten snijden omdat hij de onderste kies er niet uitkreeg.
Tussen door weer een verdoving gehad omdat de andere begonnen uit te werken door gigantische adrenaline aanmaak van mij :P
Daarna heb ik zware pijnstillers met ontstekingsremmers gekregen, daar ben ik een week ziek van geweest.

Dat icm dat de chirurg niet aardig was en heeft zitten raggen in mijn mond (flink littekenweefsel) maak dat ik nu niet meer durf te gaan voor de andere kant waar ze er ook uitgesneden moeten worden...

Maar trekken schijnt echt een stuk minder vervelend te zijn :) En als je bang bent vragen om een chirurg die daar kennis / ervaring mee heeft! Die is hier in Ede ook maar nog steeds stel ik het elke keer weer uit om een afspraak te maken!

Oja gezien dat je 16 bent, hoe eerder het gebeurd hoe losser de verstandskiezen meestal in de kaak zitten en hoe makkelijker het gaat!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:02

Nou, ik heb de verwijsbrief ook al een paar maanden in de kast liggen, maar nog geen afspraak gemaakt. Alle vier zijn aan het doorkomen. Als het even kan laat ik ze niet trekken. Mijn tandarts zei dat ik te weinig ruimte in mijn mond had, maar dat had hij eerder ook al tegen mijn zus gezegd zónder in haar mond te kijken.. Ik ga maar eens een keer voor een second opinion denk ik. Want mijn zus heeft nu een nieuwe tandarts en die zei dat je ze er altijd nog uit kunt halen. En als je tanden scheef worden geduwd door de verstandskiezen dan merk je dat en dan heb je nog voldoende tijd om ze te laten trekken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:52

dorientjuh schreef:
Nou, ik heb de verwijsbrief ook al een paar maanden in de kast liggen, maar nog geen afspraak gemaakt. Alle vier zijn aan het doorkomen. Als het even kan laat ik ze niet trekken. Mijn tandarts zei dat ik te weinig ruimte in mijn mond had, maar dat had hij eerder ook al tegen mijn zus gezegd zónder in haar mond te kijken.. Ik ga maar eens een keer voor een second opinion denk ik. Want mijn zus heeft nu een nieuwe tandarts en die zei dat je ze er altijd nog uit kunt halen. En als je tanden scheef worden geduwd door de verstandskiezen dan merk je dat en dan heb je nog voldoende tijd om ze te laten trekken.

Bij mij is uiteindelijk alles goed gegaan, ze voorspelden bij mij ook te weinig ruimte..
Die tandartsen willen die dingen er gewoon uit hebben, bij iedereen volgens mij. Of het nou wel of niet nodig is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:55

Ja, erg fijn voor de patient is dat.. ;( Een beetje onnodig pijn laten lijden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:57

Pijnlijkkk!

Mijn onderste verstandskiezen komen nu net door, dus ik kan nauwelijks mijn tanden poetsen daar.

Gelukkig zei mijn tandarts dat er voor allevier de ruimte was, dus hopelijk geen tandartsperikelen voor mij!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:05

Goed blijven poetsen hoor, desnoods met een babytandenborstel, bij mij was er ook wel genoeg ruimte maar ik kon onmogelijk bij mijn bovenste kiezen komen om te poetsen, zelfs niet met een minitandenborstel, dus dat werd rotten >.<

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:09

Mijn verstandskies rechts boven komt door en groeit (vogens mij) tegen mijn wang aan, mijn tand zelf doet geen pijn, maar mijn wang dus wel. Ik kan mijn mond amper open krijgen, en leef op gemiddeld 3 asprienes per dag.

Ik heb voor maandag een afspraak gemaakt bij de (angst)tandarts, en ben echt ontzettend bang, maar heb echter wel zo veel pijntjes dat ik hoop dat ie er uit gaat. (het is alleen lastig dat ik mijn mond open krijg, dus weet niet hoe die hem er uit wil halen := )

echter zijn sommige verhalen hier niet echt bevordelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:13

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:18

ik heb paar jaar terug ook 3 verstandskiezen laten verwijderen
onder plaatselijke verdoving (sedatie) je word er ook beetje suf van
op kwartiertje was ik klaar en heb er niet echt veel pijn van gehad
ben toen nog een kwartiertje daar moeten blijven zodat de sufheid wat weg was
en toen dus naar huis ijs eten :Y)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:23

Hihi, ik heb ook op mijn 21 ste mijn verstandkiezen laten trekken eerst aan de rechterkant daarna aan de linkerkant 3 weken later, echt ik was er blij mee, want die kiezen deden alleen maar pijn doordat er niet veel ruimte was achterin en was moeilijk bereikbaar bij het poetsen.

Ik heb goede verdoving gehad en pijnstillers, en ze waren vriendelijk en diezelfde avond een hele koekenpan nasi gegeten hihi, niks geen ontstekingen, en koel houden met ijsblokken tegen je wang aan houden of coolingspacks, dan zwelt het niet zo op, bij beide keren een snee en kies eruitpeuteren en dichthechten en of trekken, bij 1 keer zat zelfs mijn wang per ongeluk vastgehecht aan me tandvlees, tja daar had ik last van bij het niezen dan deed het zeer, toen heb ik de hechting doorgeknipt en was mijn wang weer los.

Dus toen ik er voor de 2e keer heen moest voor de linkerkant, zat er ook een meisje bij een moeder, en die meisje was doodsbang, en mijn moeder vertellen dat het zo erg niet is omdat ik zelfs lachend uit de behandelkamer kwam, dat de pijnstillers erg goed hielpen enzovoort, en toen ik uit de behandelkamer kwam, zei mijn moeder tegen dat meisje en haar moeder, kijk daar heb je haar, het valt best mee, en ik ging lachen, kwam er een golf bloed uit me mond en viel op de grond, ik voelde helemaal niets door de verdoving en liep vrolijk door naar de balie om me kaartje op te halen, en dat meisje werd wit en ging gelijk janken hahahaha, erg he, mijn moeder kon er niet op tijd bij zijn om me erop aan te wijzen en kreeg ik alsnog verband in me mond om daarop te bijten, en te stelpen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:40

haha ohh arm kind! hebt haar de schrik van haar leven gegeven! dat moet bizar zijn geweest :p

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:12

Ik heb nooit last gehad van mijn verstandskiezen! Tijdens het krijgen niet, en ook niet tijdens het hebben! Ik was 14 toen ik ze kreeg, en had ze op mijn 15e alle 4!
Op mijn 18e zijn er 2 getrokken bij de tandarts omdat er toch te weinig ruimte was! Trekken was binnen 10 seconden gebeurd, en had er tijdens het trekken geen last van. De dagen erna wel ontzettend last gehad, met name s'nachts als dan de paracetamol uit was gewerkt! Dat heeft bij mij wel een week geduurd!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:10

LZP => MW

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:56

Ik moet morgen :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:03

Ik heb er 4 uit laten snijden en dat was verschrikkelijk :\

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:41

Ik ben net terug en het is echt 100% meegevallen. Nu alleen nog even afwachtten hoe het gaat als de verdoving is uitgewerkt :+

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:47

Je bent een bikkel!

Hoop voor je dat het meevalt en dat ik volgende week hetzelfde kan zeggen :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:21

Als je de goede pijnstillers mee gekregen hebt valt de napijn best mee, zeker als je het ook regelmatig koelt op de wang, en spoelen met vloeistof dat de mond ontsmet, dan valt het reuze mee, ik had gewoon geluk.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:48

Mijn verstandskiezen komen ook door.. nergens geen last van.. nog niet. :=
Moet je ze er altijd uit laten halen? Nee toch?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:52

Nee hoor, niet altijd, maar ze worden erg vaak wel een probleem. Als het geen ruimtegebrek is, hééééél goed blijven poetsen en spoelen, misschien heb je geluk :)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:17

Ragdollcat schreef:
Als je de goede pijnstillers mee gekregen hebt valt de napijn best mee, zeker als je het ook regelmatig koelt op de wang, en spoelen met vloeistof dat de mond ontsmet, dan valt het reuze mee, ik had gewoon geluk.

Ik had geen pijnstillers meegekregen, niet gekoelt en ook niet met vloeistof ontsmet; voor het slapen gaan twee pijnstillers genomen, en helemaal nergens last van gehad... (behalve van dat gat in me mond, dat voelt heel raar }:0 )