Reuma en ontstekingen, hoe ga je er mee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:03

Bij ons in de familie zit zeer veel reuma en hun volgen allemaal een speciaal dieet! Voeding schijnt toch een erg groot verschil uit te maken in combi met reuma. Dit heeft dus gunstige gevolgen vwb de ontstekingen *D Zo heeft mijn moeder echt veel minder last door geen varkensvlees te eten en e412 (guarpitmeel =verdikkingsmiddel) te vermijden! Ook aardappels worden er bij ons amper meer gegeten omdat ze daar ook op reageerd maar wel in mindere mate gelukkig! Het klinkt waarschijnlijk stom, maar mijn moeder heeft een aantal weken minimaal en veganistisch gegeten en alleen pure dingen (dus ook geen e-nummers etc etc) Daarna is ze weer gaan opbouwen. Dan moest ze bijv. 3 dagen appel achter elkaar eten en kreeg ze daar geen last van dan was dat voor haar geen slecht product. Vervolgens probeer je het volgende product weer 3 dagen totdat je dingen tegen komt waar je dus niet tegen kan... En dat merk je dan snel genoeg... Bij mijn moeder is het bijv met guarpitmeel zo heftig dat als ze het eet ze snachts wakker ligt van de pijn :(:)
Dit dieet trouwens allemaal in overleg gegaan met een dieetiste *D
In mijn familie zijn er echt al een stuk minder klachten door sommige dingen niet te eten... Je kunt het altijd proberen toch?

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:30

Lutjehorsy schreef:
@meys
Ik ga over op de enbrel. Ze hopen dat de enbrel meer gaat doen. Vind het heel spannend allemaal. Maar heb er wel veel goeds over gehoord.
Na de zomervakantie ga ik waarschijnlijk beginnen, dus moet nog even geduld hebben.

Ah ja Enbrel ken ik wel. Ik heb dat zelf nooit gebruikt.
Ik heb voor de Humira Remicade gehad en dat was echt een geweldig goed medicijn (kon niet meer lopen toen ik begon en het infuus was ingelopen en ik liep weer voorzichtig stapjes)
Helaas mag ik dat nu nooit meer gebruiken omdat ik een allergische reactie krijg die heel erg heftig is.

Lutjehorsy

Re: Reuma en ontstekingen, hoe ga je er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 01:33

Van medicijnen kun je inderdaad veel rare dingen van krijgen.
Ik heb zelf nog nooit (afkloppen) erge bijwerkingen gehad.
Hoe is jouw (@meys) ziekteverloop op dit moment?

Meys

Re: Reuma en ontstekingen, hoe ga je er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:10

Op dit moment is het weer rustig maar ik heb een heftige tijd achter de rug met hoge bezinking.
Gelukkig heb ik niet vaak van die erge oplevingen, het is bij mij meestal zeer stabiel.
Maar ik denk wel dat als het in je omgeving (dus als je iets ergs mee maakt) niet goed gaat dat dat ook invloed heeft op je reuma.

Ik merk altijd wel snel als er iets is, mijn ogen spelen ook op (uveitis en secundaire glaucoom) en dan weet ik dat mijn gewrichten snel ook beginnen.