Ik kan niet ontspannen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:59

heb ik ook een tijdje gehad.
probeer op de dag iets meer te genieten van dingen.
ga wat leuks doen.
Schrijf de dingen die je de hele week moet doen of de volgende dag gewoon in je agenda.
schrijf t gene wat je hebt gedaan er ook in.
dan hoef je daar niet meer aan te denken.

Ga iedere avond rond de zelfde tijd naar bed en slaap niet al te lang uit.

probeer wat ritme in je dagen te krijgen.
bij mij hielp dit echt!

neem lekker een douche voordat je gaat slapen.
en ga lekker relaxt boekje lezen voordat je gaat slapen of dvdtje kijken.

ligt je bed verder lekker??
is je kussen nog lekker dik? soms kunnen de kleinste dingen erbij helpen.
goede nachtrust is belangerijk!

succes ermee..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 16:02

Maartje86 schreef:
Dat je vermoeid wakker wordt dan ook komen omdat je piekerend in slaap valt en daardoor ook onrustig slaapt en dus in je slaap ook niet tot rust kunt komen.

Dat zou best kunnen, ik droom namelijk vaak ook de raarste dingen (en dan heb k t echt over bizarre dingen..).
Gister bijv. ik kan niet zo goed met de broer van mn vriend en daar begon ik dus gister in bed over.
Zegt mn vriend: denk je daar serieus nu aan?! Hij zit daar en wij hier waar maak je je druk om!

Lijstjes met wat ik moet doen maak ik sowieso al, maar de rest ga ik ook opschrijven kijken of dat helpt.
Boek lezen vind ik ook fijn, ik lees ontzettend snel dus heb boeken vaak snel uit.
Heb momenteel ook geen leuk boek om te lezen dus als iemand nog een leuk boek weet, hoor ik het graag ;)

T zit misschien ook wel een beetje in de familie, m'n oma was namelijk ook altijd aan t prakeseren (hoe schrijf je dat?).

EngeltjeS

Re: Ik kan niet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:35

tip: niet computeren of tv kijken op bed ;)
ik heb gehoord dat je bed om te slapen is, en zo min mogelijk daar in/op te computeren.
Een bed is een rustpunt, geen computerplek :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:38

T is juist heel gezond om niet direct in slaap te vallen! Dan ben je oververmoeid :P Normaal mens doet er zo'n 20 minuten over om te slapen, dus dat is heel gezond hoor! :)

Echt goed fanatiek sporten (nee niet voor de nacht :P) in bv de sportschool is goed voor de nachtrust. Maakt je hoofd leeg en je krijgt veel meer energie, terwijl je wel beter slaapt :)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:00

Ik heb hier eigenlijk nooit last van (ik val direct in slaap), maar heb wel wat tips voor je.
Zorg 's avonds voor een vast ritueel voor je gaat slapen. Doe een half uurtje voor je naar bed gaat niets meer. Ga gewoon lekker op de bank (of stoel) zitten, computer uit, tv uit en drink desnoods een kopje warme melk. Gewoon even ontspannen en niets doen.
Eet een uurtje voor het slapen gaan ook niets meer, dat houdt je lichaam ook wakker doordat het druk is met verteren.

Ga je dan toch liggen malen stel je dan eens voor dat je op een plek bent waar je graag bent. Je ligt op je rug en je ziet de wolken voorbij gaan. Elke gedachte die in je op komt stuur je mee met de wolken en verder denk je alleen maar dat je daar heerlijk ligt.

Dit deden wij wel eens op school toen ik nog spw deed. Soort ontspanningsoefening. Ik pas het ook wel eens toe, als ik een keer niet in slaap kom (wat zelden voorkomt) en bij mij helpt het enorm. Ik van binnen no time als een blok in slaap.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:22

marleen_usar schreef:
Of een edelsteen om je nek hangen dat werkt ook.
Was het maar, dan hing ik er wel 20 om m'n nek.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:24

Maar een half uur wakker liggen? Dat zou fijn zijn! :Y)
Nee een half uur is niks hoor.
Maar wat ik wél kan adviseren is alles opschrijven.
Zelfs simpele dingen, dat geeft veeeeel rust.

Wat ook een optie is is melatonine slikken.
Dat is een lichaamseigen stof die er voor zorgt dat je in slaap valt en bevorderd ook je nachtrust.
Dat kan iig nooit kwaad. :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 21:31

edit: je post is nu iets vriendelijker ;)
Ik ben absoluut niet van het pillen slikken, zelfs dé pil krijg k met moeite door (zal wel tussen mn oren zitten maar toch), dus dat zou 1 van de laatste opties zijn.

Het vervelendst is dat het voor mn vriend ook niet leuk is. Als ie me uitgebreid masseert helpt t wel, maar verder kan hij me eigenlijk niet helpen en dat is voor hem ook aardig frusterend.

K zal straks proberen om wat met jullie tips te doen :)
Tv kijken kan niet vanuit bed, hebben geen tv boven. Eten doe ik nooit 's avonds na t avondeten, hooguit een glas cola (mja dat is natuurlijk ook niet echt bevordelijk..:P )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:39

K was nog niet klaar met mijn post. :+
Was nog even aan het googelen. :D
Tis trouwens wel het advies van het grootste tornado hoofd van NL he?
*K zou trouwens niet weten wat er niet vriendelijk aan was, maargoed.*

Echt een half uurtje is niks hoor, doe mij dat maar. :j
Het maakt niet uit hoe laat ik naar mijn bed ga, 10 uur of 12 uur, voor een bepaalde tijd val ik niet in slaap.
Sowiezo moet ik om 11 uur naar boven, ga ik daar computeren en rond een uur of half 12/12 uur ga ik van mezelf verplicht mijn bed in anders kan ik blijven zitten tot ik een ons weeg.
Dan lig ik nog te draaien en te doen tot een uur of wat, en dan slaap ik eindelijk.
En dan slik ik nog medicijnen voor het slapen ook. :+
(Geen melatonine overigens, dat deed niks)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 22-06-09 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:44

ik had hier ook last van.
Sinds ik ontspanningsoefeningen doe gaat het een stuk beter
Daarnaast hou ik een dagboek bij, waardoor ik alles wat me dwars zit en waarover ik pieker aan de kant kan zetten.

Mocht het toch niet helpen zet ik lekker een muziekje aan. Rustige muziek als Enya, Era en Secret garden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:57

Ik heb hier ook last van, pieker heel en heel veel, en ik heb ook gewoon heel veel dingen om over te piekeren. Ik kan niet loslaten, ben ook een perfectionist, en denk inderdaad ook veel vooruit, wat als dit, wat als dat.. Ik denk en piekeren constant, aan een stuk door.

Ik gebruik zelf bachbloesems, en dat is qua 'medicijn' het enige wat mij rust in mijn kop kan geven. Verder gebruik ik nog medicijnen om mijn hormonen wat kalm te houden, aangezien die vaak op hol slaan. Speciaal al met de pil gestopt, en een spiraaltje genomen, wat gelukkig iets heeft geholpen. De rest ligt gewoon aan mezelf en aan de periode waar ik nu in zit.

Ik maak sowieso al graag lijstjes van alles wat ik wil en moet, en dat doe ik de laatste tijd steeds meer. Het geeft rust en overzicht in de chaos. Niet dat het zo'n chaos is, ik weet zeker dat 'een normaal mens' er amper moeite mee zou hebben, maar het is mijn leven, ik moet het allemaal meemaken en ik vind het een chaos. Het gaat allemaal niet zoals ik zal willen, en dat kan ik niet loslaten.

Om te zorgen dat ik goed kan slapen, moet ik eerst even rust hebben voor ik op bed ga. Ik moet minimaal een half uur rustig zitten en bijvoorbeeld even tv kijken of bokken. Dan pas gaan slapen, anders ben ik nog veel te onrustig. Verder dus de bachbloesems en hormoononderdrukkers :') en dan gaat het best goed. :j In principe ben ik een heel rustig en nuchter persoontje, alleen ik heb nu gewoon even een 'rare' periode. Ik ben ook nuchter genoeg om dat zelf in te zien, alleen het piekeren kan ik niet stoppen.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:58

hier ook 1 met dezelfde problemen, erg irritant :(

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:03

Ik heb het ook, alleen lig dan zo'n 1 a 2 uur wakker.
wat de huisarts tegen mij had gezegd, probeer ruim een uur voor je naar bed wilt gaan geen tv meer te kijken of te computeren. Dus in die tijd kun je goed nadenken en je hoofd leegmaken. Dus boekje lezen, spelletje doen met je vriendje etc. En ga ook echt een uur eerder naar bed, zo kun je toch nadenken en word je niet moe van het later opblijven.
succes.
gr.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:04

Dat piekeren.. Sja.
Dat ken ik trouwens ook wel.. :+
Bij mij kunnen het écht de meest stomme dingen zijn, is het een opgelost verzin ik wel iets nieuws. :\
Ik krijg daar ook echt een bomvol hoofd van en ik heb dus ook niet in de gaten dat ik pieker. :+
Ik heb namelijk hoofdpijn hoofdpijn en pieker hoofdpijn.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:38

Nou gisteravond is t op zich best goed gegaan, lag wel weer erg te piekeren maar probeerde dan steeds om op t gebonk van de wasmachine te concentreren :P Dus niet heel lang wakker gelegen. Ook notitieboekje + pen naast bed neergelegd.
1 ding waar k gister over piekerde is in ieder geval vandaag op gelost dus dat is wel fijn :)