Coeliakie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yinka

Re: Een nieuw topic over: Coeliakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:52

Wij maken zelf kaasbroodjes :)

Mijn zus eet zowel zelfgemaakt brood uit de broodmachine als brood uit de winkel.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 18:08

Oke.

Wij hebben een boek besteld met allemaal glutenvrije recepten. Als het goed is krijgen we het boek dinsdag binnen. :)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:30

Met vakantie is idd moeilijk (behalve in Zweden en Noorwegen). Uit eten is met Livaad wel goed te doen.

Het is even uitvinden wat je lekker vind als broodvervanger. En het is zeker even wennen als je het vergelijkt met glutenvol brood. Als je lid wordt van de verenging krijg je ook een bon van Schar. Dan kun je een gratis pakket met GV producten thuis gestuurd krijgen, kun je het een beetje proberen.

Heeft iemand van Schar de Pain Campagnard al geprobeert? Is het wat?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:33

Vraagje: hoe zijn jullie erachter gekomen dat jullie Coeliakie hebben?
Mmm, laat me die vraag beter stellen: welke samenstelling van klachten maakte dat jullie het in die hoek gingen zoeken?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:40

Ik ben van de week na een tip ook met een glutenvrij dieet begonnen. Ik ben al drie jaar moe en heb al een jaar diaree gehad... Huisarts en artsen in het ziekenhuis helpen me niet echt verder (sta nog wel op de lijst voor een enoscopie) dus zelf wat aan het puzzelen geslagen. Eet nu 5 dagen glutenvrij en voel me fantastisch, ik red de dag zonder middag dutje, geen buikpijn en diaree meer! Ik ga er dus vanuit dat dit de oplossing is. Ik vind het erg lastig maar het echte balen is nog niet begonnen omdat ik gewoon zo blij ben dat ik me eindelijk weer goed voel.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 15:06

Ninx schreef:
Vraagje: hoe zijn jullie erachter gekomen dat jullie Coeliakie hebben?
Mmm, laat me die vraag beter stellen: welke samenstelling van klachten maakte dat jullie het in die hoek gingen zoeken?

Nou .. ik heb er niet echt na gezocht. Ik had vanaf koninginnendag heel erg buikpijn. 4x bloedgeprikt + 2 echo's gehad waarvan ze echt helemaal niks kunnen zien ..
Dokter gezegt dat het toch wel over ging, maar dat ging het dus niet. ;)
Besloten om een maagscopie te laten doen, waar ze ook hapjes weefsel uit me buik hebben genomen.
Daaraan hebben ze kunnen zien dat ik Coeliakie heb ..

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 15:07

Swift schreef:
Ik ben van de week na een tip ook met een glutenvrij dieet begonnen. Ik ben al drie jaar moe en heb al een jaar diaree gehad... Huisarts en artsen in het ziekenhuis helpen me niet echt verder (sta nog wel op de lijst voor een enoscopie) dus zelf wat aan het puzzelen geslagen. Eet nu 5 dagen glutenvrij en voel me fantastisch, ik red de dag zonder middag dutje, geen buikpijn en diaree meer! Ik ga er dus vanuit dat dit de oplossing is. Ik vind het erg lastig maar het echte balen is nog niet begonnen omdat ik gewoon zo blij ben dat ik me eindelijk weer goed voel.

Knap dat je, je 5 dagen al echt heel erg goed voelt! Ben nu 3 dagen bezig en nog geen enkel verschil..
Vind het wel heel erg moeilijk om al die lekkere dingen aan de kant te zeggen. Maargoed, daar wen je op een gegeven moment wel!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:10

Ik ben er ook nog niet helemaal hoor, maar in vergelijking met hoe ik me voelde is dit echt helemaal super! Ik hoop zo dat het zo blijft daar heb ik alles wat ik moet missen graag voor over! Ik hoop dat jij je ook snel beter gaat voelen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 15:15

Swift schreef:
Ik ben er ook nog niet helemaal hoor, maar in vergelijking met hoe ik me voelde is dit echt helemaal super! Ik hoop zo dat het zo blijft daar heb ik alles wat ik moet missen graag voor over! Ik hoop dat jij je ook snel beter gaat voelen.

Nou, gelukkig voel jij je al een heel stuk beter! :) En hopen inderdaad dat ik me ook snel ga voelen.
Met welke klachten begon het bij jou?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:27

Ik was vooral ontzettend moe maar aangzien ik ook zwanger was en daarna borstvoeding gaf en gebroken nachten had duurde het vrij lang voordat ik serieus genomen werd. Er werd toen ook een te traag werkende schildklier bij mij ontdekt (heb ik al eerder gehad) en we dachten toen dat het daar vandaan kwam, maar ik bleef moe en kreeg ook steeds vaker diarree en buikpijn. Na heel lang zeuren bij de huisarts (die me wegstuurde met het advies om meer vezels te eten) eindelijk doorverwezen naar de maag-, lever-, darmarts. Daar kon ik vorige week eindelijk terecht, maar die wilde niet aan allergie (wat ik dus zelf wel vermoede) en dachten meteen aan Chron omdat dat in de familie zit... Was het inmiddels zo zat dat er niet geluisterd werd dat toen ik de tip kreeg om glutenvrij te proberen ik dat meteen heb gedaan en zoals het nu lijkt met positief reslutaat. Mocht dit zo goed blijven gaan zeg ik de endoscopie waarschijnlijk ook af, lijkt me geen prettig onderzoek.... Ik ben dus alles bij elkaar 3 jaar ontzettend moe geweest (op het laatst kon ik nauwelijks meer functioneren) en heb een jaar lang diarree en buikpijn gehad...

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:39

Swift; hou er wel rekening mee dat een scopie nu geen enkele zin meer heeft. Je moet gluten eten op het moment dat de scopie plaats vind. Het kan namelijk zijn dat je darmen door het dieet al voldoende hersteld zijn. Je kan dan alleen een diagnose krijgen door minimaal 2 maanden weer gluten gaan eten.
Voor de belastingdienst moet je geloof ik wel een diagnose hebben (en dat scheelt veeeeel geld!).

Mijn 'diagnose' kreeg ik na een jaar of 4 buikpijn en vermoeidheid.

Xivura

Re: Coeliakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 08:34

Vandaag afspraak met de Dietiste. Ben benieuwd! ;)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:37

Leuk, ik heb echt heel veel gehad aan mijn dietiste :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 08:41

Of hetleuk is weet ik niet. Denk dat ik heel erg veel hoor wat ik wel en niet mag eten?
Maar, ben inderdaad wel erg benieuwd wat ze te vertellen heeft. :)
Ook wel weer spannend natuurlijk.
Ik voel trouwens nog steeds geen verschil .. Blijkbaar eet ik nog iets wat met gluten te maken heeft. Heb deze 3 dagen namelijk ontzettend buikpijn, dat ik amper kan staan.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:54

Bij mij duurde het ook een poosje voordat ik me beter ging voelen.
En in het begin maak je, onbewust, nog wel eens een foutje. Zo at ik braaf geen krokektje meer, maar wel patat uit dezelfde frituurpan.. :P Maar met dat soort kleine dingen helpt de dietiste je ook wel.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 09:01

Haha oke, ja het is soms nog wel moeilijk om dat gescheiden te houden. Wij hebben wel een eigen frituurpan voor mij.
Ik sprak gisteren een meisje van de snackbar hier in de buurt ( die daar werkt. ) En die zij dat ik gewoon kon vragen of mijn patat in het zelfde frituur word gemaakt met een snack erbij.

Dus dat is wel handig! :)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:11

Het scheiden van alles is idd moeilijk. Gelukkig heb ik weinig producten met gluten in huis (en wat er in huis is, wordt goed opgeborgen) dus ik hoef er nu wat minder op te letten :)
Als snack vind ik zelf de kroketten van LePoole wel lekker ;)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 09:14

Wij hebben gisteren een hele bestelling gedaan van glutenvrije producten voor mij.
Ik krijg thuis mijn eigen voorraad kast etc. :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 09:18

Nou, ik heb nu een afspraak met de Dietist. Ik laat wel weten hoe het ging, en wat ik er van vond. :)

Bye! :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 11:44

Nou, heb heel erg veel gehad aan de Dietiste! Ze heeft veel dingen verteld wat ik eigenlijk nog helemaal niet wist.
Ik mag gewoon een heerlijk ijsje eten. Maar dan wel in een bakje en niet op een hoorntje.
Maargoed, baal er flink van dat ik in Frankrijk gewoon niet uiteten kan. Voel me toch wel schuldig tegen over paps en mams.
We gaan elke vakantie altijd heerlijk uit eten .. en dat kan nu niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:02

_Sannee schreef:
Nou, heb heel erg veel gehad aan de Dietiste! Ze heeft veel dingen verteld wat ik eigenlijk nog helemaal niet wist.
Ik mag gewoon een heerlijk ijsje eten. Maar dan wel in een bakje en niet op een hoorntje.
Maargoed, baal er flink van dat ik in Frankrijk gewoon niet uiteten kan. Voel me toch wel schuldig tegen over paps en mams.
We gaan elke vakantie altijd heerlijk uit eten .. en dat kan nu niet meer.

?????
Ik zou daar een beetje mee uitkijken, genoeg ijsjes met gluten (helaas).
En je kan wel uit eten hoor, als je maar duidelijk kunt maken wat je wil en niet wil.

Enfin, succes ermee :)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:04

Het kan wel hoor :) Je kan dieetkaartjes op internet vinden/ krijgen van de verenging waarop, in de taal van keuze, het dieet staat uitgelegd.
Daarnaast kun je in Livaad restaurants vinden (in Frankrijk) die GV koken.
Maar ik zal eerlijk zeggen dat ik het zelf ook nog super eng/ spannend vindt om uit eten te gaan (vooral in het buitenland).

Ijsjes van de Mac zijn soms ook GV (mc Flurry m&m en sundeau choco). Softijsjes op andere plakken durf ik niet ivm kruisbesmetting.

Heb je nog een vervolg afspaak met de dietiste? En de tips willen wij natuurlijk ook wel weten :Y) je leert altijd bij :P

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 12:09

wennie schreef:
Het kan wel hoor :) Je kan dieetkaartjes op internet vinden/ krijgen van de verenging waarop, in de taal van keuze, het dieet staat uitgelegd.
Maar ik zal eerlijk zeggen dat ik het zelf ook nog super eng/ spannend vindt om uit eten te gaan (vooral in het buitenland).

Ijsjes van de Mac zijn soms ook GV (mc Flurry m&m en sundeau choco). Softijsjes op andere plakken durf ik niet ivm kruisbesmetting.

Heb je nog een vervolg afspaak met de dietiste? En de tips willen wij natuurlijk ook wel weten :Y) je leert altijd bij :P

Ja, ik heb in Augustus weer een afspraak met de dietiste. Wat een aardige vrouw is dat zeg! :)

Niels; Natuurlijk ook niet alle ijs. Maar ijs uit een machine ( softijs ) mocht ik wel eten omdat ze daar heel voorzichtig mee doen zodat er geen troep etc. in komt.
En mag dat alleen in een bekertje. Een macnum mag ik ook en de meeste waterijsjes.

Tippen die ze gaf: Als je op vakantie gaat, neem vooral crackers mee etc. En het is niet slim om in het buitenland uit eten te gaan. Vaak begrijpen ze je niet bepaald en maken ze toch fouten ..
Omdat ik nog een beginner ben, komen er nog wel genoeg fouten maar daar leer ik van.

De meeste tippen weet ik al niet eens meer. Maar het waren er veel. :P

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 12:09

wennie schreef:

Dus een Mac Flurry is ook gewoon zonder G ? God, wat ben ik daar blij mee. Mijn allerlekkerste ijsje van de mac. 8-)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:14

Niet alle Mc Flurry's, maar wel een paar. Op de achterkant van die placemats staat wat je allemaal mag eten. Mars ICE cream mag ook ;)

Hehe, in Nederland gaat t ook nog wel eens mis. Ik heb wel eens (na een overigens keurige GV maaltijd) een kopje koffie met een glutenkoekje gehad :P Verder ga ik naar Noorwegen/ Zweden op vakantie (afgelopen jaar en aankomende winter) en daar kan je echt alles GV krijgen 8-)