Donor ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen donor?

Ja ik ben donor!
117 (64%)
Nee ik ben geen donor!
32 (17%)
Ze mogen bepaalde dingen wel hebben en bepaalde niet!
16 (8%)
Ik weet het nog niet!
17 (9%)

Totaal aantal stemmen: 182

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:32

Ben ook donor. Wou het al heel lang maar vergat steeds die formulier in op te sturen. Dus dit paar maanden geleden gedaan.

Als ik er niet meer ben mogen ze alles van mij hebben omdat ik er dan toch niets meer aan heb. Ik kan er misschien andere mensen blij mee maken.

Wel vind ik het stom dat ook al ben ik donor. Als mijn ouders of later mijn vriend( man) zegt dat ze het niet willen hebben dat dan het feest niet door gaat.

Het is/ was mijn keuze om donor te worden dan vind ik niet dat mijn ouders of vriend dat als nog kan veranderen naar hun keuze.

Zou ook graag bloed donor willen worden, maar omdat ik een erg druk bestaan heb met van alles

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:34

Dat is toch alleen als je niks aangegeven hebt?
Mijn ouders zouden zoiets niet doen in ieder geval en mijn vriend ook niet denk.
Hij weet dat ik het wil en hoe ik erover denk.
En anders kom ik hem opzoeken als geest :+

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:35

Lieszje schreef:
Dat is toch alleen als je niks aangegeven hebt?
Mijn ouders zouden zoiets niet doen in ieder geval en mijn vriend ook niet denk.
Hij weet dat ik het wil en hoe ik erover denk.
En anders kom ik hem opzoeken als geest :+

:') :')

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:38

Ik ben wel donor geworden op mijn 18e.
Als ik dood ben heb ik er niks meer aan, ik vind het wel een fijn idee dat het leven van iemand anders er wellicht mee gered wordt. Zelf zou ik het ook prettig vinden dat er een donororgaan beschikbaar is als ik deze nodig heb.

CrazyCat

Re: Donor ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:40

Ik ben donor vanaf mijn twaalfde en zal dat ook altijd blijven.
Ik ben van mening dat als je zelf als je een orgaan zou accepteren je dan ook zelf donor moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:44

Ik ben donor!
Direct geworden toen ik 18 werd.

Als ik zelf een orgaan nodig zal hebben hoop je ook op iemand die net als mij denkt. :D

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:50

ik ben al jaren donor, van mij mogen ze ook alles hebben als het bruikbaar is, ik ben nu ook al een aantal jaren bloeddonor

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:51

SJANNE_DARK schreef:
Zou ook graag bloed donor willen worden, maar omdat ik een erg druk bestaan heb met van alles

Je hebt toch best wel 3x per jaar een uurtje tijd??

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:58

Weet jij toevallig of ze reiskosten vergoeden Evelyne79?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:03

Lieszje schreef:
Weet jij toevallig of ze reiskosten vergoeden Evelyne79?

Op het moment nog niet, ik weet wel dat daar sprake van is. Ik geloof wel dat dat pas vanaf een bepaalde afstand gaat gelden.
Misschien staat er wat op de site over. http://www.sanquin.nl

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:03

ik ben van af mijn 14/15 donor, weet het niet eens meer.

Ze mogen alles hebben, behalve me ogen. Klinkt heel erg stom, maar zonder ogen kun je ook leven, k voel me gewoon onprettig als ze die er uit halen. De rest krijgen ze gratis en voor nop 8-)

Wat ik trouwens wel onzin vind zijn mensen die zeggen'nee, ik geef mijn organen niet weg, maar wil ze wel ontvangen'

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:04

je bedoeld zeker je hoornvlies?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:04

Lieszje schreef:
je bedoeld zeker je hoornvlies?

ja :P

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:06

Ik zeg al een paar jaar dat ik geen donor wil worden. Geen idee waarom niet, maar ben met alles geboren en wil met alles weer gaan. Als er in de toekomst iemand die ik ken een orgaan nodig heeft, dan valt er over na te denken natuurlijk. Als ik zelf wat nodig heb dan krijg je ook een andere kijk erop. Misschien verandert mijn mening nog wel maar nu niet.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:10

malih schreef:
Wat ik trouwens wel onzin vind zijn mensen die zeggen'nee, ik geef mijn organen niet weg, maar wil ze wel ontvangen'

hier ben ik het zo mee eens. Waarom wel willen ontvangen en niet willen geven?
Ik houd gehoopt dat ze het zelfde systeem in zouden voeren als in belgië, dat je automatisch donor wordt, behalve als je daar bezwaar tegen maakt. Maar onze slappe nederlandse regering doet dat natuurlijk weer niet.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:15

Van mij mogen ze alles hebben. Ik hoop ook dat ik een orgaan krijg als ik er een nodig mocht hebben, dus vind het dan wel zo netjes om ook donor te zijn en zowiezo, wat moet ik ermee als ik het loodje leg?

Klinkt misschien heel hard, maar ik ben wel van mening dat als je door misbruik van drank of drugs je organen verpest, dat je er dan geen recht meer op heb, en ik hoop ook dat mijn organen niet naar zo iemand gaan. En ook, hoe naar het ook klinkt, vind ik dat mensen die wel donor zijn, voorrang hebben als ze zelf iets nodig hebben. En van mij mag het ook best ingevoerd worden dat je altijd donor bent, tenzij je het zelf aangeeft dat je het niet wilt. Het is echt schrijnend hoeveel mensen er overlijden omdat er zoveel mensen geen donor zijn, of het gewoon zijn vergeten om in te vullen.

Trouwens als jij hebt ingevuld dat je gewoon voor alles donor bent, kunnen je familie leden toch helemaal niet meer zeggen dat ze het niet willen, tis dan toch je eigen keus. Zou wat zijn zeg, dat je zelf altijd hebt gezegd dat ze je leeg mogen plukken en als je dan gaat dat je ouders bepalen van niet, terwijl je dat wel wilde, dat kan toch niet.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:15

idd,

mensen zijn te lui om zich als donor op te geven, terwijl als het ingevoerd word dat ze donor zijn, dan blijft dat ook zo, en vinden ze het geen probleem. En de genen die t niet willen zijn, kunnen t gewoon melden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:25

Ook ik ben donor, al jarenlang. Helaas mag ik geen bloed geven, anders zou ik ook bloeddonor zijn. Als je een ander er het leven mee kan redden zonder er zelf last van te hebben, waarom dan niet? ik heb niks meer aan mijn organen als ik er niet meer ben.....

Het is alleen wel zo dat ik liever dood ga op een manier waarop ze niks aan mijn organen hebben, maar dat is iets anders natuurlijk :Y) Het liefste overlijd ik toch echt gewoon thuis in mijn slaap ofzo. Maar mocht ik op een dusdanige wijze doodgaan dat ze dingen kunnen gebruiken, gebruik ze dan maar.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:30

Nee ik ben geen donor, en heb daar heel bewust voor gekozen. Op dit moment is mijn angst voor de dood de grootste oorzaak hiervoor en het nare idee dat er dan nog in je gesneden gaat worden.
het idee dat iets van mij 'voortleeft' in een ander terwijl ik er niet meer ben vind ik een heel raar idee en ik voel mij er op één of andere manier niet prettig bij.
Ik ben mij ervan bewust dat mijn angst wellicht irrationeel te noemen is, maar dat doet niets af aan het feit dat hij voor mij wel wezelijk aanwezig is en dit weerhoud mij er op dit moment van om mij als donor op te geven.
Misschien denk ik hier in de toekomst wel anders over, ik sta zeker open voor verandering, maar op dit moment voel ik me daar nog niet goed bij.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:41

Ik ben vanaf me 18de donor ( nu 21) en probeer zoveel mogelijk mensen in me omgeving ook donor te laten worden. gewoon omdat het heel belangrijk is voor mij.

Bij mij mogen ze alles hebben en alles doen behalve me hart en hartkleppen. Dit heeft te maken met dat ik een aangeboren hartafwijking heb en mijn hart dus nu al niet goed genoeg is.
Heb op de leeftijd van 6 mnd een spoed open hart operatie gehad zonder enige voorbereiding of plan van aanpak ( dit was pas gepland voor als ik 2 jaar en sterk genoeg zou zijn) en alles is toen maar op goed geluk in elkaar gezet en vastgemaakt! (zaten dingen op de verkeerde plek en zaten overal gaatjes)

Deze organen zijn dus zeker weten niet meer geschikt voor iemand anders. Er was sprake van dat ik op 12 jarige leeftijd een nieuw hart nodig zou moeten hebben (ivm de groei), maar ben nu 21 en doe nog steeds met hetzelfde hart. Slik verder geen medicijnen en mag alles, maar ga wel eens in de zoveel tijd op controle. Gaat dus hartstikke goed met me, maar toch ga ik dit niet aan iemand anders geven hoe zonde ik het ook vind.
Door dit verhaal ben ik heel bewust donor geworden. Vind het zo belangrijk dat je iets voor andere mensen kan doen en jij hebt er zelf toch niks meer aan want je bent er niet meer.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:51

Ik ben ook donor!
Bedoel je bent dood, je organen verrotten/branden en weg zijn ze.. Terwijl je er andere levens mee kunt redden!
Ik wil alleen 1 ding houden, het hoornvlies. Waarom weet ik niet, gewoon het idee. Ik kan niet tegen oogoperaties (om te zien) en bah nee.. maar nu ik dit schrijf denk ik waar slaat het op :+
Ben het met rockwitch eens, donoren zouden voorrang moeten hebben op organen..

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:00

ag, geloof dat heel veel mensen hun hoornvlies willen houden, en hoe stom het ook klinkt, zonder hoornvlies kun je ook leven...dus besluit ik het te houden,

Als je zonder hoorn vlies niet kunt houden, zou ik het ondanks dat ik het een naar idee vind toch afstaan.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:03

Toen ik 18 werdt heb ik meteen me codocil ingevuld; ze mogen van mij alles hebben. En als ik zelf (of iemand in mijn omgeving) een donor nodig heeft hoop ik ook dat iemand dat ding heeft ingevuld :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:09

Ja, ik wil donor worden - ik vul de papieren in zodra ik 18 word, of ik vraag ze al eerder aan: als ik me indenk hoe het moet voelen om een orgaan nodig te hebben en er dan een te kunnen krijgen van iemand die er zelf toch niets meer aan heeft... Ik heb ze zelf toch niet meer nodig en wat is er nu mooier dan dat iemand anders met mijn organen nog een lang leven zou kunnen hebben?

Over huid en hoornvlies zou ik eerst even moeten nadenken, op de één of andere manier vind ik dat toch een minder prettig idee, maar ik denk wel dat ze het uiteindelijk mogen hebben. Ik wil ook zeker bloeddonor worden.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:14

Ik heb een paar weken geleden ook de sprong maar gewaagd en me over het internet opgegeven als donor, alleen m'n huid mogen ze niet hebben, dat vind ik een iets te raar idee, verder alles :j. Als ik dood ben, ben ik dood, dan heb ik niets meer aan mijn organen en als iemand gered kan worden door een lichaamsdeel van mij, wie ben ik dan om te weigeren?