Durf niet te bloedprikken..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:41

Tegenwoordig hebben ze veel fijnere naalden.. :j
Moest pas nog een keer, en is een soort trechtertje waar ze de buisjes in draaien.. Voelde écht praktisch niks..

Terwijl een aantal jaar geleden, voor een operatie, ze prikten en ik flauwviel van de prikken, maar daar 'zogen' ze het bloed eruit, dat was minder prettig, maar tegenwoordig zijn er volgens mij allemaal die 'nieuwe' :)

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:42

Het stelt echt niets voor, en is zo gebeurt.
Ik moet ieder half jaar bloedprikken voor de schildklier.
Maar zie er nooit tegenop,maar ik kijk liever niet als het gebeurt. 8-)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:47

Elsskippy schreef:
Het stelt echt niets voor, en is zo gebeurt.
Ik moet ieder half jaar bloedprikken voor de schildklier.
Maar zie er nooit tegenop,maar ik kijk liever niet als het gebeurt. 8-)

Ik heb hetzelfde als jou, ook elk half jaar ga ik er heen op mijn fietsje...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:49

StillAngel schreef:
Dank jullie voor de tips enzo. Ik denk wel; als het heel pijnlijk was en eng, waarom doet dat half nederland aan de bloedbank doneren :P

omdat gelukkig de meeste mensen inzien dat het geen reeele angst is(begrijp me niet verkeerd,ik wil niemand belachelijk maken die bang is,maar in de meeste gevallen is de angst niet reeel)

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:54

Het heeft mij maar een keer zeer gedaan.
Op het moment dat ik geprikt werd ging ze met de naald heen en weer bewegen en had daarna een blauwe plek en pijn.
Na 2 dagen was het weer weg. :(:)

Sietez

Re: Durf niet te bloedprikken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:00

Ik ben 19 jaar en nog steeds als de dood voor naalden. Het gaat bij mij zelfs zo erg dat ik geen bloed durf te laten prikken terwijl ik dus ook wat gezondsheidsklachten heb. T is echt verschikkelijk, zelfs bij de gedachte wordt ik er al helemaal gek van.
Maar helaas bestaan er dus geen alternatieven..

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:04

Je schrijt dat je gezondheidsklachten hebt, ga nou maar.
Achteraf zul je zeggen, was dat alles. :(:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:09

Sietez: Voor het bloedprikken zijn inderdaad geen alternatieven, maar voor je angst zeker wel :j Je kunt leren om met je angsten om te gaan en deze te relativeren (eventueel mbv cognitieve therapie oid.)
Het is niet goed als je gezondheid moet lijden onder je angst, dan kun je beter iets aan de angst gaan doen.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:09

ik was ook doodsbang voor naalden ! de eerste keer dat ik moest bloedprikken, was samen met mijn moeder en voor het ziekenhuis heb ik mezelf vast gepakt aan een paaltje en mooi dat mijn moeder me er niet vanaf kreeg.. ze heeft me dat ziekenhuis in moeten dragen en toen ik na de prik op de fiets zat dacht ik van was dat het ? het lijkt vaak enger dan dat het is vooral met de gedachte er gaat wat in mij.. ik zou me gewoon rustig concentreren op de muur of muziek gaan luisteren.

Sietez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:10

Elsskippy schreef:
Je schrijt dat je gezondheidsklachten hebt, ga nou maar.
Achteraf zul je zeggen, was dat alles. :(:)

Het probleem is dat ik een paar jaar geleden al een keer ben geweest om bloed te prikken omdat ik dacht dat ik pfeiffer had. Dit heeft mij zo beangstigd, en ik heb mezelf alleen maar gekker zitten maken. Uit de resultaten kwam naar voren dat ik geen pfeiffer had, wel was er iets anders aan de hand waardoor ik nog een keer moest prikken.
Maar na die ene keer durfde ik gewoon niet meer! En nu met mn klachten die ik wel eens heb, durf ik gewoon echt niet bloed te prikken..

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:13

Is er toen dan wat gebeurt, dat je zo angstig bent.
Deed het dan zeer.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:52

Ik moest gister mijn bloed laten prikken. Had het nog nooit gehad, wel verhalen gehoord, en het leek me nou niet bepaald een pretje. (Zag er dus best een beetje tegen op..). Was achteraf nergens voor nodig, stelde helemaal niks voor! Echt je voelt er bijna niets van!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:53

Vragen of je door een kinderarts geprikt mag worden, die kunnen veel beter prikken!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 06:13

Snoevie schreef:
omdat gelukkig de meeste mensen inzien dat het geen reeele angst is(begrijp me niet verkeerd,ik wil niemand belachelijk maken die bang is,maar in de meeste gevallen is de angst niet reeel)

Dat is toch ook het hele punt van een fobie geloof ik? Een soort van onterechte angst, of in ieder geval in een veel te extreme maat.

Ik word al draaierig bij het lezen van dit topic :o Als er in een film of serie een injectie word gegeven, zap ik weg of draai ik me om, als de dierenarts een spuit kwam zetten of bloed kwam afnemen bij een van de paarden dan moet ik ook altijd de andere kant op kijken. Tegenwoordig kan ik bij de paarden soms nog wel kijken, maar dan moet ik me écht vermannen.

En ik wéét dat het nergens op slaat, en dat die angst zwaar onterecht is. Tegenover iedere keer dat het bij mij mis is gegaan met prikken, staan minstens twee keren dat het wel goed is gegaan, maar toch blijft die onrealistische angst hangen. Zodra ik een naald zie, dan neemt dat gevoel het gewoon over: ik word draaierig, sta zelfs te trillen op mijn benen, en alleen al de gedachte aan waar dat ding voor bestemd is... bleh!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:42

ok daar heb je ook gelijk in!
maar je kan (extreme) angst ontwikkelen door een gebeurtenis,en sommigen zijn al bij voorbaat bang.

ik wilde niemand ermee beledigen!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:33

Heb hetzelfde probleem, moest toen ik een jaar of 12 was ook bloedprikken (was niet noodzakelijk, maar algemeen onderzoek).. maar toen ik er eenmaal was en die spuit zag wilde ik het absoluut niet. Ik spartelde zo tegen dat ze het toen niet hebben gedaan. En eenmaal in de kantine viel ik alsnog flauw.
Dus helaas kan ik je er niet bijhelpen, maar ik moet het ook binnenkort toch een keer laten doen.

Misschien helpt het als je muziek opzet tijdens het prikken. Van tevoren even aangeven dat je het eng vind en dan vragen of je eventueel muziek op mag zetten. Ben je afgeleid en dan doe je je ogen gewoon dicht. Denk dat dat bij mij wel erg zal helpen!!

Succes ermee

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:30

De laatste keer dat k moest prikken was voor die baarmoederhals kk prik..
Nou het was stempel halen en ben toen met trillende benen weggerent..
Toen mn vriendinnen niet keken.. Eenmaal buiten stond k gewoon te janken!

Dus hebben me vriendinnen er me echt letterlijk heen gesleurd!
Ben toen gaan liggen en mn vriendin had alles uitgelegt aan die gene die prikte..

Misschien is t een idee om lekker harde muziek op te zetten, te gaan liggen en naar je vriendin kijken :)

Dat hielp bij mij wel al een stuk! :)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:35

Er meldt zich nog een bangerd, 31 jaar inmiddels. Ik ga wel, ook alleen als het moet. Maar fijn vind ik het niet. Het doet geen pijn maar ik vind die naald in je arm zo'n rotgevoel.
Ik val dus ook flauw. Van te voren geef ik dat aan, dan mag ik gaan liggen. 1 voordeel van flauwvallen, je voelt die rotnaald niet meer.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:33

Snoevie schreef:
ok daar heb je ook gelijk in!
maar je kan (extreme) angst ontwikkelen door een gebeurtenis,en sommigen zijn al bij voorbaat bang.

ik wilde niemand ermee beledigen!

Ik had het in ieder geval niet opgepikt als belediging of zo hoor ;) Je had gewoon helemaal gelijk, een fobie is een vaak ireëele angst in een overdreven maat. In het geval van naalden heet het geloof ik belonefobie. Wat kan zo'n naald nou eigenlijk echt aanrichten? Iedereen hier geeft zelf ook al aan, als het achter de rug is schamen ze zich bijna, maar de volgende keer is het toch weer hetzelfde riedeltje.

Misschien leuk trouwens, een opsomming van allerlei bestaande fobia. Dan valt angst voor naalden nog best wel mee :')
http://www.phobialist.com/

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:34

ik durfde ook niet, maar voor ik het wist hadden ze 'm er al in en was het klaar :-)

Terwijl ik bij wijze van al niet goed wordt van een breinaald ;-)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:42

StillAngel schreef:
Dank jullie voor de tips enzo. Ik denk wel; als het heel pijnlijk was en eng, waarom doet dat half nederland aan de bloedbank doneren :P

Gezien alle reclamespotjes momenteel is het nog niet half Nederland, maar ik ben een van die 'gekken' ;)
Bij alles wat ik engig vind of niet leuk, bedenk ik me maar dat het vanzelf over gaat. Daar houd ik me dan aan vast... het duurt hooguit een a 2 minuten, die gaan vanzelf voorbij, en daarna leef ik nog. En dan lukt het me meestal wel om me aan die twee minuten over te geven en het gewoon te laten gebeuren... (kan je je meteen afvragen of het het waard is om je voor die twee minuten dagenlang druk te maken ;) ) Het gaat vanzelf voorbij!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:43

Ik ben ook echt bang voor naalden. Maar gezien mijn opleiding, moest ik al 3 prikken laten zetten en straks nog een keertje bloedprikken. Ik gaf het aan van tevoren dat ik doodsbang was. Toen mocht ik in een lege kamer op de bank liggen en werd alles heel rustig gedaan. Ik werd afgeleid en toch werd er gezegd wat ze deden. Dat was wel fijn,vond ik :)
Nu weet ik dat de andere kant op moet kijken op het moment dat ze de naald pakken en dat ze precies moeten zeggen wat ze doen. En verder moet ik me heel erg op mijn ademhaling letten, zodat ik afgeleid raak. Dat werkt voor mij :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:43

Ik was 'vroeger' ook doodsbang voor naalden.
En toen moest ik dus ook bloedprikken, ik was toen 16 ofzo.
Ik heb toen uitgelegd dat ik ook heel erg bang was om bloed te prikken, en de zuster die dat toen deed, heeft mij echt gewoon afgeleid door met mij te praten, vragen wat mijn hobbys waren, en wat voor opleiding ik deed, en toen zei ze na een paar seconden, en heb je wat gevoeld ?
Ik zo euh? nee.. zij weer: Kijk hier hebben we de 6 buisjes ( best veel vond ik ) die we nodig hebben..:+

Gewoon even uitleggen en dan komt het vast goed! :)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:55

Jeetje ik wordt al misselijk als ik dit topic zit te lezen ;(

Ik moet woensdag echt bloedprikken, voor een cardiologisch onderzoek.. dus eronderuitkomen doe ik niet :=
pfff ik heb niet alleen een naalden fobie, maar kan ook slecht tegen bloed en ziekenhuizen ;(

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:19

Ik moest woensdag ook weer bloedprikken voor de schildklier.
Het stelt echt helemaal niets voor.
Je ziet echt geen bloed. 8-)