Wat te doen tegen oorpijn tijdens dalen met vliegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:55

Ik gebruik idd ook de pluggen, maar dan van earplanes, van de apotheek. Werkt dus perfect, je voelt echt dat ze de drukverschillen opvangen en dan langzaam overbrengen op je trommelvliezen :j

Zwelgje als je trommelvliezen knappen, genezen ze vanzelf weer. Of je dan echt 100% doof bent durf ik niet te zeggen. Alleen vlak voordat ze knappen ga je kapot van de pijn vanwege het drukverschil. Ik kan ook niet klaren en bij mij werken die pluggen dus perfect, maar ik weet niet hoe het met mijn trommelvliezen gesteld is. Wel dat ik in iedere tunnel die we in nederland hebben al pijn in m'n oren krijg, dus ik ben er echt gevoelig voor!

Karin

Re: Wat te doen tegen oorpijn tijdens dalen met vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:57

Ik ben er blijkbaar ook gevoelig voor, daarom ga ik ook nooit zonder pluggen naar een concert. En ik zorg er nu dus ook voor dat ik ze altijd in mijn handbagage heb als ik vlieg.

Weet niet of er kwaliteitsverschil is tussen de pluggen van Beter Horen en de Earplanes, met de laatste heb ik geen ervaring.

Maar zo te horen is er voor dit probleem geen kant-en-klare oplossing, wat bij de een werkt hoeft bij de ander nog niet te werken.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:59

heb de laaste keer maar preventief een iboprufen in genomen en oordopjes inderdaad en heel veel kauwgom en proberen er zo min mogelijk mee bezig te zijn. lekker veel kletsen met je reisgenoten. aandacht ergens anders op vestigen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 15:25

jee ben even weg, wat een reacties ! super.
Over die earplanes, doe je die in vlak voor het landen en stijgen of de hele vlucht ?
Het gaat om mijn jongste dochter, het is zo sneu, ik laat haar oren wel checken bij de dokter.
Neusspray is inderdaad ook een goeie !
Weet iemand of het scheelt of je veel of weinig oorsmeer hebt ?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:32

Ididit schreef:
dicenbalt schreef:
@ jooke, ik kan mijn oren niet klaren (dus snuiten) ook niet onder water (met duiken heb ik dus precies hetzelfde probleem). Het is 1 keer gelukt en dat deed grwuelijk veel pijn en mijn rode hoofd was 3 dagen later nog niet weg geloof ik :P

ik kan met duiken ook niet klaren.. ik pak voor het duiken altijd winegums en flink kauwen en dan kan ik een half uur goed slikken..
ik denk dat dat ook helpt met vliegen..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:34

Weet niet of het oorsmeer uitmaakt, maar mijn trommelvliezen staan op een bepaalde manier, waardoor ze waarschijnlijk zoveel pijn veroorzaken.
Overigens schijnt ook het formaat vliegtuig uit te kunnen maken en de snelheid van dalen. Maar ik ga dus nooit meer zonder neusspray een vliegtuig in. :)

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:47

Mijn moeder had ook altijd enorm veel pijn en ook neusspray en kauwgom hielpen niet. Vorig jaar zijn tjdens terugvlucht vanaf Istanbul haar trommelvliezen gescheurd, je kunt je voorstellen een helse pijn! Nu heeft ze altijd standaard van de huisarts een fles oordruppels en die doet ze in voor we opstijgen en ook nog keer als de daling ingezet word. Flink wat erin, watjes erin en dan ook nog neusspray. Dit houd het vet en daarom scheuren ze niet meer. Echter is het waarschijnlijk aksnog een kwestie van pijnlijden, volgens de HA ligt het aan hoe strak gespannen ofzo je trommelvliezen zijn....

Maar misschien zijn oordruppels dus wat......

Overigens is mijn moeder niet doof geworden hoor..... Wel helse pijn, maar geen doofheid ofzo, dit genas gewoon!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:48

Is er niemand hier die net als ik zijn trommelvliezen zelf kan 'terugploppen'? (weet het even niet beter uit te drukken dan dat, want ik hoor dan ook echt "plop" :'))
Je zet dan van binnenuit druk op je oren, vergelijkbaar met gapen, alleen het gapen laat ik achterwege.
Ik heb dus nooit ergens last van met vliegen (en met bijvoorbeeld diep onder water duiken), tenzij ik verkouden ben.
Gelukkig heb ik nog nooit gevlogen met een verkoudheid.
Maar ik vraag me dus af of dat een zeldzaam fenomeen is als ik dit topic zo lees :+

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:51

Polaris, dat is toch gewoon klaren? Doet alleen gruwelijk pijn als je oren niet helemaal in orde zijn. Bij mij althans..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:53

Ik kan het iig niet. :n

Bij mij kwam in Londen de 'plop' toen ik die avond een kennis wilde begroeten en daarbij een vreugdesprongetje maakte. :D

Maar 'kracht zetten' van binnenuit en zo mijn trommelvliezen terugploppen, dat lukt me dus niet. Schijnt ook niet zo goed te zijn voor je oren, maar destijds met mijn proefles duiken op Aruba werd het ons ook zo geleerd om te klaren, het zal een veelgebruikte methode zijn.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:56

Polaris schreef:
Is er niemand hier die net als ik zijn trommelvliezen zelf kan 'terugploppen'? (weet het even niet beter uit te drukken dan dat, want ik hoor dan ook echt "plop" :'))
Je zet dan van binnenuit druk op je oren, vergelijkbaar met gapen, alleen het gapen laat ik achterwege.
Ik heb dus nooit ergens last van met vliegen (en met bijvoorbeeld diep onder water duiken), tenzij ik verkouden ben.
Gelukkig heb ik nog nooit gevlogen met een verkoudheid.
Maar ik vraag me dus af of dat een zeldzaam fenomeen is als ik dit topic zo lees :+

Dat kan ik ook.
Maar dat lukt niet altijd en dan gebruik ik de snuit-techniek.
Heb gelukkig nooit pijn aan mijn oren, het enige wat ik merk is dat het wel heel stil wordt om me heen...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:02

Ik gebruik ook de snuit-techniek en moet dit van mijn huisarts ivm die gekke trommelvliezen 1 keer per dag doen. Doe ik dus niet; doet zeer. :=

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:04

dat 'ploppen' heb ik een keer gehoord dat dat erg slecht is voor je oren. maar geen idee of t waar is of niet.
ik doe het in ieder geval niet, vind het een enorm naar gevoel en krijg er ontzettend hoofdpijn van.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:05

Volgens mij is daar niet veel aan te doen. Denk dat die snuit techniek juist slecht voor je trommelvliezen is. Heb gehoord dat als er veel druk op komt te staan het kan knappen.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:17

Zwitsal schreef:
dat 'ploppen' heb ik een keer gehoord dat dat erg slecht is voor je oren. maar geen idee of t waar is of niet.
ik doe het in ieder geval niet, vind het een enorm naar gevoel en krijg er ontzettend hoofdpijn van.

Dat is "ploppen" met je neus dicht en blazen, dat is inderdaad slecht.
Ik doe gewoon hetzelfde als met gapen gebeurd, alleen dan zonder te gapen zegmaar.
Daarmee blaas je geen (extra) lucht in de buis van eustachius (en overige holtes), wat je wel doet met snuiten.
Dan komt er inderdaad teveel druk op en dat is slecht.
Volgens mij is het bij mij gewoon een spierbeweging, waardoor de vacuum van je trommelvliezen afgaat.
Laatst bijgewerkt door Polaris op 04-05-09 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:19

Ik kreeg iets van een stewardes en dat werkte zeer goed,ze vroeg ook of de piloot eerder wilde gaan dalen dus niet oppeens met meters tegelijk zakken.Dat werkte ook erg goed.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:36

Polaris schreef:
Zwitsal schreef:

Dat is "ploppen" met je neus dicht en blazen, dat is inderdaad slecht.
Ik doe gewoon hetzelfde als met gapen gebeurd, alleen dan zonder te gapen zegmaar.
Daarmee blaas je geen (extra) lucht in de buis van eustachius (en overige holtes), wat je wel doet met snuiten.
Dan komt er inderdaad teveel druk op en dat is slecht.
Volgens mij is het bij mij gewoon een spierbeweging, waardoor de vacuum van je trommelvliezen afgaat.

ja klopt, maar dat ploppen waar ik t over heb bedoelen ze boven mij toch ook?

ik kan ook 'gapen' (gewoon mn kaak naar beneden trekken en zo de lucht laten ontsnappen/de druk van je oren afhalen).
alleen na een tijdje krijg ik hier enorm kramp van in mn kaken dus vandaar dat ik het niet bij houd tijdens de echte daling.

bij mij hangt het inderdaad ook af van de piloot.
Sommige piloten dalen heel geleidelijk, sommige heel abrupt.

bij mijn vorige vlucht heb ik ook preventief ibuprofen geslikt (toen had ik die bronchius ontsteking, dus ibuprofen van de arts meegekregen).. alleen gebruikte ik de hele week al 1 ibuprofen per keer (3x per dag) op doktersvoorschrift en ik had t idee dat dat echt werkelijk geen klap hielp.
toen dus een uurtje voor de vlucht 1 ibuprofen genomen, en toen we ingestapt waren nog een..
maar dat was geen aanrader.. ik was echt compleet van de wereld de hele vlucht, dat voelde ECHT niet fijn..
nu snap ik waarom sommige mensen verslaagd zijn aan pijnstillers en ze als drug gebruiken .. alleen ik vond het echt een heel naar gevoel.
maargoed, ik had geen pijn :P (maar de volgende keer doe ik dat dus niet meer^^)

ohja! mn vriendin kreeg op diezelfde vlucht van de stewardes een doekje waar ze wat van die menthol druppels (oid) op had gedaan..
scheen ook te helpen (je moest er aan ruiken geloof ik).. maar uiteindelijk heeft ze mijn bekertjes geleend (tja, ik was compleet van de wereld van die 2 ibuprofen dus ik voelde toch niets) want het hielp bij haar niets..

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:44

Ik weet niet of ze dat bedoelen, maar ik wilde dat onderscheid even aangeven.
Dat ploppen vanuit je kaak is niet slecht voor je.
Ik heb er trouwens nog nooit kramp van gehad, bij mij werkt het perfect!

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:52

Hmmm mijn moeder heeft ook altijd heel erg veel last... ze heeft toen ook earplanes gebruikt, had nog steeds heel veel last...op een gegeven moment hoorde ze PLOP en was een van die dingen door het drukverschil uit dr oor gesprongen.
Ik zou het niet echt aanraden dus.
Bekers met hete watjes helpen bij mij iig altijd goed!

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:55

Bij mij hielpen de bekertjes met watten ook erg goed, als je ze er maar ruim op tijd opzet want als je eenmaal te laat bent heb je er niet veel meer aan.
Ik was de heenweg naar Amerika met een fikse verkoudheid en oorontsteking het vliegtuig in gegaan, en ik heb volgens mij nog nooit zo'n helse pijn gehad, dacht echt dat er messen in mijn hoofd aan het wroeten waren zo zeer, heb toen ook 3 weken lang met vreselijke pijn rondgelopen, en godzijdank dankzij de bekertjes een wat fijnere terugreis gehad, hehe. :)

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:35

Ik heb er ook last van, vooral als mijn weerstand laag is/ik verkouden ben. :\
Bij mij helpen die vliegtuig-earplugs die je bij de drogist kunt kopen goed. Maar ik was toen ook niet verkouden. Dat kan ook schelen. ;)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:40

Ik moet binnenkort ook (voor het eerst) gaan vliegen, en ik maak me zwaar zorgen om mijn oren. Van de maastunnel gaan ze al dichtzitten, maar zulke korte dalingen kan ik vaak goed zelf klaren. Echter rijd ik met de auto over de Duitse autobahn holletje op en af, dan ben ik over het algemeen de rest van de dag zo doof als een kwartel, en zeer dat het doet!

Die bekertjes gaan we dus zeker proberen, zie mezelf al zitten :')

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:56

Mijn moeder had twee van die plastic koffiebekertjes gekregen van de stewardes, die moest ze aan beide kanten tegen haar oren houden helpt heel goed..

en anders doe je 't zo: Oordopjes in, koffiebekertjes, reistabletjes, reisarmbandjes van de etos, koffiebekertjes en kauwgom kauwen? :+

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:58

Is lastig hoor, heb ook altijd flinke oor en soms ook hoofdpijn. Klaren lukt me eigenlijk nooit, of het klapt net zo hard weer terug dicht wat geen fijn gevoel is en gewoon slikken is onvoldoende, earplugs hebben bij mij niet zo heel veel effect.
Dus ga ik altijd even naar de snoepwinkel om een flink aantal en liefst lekker grote harde kauwgomballen met van dat zuur erin (b.v lipsticks, meloenen en citroentjes).

Bij het dalen gaan er dan een stuk of vijftien kauwgomballen doorheen. Het flink moeten malen met mijn kaken, soms op meerdere kauwgoms tegelijk en het moeten slikken vanwege het zuur vanbinnen verlicht de oorpijn voor mij het beste.

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:01

ergens nog 'leuk' om te horen dat er nog mensen zijn die hier ferm last van hebben..
opstijgen gaat nog net..maar dalen..dat is pure hel ;( dat is echt wenen van de pijn