Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:25

Feest der herkenning! Dat van die geuren heb ik ook, ook parfums, die zware zoete geuren...poe...Die parfumwinkel IciParis ofzoiets, daar ga ik dus niet in, alleen al die walm die daar vandaan komt...
Dat ik, toen er een grote verbouwing in huis zou beginnen (sloop en nieuwbouw van keuken, wc en badkamer) het huis ben ontvlucht en tijdelijk bij mijn moeder ben wezen bivakkeren zal vast niemand hier verbazen...Dat lawaai van die drilboren alleen al...

arian_wolf schreef:
Hebben jullie ook dat je onwijs goed de stemming van de ander kunnen inschatten en dat je meteen merkt dat er iets is?

Voordat de eigenaar van de paarden hoi heeft gezegd weet ik al in wat voor een bui hij is, sta ik bij mijn moeder voor de deur dan weet ik ook al hoe laat het is.
En irriteren aan mensen, soms ja :o , al word dat idd minder naarmate je er meer begrip voor kunt opbrengen. Soms ook heb ik gewoon een soort van hekel aan iemand, zelfs al doet die persoon normaal tegen me (uiteraard gedraag ik me dan ook netjes). Meestal merk ik dan later wel, bv met dieren hoe die reageren, dat ik het bij het rechte end had.

Opladen doe ik ook door de natuur in te gaan en alles te voelen en ruiken, soms gewoon door ergens op een rustig plekje te gaan zitten maar te paard werkt ook erg goed! Paarden zijn sowieso goede opladers. Alleen al hun aanwezigheid geeft rust...van rustig aan hooi knabbelende of grazende paarden val ik rustig in slaap. (om vervolgens wakker te worden van het gevoel van prikkende ogen in mijn rug: vier zwaar ongeruste paardjes die me aanstaren - zou ze nog wel rechtop komen en wie voert ons anders? :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:28

Idd, dan heb ik echt zoiets van zit-niet-aan-me moment. :P Of inderdaad, ik kon vroeger als kind al nooit tegen coltruien, dacht altijd dat ik dan ging stikken ofzo. :P Eigenlijk realiseer ik nu pas dat dat wel eens door HS kan komen. Of van die kleine dingen die mensen dan doen, waar ik me aan erger, als ik er dan iets van zeg, ergeren mensen zich altijd weer aan mij, omdat ik dan zeur. :P Mijn vriendinnen weten het, en meestal zien ze al aan mijn kop als ik weer even 'een momentje' heb. :P

_Nancy

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:30

Coltruien draag ik ook nooit..
Ik loop er zo aan te trekken omdat het zo kriebelt dat de trui alweer 10 mater groter is als ik m uit doe..

Ik kan er ook echt níet tegen als er zoveel mensen mij aan staren als ik aan het praten ben..
Dan wordt ik helemaal rood en krijg ik het helemaal warm..

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:31

Hoe weet je eigenlijk of je hooggevoelig bent?
Herken zelf eigenlijk vrij veel in jullie verhalen, en in het Wikipedia-artikel.
Ook die test van Zilfstar heb ik gedaan, daar heb ik ook vrij weinig NEE kunnen beantwoorden.

Maar zit nu een beetje te dubben van wat te doen, ben een beetje bang dat ik als een aanstelster word gezien als ik er over begin, ik bedoel, tis niet zo dat ik echt abnormaal ben of iets...
Eh.. Snappen jullie wat ik bedoel? Niet dat ik jullie wél abnormaal vind of iets...
Ben gewoon bang dat als ik tegen m'n ouders dat hele verhaal over hooggevoelig vertel, dat ze dan zoiets heb van, mens, praat niet zo raar, jij bent volkómen normaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:33

Vooral als ik thuis kom van school, lange, saaie dag gehad, dan moet je gewoon even niet aan me komen. :P En idd, als mensen op je vingers kijken als je met iets bezig bent. Brrr... Heb ook echt ontzettende angst om op een podium te staan ofzo, of een presentatie doen ofzo.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:33

Oh interessant topic!
Ik heb het zelf niet, maar weet wel dondersgoed wanneer iemand liegt of niet goed zijn/haar vel zit.
Opzich is het wel fijn, dan kan je mensen op een andere manier benaderen als ze zich niet goed voelen.
Ik zie het ook altijd als mensen zich totaal anders voor doen dan ze zijn, soms best vervelend!

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:35

Ik herken dit ook allemaal hoor. Het enige is dat ik alles zo intens ervaar dat ik soms echt heel erg moe ben. Dan scheelt het als je even helemaal alleen bij je paardje kan zijn om alles even van me af te schudden en weer een beetje op te laden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:36

Heb ook echt eeen hekel aan concerten ofzo. Mijn moeder vraagt soms wel eens of ik mee wil als zij ergens heen gaat, maar dat wil ik nooit. Daarom ga ik ook geen heel erg uit-gaan-persoon worden denk ik. :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:44

Ik ben wel zeer gevoelig, of ik hooggevoelig ben? geen flauw idee.
Ik heb een super scherp gehoor en kan bv niet met mijn vader lunchen: die smakt zo erg :=
Achtergrond muziek? vreselijk! Klassieke muziek is voor mij echt afzien door al die instrumenten. Wiebelend voeten, klikkende etc maken mij echt gek :=
Ik ruik ook heel goed: ik kan aan de hand van ruiken al onderscheiden welke frisdranken mijn moeder door elkaar heeft gegooid (bv de sinaasappelsap met ranja vermengd).
Mijn broer is net zo, wij ergeren ons erg snel helaas.
Ik kan mensen ook vrij goed inschatten, als kind al. Dat mama zei, die vrouw is wel heel aardig en sociaal. Maar ik voelde al dat het anders lag en kreeg inderdaad gelijk.
Ik heb ook echt momenten dat je van mij af moet blijven.

Mijn zegen? oordoppen! heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk! anders slaap ik gewoon niet := hoor veel te veel.

Maar of ik hsp ben? nee ik weet niet of ik echt die term iets vind zeg maar. dan wil ik mij toch echt meer over inlezen op wetenschappelijk niveau.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:57

Mmm, ik denk eigenlijk wel dat je volgens het 'plaatje' redelijk hooggevoelig bent. Maargoed, uiteindelijk ben jij degene die dat etiketje wel of niet opplakt, én het is natuurlijk de vraag 'hoe erg' het nou eigenlijk is om hooggevoelig te zijn. Twintig jaar geleden noemden ze 't waarschijnlijk overgevoelig, of 'nogal gevoelig' en nu heeft 't beestje ineens een naam, net als dingen als ADHD en hoogbegaafdheid. Ach, zolang je jezelf maar een beetje kent en weet hoe je daarmee om moet gaan. :)

ps. Ik ben zo ook DOLBLIJ met mijn oordoppen!! Zonder werd ik elke tien minuten wakker van de tram, maar nu... :Z

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:11

herken het helemaal maar wist ook al dat ik het was
heb er een boek over thuisliggen en heet:
Hoogsensiviteit als kracht "werken met intuitie" van Carola Bont
erg intressant boek :j
Ik ben erg gevoelig op geuren, idd ook de labels in de kleding en ik heb heel erg last van energieen van mensen...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:14

Lady_M schreef:
Hoe weet je eigenlijk of je hooggevoelig bent?
Herken zelf eigenlijk vrij veel in jullie verhalen, en in het Wikipedia-artikel.
Ook die test van Zilfstar heb ik gedaan, daar heb ik ook vrij weinig NEE kunnen beantwoorden.

Maar zit nu een beetje te dubben van wat te doen, ben een beetje bang dat ik als een aanstelster word gezien als ik er over begin, ik bedoel, tis niet zo dat ik echt abnormaal ben of iets...
Eh.. Snappen jullie wat ik bedoel? Niet dat ik jullie wél abnormaal vind of iets...
Ben gewoon bang dat als ik tegen m'n ouders dat hele verhaal over hooggevoelig vertel, dat ze dan zoiets heb van, mens, praat niet zo raar, jij bent volkómen normaal...

Allereerst: Je hoeft niets te doen! Het is geen ziekte, geen aandoening of psychisch ziektebeeld. Het is een karakter, een deel van je Zelf, van wie jij bent en hoe jij hier op aarde staat. Er zijn mensen met blauwe ogen en mensen met bruine. Er zijn mensen die lang en mensen die kort zijn. Er zijn mensen met een zeer gevoelige zintuigen en mensen met minder gevoelige zintuigen. Je bent wie je bent. En Hoog Sensitief zijn is niet iets zweverigs, iets aparts of geks. Jij BENT volkomen normaal... met je fijner afgestelde zintuigen. Het enige wat je dus hoeft te doen is het feit dat jij zo bent te accepteren.

Je kunt ervoor kiezen eerst eens zelf wat meer ervan te lezen. En te kijken hoe je bepaalde oplossingen kunt inzetten om meer rust te creeren in je zo van prikkels overspoelde en vermoeide brein (zoals ikzelf dus met een planbord in de keuken en leren NEE te zeggen als het me te veel wordt). Je eigen regels maken en hanteren (let wel op dat ze werkbaar zijn en niet vervreemdend werken).

Of je kunt zo'n vragenlijst eens op tafel gooien. Goh mam wat herken jij hier nou van (bij haarzelf, bij jou...) om een gesprek te openen.

Ik heb zelf geleerd (en ik ben 35 en ook bij mij heeft dat wat jaren geduurd hoort) dat als je jezelf accepteerd zoals je bent anderen daar geen afbreuk aan kunnen doen. Kijk feiten, ideeen daar kun je over discusieren. Maar over iemands gevoel niet. Want een ander voelt niet wat jij voelt. Simpel.

Iemand anders had het hier over HS en relaties. Tsja, ik heb mezelf dus geaccepteerd. Mijn man (ik ken hem al 20 jaar) weet er ook van dat HS ben en onze zoon ook (en onze dochter heeft er ook trekken van, begint nu al met de labeltjes eruit te willen knippen (ze is 4)). Hij is het zelf niet, weet echter dat ik bepaalde dingen zo voel en accepteert dat. Pas als jezelf achter jezelf staat, dat jij zo bent zoals je bent, kan een ander daarvan niet zeggen: nee jij bent zo niet. Nee jij voelt dat niet. Als ik aanvoel dat ik iemand niet mag, dat iemand in een verkeerde bui is of dat iets niet goed voor mij/ ons is, dan zeg ik dat of handel ik daarnaar. En mijn man heeft geleerd dat serieus te nemen.
Maar allerleerst moet je zelf van het denkbeeld af dat Hoog Sensitief zijn ABnormaal is.

Daarbij heb je gradaties in hoe hoog gevoelig je bent. Helaas willen sommige van de hogere gradaties wel eens voordoen alsof zij beter zijn, of betere mensen of wat dan ook (heb hier voorbeelden van gehad in directe omgeving) maar ik kijk er nooit zo naar. Mijn HS heeft me veel verdriet en onbegrip en heel veel onrust gegeven. Ik zag het niet als zegen. Pas nu als volwassene en het feit dat ik nu mijn kinderen bijv ermee kan helpen (door naar mijn gevoel te luisteren) zie ik het als iets wat ook fijn kan zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:15

Fitch: ik vind het zonder naampje wel prima :P ik ben mezelf nu wel heel erg aan het aanleren om mij niet zo snel te ergeren :P
Ik probeer het nu uit te schakelen door echt te focussen op iets anders. Dus smakt iemand erg? dan let ik op een ander geluid bv een vogel die fluit. (wel lastig als er even geen ander geluid is hahaha :P)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:19

Welshcobfan schreef:
Ik ben wel zeer gevoelig, of ik hooggevoelig ben? geen flauw idee.
Ik heb een super scherp gehoor en kan bv niet met mijn vader lunchen: die smakt zo erg :=
Achtergrond muziek? vreselijk! Klassieke muziek is voor mij echt afzien door al die instrumenten. Wiebelend voeten, klikkende etc maken mij echt gek :=
Ik ruik ook heel goed: ik kan aan de hand van ruiken al onderscheiden welke frisdranken mijn moeder door elkaar heeft gegooid (bv de sinaasappelsap met ranja vermengd).
Mijn broer is net zo, wij ergeren ons erg snel helaas.
Ik kan mensen ook vrij goed inschatten, als kind al. Dat mama zei, die vrouw is wel heel aardig en sociaal. Maar ik voelde al dat het anders lag en kreeg inderdaad gelijk.
Ik heb ook echt momenten dat je van mij af moet blijven.

Mijn zegen? oordoppen! heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk! anders slaap ik gewoon niet := hoor veel te veel.

Maar of ik hsp ben? nee ik weet niet of ik echt die term iets vind zeg maar. dan wil ik mij toch echt meer over inlezen op wetenschappelijk niveau.

ja ik ben zelf ook niet blij met de terminologie. het klinkt zo zweverig, zo "out there". Wat ze feitelijk willen zeggen is dat je (heel simpel) zintuigen wat scherper zijn afgesteld. Sense = zintuigelijk. Hoog gevoelig is ook zoiets... dan denken ze wer snel dat je snel een drama ergens van maakt of hysterisch bent. En het klinkt mij ook te veel naar Hoog begaafd wat tegenwoordig ook zo'n negatieve bijsmaak heeft. Sommige noemen het ook Indigo-kind of Nieuw tijdskinderen en daarmee wordt eht weer zo zweverig.

Ik zou meer gaan voor een term als SZ: Scherp Zintuigelijk. Highly Sensitive zoals ze het in de VS vaak noemen klinkt ook al wat beter.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:20

Labels in kleding haal ik er ook altijd altijd uit, ik kan niet tegen alle aanrakingen en van een stevige massage kan ik meestal pas genieten als het afgelopen is ;)
Dat alles voor iemand anders doen en dit ook terug verwachten is ook zeer herkenbaar....slechte zaak, maar hoe leer je dit af? Ik woon samen met een dinnetje en zij heeft ook veel symptomen, dat gaat wel goed aangezien je veel makkelijker rekening kan houden met elkaar...

ook zoiets: mijn wekker, die hoor ik bij wijze al voordat ie af is gegaan....mijn ex kon door zo'n loeiend ding slapen en dan gerust nog 10 minuten buiten westen blijven!!!

Zilf, daar heb ik nou eens iets aan...dat planbord zal mij en mijn vriendin ook zeker gaan helpen, en dat nee zeggen moeten we ook allebei eens gaan leren....

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:21

Jep, hier nog eentje.
Ik kan feilloos gevoelens van mensen en dieren opvangen.
Kan helemaal uitgeput raken van een dagje shoppen of wandelen over een grote beurs/concours, als ik me even niet kan afsluiten.
Ik ga altijd 20 minuten op de WC zitten :o even helemaal tot mezelf komen.

Ik word heel emotioneel van mooie muziek.
Ik vind het wel iets moois, maar kan er soms wel last van ondervinden.
Vooral dat mijn lichaam zo sterk op mijn geest reageert..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:30

Leg op een straat tien mensen de eigenschappen die op internet staan voor HSP en er zijn er 9 die zich herkennen. :) Het is zo algemeen dat iedereen zich er in herkent. Ik zou me dus maar niet te druk maken om het hele HSP gebeuren ;)

Voor zover ik hier lees, is HSP niets meer of minder dan een verklaring voor de biologische klok van de mens, of te veel stress, of gewoon weinig verdraagzaam zijn. :) Ik vind het jammer dat hooggevoelligheid tegenwoordig een stom uitvlucht is om dingen niet te kunnen of te moeten doen. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:36

Ja ik meld me hier....
lijkt wel erger te worden naarmate ik ouder word,máár, ik heb ook meer zicht op mijn eigen gevoelens en emoties en waar het van komt.
zo word ik nerveus van harde geluiden,ruzie,spanning.
zware zoete luchtjes.
ik heb veel momenten dat ik graag alleen ben.
ik kan enorme afkeer hebben als iemand aan me zit,zelfs een hand op me kan me gruwelijk irriteren.
drukke volle winkels en straten kunnen me opeens overweldigen,dan wil ik onmiddelijk weg en word ik bloedchagrijnig.
ik houd van duidelijkheid,structuur,orde,en netheid.
bepaalde kleuren,geuren en muziek kunnen me ontspannen,van andere word ik totaal overprikkeld.
als ik weet dat ik ergens niet weg kan(groot evenement ofzo)moet ik onderduiken op de wc.
Maar soms vind ik drukte weer heerlijk,uitgaan,kan ik heerlijk vinden. Maar dan moet ik me daar van tevoren op hebben ingesteld,niet zomaar opeens spontaan.
Ik functuineer goed in kleine groepjes,in grote groepen word ik stil,krijg ik alles binnen en word ik ontzettend moe.
Ook van onopgeruimde huizen word ik moe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:38

pharagirlke schreef:
Leg op een straat tien mensen de eigenschappen die op internet staan voor HSP en er zijn er 9 die zich herkennen. :) Het is zo algemeen dat iedereen zich er in herkent. Ik zou me dus maar niet te druk maken om het hele HSP gebeuren ;)

Voor zover ik hier lees, is HSP niets meer of minder dan een verklaring voor de biologische klok van de mens, of te veel stress, of gewoon weinig verdraagzaam zijn. :) Ik vind het jammer dat hooggevoelligheid tegenwoordig een stom uitvlucht is om dingen niet te kunnen of te moeten doen. :\

Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat mensen hier het als een uitvlucht gebruiken. Sommige mensen hebben gewoon écht HSP. En tenzij jij het ook hebt, weet je niet hoe een ander bepaalde dingen ervaart.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:39

Iedereen verwart overgevoeligheid (bij migraine bijvoorbeeld) met hooggevoeligheid...

Je bent niet ALTIJD overgevoelig, maar wel nagenoeg altijd hoogvoelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:40

LittleAnn schreef:
Dat alles voor iemand anders doen en dit ook terug verwachten is ook zeer herkenbaar.... en dat nee zeggen moeten we ook allebei eens gaan leren....

Allebei ook erg herkenbaar. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:41

Babico3 schreef:
pharagirlke schreef:

Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat mensen hier het als een uitvlucht gebruiken. Sommige mensen hebben gewoon écht HSP. En tenzij jij het ook hebt, weet je niet hoe een ander bepaalde dingen ervaart.

Ik weet niet of ik HSP ben of niet. Ik weet heel goed wat het in houd maar ik ga niet van mezelf zeggen of ik het ben of niet. HSP is nl iets heel anders dan op veel internet websites geschreven word. ;) En ja, SOMMIGE mensen zijn HSP... Maar 80% van wat ik hier lees zijn gewoon mensen die overwerkt, oververmoeid of gewoon gestressed/gefrustreerd zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:44

Knap dat jij dat kan beoordelen vanachter je pc zeg...als ik voor mezelf mag spreken...
dit heb ik al ruim 25 jaar. Als baby was ik al gevoelig,zo gaf mijn mama me laatst toe.
Denk dat ik een oververmoeide,gefrustreerde of overwerkte baby was...

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:45

Zilfstar schreef:
Poeh, heb je een uurtje of wat? Hahaha.

Over mezelf: ik kan niet tegen labeltjes in kleding. Waar het ook zit, het gaat kriebelen en prikken enzo.Dus hooggevoelig op het tastzintuig zeg maar. Ook kriebelen, kietelen, bepaalde aanrakingen kan ik echt niet hebben. Ik voel elk korreltje of bubbeltje in mijn sokken en kan ook absoluut niet tegen iets van vuil op mijn lenzen, de kleinste stofjes voel ik.

Ik ben erg gevoelig voor de energie van andere mensen en hun gemoedstoestand. Dit is dus meer op het zesde zintuig. Oogcontact vermijd ik liever omdat dat hard bij mij binnen komt. De energie die mensen daarin uitstralen. Ik zie veel detail en onthoud ook in details.

Verder ben ik vooral gevoelig voor onrust. Ja hoe leg ik dat uit. Ik heb baat bij regelmaat en rust. Ik doe alles via een planner en ik kan er slecht tegen als bepaalde zaken op andere plaatsen worden gelegd. Ik kan niet goed tegen plotseling gebeurtenissen en plan liefst alles vooruit. Google maar op Hoogsensitief, zoek de lijst op voor volwassenen en lees die maar. Van al die vragen (het zijn er meer dan 20) kan ik er slechts 2 met NEE beantwoorden. Ik ben dus behoorlijk HS.

Negatief dus al dat gekriebel en de onverwachte dingen.
Positief dat sinds ik dit weet ik het inzet en het een kracht geworden is. Ik volg (steeds meer) mijn inuitie en dan kom ik een heel eind. Sind sik weet dat ik baat heb bij rust en dus mijn dagen ook zo goed mogelijk plan, heb ik ook meer rust.

Mijn zoon kan ook slecht tegen plosteling gebeurtenissen, oogcontact etc. Lijkt erg op mij. Hij is ook nog eens super gevoelig op geluid en kan bijv slecht tegen "emotionele" muziek zoals Enya of een mooi piano-stuk in de kerk. Hij is ook gevoelig op de tast en kan echt genieten van een paard dat langs zijn armen snuffelt.

Bij mijn zoon behoort de hoog gevoeligheid ook bij zijn diagnose (hij heeft een Cerebrale Parese: hij mist een klein gedeelte in zijn hersenen en daardoor functioneert zijn motoriek niet goed. Zijn bedrading is zeg maar anders aangelegd. Ook de andere tastzin e.d. kunnen daarbij horen) Dus het is lastig om te zeggen of Stefan het van nature al was of door de hersenbloeding tijdens de zwangerschap heeft gekregen.

Beide hebben we ook niet echt te verklaren ervaringen om het zo maar te zeggen, die vooral te maken hebben met het aanvoelen van andere mensen (hoe ze in hun vel zitten).

Ik ben altijd zo geweest. Sinds enkele jaren weet ik dat dit Hoog Sensitief heet en heb ik er nog beter mee leren leven. Omdat het eindelijk een naam had en ik wist wat het was.

Nu ik dit zo lees en ook wat op internet heb opgezocht, komt dit mij heel bekend voor.. De dingen die jij hier neer zet, heb ik ook..

Vooral over labeltjes in kleding "maakt niet uit waar ze zitten" en Ik ben erg gevoelig voor de energie van andere mensen en hun gemoedstoestand... Dat is iets waar ik heel erg veel moeite mee heb..

Sorry dat ik het nu zo vreemd neer zet, maar weet zelf nog niet helemaal precies wat het betekend enzo.. Hoop hier meer informatie te vinden.. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:45

pharagirlke schreef:

Mijn biologische klok werkt prima. Ik zie daar geen vergelijk in met HS.

Ik heb absoluut geen stress, ik ben juist heel relaxed zeker sinds ik dit weet van mezelf en mij erop ingesteld heb door dingen goed te plannen enzo.

En ik ben uitermate verdraagzaam. Soms zelfs te waardoor ik overspoeld wordt door anderen. Ik heb juist moeten leren NEE te zeggen. Als je doelt op het feit dat onze zintuigen sneller overpikkeld raken heeft dat niets met verdraagzaamheid te maken, maar met het feit dat wij die prikkels intensiever beleven. En dat is niet altijd even prettig. Mijn "probleempjes" dateren dan ook niet van de laatste jaren ofzo maar de kenmerken van echte HS heb ik al sinds kind. Dat veel mensen zich in de basiszaken herkennen kan kloppen, maar de meer diepgaandere aspecten herkennen zij dan vaak niet.

En ik gebruik het absoluut niet als uitvlucht om dingen niet te kunnen of niet te hoeven doen. Integendeel ik zie het juist als uitdaging om mijn angstige gevoelend etc te overwinnen. Ook onze zoon van 7 die dus oa door een medische oorzaak een andere bedrading heeft dan anderen (dit is ook wetenschappelijk gezien het feit bij kinderen die emt een CP geboren worden) gebruikt het niet als excuus om dingen niet te hoeven doen. Hij gaat juist zijn extra uitdagingen (wij spreken niet van beperkingen) aan en we zijn altijd super trots als hem iets lukt. Zoals bloed af laten nemen (7 buizen) terwijl zijn pijngevoel (bewezen) intenser is dan bij ons.

Dus nee, jouw mening hierover gaat bij mij niet op.

Oja en ik ga niet uit van wat er op internet staat maar wat er in de betere boeken over HS geschreven staat.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 29-04-09 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt