Wie heeft er een kunst tand?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:38

De brug hierboven zit ook vast op twee echte tanden hoor, daar is het buitenste stukje af geschuurd waarna ze de brug erover plaatsen. Bij jou zit het toch ook gewoon vast gelijmd?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:38

14 mm?
Dat is zeg maar anderhalve centimeter... Ik neem aan dat je 1,4 bedoelt?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:42

anneliesdj schreef:
De brug hierboven zit ook vast op twee echte tanden hoor, daar is het buitenste stukje af geschuurd waarna ze de brug erover plaatsen. Bij jou zit het toch ook gewoon vast gelijmd?

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... 6%26um%3D1 Zoals hier die etsbrug inderdaad :j

Hier zit het ook 'gewoon' vastgeplakt hoor! Alleen hier zijn ze er al een aantal keer uitgevallen. Volgens de tandarts doordat er teveel druk op kwam te staan. Ze zitten nu al een tijdje weer goed gelukkig, maar heb wel een tijdje aan de mogelijkheid gedacht om toch maar kronen te nemen. Punt is dat ik echt doodsbenauwd ben voor alles wat met ziekenhuizen te maken heeft ^)

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:42

Janine1990 schreef:
14 mm?
Dat is zeg maar anderhalve centimeter... Ik neem aan dat je 1,4 bedoelt?

Het is echt 14 mm. Echt een groot gat dus ;)

Megamutsj

Re: Wie heeft er een kunst tand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:44

Etsbrug zit ook nooit net zo goed en stevig vast als een normale brug. Is het niet voor jou verstandiger om dan een normale brug te nemen? Omdat de kosten anders erg hoog oplopen als er telkens een nieuwe brug moet worden gemaakt..

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:48

JULLIE maken me wel bang met al die ijzer foto's enzo!

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:50

Haha, ik ben er echt totaal niet bang voor.

Ik ga namelijk onder narcose :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:52

xxriiannee schreef:
JULLIE maken me wel bang met al die ijzer foto's enzo!

:(:)

Het valt wel mee hoor, ziet er erger uit dan dat het in werkelijkheid is :j

Wat voor mij betreft overstappen: Ben even gaan rekenen hoelang ik ondertussen bruggen heb, dat is nu zo'n 3 jaar dacht ik. Het eerste jaar daarvan heeft wel wat probleempjes gehad. (ongeveer 4x, wel als proefkonijn gefunctioneerd omdat ze een nieuwe methode etsbrug wouden doen.) Laatste paar jaren eigenlijk geen problemen meer gehad. Geloof dat links nog een keer is losgegaan maar die zit er nu ook wel weer goed in :)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:53

Rianne het stelt echt niets voor ;)
Dat ijzer doet helemaal niets, zit alleen maar tegen je gehemelte aan. En waarschijnlijk komt er niet zoveel ijzer omdat je maar 1 tand zal missen.

Bij een partiele prothese (frame) moeten er afdrukken worden gemaakt, verder maar heel weinig. Dus geen pijn ;)

Bij een implantaat word er wel in je kaak geboort en dergelijke, dus als je nu al bang bent zou ik dat niet aanraden. Je word wel verdooft, daar niet van.

Een brug doet ook niet zeer want je krijgt ook gewoon verdoving. De 2 buurtanden worden omslepen tot een stomp.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:55

ik wil zowieso geen implantaat, ben echt bang als het om prikken of boren gaat. ik ben benieuwd wat de tandarts zegt. ga zo even een afspraak maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:57

A_lette schreef:
anneliesdj schreef:

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... 6%26um%3D1 Zoals hier die etsbrug inderdaad :j

Hier zit het ook 'gewoon' vastgeplakt hoor! Alleen hier zijn ze er al een aantal keer uitgevallen. Volgens de tandarts doordat er teveel druk op kwam te staan. Ze zitten nu al een tijdje weer goed gelukkig, maar heb wel een tijdje aan de mogelijkheid gedacht om toch maar kronen te nemen. Punt is dat ik echt doodsbenauwd ben voor alles wat met ziekenhuizen te maken heeft ^)

Nu snap ik echt niet wat jij dan hebt zitten :n
Als jij nu een brug hebt dan heb je dus een ontbrekende tand en kan daar geen kroon op, dus is dat ook geen alternatief lijkt me.

Maar ik was een tijdje terug bij de tandarts omdat ik dacht dat een van mijn kronen los zat en de man keek me aan of ik gek was want loszitten kon echt niet volgens hem. Vervolgens heeft ie er even heel hard aan gewrikt, ik heb gegild, hij heeft foto's gemaakt en kwam tot de conclusie dat er een ontsteking onder zat. En toen kreeg ik een wortelkanaalbehandeling, auw...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:58

Ik mis ook best wel veel volwassen tanden, heb nog steeds een aantal melktanden (en ik ben nu 31!!). Die vallen er dus niet spontaan uit. Ik heb een plaatje; een soort beugel van kunstof maar dan zonder de beugel maar met een paar kunst (snij)tanden eraan. Ook heb ik twee gaten waar melkkiezen zijn getrokken, opdat mijn volwassen gebit daar door zou komen (wat niet gebeurt tot nu toe). Daar heb ik niks voor in de plaats, maar het valt ook niet super op gelukkig.

Ik moet wel zeggen dat ik wel stevig baal van mijn gebit.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:01

@ anneliesdj, ik heb een 'gewone' etsbrug. Ook te vinden via die link, staat onderaan :)
Kronen kunnen toch ook via een implantaat? (stukje ijzer er in en dan een stukje erop zetten? Of ben ik nu in de war? :? )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:02

Ja dat kan maar dan heb je dus een implantaat en geen kroon.

Maar ook een etsbrug wordt gelijmd toch? Lijkt me iig niet normaal dat die er steeds af vallen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:03

Ik mis ook twee volwassen tanden.
Ik ben nu 23 en mijn tand arts heeft gezegt dat zo lang ze er zitten en ze niet slecht worden er niks aan de hand is.
Alleen melk tanden gaan niet zo lang mee als volwassen tanden dus waarschijnlijk als ik een jaar of 35 ben dan zullen ze slechter worden en moeten ze er uit dan moet ik ook een kunsttand of iets dergelijks.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:05

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:06

Is toch niet mooi al die gouden dingen in je mond.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:07

hebben ze geen gewoon normale witte kleur?

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:07

anneliesdj schreef:
Ja dat kan maar dan heb je dus een implantaat en geen kroon.

Maar ook een etsbrug wordt gelijmd toch? Lijkt me iig niet normaal dat die er steeds af vallen.

Een etsbrug zit gewoon vast met speciaal cement, net als een normale brug. Alleen heeft deze minder houvast als een normale brug. Bij een normale brug worden de kauwkrachten opgevangen door de beide buurtanden over het gehele oppervlak, bij een etsbrug alleen aan het voorste deel.
Het is gewoon minder stevig zeg maar als een normale brug.

Een etsbrug word gemaakt als je nog jong bent en de buurtanden zijn nog mooi, gezond en onbeschadigt. Het is dan zonde om de 2 tanden helemaal af te slijpen tot een stomp. Bij een etsbrug word dan alleen de voorkant afgeslepen.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:08

xxriiannee schreef:
hebben ze geen gewoon normale witte kleur?

Ja, ook normale witte kleur ;)
Je kan ook voor goud kiezen, het is maar net wat jij graag wilt. Kleur word aangepast aan de kleur van je eigen tanden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:25

Megamutsj schreef:
Een etsbrug zit gewoon vast met speciaal cement, net als een normale brug. Alleen heeft deze minder houvast als een normale brug. Bij een normale brug worden de kauwkrachten opgevangen door de beide buurtanden over het gehele oppervlak, bij een etsbrug alleen aan het voorste deel.
Het is gewoon minder stevig zeg maar als een normale brug.

Een etsbrug word gemaakt als je nog jong bent en de buurtanden zijn nog mooi, gezond en onbeschadigt. Het is dan zonde om de 2 tanden helemaal af te slijpen tot een stomp. Bij een etsbrug word dan alleen de voorkant afgeslepen.

Klopt :j En omdat het bij mij de voorste kiezen zijn + een grote afstand krijgen ze heel wat te voorduren ;) Vandaar dat ze het bij mij best zwaar hebben (gehad). Heb mijzelf uiteindelijk aangeleerd anders te gaan kauwen, doe dat nu meer naar achter :j

En ze hoeven inderdaad niet goud te zijn. Mijn bruggen zijn aan de binnenkant van goud, de 'kiezen' zelf zijn in een normale kleur :j

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:29

Helaas moet ik later waarschijnlijk ook paar kiezen laten trekken om het te vervangen door implanaten of brug o.i.d

Ik denk dat ik dan voor implanaten zal kiezen omdat het toch wel het minst gezeik is denk ik. Dan maar effe pijn.

Mijn broertje is jaren geleden op zijn mond gevallen, zijn voortand helemaal naar kl*te. 2x wortelkanaalbehandeling gehad, kroon erop maar die ging elke keer weer stuk, (voornamelijk met het eten want ja dan gebruik je je voortanden het meest) Na 3 jaar gezeik met kroon, tand heel 'cementeren' *dus een stukje aan zijn kapotte tand plakken zeg maar* heeft tandarts besloten dat er een implantaat in ging. Mijn broer heel erg blij :j Nu gaat hij nog maar 2x per jaar naar tandarts ipv 10x per jaar.

en mijn vader heeft van die paritiele prothese (2 kiezen aan een metalen ding). Heb hem daar eigenlijk nooit over horen klagen, hij heeft het al jaaaaren.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:30

Ik heb ook een kunsttand, nouja een gedeelte is nep. Ik ben 2 keer gevallen en toen brak ook hetzelfde stuk weer af. Het is mijn voortand die voor de helft nep is

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:30

Ik heb 5 bruggen in mijn mond.
Is gedaan toen ik een jaar of 12 13 was.Had ook geen kiezen onder mijn melkgebit.
Bij de bruggen hebben ze de middelste kies eruitgetrokken bij mij.
Natuurlijk verdooft, was zeer pijnlijk die prikken in me mond,weet ik nog wel.
En de kiezen daarnaast hebben ze kleiner gemaakt zodat er een brug op kon.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:46

gelukkig is het bij mij maar één tand.
en een melktand trekken doet gelukkig ook niet zo'n pijn.