Huidkanker: steek jij je kop in het zand?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onderneem je actie?

A: Ja, ik ga nu actief smeren met bruiningscrème en niet meer (onbeschermd) in de zon liggen.
6 (5%)
B. Ja, ik smeer met bruiningscreme maar ik blijf ook zonnen.
13 (12%)
C. Nee, ik blijf zonnen maar wel met zonnebrand.
61 (59%)
D. Nee, een bruin kleurtje vind ik toch niet belangrijk, bovendien krijg je er een 'kalkoen' huid van.
20 (19%)
E. Uiterlijk is alles, gezondheid is een tweede
3 (2%)

Totaal aantal stemmen: 103

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:57

Lous schreef:
Aranel schreef:
Trouwens, wordt je nog wel bruin als je met een sunblock smeert? :o? Ik dacht zelf altijd van niet :Y)

En sunblock is vanaf factor 25 toch?

Tuurlijk wordt je nog bruin. Schadelijke stoffen worden door een sunblock net als bij alle andere zonnebrandmiddelen uit de zonnestralen gefiltert. ;)

Oke, maar wat is precies het verschil tussen sunblock en gewone zonnebrandcreme?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:58

Ik weet niet wat er juist in de kranten stond maar ik zon niet om een kleurtje te krijgen... Ik smeer mezelf steeds goed in met de hoogste factor die ik vind omdat ik veel te snel verbrand.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:06

Sunblock en zonnebrandcreme zijn gewoon hetzelfde.
Een zonnebrandcreme bevat namelijk een sunblock. Sunblock kun je dus ook zien als het factoraantal dat erop staat.

Zo heb ik het op google gevonden. ;)

magli

Re: Huidkanker: steek jij je kop in het zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:20

Natuurlijk gaat (voor mij) de gezonheid voor. Maar toch probeer ik elke zomer bruin te zijn, maar in mijn geval lukt dit nou niet zo heel erg goed, maar kom. Gewoon omdat ik het mooier vind. In België (thuis) smeer ik me zelden in. Maar als ik op reis ga naar warmere landen toch wel aangezien ik niet als een rode tomaat wil thuiskomen. :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:24

ik ben heel regelmatig in de zon, maar uren bakken op het strand kan ik echt niet, dan lig ik liever in de schaduw.

smeer me altijd goed in, begin altijd met factor 30 en stap na een tijdje over op factor 20, lager dan 20 ga ik niet

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:28

Ik smeer me eigenlijk nooit in en ik hou van zonnen! Mijn vader komt uit Indonesië, dus ik verbrandt sowieso bijna nooit.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:28

Dat je sowieso niet verbrand wil niet zeggen dat je niet moet smeren ;)

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:59

Ik kan me zooo ergeren aan al die meiden die het belangrijker vinden dat ze bruin kleurtje hebben dan een gezonde huid. En elkaar maar tips geven over welke olie het beste is. :roll:

Goedzo, smeer jezelf maar in met olie en bak jezelf maar letterlijk in de zon. +:)+

Een bruin kleurtje is NIET gezond. Als je bruin bent, is het al een slecht teken van je huid uit omdat je cellen al aan het verkleuren zijn.

Ik smeer me altijd in met minstens factor 30, ook al schijnt het zonnetje heel licht. Ik vermijd de zon het liefst tussen 12:00 en 16:00 en smeer mezelf om de twee uur in.

Maar begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind zonnen ook lekker, alleen niet te lang en te vaak :). Geef mij het avondzonnetje maar!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:08

Als de zon schijnt, ga ik het liefste zonnen.
Ja, ook omdat je dan bruiner wordt.
Máár ook omdat ik van zonlicht een veeel beter humeur krijg!

Ik smeer mezelf natuurlijk altijd goed in met creme als ik de zon in ga. Als ik echt een dag op het strand ga liggen herhaal ik het regelmatig (als ik het water uit kom iig).

Misschien steek ik inderdaad mijn kop in het zand onder het mom 'je gaat ergens dood aan'.
Pasgeleden werd ik er nog mee gewaarschuwd, mijn reactie was: Ach, zo kan je vanalles wel dood gaan.
Is heel erg onverschillig, maar om nou met alles rekening te gaan houden omdat je er ziek van kan worden?

Waarom ik graag zon om bruin te worden? Ik denk dat het vooral de druk is die de omgeving op je uitoefent. Regelmatig wordt gezegd dat ik witte benen heb.
Ja en? Denk ik dan, maar ergens kan het me wel wat schelen.
Toch zon ik vooral omdat ik het gewoon heerlijk vind en dat is denk het belangrijkste, zolang je maar voldoende smeert!

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:10

Tuurlijk ga je ergens dood aan, maar is het nodig om ergens dood aan te gaan wat zo makkelijk te vermijden is?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:12

__Nathalie__ schreef:
Dat je sowieso niet verbrand wil niet zeggen dat je niet moet smeren ;)

Klopt je moet je huid goed blijven hydrateren. Daarnaast kun je net zo goed huidkanker krijgen. Echt ik een heb een collega, die slechts drie jaar ouder is dan mijn moeder, maar er wel 13 jaar ouder uit ziet.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:16

En dames! Zon is dé veroorzaker van rimpels.

Niets zo lelijk dan vrouwen van 45 met een rimpelkop door de zon. Je ziet ook duidelijk het verschil tussen leeftijdrimpels en zonrimpels.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:25

Vende schreef:

Niets zo lelijk dan vrouwen van 45 met een rimpelkop door de zon. Je ziet ook duidelijk het verschil tussen leeftijdrimpels en zonrimpels.

Ja dat bedoelde ik met bovenstaande te zeggen. Die huid van mijn collega,lijkt dan ook net gelooid leer. :=

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:03

dat is dan een goed voorbeeld van niet verandwoord zonnen.

Ik zal vertellen, ik heb een vrouw van 62 in mijn zonnestudio die al haar hele leven onder de zonnebank gaat. En menig mens van 50 zal jaloers zijn op haar huid!

Er gaan meer mensen zonder goede creme de zon in als met.
Er gaan heel veel mensen zonder goede creme onder de zonnebank terwijl je dan ook met moet.

Je kunt wel in de zon, maar met mate, een goede verzorgende creme gebruiken waar ook daadwerkelijk echt een goede verzorging in zit (en dan heb ik het niet over een huismerk van 3 euro) en na het douchen een goede vochtinbrengende aftersun gebruiken.

Het is allemaal onkunde. Hoe vaak ik hier in de zaak wel niet moet vertellen dat je geen bodylotion moet gebruiken voor en na het zonnen maar een zonnebank creme en een aftersun. Het is er niet voor niks voor gemaakt.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:35

Ik heb zonnebrandcréme die ik ieder uur moet smeren want heb een hele lichte huid en verbrand dus ontzettend snel. Heb factor 50 van myléne..En als het echt heel warm is heb ik een hele hoge factor van ???? Is eigenlijk voor kleine kinderen, smurvenblauw is het :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:41

Vende schreef:

ja dat is waar....maar aangezien ik geen geld heb om een tuinman te betalen en zelf tuinman(vrouw)ben is het niet anders....ik ben graag buiten...dan maar rimpels.
In plaats van goed geconserveerd de hele dag binnen te zitten...

Zonnen doe ik niet...veel te heet hier(zuid-frankrijk)de fransen zie je nieteens buiten zomers in de middag.
Alleen die gekke toeristen liggen te bakken in de zon...

Alleen mijn armen en benen zijn bruin ,de rest niet...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:42

met een goede creme met factor kun je prima met een gerust hart de tuin doen hoor geerke! na het douchen lekker aftersun smeren!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:43

Ik smeer me nooit in, dit omdat ik ook nooit verbrand. Is zonnen ook zo slecht voor je huid als je niet verbrandt? Dat is minder erg dan verbranden toch?

Misschien steek ik mn kop wel in het zand. Ik vind zonnen bijzonder lekker, en een bruin kleurtje mooi. Heb ik er huidkanker voor over: nee. Maar als ik heel eerlijk ben maak ik me er niet echt zorgen over omdat ik uit een familie kom die helemaal geen aanleg heeft voor huidkanker. Mijn moedervlekken zijn ook op 1 hand te tellen dus ik geloof gewoon dat ik er geen enkele aanleg voor heb.

Of heb ik het nu fout?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:48

Natuurlijk is zonnen ook slecht als je niet snel verbrand. De reden dat je niet snel verbrand is dat je een dikkere sterkere huid hebt als iemand anders maar dat wil niet zeggen dat zon minder slecht is.

sowieso droogt je huid uit van de zon en als je dus geen creme gebruikt krijg je vroegtijdige huidveroudering.
Verder zit in de zon uva uvb en uvc. Uvc is de schadelijke straling en die word gefilterd door een goede zonnebrand.
Je verbranding komt door uvb dus verbranding en de slechte straling staan los van elkaar! smeren dus!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 17:34

Zelf ga ik wel eens naar de zonnebank. Vroeger gebruikte ik onder de zonnebank geen zonnebrand maar tegenwoordig wel. Moet je eigenlijk speciale zonnebrand hebben voor de zonnebank of is dat onzin? Want ik gebruik vaak normale die beter bij mij past dan een zonnebrand speciaal voor onder de zonnebank.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:48

dat antwoord heb ik eerder al gegeven moet je even terug lezen

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:34

Toad schreef:
Ik smeer me nooit in, dit omdat ik ook nooit verbrand. Is zonnen ook zo slecht voor je huid als je niet verbrandt? Dat is minder erg dan verbranden toch?

Misschien steek ik mn kop wel in het zand. Ik vind zonnen bijzonder lekker, en een bruin kleurtje mooi. Heb ik er huidkanker voor over: nee. Maar als ik heel eerlijk ben maak ik me er niet echt zorgen over omdat ik uit een familie kom die helemaal geen aanleg heeft voor huidkanker. Mijn moedervlekken zijn ook op 1 hand te tellen dus ik geloof gewoon dat ik er geen enkele aanleg voor heb.

Of heb ik het nu fout?

Je hoeft ook geen aanleg te hebben om huidkanker te krijgen, dat doet de zon wel voor je :+

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:49

Ik ga eigenlijk nooit bewust in de zon zitten, vind er niets aan :))
Ik vind er dus ook weinig aan om de hele dag op het strand te liggen, dan ga ik liever het water in.

Een bruin kleurtje ( gewoon kleurtje, en niet van dat hele neppe zonnebank bruin ) vind ik mooi, dus ik smeer mijn gezicht en hals soms in met Etos zomergloed ( dit omdat mijn gezicht best wit is tegenover de rest )

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:33

Ik zit bijna nooit bewust in de zon, alleen als ik op vakantie ga. Ik zou het eigenlijk vaker moeten doen, al is het alleen maar omdat ik nu helemaal niet gewend ben aan de zon en zelfs met factor 50 nog geen uur in de zon kan zitten.
Dus ik ga waarschijnlijk binnenkort wat zonnebanken. Maar dan wel met een speciale zonnebrand voor de zonnebank en een hoge factor ;)

Maar ja, ik heb rood haar en een lichte huid, dus als ik geen factor 30+ opsmeer verbrand ik levend zo'n beetje ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:39

er is geen zonnebank creme met factor.
Factor is voor de buiten zon.
Onder de zonnebank ga je gedoseerd, je moet dus zo lang (of kort) dat je niet verbrand en dat bouw je op. Daardoor heb je geen factor nodig onder de zonnebank.
In de buiten zon zon je niet gedoseerd en heb je wel een factor nodig.