Voor of tegen euthanasie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:02

ik ben voor.

Wanneer iemand met volle bewust zijn deze keuze heeft gemaakt, prima.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:04

Ik ben voor... Mijn vader heeft passieve euthenasie gepleegt. Ik ben blij dat hij zelf heeft kunnen kiezen wanneer het voor hem genoeg was.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:05

Ik ben zeker voor. Om maar even van het áller ergste uit te gaan bijvoorbeeld: Ik heb geen armen en geen benen meer, ik heb ontzettend veel pijn en m'n zicht en gehoor is minimaal. Nou, als ik als zo'n kasplantje zou moeten leven, hoeft het van mij écht niet meer :n

PK_L

Re: Voor of tegen euthanasie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:11

Ook ik ben voor, mijn ' schoonmoeder' is momenteel ongeneeslijk ziek en de artsen schatten dat ze nog maximaal een half jaar te leven heeft. Zij is erg blij met de gedachte dat er iets als euthanasie bestaat zodat ze straks niet onnodig veel hoeft te lijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:31

Mas schreef:
purny schreef:
Ik heb eigelijk alleen een verklaring zelf gemaakt, met de tekst dat als ik geheel hulpbehoevend, annex kasplantje e.d zou worden er een eind aan wil laten maken dmv euthanasie. Heb hem ook zelf ondertekend en mijn moeder heeft hem ook getekend. Zou alleen niet weten of ze ermee akkoord zouden gaan. Ga het binnenkort maar eens helemaal goed navragen of mijn verklaring wel goedgekeurd word.

Om heel eerlijk te zijn denk ik van niet.. Je hebt namelijk ook toestemming nodig van twee onafhankelijke artsen als je euthanasie wilt laten plegen. Die beoordelen jouw situatie: in hoeverre is er kwaliteit van leven, is er enig zicht op herstel en ben jij geestelijk in staat om de beslissing te maken.
Pas als dat allemaal is uitgezocht wordt toestemming verleend en stel je de verklaring op. Tenminste, dit is de procedure zoals ik het begrepen heb.

Die artsen komen pas in beeld als het moment daar is.. Het kan wel zin hebben om van tevoren voor jezelf al op papier te zetten dat je voor euthenasie bent. Stel je kan het op het moment zelf niet meer aangeven, dan heb je die verklaring al..

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:35

Vóór beiden.

Mijn oma, een schat van een mens, heeft haar hele leven nooit een vlieg kwaad gedaan maar moest aan haar einde komen doordat ze niet meer te eten en te drinken kreeg. 'Versterven' heet dat met een mooi woord.

Het is toch te gek voor woorden dat ik van iedereen (terecht!) op mijn lazer zou krijgen als ik mijn hond niet in laat slapen als het arme beestje niet meer kan maar dat je bloedeigen moeder of grootmoeder van honger en dorst om het leven moet komen omdat we met zijn allen zo 'humaan' zitten te doen?

Kom op zeg!

Als ik het een dier niet aan zou doen, waarom mijn medemens dan wel? Daar vind ik niets genadigs of 'beschaafd' aan....

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:37

Voor.

Net als dat vrouwtje dat meer dan 17 jaar in coma lag, aub laat haar gaan.
Zo ook bij mensen die een dermate ernstige verlamming/hersenbeschadiging hebben, die kunnen nooit meer fatsoenlijk leven en of die mensen daar nou gelukkig van worden, ik denk het niet.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:38

Ik ben er voor.
Maar in sommige situaties is het wel erg moeilijk. Iemand die alzheimer heeft bijvoorbeeld, heeft een lichamelijke ziekte met geestelijke gebreken.
Als iemand voor zijn alzheimer een verklaring heeft op laten stellen voor of zelfs tijdens deze ziekte, dat bij een bepaald punt euthanasie gepleegd moet worden, is het heel moeilijk.
Als je aan iemand met alzheimer vraagt die dat zelf beschreven punt heeft bereikt of hij of zij nog steeds voor euthanasie is, kan die dat meestal niet herinneren.
Of ze zullen zeggen dat ze dat nooit hebben opgeschreven...

In dat soort situaties is het een erg moeilijke zaak...

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:42

Ik ben voor,

Maar het is erg moeilijk, ook al heb je van te voren een officiele verklaring laten op stellen.

Voorbeeld van mijn werk :
Een man met ernstig hartfalen heeft een euthanasie verklaring op laten stellen, ondertekend door hem, kinderen enz.
Op het moment dat hij echter doodziek bij ons op de afdeling ligt, en geestelijk niet meer is wat hij ooit was, "wils onbekwaam'?", Geldt deze verklaring niet meer omdat je op moment van toepassen dus volledig wilsbekwaam moet zijn.

Ik vond dit erg vreemd, omdat in zulke gevallen dus geen euthanasie toegepast kan worden.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:50

Ik ben ook voor.
Een "Vriendin" van mij heeft 5 jaar geleden euthanasie gepleegt,
ze had een ongeluk gehad, en was van top tot teen verlamt.
Ze kon nouwelijks praten en niet zelf ademen.
Toen heeft ze er zelf voor gekozen.
ze heeft zelf haar begravenis laten regelen door haar baas, al haar wensen heeft ze verteld, en haar baas zou het regelen.
het is een prachtige begravenis geworden.
Echt zoals zij het wou.
Ik vond het voor haar een goede keuze.
Ze was altijd zo vrolijk, en kon nooit echt stil zitten.
het was niets voor haar om als een kastplantje te leven.
Ik ben zeker voor.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:53

Ik ben voor. In alle gevallen, dus lichamelijk én geestelijk lijden. Niemand, maar dan ook niemand anders heeft het recht om over mijn leven te beslissen dan ikzelf. Als ik vind dat het genoeg is, dan is het genoeg. Ik vind het verschrikkelijk dat iemand anders maar schijnt te mogen beslissen dat ik moet blijven leven, omdat ik er later misschien anders over denk. Heel fijn, maar als ik er niet meer ben, weet ik dat ook niet meer.

Ik ben momenteel bezig met zo'n verklaring op te stellen, en er zijn zeker wel gronden waarop het wel rechtsgeldig is. Alleen, het is enkel rechtsgeldig als zijnde je eigen verklaring op het moment dat je daar zelf niet meer toe in staat bent. Het word dus opgenomen in de normale procedure. Dat je zo'n verklaring hebt, wil niet zeggen dat het dus ook automatisch gebeurt. Zoals gezegd moeten twee onafhankelijke artsen verklaren dat er sprake is van ondraagbaar en uitzichtloos lijden, etc etc etc. Alleen, normaal gesproken zou een gemachtigde voor mij moeten verklaren wat ik in zo'n situatie zou willen, als ik daar zelf niet meer toe in staat zou zijn. Dat hoeft nu niet meer, omdat ik het zelf op papier heb laten zetten. Ik ben dus niet meer afhankelijk van wat iemand anders denkt dat ik zou willen, ik heb zelf duidelijk gemaakt wat ik in welke omstandigheden wil. Of het uigevoerd word is dan in handen van de artsen, maar dat is altijd zo in geval van euthenasie.

Overigens vind ik dat elk mens het recht heeft op euthenasie, maar dat betekend niet dat een arts de plicht heeft tot euthenasie. Als een arts zich er niet ik kan vinden, heeft hij in mijn ogen ten alle tijden het recht te weigeren.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:53

Ik heb 6 maanden gewerkt op een oncologische afdeling en heb toch mijn portie aan overleden patienten gehad (met alle respect trouwens).

Palliatieve sedatie is iets heel sereens, de familie kan afscheid nemen, de patient in kwestie kan zelfs kiezen om te slapen overdag tot de familie komt en dan tijdens het familiebezoek wakker te zijn. Er zijn enorm veel mogelijkheden.

Euthanasie heb ik zelf indirect al toegediend.
Patiënte met een maag-darm obstructie door een tumor wou euthanasie. Ze leefde al maanden met een maagsonde en met intraveneuze voeding.
Op vraag van haar en de familie was hun dokter overtuigd voor euthanasie. Hij gaf de dosages op van medicatie; 70mg Dormicum en 60 mg Morfine in 50cc NaCl.
Dit heel snel laten inlopen.
Hij verzekerde mij dat ze na een half uur zou overlijden.
Alle papieren waren heel goed ingevuld; de medicatie was correct. We hebben de familie nog afscheid laten nemen.
Ze waren al 7 of 8 maanden in het ziekenhuis dus we kenden ze erg goed ondertussen.
Een half uur nadien is ze overleden.
Ik had er geen probleem mee; misschien omdat ik wist hoeveel ze afgezien had op die maanden.
May she rest in peace :)

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:04

ik ben helemaal 100 procnet voor. werk zelf als verpleegkundige en heb het in de praktijk al enkele malen meegemaakt.

zelf een dokument opstellen is niet voldoende, als je inderdaad in een uitzichtloze situatie zit (bijv. ongeneeslijke borstca) dan wordt je door 2 artsen onderzocht, zij kijken of er inderdaad sprake is van een uitzichtloze situatie en of euthanasie een goede oplossing is. op dat moment moet je dus wel nog bij zijn. je moet volgens mij ook zelf de datum aangeven wanneer je euthanasie wil hebben. dus tot aan dit moment moet je nog bij zijn. als de datum bekend is hoeft dat niet meer dacht ik.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:05

Ik ben voor de vrije keuze van je eigen leven en dood zolang daar geen andere mensen zwaar benadeeld door worden en er zeer goed over eens nagedacht en herdacht, dus ik ben zeker voor euthanasie. Ik vind het verschrikkelijk en mensonterend dat er (westerse) landen zijn waar mensen met een ongeneselijke ziekte en pijn samen met hun hele familie en vrienden aan een regering moeten smeken om te mogen sterven, en die een njet krijgen omdat de man die geen idee heeft wat de situatie is een andere levensovertuiging heeft. Als diezelfde patiënt dan enkele weken vol pijn later uit zichzelf sterft na een lange pijnlijke doodstrijd, terwijl ze vredig wilde heengaan, dan kan ik daar alleen maar om janken. Dat iemand anders misschien gelooft in een God en een hiernamaals en het idee dat 'God zoiets niet wil', goed jouw keuze als jij graag wel tot het bittere einde vecht. Maar leg mij asjeblief niet jouw levensovertuiging op op dat moment, zeker niet als het echt terminaal is en mijn hele familie en vriendenkring volledig achter mijn beslissing zouden staan.
En er zijn ook mensen die het laf vinden om zo te sterven. Maar dan sterf ik maar als lafaard, heb ik geen problemen mee :D .