Pityriasis Versicolor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:42

Maar heb jij er ooit iets aan gedaan?

Overigens, wat zou moeten helpen, is het gebruik van alkali(ne) vrije zeep, zeepvrije zeep dus :+
SebaMed is duur, daar heb je gewoon eigen merk Kruidvat voor. Kan me herinneren dat de werkzaamheid van bestrijdende middelen bijzonder laag bij gebruik van gewone zeepsoorten :)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:45

WhiteRose schreef:
Maar heb jij er ooit iets aan gedaan?

Overigens, wat zou moeten helpen, is het gebruik van alkali(ne) vrije zeep, zeepvrije zeep dus :+
SebaMed is duur, daar heb je gewoon eigen merk Kruidvat voor. Kan me herinneren dat de werkzaamheid van bestrijdende middelen bijzonder laag bij gebruik van gewone zeepsoorten :)

nee behalve zonnebank etc, maar daarom zei ik ook zou het verder niet weten.. maar mocht er een wondermiddel bestaan wil ik het best weten :D

Alwiene

Re: Pityriasis Versicolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:00

Gossie, mijn vriendin heeft een keer pytiriasis rosea gehad, en heb toen de naam pytiriasis versicolor wel eens langs zien komen maar nooit begrepen dat dat "blijvend" was. De rosea versie hoefde ook niks aan gedaan te worden en ging vanzelf weer weg :j
Zijn de vlekjes eigenlijk hetzelfde bij de twee varianten? :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:14

Rosea is anders - ws. een virusinfectie. Dat ontstaat, vaak in "groepen" zoals meer mensen in een gezin, en verdwijnt vanzelf weer idd. Behandeling is niet zo goed mogelijk, en eigenlijk ook niet nodig. Enige wat handig kan zijn, is jeuk bestrijden.

De vlekjes zijn anders - meer schilferend en donkerder dan de huidskleur, alleen bij een wat donkerder getinte (blanke) huid zie je lichtere verkleuringen. :)
En.. de kans op herhaling is minimaal (ik zeg uit mijn hoofd ergens onder de 5%, iets van 2% ofzo :) ).

Alwiene

Re: Pityriasis Versicolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:48

Het laatst stuk komt me bekend voor inderdaad, dat van dat ontstaan in groepen, suggereer je nou dat het besmettelijk is want voor zover ik begrepen heb destijds was het dat absoluut niet :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:01

Nee, niet zozeer besmettelijk bij contact, zoals schurft. Maar gezien het voorkomende groepspatroon denkt men dat het een virusinfectie is, en ja, die geef je wel aan elkaar door. Overigens - omdat het eigenlijk verder niet schadelijk is, zou ik me daar niet zo gek druk om maken, geloof ik :)

Versicolor is dat niet - ik heb het denk al een dikke 10 jaar, kom uit een gezin van 7 mensen: niemand heeft het verder. Tuurlijk, n=1 in dit geval, maar vanuit de literatuur: versicolor heeft ws te maken met een andere werking in het immuunsysteem. Bij versicolor ontstaat er een reactie op een gist die bij de meeste mensen op de huid leeft en daar nooit een reactie veroorzaakt.