Pijn in mijn rug als ik paardrijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:04

Dergelijke steken en tintelingen kunnen ook goed door een SI-blokkade veroorzaakt worden. Vanaf de computer kan ik hier natuurlijk niks zinnigs over zeggen. Heb je toevallig rijfoto's waarop jouw rughouding goed te zien is? Waar zit de pijn precies (welk deel van de rug, links, rechts of in het midden)? Wanneer ontstaat de pijn (na een bepaalde gang of oefening?)? Rugklachten kunnen erg veel oorzaken hebben, o.a. te weinig spiergebruik, verkeerd spiergebruik, scheve houding, een te holle rug, etc....

Mocca

Re: Pijn in mijn rug als ik paardrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:04

[PP] > [MW]

Amalarab

Re: Pijn in mijn rug als ik paardrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:06

Mss heb je een lichte scoliose?
Hoop dat je binnenkort toch nog eens naar de dokter gaat!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:19

Ik heb hier de laatste tijd ook last van en ik snap echt niet hoe het komt. Dusdanig dat mijn rugspieren zo gaan aanspannen/verkrampen dat gewoon echt niet door kan gaan.

Toen ik net op mijn paard reed kreeg ik tijdens het draven spierpijn in mijn rugspieren. Echt van overmatig gebruik dus, maar naarmate ik haar vaker reed en de spieren beter getraind werden, werd het alleen maar beter. Op een gegeven moment was het zo dat mijn rugklachten erger werden als ik een paar dagen niet gereden had.

Vorig jaar rond deze tijd heb ik korte tijd op een ander paard gereden ivm dracht en veulen. Op dat paard (welke erg hoog opgooit in de draf) merkte ik juist dat ik meer rugklachten kreeg na het rijden.

In mei ben ik weer begonnen met mijn eigen paard. De zomer heb ik weinig gereden ivm het veulen. Ik zag deze wel genoot op de wei met al dat klein spul dus heb ik haar wat rust gegund. Na de vakantie (en het spenen van het veulen) ben ik weer wat fanatieker gaan rijden en eigenlijk sinds die tijd houd ik het draven niet lang meer vol.

Vorige maand hadden ze bij ons op stal voor het eerst een caprilli wedstrijd. Helaas heb ik die voorbij moeten laten gaan omdat ik gewoon niet langer dan een paar minuten de verlichte zit kan volhouden.

Jantine_ schreef:
Hier hetzelfde!
Krijg dinsdag houdingsles van m'n fysiotherapeut die ook les geeft aan mensen die dus een zere rug hebben met paardrijden :j

Ik moet eigenlijk ook een fysio hebben die verstand heeft van paardrijden....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:07

Waar in het land woont die fysio die ook les geeft en op welk niveau geeft ze les?

Ben nu al 2 jaar aan het rondklooien met rijden en ondertussen van alles met mijn paard aan het doen,
behalve serieus proberen om er weer een dressuur pony van te maken om eindelijk een puntje in het Z2 te rijden.
(en je wilt niet weten, hoe graag ik dat eigenlijk wil!)
Dus goeie fysio / instructie is zeer welkom.
Ben wel ontzettende zeur in die zin dat ik ook echt goed les wil.
(hebben we ook nodig, anders wordt het nooit wat. Aangezien we het niet van ons talent moeten hebben of zo. )

Overigens hier dus ook zo'n gek die al jaren rugklachten heeft, maar waarbij voorheen de pony ze eruit kon rijden. (meestal!)
Pony is dus ook mijn dagelijkse fysiotherapeutje voor dat stukje rug. (helaas niet voor de rest, overigens ben ik her en der ietwat
hypermobiel, maar niet extreem. En ja, ze hebben ook dit bouwpakket scheef in elkaar gezet.)

Kom momenteel zo verrot van mijn werk en vaak uit de file dat ik vervolgens, ietwat pissed omdat het niet gaat zoals ik wil :o
nog een paar ibu's naar binnen frommel en dan achtelijk fanatiek ga rijden (vaak na eerst uurtje of 2 te hebben gelegen).
Huisarts nu voor volgende week gepland. (vorige week onverwachts werken dus afgezegd)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:20

Sjolvir schreef:
en dan achtelijk fanatiek ga rijden

Ik merk dat juist dat bij mij funest is.
Ik rijd momenteel twee dagen achter elkaar in een manegeles mee. Helaas, ik had er liever een dag tussen gezien, maar de goede instructie en groep mensen is ook erg belangrijk.
Aangezien ik momenteel ineens een hoop knopjes begin te vinden ben ik dus ook erg fanatiek aan het rijden. De eerste dag houd ik dat net een uur vol, de tweede dag moet ik halverwege echt een stapje terug doen omdat ik anders het uur niet vol kan maken. En daar baal ik van. Ik wil die tweede dag ook laten zien wat ik kan.