70% afgekeurd...nu WIA/VVU/LAU uitkering ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

Re: 70% afgekeurd...nu WIA/VVU/LAU uitkering ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:56

WW naast WIA gaat niet.
En werken is misschien niet verplicht, maar dan wordt je wel fors gekort op je uitkering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:59

bij een wao mag je een ww aanvragen om je tekort aan te vullen

zonder te worden gekort!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-09 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 16:01

Nee je word niet gekort op je uitkering als je ervoor kiest niet te gaan werken.
Maar ik ga wel werken!
Maar zou ik dat niet doen dan ben ik dat niet verplicht want ik ben ook niet verplicht de volledige belastbaarheid te werken ;)

Ik heb maandag dus dat gesprek met een speciaal reintregratie bureau Career and Kids en dan voor arbeidsgehandicapten, waarschijnlijk kan ik een herscholingsproject gaan doen en baantjes voor rond de 10 uur zijn natuurlijk makkelijker te vinden als je iets leuks gaat doenb, aangezien er momenteel veel partimers gevraagd worden.

WAO is idd WIA geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:03

loes jij legt het iets duidelijker uit maar komt op hetzelfde neer

je HOEFT niet te werken dus mogen ze niet korten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:13

Als je voor het ziekmelden werkzaam was, kan je op basis van de tijd dat je dit gedaan hebt (1 jr = 1 mnd) eerst een loongerelateerde uitkering krijgen. Dit is de eerste 2 maanden 75% en hierna 70%. Vervolgens ga je naar de LAU of de VVU op basis van het percentage wat je verdient. Zoals ik het hier zie ga je naar de VVU. Hiermee wordt je uitkering niet aangevuld met 70% maar is op basis van het minimum loon.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 08:02

Ja en dat begrijp ik dus niet helemaal goed.
zoals ik het van de deskundige begreep hebben zij mij een minimum loon toegekend van 9,98 euro per uur, dus hiervan zullen ze dan ook wel uitgaan neem ik aan, maar hoe word dat dan berekend?

Nou het kan ook een LAU worden, aangezien ik maar 12 uur hoef te werken om aan de max. verdiencapaciteit te komen mits ik het uurloon van a 9,98 euro haal.
12 uur zijn 3 ochtenden van 4 uur en goed haalbaar voor mij, heb er zelf zin in!

De loon gerelateerde uitkering is altijd met een minimum van 3 maanden, dus voor het allemaal precies duidelijk is ben ik natuurlijk weer enkele maanden verder aangezien ik tot 6 juni nog ziektewet heb, en dan 3 maanden loongerelateerd is al ergens in september.
Dus voor die tijd hoop ik werk te hebben want dan is er geen extra aanvulling meer natuurlijk behalve de toegekende VVU of LAU uitkering.

Ik hoop vandaag al het rapport te krijgen maar ben er bang voor......zal wel wat langer duren!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:48

Minimum loon is op basis van leeftijd, heeft niets met eerder loon of wat dan ook te maken

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:59

Het verhaal van Bel91 klopt niet, daar gaat het namelijk om een WAO uitkering, en met de WIA zit het toch net ff anders in elkaar. :)

Binnen de WIA heb je twee 'stromingen' (bij gebrek aan een beter woord). De IVA (inkomensvoorziening volledig arbeidsongeschikten), dat is voor mensen die minder dan 20 procent van hun laatst verdiende loon kunnen verdienen. Voor meer dan 80 procent afgekeurd dus. De andere stroming, en dus die waar jij in valt, is de WGA (werkhervatting gedeeltelijk arbeidsongeschikten). Dit is voor alle mensen die tussen de 35 en 80 procent zijn afgekeurd. Binnen de WGA heb je weer een scheiding, namelijk tussen de mensen die wel werk hebben en de mensen die geen werk hebben.

Dit is misschien een handige site.
http://www.innersite.nl/html/de_nieuwe_ ... a_iva.html

Ook is het zeker zo dat je binnen de WGA 'gekort' (gekort is misschien niet de goede term, je krijgt gewoon minder) kan worden op je uitkering.

(van de site):
Na de loongerelateerde periode hebben gedeeltelijk arbeidsgeschikte werkenden recht op een loonaanvulling als ze minimaal 50 procent van de resterende verdiencapaciteit invullen. De hoogte van deze loonaanvulling is 70 procent van het verschil tussen het oude salaris en het salaris bij volledige benutting van de resterende verdiencapaciteit.
Gedeeltelijk arbeidsgeschikten die niet werken of die minder dan 50 procent van de resterende verdiencapaciteit invullen, krijgen een uitkering van 70 procent van het minimumloon vermenigvuldigd met het arbeidsongeschiktheidspercentage.

Er is dus zeker een verschil tussen als je wel werkt of als je niet werkt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :) Sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:30

ik heb ook gezegd dat ik wat weet over wao en over hoe het een aantal jaar geleden was

aangezien iedereen wat anders zegt is het misschien beter als ze gewoon de papieren afwacht dan weet TS waar ze aan toe is

ik heb zelf wao gehad dus weet wel hoe het is gegaan bij mij en ik werd dus NIET gekort!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:36

heb net op de site gekeken en wao is wia geworden met strengere regels

het verschil als je werkt of niet werkt is naar mijn idee dat wat je zelf werkt heb je extra dus zoals loes zei dat ze haar 520 minder geven omdat ze die zelf kan verdienen

dus de rest krijgt ze wel gewoon ongeacht of ze werkt of niet

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 15:31

Hmm ik heb net het rapport gekregen maar nu is het eigenlijk nog onduidelijker.
Er staat in dat ze mij een WGA uitkering toekennen en ik voor 70% ben afgekeurd.
Mijn uurloon is volgens hun 9,98 euro met een uurtijd van 39,77 per week in mijn arbeidsverleden.
Volgens hun is mijn verdiencapaciteit nu nog 2,99 euro per uur, en dat is 70% van 9,98 euro.
Wel staat er dat ik een urenbeperking heb van 4 uur per dag en ongeveer 20 uur per week.

Maar hoeveel moet ik nu wel en niet werken, nu begrijp ik het dus echt niet meer?
En hoe kan ik nu uitrekenen wat ik wel en niet krijg?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 16:06

Ik heb net even met het UWV gebeld en voor het einde van mijn ziektewetuitkering(16 juni)krijg ik een gespecificeerd rapport met de te ontvangen uitkering en wat ik nog zou moeten kunnen verdienen.
Afwachten dus.........

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:14

Loes'sCorner schreef:
Wel staat er dat ik een urenbeperking heb van 4 uur per dag en ongeveer 20 uur per week.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen idee heb wat ze hier nou mee bedoelen..

Loes'sCorner schreef:
Maar hoeveel moet ik nu wel en niet werken, nu begrijp ik het dus echt niet meer?
En hoe kan ik nu uitrekenen wat ik wel en niet krijg.

En wat je dus wel of niet krijgt is afhankelijk van of je werkt of niet. Werk je niet, dan krijg je 70 procent van het minimumloon, vermenigvuldigd met je arbeidsongeschiktheidspercentage. Dus 70 procent van 70 procent van het minimumloon.

Werk je wel (en verdien je minstens de helft van je rest verdien capiciteit (dus die 2,99 per uur, gerekend over 20 uur = 60 euro per week, dan moet je dus 30 euro per week verdienen))
Dan krijg je naast je salaris, nog een uitkering die 70 procent is van het verschil wat je kon verdienen (9,98 - 2,99 per uur)

Snap je het nu een beetje? :)

ps. dit is een schatting, hoeveel precies kan ik niet zeggen omdat ik niet weet hoe het zit met het betalen van premies en belastingen als je een uitkering krijgt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 16:41

Wel een duidelijke uitleg hoor denk ik ;) ga hier eens even over speculeren en brainstoremn.
Hoop gewoon dat ik dat vervelende rapport snel krijg haha, onzekerheden zijn niet mijn sterkste kant ;)

Wel heb ik het gevoel dat het erg gaat tegenvallen......

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:37

Loes'sCorner schreef:
Hmm ik heb net het rapport gekregen maar nu is het eigenlijk nog onduidelijker.
Er staat in dat ze mij een WGA uitkering toekennen en ik voor 70% ben afgekeurd.
Mijn uurloon is volgens hun 9,98 euro met een uurtijd van 39,77 per week in mijn arbeidsverleden.
Volgens hun is mijn verdiencapaciteit nu nog 2,99 euro per uur, en dat is 70% van 9,98 euro.

En hoe kan ik nu uitrekenen wat ik wel en niet krijg?

Je hebt 2 verschillende dingen.
Allereerst mag je maximaal 4 uur per dag werken en dit kan je 5 x per week doen (= 20 uur). Dit is een gegeven uit je beperkingenpatroon. Gezien het feit, dat je MS hebt heb je ongetwijfeld nog veel meer beperkingen (tillen, lopen, sjouwen enz enz).

De rest is een rekenkundige kwestie. Op basis van je beperkingenpatroon (FML) worden er functies in de computer gevonden en daarbij past een salaris. Bij deze gevonden functies passen een gemiddeld loon van 2.99 euro per uur. Je hebt dan dus 70% verlies van je verdien capaciteit. Daardoor ben je 70% arbeidsongeschikt. Of je een LAU of een VVU krijgt is afhankelijk van of én hoeveel je werkt.
Op het moment dat je niet werkt krijg je een VVU. Wil je het berekenen zie hier: http://www.uwv.nl/particulieren/arbeids ... index.aspx