Niet kunnen slapen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Re: Niet kunnen slapen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:26

@ladyenpipi : De DA of de HA? :+

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:36

Je zou eens Welterusten thee van Kneipp kunnen proberen. Paar kopjes voor het slapen gaan drinken en je slaapt iig beter. (bij mij werkte het erg goed iig)
Ik heb ook vaak problemen met slapen, ook een tijd gehad dat ik midden in de nacht klaar wakker was. Ze hebben mij verteld (lag toen in het ziekenhuis) dat het beter is om even je bed uit te gaan, bijv naar het toilet, glaasje water drinken, frisse neus halen etc, dan uren lang in bed te liggen wachten tot je weer moe wordt.
Wat bij mij vaak helpt is om gewoon te gaan tellen. Klinkt stom, maar dan maak je je hoofd helemaal leeg. Ik zie dan een soort dobbelsteen voor me en ga puntjes tellen. :+ Vaak ben ik dan bij rond de 200 in slaap en zonder het tellen lig ik uren wakker.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 23:38

Ik neem aan de HA _O-

Ondertussen ben ik al 22u wakker. Ondanks dat vandaag toch een intensieve dag was ben ik dus nog steeds niet moe. Heb net een kop thee op, dus ik hoop dat dit gaat helpen. :)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:44

_Tivoli_ schreef:
Hermelijn schreef:
Als je wakker wordt, gewoon lekker niks doen. Niet je i-Pod opzetten, niet internetten. Ogen dichthouden en denken; ook als ik niet slaap, rust ik uit, dus het maakt niet uit of ik slaap of niet. Liggen met je ogen dicht is ook fijn, beetje dagdromen...

Oh,bij mij werkt dat echt averechts.
Hoe harder je niks doet,hoe harder je denkt 'ik moet nu slapen' ... hoe erger het mislukt.
Ik wordt er gefrustreerd van,en geloof me,na drie uur plafondstaren pak je liever een boek. :')
Als ik echt te lang blijf liggen,krijg ik rusteloze benen en een heel opgefokt gevoel.

Je moet ook juist niet denken "ik moet nu slapen" ;) Je moet helemaal niet slapen, je moet gewoon je ogen dichtdoen, en wat 'wegdromen'. Hoe harder jij gaat denken 'ik moet slapen', des te frustrerender het wordt ja. Maar als je eenmaal hebt geaccepteerd dat je niet MOET slapen, dat je gewoon lekker rustig in bed ligt, des te makkelijker wordt het om in te slapen. Geloof me, ik weet er alles van ;) Lag vroeger regelmatig op deze manier 3 uur in bed. Uiteindelijk viel ik dan wel in slaap, rond 4 uur 's nachts... maar doordat je lichaam en geest rust krijgen is het niet zo belastend als dat je tot 4 uur 's nachts blijft internetten.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:55

Ik ga ook altijd lezen in bed. Anders slaap ik niet. Lig ik soms uren wakker. Soms lees ik een halve bladzijde en soms een heel boek.
Gelukkig word ik ´s nachts niet wakker. Maar daar gebruik ik lavendelolie voor. Druppels op mijn kussen en op mijn slapen. En als ik dan eenmaal slaap krijg je mij niet meer wakker.
´s ochtends wakker is ook een drama. Mijn vader roept mij wel 100 keer(gaan vrijwel tegelijk aan het werk) en zet mijn wekker 3 keer.
Soms ga ik om 8 uur op bed slaap ik rustig tot de volgende middag door. En dan wordt ik meestal wakker gemaakt door de hond die met gekruiste pootjes bovenop mij heen en weer staat te springen dat hij nu toch echt wel heel erg nodig moet piesen.

De andere keer ga ik om 12 uur op bed en wordt ik de volgende ochtend 6 uur wakker dat ik niet meer kan slapen. Erg irritant.

Ik wordt moe van het praten over slapen. Dus ga lekker op bed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:58

ik had dezelfde vragen als ellepel, maar dat is t dus niet,
ben je ergens gestresst van? dat kan ook slaapproblemen geven

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:27

Wat helpt is: melatonine... dit kun je bij reformhuis halen maar ook kruidvat heeft dit in het assortiment.
Dit is een natuurlijke stof die je zelf aanmaakt... Dit is een non verslavend middel dus je kunt ook weer stoppen wanneer je wil.

Het wordt vaak gebruikt door mensen die onregelmatig werken,(denk aan verpleging,piloten ed) het helpt je weer in een ritme te komen... Vooral als je lichaam heeft besloten een ander ritme aan te nemen..

Ik heb het ook gebruikt in een wat mindere periode.. lag veel wakker door na te denken, binnen 2 weken kon ik er weer mee stoppen en wist mijn lichaam weer wat het juiste ritme was.

Succes en slaap lekker!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:31

Dat van 19LindA83 klinkt wel goed.
Ik heb vannacht geprobeert te tellen (wat hier als tip werd gegeven), en bij 500 ben ik gestopt. Was wel een stuk rustiger en mn hoofd was leeg, maar kon helaas nog niet in slaap komen. :\

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:00

Melatonine helpt goed inderdaad.
Ik heb een tijd pillen geslikt met melatonine en valeriaan. Weet zo even niet meer hoe het heet. In een blauw doosje te koop bij de kruidvat. Dan krijg je idd weer het goede ritme en als je dat dan hebt werkt het tellen wel. :j (werkte toen bij mij ook niet voordat ik die pillen gebruikte)

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 14:59

Ik heb afgelopen nacht toch een vijftal uurtjes geslapen. :) Is in iedergeval al beter als de normale 3 uur. :')

Hmm.. stress heb ik niet. Wel wat problemen, maar niet dat ik er 's nachts wakker van lig. Ik word gewoon niet moe. :')

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:47

Ook ik heb slaapproblemen. Nooit gehad, altijd heerlijk kunnen slapen, maar sinds een paar maanden is het mis.(er spelen wel meer dingen mee, zoals overspannenheid en een angststoornis).

Ineens was het gebeurt met lekker slapen, hele nachten lag ik wakker. Eerst denk je idd nog 'als ik gewoon lig rust ik ook uit' en 'ik hoef niet te slapen' maar op denduur gaat dat er wel af. Overdag was ik echt kapot en 's nachts lukte het niet. Soms was ik tegen de morgen echt zo misselijk van moeheid dat ik echt moest overgeven. Alles geprobeerd, van melatonine tot valeriaan en bach bloesems. Gewoon in bed blijven liggen (maar dan idd rusteloze benen en een steeds opgefokter gevoel, vooral als je bedenkt hoe ik er overdag bijliep), maar ook opstaan, een boek lezen, tv kijken enzovoort, niets hielp. Gék werd ik ervan. Op een gegeven moment was ik zo kapot overdag dat ik wel ff moest gaan liggen. Maar zelfs toen lukte slapen niet. Als je maar lang genoeg niet slaapt dan ga je vanzelf natuurlijk, maar dan net weer ff genoeg en dan begon het weer van voren af aan.
Ik probeer nu overdag voldoende lichamelijk actief te zijn, sta op tijd op en ga op tijd naar bed (ook niet te vroeg natuurlijk) om zo een ritme te krijgen. Neem voor ik ga slapen toch melatonine, valeriaan en bach (misschien placebo effect, maar dat boeit niet). Kijk geen enge films ed voor ik ga slapen en mijn snurkende vriend verban ik regelmatig naar een andere kamer. Het is eigenlijk vanzelf weer beter gegaan, heb nu alweer een paar weken redelijk goed geslapen (wel veel vaker wakker dan voorheen). Maar vannacht werd ik bijvoorbeeld ineens weer om half drie wakker en kon nooit meer in slaap komen. Even eruit geweest en tv gekeken en viel rond zes uur weer in slaap. Dan maak ik me nog niet zo druk, want van 1 nachtje niet of minder slapen gebeurt er niets. Maar ik moet er ff niet aan denken dat ik straks weer echt zo slecht slaap als een tijdje terug, vind ik echt hel.