Persoonlijkheidsstoornis(sen), wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Persoonlijkheidsstoornis(sen), wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:55

nee, je hebt gelukkig geen persoonlijkheidsstoornis! Dysthyme is gelukkig ook geen persoonlijkheidsstoornis.
Neemt niet weg dat het heel vervelend is natuurlijk! maar een stuk beter te behandelen en zelfs om ervan af te komen dan een persoonlijkheidsstoornis (woord zegt het al: het zit in je persoonlijkheid en dat is zeer moeilijk veranderbaar.... )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:58

(ik heb zelf gelukkig niets, maar in de naaste omgeving heb ik wel kenissen met persoonlijkheidsstoornissen... zoon van mijn kennis had schizofrenie en kreeg een psychose en heeft zijn kamer afgelopen weekend in de psychiatrie (gesloten afdeling!) in de fik gestoken en is overleden aan de brandwonden....
Kliniek wordt vervolgd overigens, want je controleert toch of iemand die in psychotische staat binnen komt acuut op lucifers etc :? Medicatie gaven ze hem ook niet. na 2 dagen heeft hij dus brand gesticht... slechte zaak! )

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:59

Patserke ik weet ook wel dat ik nu er gewoon voor moet gaan, en aan de ene kant ben ik blij dat ik er heen kan, maar aan de andere kant komt het zo dichtbij, wordt het eigenlijk té realistisch zeg maar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:03

Nijn, heel veel sterkte en probeer echt eerlijk te zijn (al kun je er ook moeilijk wat aan doen als je wel de boel gaat bedonderen omdat je bv toch wel een persoonlijkheidsstoornis hebt...)
Misschien kun je het van te voren aangeven? Maar ik denk dat een goede diagnosticus er wel doorheen moet kunnen prikken.
Wat zijn de klachten eigenlijk? (maw: wat denk je zelf dat je hebt?)

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:11

ik weet er alles van nijn, ik vond het ook vervelend mijn verhaal te doen, en de testen.. je moet je er naar toezetten en voorbereiden, het blijft moeilijk, maar misschien kun je je zelf belonen ofzo met iets wat je graag wilt, als je er bent geweest en alles ging zoals je verwacht had, ik denk maar even mee!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:15

Misschien niet eens zo'n gek idee om jezelf na die tijd te belonen :)
Dat doe ik ook altijd na vervelende ziekenhuis onderzoeken (geen psychiater oid, gewoon chronisch ziek) en mijn vriend krijgt ook altijd wat lekker nadat hij braaf zijn psychiater heeft bezocht :)

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:23

ja ik ken een meisje die heeft zo'n pandora armbandje, ik zelf ook hoor haha. maar die koopt dan een nieuw bedeltje ofzo die ze er dan weer aan kan hangen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:53

Is misschien niet eens zo'n gek idee :j

Wat ik zelf denk, ik heb geen idee.
Het enige wat duidelijk is, is dat er 3 'fases'' zijn zeg maar, de hele wereld aan kunnen, niets kunnen/willen en ''normaal''.
Op het moment van normaal zijn/voelen kan ik alles redelijk relativeren en snap ik niet waarom ik bij de andere zo naar het uiterste vlieg, als ik er in zit kan ik niet meer relativeren, net of de stoppen dan door slaan.

Welshcobfan wat ontzettend slordig van die psychiatrie zeg :oo

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:08

ik heb ook borderlinepersoonlijkheidsstoornis. ik slik nu zyprexa en een atidepressieva en oxacepam. die oxa slik ik heel zelden, alleen als het in mijn hoofd te druk is. verder zijn ze bezig om een dagbehandeling voor me op te starten bij palier ( http://www.palier.nl )ik heb diverse teraphieen gedaan maar het is allemaal net niet genoeg. ik heb echt wel de extreme vorm van bps. ik automutuleerde heel veel ( nu al heel lang niet meer gedaan) ik heb diverse zelfmoordpogingen gedaan en heb echt heel vaak een terugval die dan gepaard gaat met een opname in t ggz. als je er over wilt praten mag je me altijd pben.
ik krijg nu 2 a 3 x per week hulp aan huis van een spver en dagt loopt echt lekker. ik kan mijn spver ook altijd bellen ( tijdens kantooruren) en als die naar huis gaan heb ik een helpdesk van t ggz die ik kan bellen. ik vind het heel moeilijk om met bps om te gaan, ben er echt heel veel door verloren ( man, vrienden, werk enz) ik heb zelf erg veel baat gehad bij schemagerichtte teraphie. dat vond ik echt heel goed. helaas werkt die psygoloog binnenkort niet meer voor t ggz dus kan ik helaas niet verder daarmee, dus vandaar dat mijn behandelaar nu bezig is met palier in den haag. wat mij ook goed helpt is mijn signaleringsplan. die heb ik gemaakt toen ik nog was opgenomen en daar staan de drie fazes in vermeld zoals ik ze ervaar. er staat precies in wat ik moet doen in fase groen, oranje en rood. je begrijpt het misschien al, groen is de 'gewone'fase, dus dan gaat t goed met me, oranje is de tussen fase waarin ik dus al actie moet gaan ondernemen om weer in groen te komen, en rood is de crisisfase. in elke fase staat beschreven wat ik zelf kan doen en wat anderen voor mij kunnen betekenen. maar het komt er dus vooral op neer dat ik in oranje en rood afleding moet gaan zoeken en desnoods met mijn behandelaar of t ggz bel. ik heb er erg veel baat bij. hwie van jullie werkt er ook met zo'n schema?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 10:19

Welshcobfan: Jeetje dat ga je niet menen.. wat verschrikkelijk zeg..lijkt me standaard procedure dat iemand op gevaarlijke voorwerpen moet worden gecontroleerd..vreselijk :n Sterkte..

Nijn: Probeer je inderdaad er toch toe te zetten, ook al is het moeilijk. Het is uiteindelijk alleen maar voor jezelf :)

Lonneke: Balen dat je psycholoog er mee gaat stoppen en ik hoop dat Palier je er bij gaat helpen. Ik heb zelf niet zo veel aan mijn opnamen gehad, omdat dat meer opname was voor mensen die overspannen waren, of die dingen hadden meegemaakt waardoor ze depressief waren geworden of iets dergelijks. Niet met persoonlijkheidsstoornissen.

Inmiddels heb ik een lijstje gekregen van Delta in Spijkenisse met waar ik positief op scoorde. Ik ga de 20e voor een gesprek daar, een tussengesprek hoop binnenkort met de dagbehandeling (= 3 dagen in de week) te gaan starten..en dat ik ook andere medicijnen krijg want dit is echt niks.
Op dit scoorde ik positief:

Borderline Persoonlijkheidsstoonis
Paranoïde Persoonlijkheidsstoornis
Ontwijkende Persoolijkheidsstoornis
Afhankelijke Persoonlijkheidsstoornis
Depressieve Persoonlijkheidsstoornis
Obsessief-compulsieve Persoonlijkheidsstoornis
Passief-agressieve Persoonlijkheidsstoornis

Toen ik ben gaan opzoeken wat het inhield herkende ik mezelf wel erg, maar nooit gedacht dat dat een stoornis zou zijn. Dacht eigenlijk gewoon van dat ben ik en zo doe ik nou eenmaal..maar het schijnt weer een naampje te hebben dan. :?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:14

Lonneke balen dat je psycholoog weg gaat, zal vast flink wennen worden een nieuw persoon!

Frozenstar ik vond ook altijd dat het ''normaal'' was tot mensen er me op begonnen te wijzen.
Nog wel een aardig lijstje, hoop dat er vlot duidelijkheid in komt :)

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:23

ik heb postraumatische stresstoornis
paniekstoornis
afhankelijke persooonlijkheidstoornis en vermiijdende stressstoornis

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:56

Ik heb BPS, dysthyme- stoornis en mogelijk ADD (dus zonder de H).

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:56

Afspraak is niet door gegaan, kan nu pas 20 mei terecht.. :\

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 09:10

Pfff jeetje Nijn, dat is echt balen zeg.. :(

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 09:35

Lieve meiden, ik ben een forum aan het maken over persoonlijkheidsstoornissen. Zodat we daar kunnen praten over onze problemen zonder dat heeeel veel mensen dat mee kunnen lezen en daar kan je je dus ook onder een andere naam registreren zodat het Bokt gedeelte en je psychische gedeelte gescheiden blijft. Ook daar probeer ik veel informatie te zetten over verschillende persoonlijkheidsstoornissen. Misschien fijn om daar verder te praten? Ik vond namelijk wel fora's over bepaalde PSsen, maar niet over algemeen, en dat lijkt mij toch wel belangrijk om te hebben. :) Als jullie de link willen PB ik hem wel naar jullie. Ik zorg er ook voor dat alles afgeschermt staat dat niemand zomaar mee kan lezen.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:51

ik wil wel een link ontvangen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 02:12

Ik wil eventueel ook wel een linkje ontvangen.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:17

Ik heb contact opgenomen met mijn huisarts.

ik ben vroeger al in therapie geweest voor ptss
en dat was afgehandeld.

maar ik loop nog altijd tegen dingen aan.

mijn huisarts heeft overlegd met een psychiater en die zijn er beide van overtuigd dat ik een
persoonlijkheids stoornis heb. Waarschijnlijk Schizoïde, maar dat word binnenkort onderzocht.

Het valt niet echt onder stoornis, omdat schizoïde mensen er normaliter geen last van hebben en wel kunnen functioneren.

Als de hele wereld schizoïde was, was er in elk geval geen oorlog :o

*neither desires nor enjoys close relationships, including being part of a family
*almost always chooses solitary activities
*has little, if any, interest in having sexual experiences with another person
*takes pleasure in few, if any, activities
*lacks close friends or confidants other than first-degree relatives
*appears indifferent to the praise or criticism of others
*shows emotional coldness, detachment, or flattened affect
*Emotional coldness, detachment or reduced affection.
*Limited capacity to express either positive or negative emotions towards others.
*Consistent preference for solitary activities.
*Very few, if any, close friends or relationships, and a lack of desire for such.
*Indifference to either praise or criticism.
*Taking pleasure in few, if any, activities.
*Indifference to social norms and conventions.
*Preoccupation with fantasy and introspection.
*Lack of desire for sexual experiences with another person.

*compliant
*stoic
*noncompetitive
*self-sufficient
*lacking assertiveness
*feeling inferior and an outsider in life
*depersonalized
*alternately feeling empty, robot-like, and full of omnipotent, vengeful fantasies
*hidden grandiosity

Dat zijn de dingen die ik erg herken in mijzelf.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:34

Lonneke ik heb ook schemagerichte therapie gevolgd bij GGZ Zoetermeer in 2008, het heeft me toen heel goed geholpen, alleen zou die therapie een vervolg moeten hebben. Achteraf was het tekort en was ik er nog niet mee klaar, ben nu weer bijna terug bij af. Heb BPS btw :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:44

Ik ben ongeveer 8 jaar geleden getest. Wat er bij mij allemaal uitkwam was nogal schrikbarend, maar uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat het door m'n thuissituatie kwam.
Het enigste dat er is overgebleven is schizoide PS.

Bij mij was het dus vooral ptss. Later op m'n 21ste heb ik een paniekstoornis ontwikkeld, maar ja, dat is geen persoonlijkheidsstoornis :P
Als medicijn heb ik alprozalam. Anders kan ik niet eens opstaan zonder een paniekaanval te krijgen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:56

Overigens is mijn schizoide PS niet ernstig. Het uit zich vooral in het einzelganger plaatje, hoewel ik een sociaal beroep heb. ook kan ik nogal koud overkomen als het gaat om de gevoelens van anderen, ik heb weinig vrienden en hoef ook geen vrienden en ik voel me vaak een robot.
Maar dit alles in niet ernstige mate en er valt mee te werken en ik kan er ook vaak wel iets aan doen ;) Het is dus erg waarschijnlijk dat dit alles nog een nawee is van PTSS en niet echt een PS, maar de tijd zal het leren.
De paniekstoornis zal waarschijnlijk voor de rest van m'n leven bij me blijven.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 06:46

Ik vermoed ook dat mijn schizoïde kant niet heel ernstig is.
maar ik loop toch tegen dingen aan in het leven nu. Dat is de reden dat ik hulp heb gezocht.

Ik herken het gevoel van een robot wel, maar dan meer als in, een lege huls...Als ik in de spiegel kijk, wie kijkt er dan terug?
ik functioneer in de maatschappij.

maar de dokter vind het wel écht noodzaak dat ik naar een psychiater ga, het mocht geen eens een psycholoog zijn. ik vond dat nogal heftig. Maar goed, ik heb dan ook nooit het gevoel dat iets heel erg of heftig is.

Ik Heb eerder het tegenovergestelde van een paniekstoornis := als ik in paniek zou moeten geraken, blijf ik véél te nuchter en kalm haha. Heb al een paar keer in zulke situaties gezeten dat ik vreemde gezichten toegespeeld kreeg.

mijn auto stond in brand, en ik ga hem heel rustig en nuchter leeghalen. binnen 20 minuten is er niets meer overvan zo'n auto. niets dan een soort karkas wat 300 jaar op de zeebodem heeft gelegen!