Tetanus injectie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Re: Tetanus injectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:45

Kun je toh gewwon bij je huisarts navragen?

Ben een tijdje geleden door een hond gebeten en meteen naar de huisarts gegaan maar hoefde geen prik omdat ik die 9 jaar geleden al had gehad. Kattenbeten moet je wel mee oppassen zeiden ze!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:58

10 jaar is normaal in ziekenhuis en bij huisartsen. Bij twijfel doen ze hem wel zetten (na een ongelukje ofzo). Maar tussentijds uit voorzorg herhalen terwijl je weet dat het niet langer dan een paar jaar terug is, is echt complete onzin.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:12

Maar ze zullen in noorwegen volgens een ander protocol werken, misschien is daar ook meer kans op tetanus dan hier.

Ook niet elke huisarts heeft goed in het dossier staan wanneer iemand vaccinaties heeft gehad is mijn ervaring. Over het algemeen weten mensen het zelf ook wel wanneer ze de laatste vaccinaties ongeveer gehad hebben.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:59

MISTRAL94 schreef:
Moet je bloedgroep wel bekend zijn, bij de meeste is dat niet het geval namelijk ;)

Iedereen heeft toch ooit bloed laten nemen lijkt me ?
Voor je je identiteitskaart had, zat er toch een briefje bij met je bloedgroep?
Dat heb ik in mn portefeuille steken. Moet m'n portefeuille maar openklappen en je ziet onmiddellijk het briefje steken " A positief ". :)

Ennuh ik vind om het jaar een tetanusinjectie nogal vrij overdreven...
Je hebt een volledige bescherming van 5 jaar en een heel veilige bescherming tot 10 jaar.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:06

phaser schreef:
MISTRAL94 schreef:
Moet je bloedgroep wel bekend zijn, bij de meeste is dat niet het geval namelijk ;)

Dat heb ik in mn portefeuille steken. Moet m'n portefeuille maar openklappen en je ziet onmiddellijk het briefje steken " A positief ". :)

Je hebt een volledige bescherming van 5 jaar en een heel veilige bescherming tot 10 jaar.

nee hoor, ik weet mijn bloedgroep alleen omdat ik een aantal jaar geleden geopereerd ben en het toen bepaald is. Gegluurd in het dossier en daardoor weet ik het. Ik heb nog nooit een briefje gehad met mn bloedgroep erop?

Wel apart dat er zoveel verschil tussen artsen is. Ik moet elke 10 jaar opnieuw een vaccinatie (diergeneeskundestudent) en we kregen em aan het begin van de opleiding aangezien we tot een risicogroep behoren. Ik heb altijd gehoord dat elke 10 jaar genoeg is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:08

Hier een paardenkluns die vorig weekend in een roeste nagel is getrapt bij de paarden :D

Als paardenmensen zijn wij verplicht elke 10 jaar ons te laten vaccineren tegen tetanus als je NIETS tegenkomt!

Als je echter tussen de 5 en de 10 jaar iets oploopt a la wondje, in een roeste nagel trappen etc, moet je je toch terug inenten! Dus als ik jou was, ga vlug even die prik halen :D Ik was er als de dood voor maar kom, liever een prik dan de klem te krijgen :')

Tussen de 0 en 5 jaar zit je sowieso safe.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:13

Yep tussen 0 en 5 zit je echt safe hoor.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:17

phaser schreef:
MISTRAL94 schreef:

Maar er wordt niet standaard een bloedgroep bepaling gedaan hoor wanneer er een bloedafname plaats vind.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:10

Kost je niets :n
1 simpele vraag is toch genoeg ;)
Is 1 vakje extra aankruisen op je bloedafname formulier :)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:20

phaser schreef:
Zeker als je met paarden aan het werken bent...
Je moet maar een kleine wonde hebben...

De bacterie die tetanus veroorzaakt zit standaard in het maag-darm stelsel van paarden.
Dus het maakt op zich niet uit of je paard nu gezond of ziek is.
Kerngezond heeft ie nog altijd die bacteriën in z'n mest.

Dus 1 kleine wonde en je kan het zitten hebben. Zal eerst gepaard gaan met grieperige symptomen. Maar het wordt erger. Zware spierkrampen en uiteindelijk een volledige verkramping van het lichaam en het 'plank' maken. Je spant je zo hard op dat mensen je bij je voeten kunnen nemen en je door de bacterie gewoon horizontaal blijft hangen.

Iel.. Ik had vorige week een wondje en gewoon de paarden gedaan enzo.. Maar nu heb ik griep! Ga er trouwens niet vanuit dat het het zelfde is! Maar nu ik het lees klinkt het niet zo fijn! Heb ook super last van mijn spieren, maar dat komt nog denk ik door dat ik maandag en dinsdag erge spierpijn heb gehad.. "maakt zich weer druk om niets :D"

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:20

phaser schreef:
Kost je niets :n
1 simpele vraag is toch genoeg ;)
Is 1 vakje extra aankruisen op je bloedafname formulier :)

Voor niets gaat de zon op :Y)
Bloedonderzoeken zijn dure onderzoeken, op het moment dat het nodig is is een bloedgroep snel genoeg bepaalt. Overigens weet ik mijn eigen bloedgroep wel omdat deze tijdens de zwangerschapscontroles vast gesteld worden. Maar bij veel mensen is het niet bekend en staat het dus ook niet in het huisartsensysteem.