EHBO... en bedankt he :S

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:55

Als u zelf twijfelt of uw gezondheidsprobleem op
de afdeling SEH thuis hoort, leg uw probleem dan
eerst aan uw huisarts voor. Indien nodig zorgt uw
huisarts er dan voor dat u op de afdeling SEH
wordt geholpen.

copy uit link uit onderste post van pagina 1

ALs je denkt dat je dus een hartritme stoornis (je hebt verschijnselen) hebt maar je weet het niet zeker, dan moet je eerst de huisarts bellen. is die er niet dan moet je de huisartsenpost bellen. dan sta je een kwartier in de wacht. en misschien word je dan wel doorgestuurd naar de SEH..... te belachelijk voor woorden

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:57

Sissi87 schreef:
In een ander topic over galstenen (die ik nu even niet meer kan terugvinden) verteld ik al dat ik soms last had van aanvallen. Het lijkt dan of ik zowat door de grond ga van de pijn, echt een hel.. kan het niet anders omschrijven. Ik heb dan altijd last van mijn buik! Nu ben ik daar dus laatst voor naar de dokter geweest en ik gaf al aan dat ik dacht dat het eventueel galstenen konden zijn (omdat dat erg in de familie zit, ook nierstenen, cholesterol en blinde darm) De dokter vond dat maar "onzin" en dat kon haast niet bij iemand die zo jong was als ik (ben 21). Nou toch maar een beetje op aangedrongen en hij zei dat als ik het de volgende keer weer had, dat ik of naar hem moest komen of als het weekend was naar het HAP/EHBO moest gaan!
Nu was ik dus gisteren met het heeerlijke weer op stal buiten aan het rijden! Dat was echt geweldig! Maar opeens kreeg ik weer last van zo'n aanval, ik dacht ik stap af, en wilde m'n pony nog even uitstappen, maar halverwege dacht ik dit "trek ik ECHT niet", dus ik heb dr als een speer in de paddock gezet, en ben meteen gaan zitten met een glas water, wat een Hel zeg, zo'n pijn! Ik vertelde dit ook tegen wat stalgenoten en ze zeiden dat ik toch naar de EHBO moest gaan. Dus uiteindelijk toch maar gedaan.
Kom ik daar op de EHBO, zit er niemand achter de balie, dus ik even op de bel gedrukt! Komt er een mevrouw aan die vraagt waar ik last van heb, nou ik het hele verhaal uitgelegd. Vraagt ze me of ik me wel heb aangemeld bij de balie "HALLO IK PIJN, dacht ik" maargoed ik zei nee. Oh nou dat moet je wel doen eigenlijk zei ze. Ik dacht al ik heb geen zin in gezeur nu, ik wil geholpen worden. Komt ze ineens weer met wat anders: Weetje wel hoe duur het is om hier zomaar naar de EHBO te gaan, weetje dat wel? Wil je dat echt weten? 200Euro! En dat gaat ook nog eens van je eigen risico af, en we betalen allemaal al zoveel premie. (oftewel hoe HAALDE IK HET IN M"N HOOFD OM NAAR DE EHBO TE KOMEN) Ik dacht echt: mens, stik erin! Ik wil geholpen worden. Zegt ze: Moet je kijken hoe druk het is in de wachtkamer, dan kan je lang wachten hoor... (er zaten 3 mensen :S) Maargoed na een hele preek over waarom we de huisarts niet hadden gebeld, en waarom ik hier stond mocht ik dan uiteindelijk in de wachtkamer gaan zitten!
Ohja nog iets hilarisch: zitten we in de wachtkamer, staat daar zo'n koffieautomaat met een briefje erop: beste patient u moet nuchter zijn, dus dat betekend niet eten en niet drinken! M'n broer zei al: waarom zetten ze dat in vredes naam zo'n apparaat hier neer! Maar dat terzijde.
Uiteindelijk werd ik geroepen en mocht ik meekomen met een dokter/zuster! Zij vroeg mij waar ik last van had, en ging overal even op "kloppen" of hoe je dat noemt, dus ik zeg tegen haar, kunnen jullie misschien een echo maken, want dit is al de 5e keer dat ik er last van heb! Krijg ik als antwoord: Nee, sorry dat mag in het weekend niet zomaar, alleen in "ernstige" gevallen!
Poeh he dat kan er ook nog wel bij dacht ik! Dus ik werd weer doorverwezen naar de huisarts, die mij dan weer kan doorwijzen naar het ziekenhuis voor een echo... snappen jullie het nog?!
Nou al met al dus een lekker weekend gehad :roll: Nu de huisarts maar is bellen wat hij te vertellen hebt!
Ohja tot slot nog: En bedankt he de EHBO >;) %) :x daar kan je dus ook niet altijd van op aan!

Zo hehe, ik moest het even van me afschrijven!!!

weet je wel dat 8 van de 10 jongeren onverklaarbare buikpijnen hebben?
ik heb al eens zo'n discussie gevoerd over de ehbo.
ik begrijp dat je pijn hebt, en dat is abslouut niet leuk, begrijpelijk. maar bedenk dat er ondertussen "achter de schermen" ik weet niet hoeveel patienten ook wachten en meestal met ergere klachten.

zoals je al schreef dat je huisarts ook al niet dat er iets ernsitgs is, als ze op de ehbo niet direct oin de noodtoestand schieten, moet je je realiseren hoe ernstig jou situatie is.
( ga je ala minuut dood?)
als je verdacht wordgt van bijv een blinde darm, sturen ze je echt niet naar huis.

en nog even, die koffie apparaat is er misschien voor de mensen die mee gaan met de patient??? niet alleen aan jezelf denken.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:59

Dus dat zou betekenen dat iedereen maar dood leuk voor ieder wis je wasje aan kan kloppen bij de SEH. Zou een mooie boel worden. Lange wachtrijen (en dan begint iedereen daar dus over te mopperen) en de mensen die echt dringend hulp nodig hebben worden soms over het hoofd gezien omdat het personeel het te druk heeft. Dat zou pas te belachelijk voor woorden zijn!

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:33

Nou wil niet veel zeggen hoor, maar de hap zat een deur verder, en ik vind dat de baliemedewerkster had moeten zeggen waar ik heen moest, en dat heeft ze niet gedaan, dus ik vind het een beetje een vreemde opmerking van je.. ik kom nooit (gelukkig) in het ziekenhuis en dus weet ik ook niet waar ik heen moet, dan verwacht je dus dat goed geschoold personeel aan je verteld waar je heen moet gaan..

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:37

En waarom denken sommige mensen dat ik "zomaar" een buikpijntje heb, ik kan heus wel onderschijt maken tussen buikkrampen of door een hel gaan ;( Maar nu snap ik dus waarom sommige mensen zo reageren. En nog iets: MIJN huisarts vertelde zelf tegen mij dat ik naar de EHBO moest gaan als het in het weekend voorkomt. En als je ervan uit gaat dat bijna 15 andere mensen in mijn familie nog gal of nierstenen hebben gehad, is voor mij de link gelegd. Het is geen "menstruatiebuikpijntje" hoor...

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:01

jee, wat een verhalen zeg.

Het kan ook anders!! In oktober vorig jaar had ik me vrij ernstig gesneden aan een stuk glas. Het bloedde enorm dus wij direct naar de eerste hulp (in het weekend) niet gebeld, niet doorverwezen, gewoon regelrecht daarheen gereden. Bij de balie trok ik de met bloed doordrenkte handdoek (heel dramatisch :P ) van mijn arm en binnen een minuut werd ik al geholpen!! Geen lastige vragen, niet eerst formulieren invullen. Eerst geholpen, daarna pas de rest. Zoals het hoort op een eerste hulp, niemand komt daar voor de lol lijkt me!!!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:14

Sissi87 schreef:
En waarom denken sommige mensen dat ik "zomaar" een buikpijntje heb, ik kan heus wel onderschijt maken tussen buikkrampen of door een hel gaan ;( Maar nu snap ik dus waarom sommige mensen zo reageren. En nog iets: MIJN huisarts vertelde zelf tegen mij dat ik naar de EHBO moest gaan als het in het weekend voorkomt. En als je ervan uit gaat dat bijna 15 andere mensen in mijn familie nog gal of nierstenen hebben gehad, is voor mij de link gelegd. Het is geen "menstruatiebuikpijntje" hoor...

Ik werkt op de nierafdeling en zie dus geregeld mensen met die pijn ;) (en ben blij dat ik het zelf niet hoef te voelen) Maar daar kunnen ze op een EHBO echt niet 1,2,3 iets aan doen. Hoe graag ze ook zouden willen. En als jij geen diclofenac wil nemen, is dat ook wel een beetje jouw probleem. Een huisarts hoort (normaal gesproken) voor een verwijsbrief te zorgen. Ik heb het zelf een keer met een bult die steeds onverwachts kwam. Ik heb naar de huisartsenpost gebeld, situatie uitgelegt, brief mee, en ik werdt geholpen en kreeg een echo. Dan doen ze echt niet moeilijk.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 17:29

Ja bij mij kon dat niet "zomaar", het was weekend zeiden ze, dus ze doen het alleen voor mensen die terplekke neervallen, (tenminste zo zei de balie assistente het)

Zonnebloem

Re: EHBO... en bedankt he :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:19

misschien kun je aan je HA vragen of ie je een verwijzing wil meegeven voor als het weer gebeurt? Zomaar een idee hoor

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:24

Nou ik ben toch al een paar keer op de EHBO terecht gekomen en werd altijd meteen geholpen. Ook CT scan e.d. werd meteen vrij gemaakt dus als het echt nodig is kan het heus wel. Ik heb ook wel eens een niersteen gehad en het doet idd best pijn, maar om nou daarvoor het hele ziekenhuis op stelten te zetten? Ze kunnen er toch niets aan doen behalve een pijnstiller. Voor zover ik begrijp heeft TS die aangeboden gekregen dus ik zie het probleem niet zo in dit geval.

Dehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:19

Hier even een reactie van iemand die op een eerste hulp werkt ;)
Heel vervelend voor je dat je je naar behandeld voelde, de baliemedewerkster had het je allemaal wat vriendelijker uit kunnen leggen.
Maar zo als het gegaan is gaat het bij ons ook, buikklachten zijn echt voor de HAP/huisarts. Als die de klachten ernstig genoeg vind kan hij/zij je doorverwijzen voor onderzoek naar de SEH.
Je wil niet weten hoeveel mensen er naar een SEH komen met klachten die eigenlijk voor de huisarts bedoeld zijn. Het is vaak al gigantisch druk en met al die mensen erbij wordt het nog drukker en de wachttijden dus nog langer.

Ik kan me trouwens niet indenken dat mensen die echt levensgevaarlijk gewond zijn of in levensgevaar verkeren dat die niet gelijk geholpen worden... Maar vaak is een klacht ernstig voor de persoon zelf maar minder ernstig in de categorie 'levensgevaarlijk'.
Hartritmestoornissen worden trouwens ook gelijk binnen gehaald (als mensen er mee bekend zijn) maar ook in dit geval, je wil niet weten hoeveel mensen denken een ritmestoornis te hebben terwijl dit niet het geval is. Iedereen heeft nl. wel eens last van hartkloppingen.

Ik denk dat de baliemedewerkster je probeerde uit te leggen dat een bezoekje aan de SEH je eigen risico kost en dat een bezoekje aan de huisarts gratis is. Heel veel mensen kiezen dan alsnog eieren voor hun geld en gaan naar de huisarts/HAP. Wat natuurlijk ook het beste is als je klacht niet bij een SEH hoort.
Daarbij worden baliemedewerkers vaak voor alles wat naar is uitgescholden, je wil niet weten hoeveel (verbale) agressie er is als mensen hun zin niet krijgen. Misschien dat ze daarom wat afgestompt is en je wat minder vriendelijk te woord stond. Of misschien was je zelf ook niet zo vriendelijk.

Al met al hoop ik dat het nu beter gaat met je buik en dat je inmiddels bij de huisarts bent geweest. Diclofenac zou ik wel aangenomen hebben het werkt nl. het beste bij dit soort buikklachten. Beter dan Ibuprofen.

eempiej

Re: EHBO... en bedankt he :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:42

Fijn dat er iemand van de SEH kan reageren. Hoop dat je het nu wel wil snappen :)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:14

Nou mij legde ze uit dat het eigenlijk geen verschil was, dat alleen iemand ander bv. beter tegen ibuprofen kon en een ander beter tegen diclofenac... Dan weet ik toch nog niet wat goed is, vind het niet goed uitgelegd hoor.. jij zegt nu zelf dat het veel beter werkt, waarom werkt het beter dan?

Dehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:25

Het behoord inderdaad tot dezelfde categorie pijnstillers, nl. NSAID's. Alleen werkt diclofenac vaak beter bij koliekpijnen. Waarom dat zo is, geen idee, ben geen chemicus :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:28

Bedoel je nu Eerste Hulp van een ziekenhuis of een EHBO post? Dat was mij niet duidelijk.

Idd heb je een eigen risico van 250 euro, weet er alles van...

Ook ik ben eens naar de Eerste Hulp gegaan en dacht dat ze wel naar mijn scheenbeen zouden kijken, ik had een trap er tegen gehad van een paard en ik ging kapot van de pijn, ik dacht dat het gebroken was of een scheurtje er in. Nou ik heb echt heel erg veel moeite moeten doen eer er iemand naar wilde kijken en eer er een foto gemaakt werd. Ik heb hals stennis gemaakt. Ik kon nl niet zomaar naar binnen lopen en denken dat ik met dit soort dingen wel even geholpen kon worden.

Ook ik was best boos, snapte het niet zo, wat er in de wachtkamer zat, was ook niet half dood aan het gaan....

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:48

breezy302 schreef:
Zo werkt het tegenwoordig nu eenmaal.

Mijn schouder was uit de kom en ik zat in de wachtkamer van het ziekenhuis, er zat ook een man die ze vingers had afgezaagt, die man bloedde als een rund, hele plassen bloed lagen er op de grond terwijl hij er 3 handdoeken omheen, had, zijn vingers in een zakje ijs. En wie helpen ze eerder? MIJ! vond ik toch wel erg raar

Oh maar dit ken ik ook hoor! Mijn zus was tegen een muur aan geskate en had erg last van der hand. Na een kwartier kwam een meisje binnen met een gat in der hoofd, bloedde ook als een rund. Roept die dokter doodleuk mijn moeder en zus i.p.v. haar. En toen me moeder er iets van zei, was het: 'tja u bent eerder, anders is het niet eerlijk.' Nou de dokter moest gauw maken dat hij dat andere meisje hielp anders zou mijn moeder hem iets aandoen :D

En toen was meneer nog beledigt ook. Kijk het is niet leuk als iemand die later binnen komt eerder geholpen word, maar ik zo'n geval wel noodzakelijk.

Overigens stuurde ze mij zus weg, met dat het niets was. 2 weken verder bleek het toch gekneusd te zijn en was het genezingsproces 2 keer zo lang.