Denkbeeldige vrienden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 23:39

katiavl schreef:
Ts hoe is je gevoel van zelfwaarde? heb je soms wisselende stemmingen, een gevoel van leegheid?

Verder begrijp ik dat ze dus meer aanwezig zijn bij stress?

Pfff mijn gevoel van zelfwaarde. Hoe omschrijf je dat? Ik denk dat het niet anders is dan dat van anderen, maar denkt niet iedereen dat?

Ik heb soms wisselende stemmingen, maar meestal valt dat wel mee, het gebeurd maar heeeeeeel af en toe, en ook daarvan denk ik dat het normaal is. En een gevoel van leegheid. Soms, af en toen van die buien dat ik me afvraag waarom ik geen vrienden heb, en de rest van de wereld wel. Maar ook dat maar heel erg zelden, en de laatste tijd niet meer eigenlijk.

En ze zijn er altijd. Bij stress heb ik meer behoefte aan contact, dus heb ik meer gesprekken.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:45

Zo te lezen heb je het wel gezellig met je stemmen, als jij gewoon kunt functioneren en jij je er prettig onder voelt moet je het zo laten.
Zorg alleen dat je niet in het openbaar gezellig gaat babbelen met Johanna, Klazien en Max. _O- Hebben ze trouwens een naam?
Ik vind het wel heel moedig dat je dit in het openbaar bespreekt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 23:50

Ikima schreef:
Zo te lezen heb je het wel gezellig met je stemmen, als jij gewoon kunt functioneren en jij je er prettig onder voelt moet je het zo laten.
Zorg alleen dat je niet in het openbaar gezellig gaat babbelen met Johanna, Klazien en Max. _O- Hebben ze trouwens een naam?
Ik vind het wel heel moedig dat je dit in het openbaar bespreekt.

Hahaha. Ja ze hebben een naam. Ik weet die naam niet altijd, maar ze hebben er altijd eentje. En ik babbel gelukkig niet hardop met mijn vrienden, dat helpt iig in de manier hoe mensen mij zien.

En moedig. Ach, zou kunnen. Ik was er vooral heel erg verbaasd toen k ontdekte dat niet iedereen ze heeft.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 07:44

Ik heb juist wel heel erg de neiging om hardop tegen ze te praten. Probeer hier in het openbaar wel op te letten zodat het in m'n hoofd afspeelt ipv hardop, maar soms lukt dat niet. Vorig jaar zei een collega tegen me die op een afstandje naar me keek: 'Praat je nou tegen jezelf? Ik zie je lippen bewegen maar zie niemand in de buurt tegen wie je mogelijk zou kunnen praten..' Oeps! :o :+
Heb er verder geen last van, het hoort gewoon bij me en het kan best gezellig zijn :Y)

Overigens wel fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die dit hebben :) Dacht al dat ik gek werd :P

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 08:03

TS,kijk even in je profiel,daar ben je 208 jaar oud :D

poes

Re: Denkbeeldige vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:14

Ik spreek vaak hardop tegen mezelf of tegen een denkbeeldig publiek maar heb geen denkbeeldige vrienden neen :) Zolang het je leven niet beheerst en jijzelf of anderen er geen last van hebben zou ik me er niet te druk in maken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 11:52

amazone77 schreef:
TS,kijk even in je profiel,daar ben je 208 jaar oud :D

*grijnst* weet ik. Ik verander het als k 21 word, dan ga ik heb helemaal veranderen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:59

Ik heb dit ook. :j
Heel herkenbaar. Ze zijn soms wel een beetje vervelend, maar meestal goed mee te leven. :D Vroeger verzon ik ze echt zelf, nu zijn ze er gewoon.... Ken ze verder niet, maar de meeste zijn leuk. :) Ze geven tips en commentaar, praten, hele gesprekken....
Hardop praten vroeger al afgeleerd. :+ Ging altijd tegen ze zingen...

Overigens heb ik totaal geen sociale problemen, een heleboel lieve (echte) vrienden etc. :) Veel zelfvertrouwen enz. enz.
Maar wel een grote fantasie..... maar toch verzin ik ze niet zelf, ze komen en gaan, duiken zomaar op, soms heel verrassend. :)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:04

Vroeger had ik zo iets maar dan wat gevaarlijker er was een jongen op de basisschool die me altijd moest venederen ik hoorde altijd een stem in me hoofd lijkend op de zijne soms zag ik hem staan hij zei dan als je dit niet doet dan... nadat het uitgepraat was (eind groep 8) geen last meer van. me vriendin had het ook die zette zelfs een bord neer voor der 'vriendin' om mee te eten enzo...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:04

Fiffill schreef:
Heel herkenbaar. Ze zijn soms wel een beetje vervelend, maar meestal goed mee te leven. :D Vroeger verzon ik ze echt zelf, nu zijn ze er gewoon.... Ken ze verder niet, maar de meeste zijn leuk. :) Ze geven tips en commentaar, praten, hele gesprekken....

Overigens heb ik totaal geen sociale problemen, een heleboel lieve (echte) vrienden etc. :) Veel zelfvertrouwen enz. enz.
Maar wel een grote fantasie..... maar toch verzin ik ze niet zelf, ze komen en gaan, duiken zomaar op, soms heel verrassend. :)

*D Het klinkt alsof jij echt hetzelfde hebt als dat ik heb. Bewust van het feit dat ze nep zijn maar ze zijn er wel.

Dat is een heel fijn gegeven, dat er nog meer mensen zijn die het zelfde kennen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:05

_STS_Angels_ schreef:
Vroeger had ik zo iets maar dan wat gevaarlijker er was een jongen op de basisschool die me altijd moest venederen ik hoorde altijd een stem in me hoofd lijkend op de zijne soms zag ik hem staan hij zei dan als je dit niet doet dan... nadat het uitgepraat was (eind groep 8) geen last meer van. me vriendin had het ook die zette zelfs een bord neer voor der 'vriendin' om mee te eten enzo...

Ja maar bij kleine kinderen is het normaal, net als bij mensen die je stress bezorgen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:10

Vjestagirl schreef:
Fiffill schreef:

*D Het klinkt alsof jij echt hetzelfde hebt als dat ik heb. Bewust van het feit dat ze nep zijn maar ze zijn er wel.

Dat is een heel fijn gegeven, dat er nog meer mensen zijn die het zelfde kennen.

Misschien zijn we allebei wel gewoon gek. :')

Nee, ik dacht eerst dat het normaal was. :+ Tot ik er achter kwam dat verder eigenlijk niemand het had.... maar ik vind het niet erg eigenlijk, soms komen ze ineens met een heel goed idee ofzo, best handig.
Dacht vroeger altijd dat het dode mensen waren..... tenminste, dat gevoel gaven ze me dan. Maar dat weet ik natuurlijk niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:19

Fiffill schreef:
Misschien zijn we allebei wel gewoon gek. :')

Nee, ik dacht eerst dat het normaal was. :+ Tot ik er achter kwam dat verder eigenlijk niemand het had.... maar ik vind het niet erg eigenlijk, soms komen ze ineens met een heel goed idee ofzo, best handig.
Dacht vroeger altijd dat het dode mensen waren..... tenminste, dat gevoel gaven ze me dan. Maar dat weet ik natuurlijk niet.

Hahaha tot gisteravond dacht ik ook dat het doodnormaal was, dat iedereen wel mensen in zijn hoofd heeft zitten. Wie weet hebben we wel gewoon een lichte vorm van MPS ofzo.

Geen idee of ze dood zijn. Zou best weleens kunnen. Maar volgens mij kunnen ze ook gewoon alleen maar in mijn hoofd zitten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:38

Hm, weet niet of ik wel blij zou zijn met een lichte vorm van DIS. := Maar dan nemen de persoonlijkheden de persoon helemaal over, en dat is toch iets heel anders..... ;) Ik weet het ook niet..... maar zolang ik er geen last van heb maakt het ook niet uit toch, het is altijd al zo geweest en 't gaat prima zo. :D
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 07-03-09 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:39

Ik zou ook niet blij zijn met een lichte vorm van DIS. Maar t kan natuurlijk ook heel goed wat anders zijn...

Ja daarom. Nergens last van

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:43

Wildgirl schreef:
Je ziet het veel bij kinderen die in een moeilijke thuissituatie zitten of die gepest worden.
Het denkbeeldige vriendje is niet bedreigend en speelt altijd braaf mee omdat; en dat hebben ze zelf niet in de gaten; het kind het vriendje zelf creeert.
Voor jouw gevoel kunnen deze mensen dus individuen op zich zijn met een eigen mening etc maar ondertussen creeer je ze wel zélf.
In het geval van spiritualiteit e.d geven ze vaak een reden aan voor verblijf

zit absoluut wat in, het word nog wel eens alter ego genoemd. er zijn mensen die wel 20 alter ego's kunnen hebben. vaak mensen waar nare dingen mee zijn gebeurt enz, die creeren vaak alter ego's.je moet er alleen voor waken dat het geen obsessie word natuurlijk of wel niet een psychose. er is een boek vlgs mij heet het de vrouw met de 17 persoonelijkheiden of zo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:48

Hm maar met mij zijn nooit echt nare dingen gebeurt volgens mij....... :n Heb altijd veel vrienden gehad, populair enz. behalve lang geleden in de 2e klas van de middelbare school, toen had ik ook wat van die puberprobleempjes zoals bijna elk kind denk ik. :) Maar nu hartstikke tevreden met alles, maar toch die "vrienden".

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:56

Bari schreef:
Wildgirl schreef:
Je ziet het veel bij kinderen die in een moeilijke thuissituatie zitten of die gepest worden.
Het denkbeeldige vriendje is niet bedreigend en speelt altijd braaf mee omdat; en dat hebben ze zelf niet in de gaten; het kind het vriendje zelf creeert.
Voor jouw gevoel kunnen deze mensen dus individuen op zich zijn met een eigen mening etc maar ondertussen creeer je ze wel zélf.
In het geval van spiritualiteit e.d geven ze vaak een reden aan voor verblijf

zit absoluut wat in, het word nog wel eens alter ego genoemd. er zijn mensen die wel 20 alter ego's kunnen hebben. vaak mensen waar nare dingen mee zijn gebeurt enz, die creeren vaak alter ego's.je moet er alleen voor waken dat het geen obsessie word natuurlijk of wel niet een psychose. er is een boek vlgs mij heet het de vrouw met de 17 persoonelijkheiden of zo.

Wat jij omschrijft is MPS of DIS, een meervoudige persoonlijkheids stoornis. Dan ben je meerdere personen in 1 lichaam. Ik weet wel dat ik dat niet ben. Ik ben alleen ik, en die andere figuren zitten alleen maar in mijn hoofd, ze zijn niet echt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:03

Ja het is inderdaad wat anders dan een andere kant van jezelf ofzo, ik ben het namelijk echt niet zelf. Ik weet ook dat ik die mensen niet ben, maar dat het echt anderen zijn, en ik weet ook dat ze fysiek niet aanwezig zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 13:06

Fiffill schreef:
Ja het is inderdaad wat anders dan een andere kant van jezelf ofzo, ik ben het namelijk echt niet zelf. Ik weet ook dat ik die mensen niet ben, maar dat het echt anderen zijn, en ik weet ook dat ze fysiek niet aanwezig zijn.

Indeed.

En wat ook wel belangrijk is: ik weet dat ze niet echt zijn. Ik weet dat het fictieve figuren zijn, ik weet dat ze niet mijn lichaam overnemen, ik weet dat ze niet deel van mijn persoonlijkheid zijn, ik weet dat ze niet converseren met de buitenwereld.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:07

Precies. :j

Volgens mij hebben wij best wel hetzelfde inderdaad Vjestagirl, komt erg overeen. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 13:09

Heel fijn om te weten dat ik niet de enige ben die dit heeft. Laat het weer iets minder aanvoelen als geestelijk gek :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:10

Inderdaad, al zijn we misschien dan maar de enige twee, maakt niet uit. :')

Nee, er zullen wel meer mensen zijn (denk ik? :') ). :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 13:12

Tuurlijk wel! We zijn vast niet de enige 2 mensen ter wereld die gewoon een half leger meezeulen in hun hoofd :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:13

Haha nee en anders.... hebben wij het tenminste haast altijd gezellig. :)