Maagband

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Madeira_

Re: Maagband

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:52

Haukie, ik ben het wel beetje met je eens dat er mensen zijn die gewoon door eten enzo. Maar als iemand nou 1000 pogingen (ook bij een goeie dietiste!!) heeft gedaan, en besluit om een maagband te nemen, zich goed aan de regels houdt, en er super blij mee is en lekker afvalt? (Dit is in mijn geval). Hoe praat jij er dan over? :) (Niets aanvallends bedoelt he, gewoon een vraag).

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:05

Vende schreef:
Iets lelijks zeg je niet Haukie, wel iets waar ik het niet mee eens ben.

Trouwens fijn om te weten hoe een operatieassistent dus nu echt denk over de patienten op de tafel :roll:.

Hoho, ik denk helemaal niet slecht over deze patiënten, mocht je dat bedoelen met deze zin. Ik heb er wat dat betrefd diep respect voor dat ze zo ver gaan om hun doel te bereiken en je zal mij ook niets negatiefs horen zeggen over deze groep mensen, de schaamte die ze waarschijnlijk voelen als ze op de operatietafel liggen [raar dat je dat opmaakt uit mijn verhaal, dat ik slecht denk over hun ofzo]. Ik wil alleen zeggen dat een maagbandje plaatsen niet onderschat moet worden wat ten eerste betrefd risico's en ten tweede de kosten [weet niet of het nog steeds helemaal vergoed wordt door het ziekenfonds]. Heb soms het idee dat mensen er te licht over denken.

Maar op de één of andere manier gaat bij de meeste mensen de knop wel om als ze een bandje hebben en lukt het wel om af te vallen. Vind het dan zo jammer dat dat niet kan lukken door op een dieët te gaan. Het is en blijft nl een hulpmiddel, de rest moet je allemaal zelf doen [en doe je ook zelf]. Dus je zou kunnen zeggen dat het ook zou kunnen lukken zonder maagband. Ik weet het blijft natuurlijk allemaal makkelijk praten als je geen overgewicht probleem hebt, je moet het misschien zelf eerst eens ondervinden.

Waar ik zelf altijd erg benieuwd naar ben is, en misschien kunnen de mensen die een maagband hebben daar een antwoord op geven, hoe het kan dat het met de maagband nou wel lukt en met een dieët niet. Komt dat puur en alleen door de afstraffing die je krijgt als je wel een keer teveel eet, of gaat er vanaf die tijd wel echt een knop om? En gaan deze mensen er ook van uit dat ze ooit weer eens zonder een maagband door het leven kunnen of zien ze het wel als iets blijvends.

Wat dat betrefd vind ik het wel jammer dat we de patiënten nooit meer zien na de operatie, dat je de metamorfose eens kan zien. De reconstructies doen wij nl helaas weer niet.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:08

Mijn excusses dat ik dan zo snel op m'n achterpoten stond, je vorige berichtje kwam namelijk heel negatief over in mijn ogen, maar dat is een nadeel van internet. :D

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 08:44

Omdat als je lange tijd obesitas hebt is het aanwezig vet (oppervlakkig vet) nauwelijks weg te krijgen. Daarom zijn gewichtsoperaties ook begonnen. Verder hebben studies gewoon bewezen dat gewichtsoperatie bijna de enige echte effectieve behandeling is voor morbide obesitas. Dus waarom zou je die mensen uit sociaal meer aanvaarder oog op het meestal duizendste dieet zetten.

Patienten worden ook gescreend met een dietist, ze moeten ook min tijd bij een dietist lopen voor in aanmerking te komen, verder is de waaier van oorzaken zo groot dat je niet perse hoeft te werken met telkens het knopje om.
Bij mensen met stofwisselingsproblemen heeft de operatie als gevolg dat je heel laag aantal calorietjes kan opnemen (die kan niemand zonder anatomische restrictie volhouden) , zodat het lichaam geforceerd word om zijn stofwisseling te veranderen. En dat resulteerd in gewichtsverlies. Ik ben zo een patient en heb nog weken waar ik soms vijf kilo plots ben aangekomen en is niet aangegeten of het moet dat hapje extra zijn. Met de gb kan ik het gewoon meer controleren dan met een gewoon dieet.

Bij mensen met psychologische problemen (de vloeibare mars verhalen) is het een restrictie om het lichaam te helpen om zo een beter psychologisch behandeling te kunnen geven. En zo is er een uitleg voor elke oorzaak.

Verder zit je ook bij de zwaardere gewichtsoperaties gb, scopinarie, sleeve, pbd/ds dat er per direct iets moet gebeuren om het gewicht neer te halen vanwegen de schade die de obesitas aan het lichaam heeft.

Het is dus echt te simplistisch om te zeggen draai het knopje gewoon om.

Ik heb een gb en het traject dat het geduurd heeft is heel zwaar, wel wat anders dan in nederland. Er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die er simplistisch over denken. Maar de grote meerderheid heeft zeker een vrees. Dat zie je ook terug in de hulpforum's.
Maar dan praten we natuurlijk over de officiele weg, veel nederlanders gaan naar belgie omdat daar prive klinieken zitten die lopende band operaties doen en de weg inneens heel wat makkelijker maakt. :evaw: :x
Das inderdaad heel jammer...

Voor de terugbetalingsvraag ik heb duizend euro en een beetje opgelegd, de operatie was in totaal 4000 euro dacht ik (wel geen maagband)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 13:52

De mensdie die er 1 hebben: hoe duur kost het ongeveer? En werd het bij jullie vergoed door de zorgverz.?

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:59

Ik heb beide operaties vergoed gekregen (ook de gastric bypass van rond de 20.000 gulden).

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 14:01

Woh dat is nog eens een dure 'grap' zeg...

Vind het allemaal wel spannend hoor... Maandag moet ik de dokter bellen en dan hoor ik over hoe en wat...

Ik wil gewoon zo graag mijn leven weer terug, maar het lukt op 1 of andere manier op deze manier gewoon niet...

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:03

Ik heb de operatie vergoed gekregen van mijn ziektekosten verzekering. Maagband is geloof ik iets van 5000 euro.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:04

Hoeveel wil je afvallen met behulp van je maagband? En ga je erbij ook sporten?

Want na stap 1 (maagband) komt vaak stap 2: loshangend vel. En of dít wordt vergoed door de verzekeraar is nog maar de vraag. :)

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:20

Ik volg dit topic even omdat ik ook bezig ben met dit traject...
Na een heleboel jaren van vicieuze cirkels, pogingen, overwinningen en daarna weer mislukken ben ik het zat en wil ik er nu echt vanaf.
Ik ben zeer zeker bereid om er zelf wat aan te doen, maar ik heb gewoon hulp nodig. Ik wil weer leven....!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 14:23

Hey

Nou ik wil rond de 45/50 kilo afvallen.

Op dit moment sport ik al 1 maal in de week en dan voornamelijk wat lopen en wat steppen, croos trainer en wat fietsen. Alles 10/15 min...

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:39

Loshangend vel wordt vaak niet vergoed tenzij het vel tot op je knieen hangt. Maar zo'n operatie kost ook iets van 5000 of 6000 euro.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:43

Ik had toch echt begrepen dat het nu niet meer wordt vergoed. Vraag het dus even goed na bij je zorgverzekeraar.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 14:52

Ja ik zal het zeker ook goed even navragen. Als ik het zelf moet betalen zou ik nu zo 123 niet weten hoe...
Laatst bijgewerkt door Tamadine op 04-03-09 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 14:52

Mpepers schreef:
Ik volg dit topic even omdat ik ook bezig ben met dit traject...
Na een heleboel jaren van vicieuze cirkels, pogingen, overwinningen en daarna weer mislukken ben ik het zat en wil ik er nu echt vanaf.
Ik ben zeer zeker bereid om er zelf wat aan te doen, maar ik heb gewoon hulp nodig. Ik wil weer leven....!

Word het bij jou vergoed?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 14:53

Hoe lang heeft iedereen eigenlijk thuis gezeten na de operatie?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:00

Mijn tante is een week of acht thuis geweest na haar operatie, zij is er deels zeer tevreden van deels ook absoluut niet. Maar haar levenskwaliteit is er sterk op vooruit gegaan en dat is het belangrijkste!

Zelf heb ik er vaak aan gedacht, om toch ook een operatie te overwegen. Maar ik ga het nog een keertje helemaal zelf proberen en da's dan ineens ook echt de laatste (nog 30kg te gaan).

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:02

Bij mij is het een beetje anders omdat ik net over de grens woon, maar de verzekering bekijkt de verwijzing van mijn huisarts en beslist aan de hand van een commissie of ze het vergoeden. (wel via basisverzekering)

Ben ook benieuwd naar alle ervaringen rondom...Ook over het voortraject zeg maar!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:03

Of het vergoed wordt hangt net als alle andere dingen af van je zorgverzekeraar zelf.
Zou even een belletje doen als ik jouw was, dan weet je meteen een hoop meer. ;)

Collega van mijn moeder heeft een paar jaar geleden een maagband laten plaatsen en heeft veel operaties gehad voor loshangend vel. Waarbij een deel mislukt is. O.a het liften van de borsten was mislukt.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:34

Tamadine schreef:
Hey

Op dit moment sport ik al 1 maal in de week en dan voornamelijk wat lopen en wat steppen, croos trainer en wat fietsen. Alles 10/15 min...

Zwemmen is ook zooo goed, het belast je spieren en gewrichten niet en zwemmen is ook gewoon leuk.
Even over de hele grote drempel heen om in een badpak te lopen, maar dan val je nóg meer af en train je alles strakker.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 15:41

Vende schreef:
Tamadine schreef:
Hey

Zwemmen is ook zooo goed, het belast je spieren en gewrichten niet en zwemmen is ook gewoon leuk.
Even over de hele grote drempel heen om in een badpak te lopen, maar dan val je nóg meer af en train je alles strakker.

Ik in een badpak haha... Ik heb van de zomer nog wel in bikini broekje gelopen in Turkije en dan een spagethi band topje er over heen.. Maar liep er niet mee... Voelde me niet op mijn gemak. En heb nu nog meer strié (barsten in huis) en durf het nu helemaal niet meer...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 16:10

Ik had eerder deze dag nog een reactie ontvangen, maar zie dat deze nu verwijderd is uit dit topic. Jammer, want stond volgens mij wel nuttige info in...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 16:19

En hetgeen wat ik nog wilde vragen:

Ik had ooit op internet gelezen dat je na een week gewoon weer goed op de been bent...

Ik heb zittend bureau werk...

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:21

Vriendin van mij heeft paar jaar geleden ook een maagband gekregen (werd vergoedt als BMI boven 40 was geloof ik) alleen zij viel er niet door af. Zij kreeg dan ook totaal geen psychische hulp of begeleiding van een dietiste ofzo, vond ik erg tekort schieten... Inmiddels heeft ze wel de knop gevonden en omgezet want ze is op eigen kracht al bijna 30 kg kwijt!!! Ben zo trots op haar!!
@TS. succes met je beslissing en realiseer je dat je ook echt psychisch een knop om moet zetten want met alleen een bandje kom je er niet altijd en het is zonde om een risicovolle operatie voor niets te ondergaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:44

Ik kan mensen alleen aanraden, een ziekenhuis te vinden met de juiste begeleiding.
Niet alleen die maagband zetten en dan denken dat het vanzelf gaat, juiste hulp van dietiste en psychisch..en onder controle blijven.
En in periodes dat het niet zo snel meer gaat met afvallen, niet gelijk het bandje strakker laten zetten.
Zelf heb ik op rontgenafdeling gewerkt waar mensen op controle komen..ik heb verhalen gehoord.
Van mensen die 15 minuten deden over een glas water tot mensen die broodjes kroket in de blender deden := omdat ze het dan weg konden krijgen!
Ziekenhuis waar ik werkte stond heel goed aangeschreven, mede door de begeleiding!