Borderline Syndroom *Help*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:35

_Lola_ schreef:
Ok maar ik heb bijna 2 jaar mijn rijbewijs... Neem aan dat ik die niet moet laten aanpassen ofzo.. :-s

Hmm misschien toch maar even gaan uitzoeken...

hmm geen idee, ff de cbr bellen denk ik voor informatie

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:37

elibeest schreef:
mijn ex-vriend was een borderliner, heeft zelfs verschillende zelfmoordpogingen ondernomen, maar nee.. volgens hem was er niets mis met m en t lag aan iedereen, heel de wereld tegen hem. Ik heb hem op een gegeven moment gesmeekt, al moet je de rest van je leven zo'n f*cking pilletje slikken, slik dat f*cking pilletje en maak je eigen leven en t leven van de personen om je heen die om je geven wat makkelijker.
Hij heeft de keus gemaakt dit niet te doen.
Jij wel, en ik vind dat heel moedig. Zeker de combi van therapie en medicijnen heb ik al veel goede geluiden over gehoord.
Wens je heel veel sterkte.

dat is ook precies hoe een borderline denkt/doet... ze voelen zich meestal ook niet begrepen

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:55

http://www.youtube.com/watch?v=Qt9SOvILMI8
Hier herkende ik een heleboel in, en voor mensen die er niet zoveel vanaf weten, is dit een heel duidelijk filmpje...

Topic starter, Die Vers training heb ik vorig jaar gedaan, heeft mij geholpen, maar merk nu dat dingen die ik geleerd heb verwateren...
Ik heb wel veel aan deze training gehad, op de helft word het wat zwaar, maar niet enorm, de meeste haken af, maar zet door!!! dan ben je later trots op jezelf!!!
er is ook een vervolg op de Vers, vaardiging emotionele regulatie stoornis
vers 2 ;)

medicatie : je zal je een dag of 5 beetje beroerd voelen, tenminste dat had ik en heb gehoord dat dat vaak zo is, medicijnen werken meteen, alleen zul je er in het begin zelf niets van merken, bij mij viel het anderen eerst op, en toen werd ik me er van bewust dat ze me hielpen ;)
Succes!!

patserke

Re: Borderline Syndroom *Help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:25

@smax.. deze filmpje is heel duidelijk.
ik herken er ook veel in.. en eigenlijk staat het in het filmpje alles precies goed verwoord, ik zou het zo niet kunnen zeggen.
ik ga het mijn vriend laten zien.. want ik vind het moeilijk hem mijn gevoel te vertellen.

ookal heb ik geen borderline, ik heb postraumatische stresstoornis, en herken hier toch veel in

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 12:44

@Smax: Mag ik vragen welke medicijnen jij gebruikt/hebt gebruikt?

Filmpje moet ik thuis even bekijken, dat gaat helaas niet op het werk.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:50

Knap gedaan hoor!
Super dat je je bewust bent van je eigen kunnen, en nu toch medicijnen gaat slikken.
Ik heb met verschillende borderliners gewerkt, en het moeilijkste is acceptatie, accepteren dat je een stoornis hebt, en de kracht vinden om door te gaan.
Chapeau meid!

Qua antidepressiva hebben ze bij ons vaak Fluoxetine. En de (sorry voor de woorden) wat ernstigere gevallen krijgen ook rustgevers, zoals Risperdal.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:16

_lola_ citalopam
gebruik nu geen medicijnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:20

ik herken mijn oudere zus erin,zij heeft ook borderline en haar jeugd was erg k u t.

zij deugt vinden wij nog niet, ze heeft 3 kinderen.
gebruikte altijd medicijnen.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 14:48

@LaFunkyJazz: Dankjewel! Het heeft bij mij ook lang geduurd hoor voordat ik echt wou toegeven.. Met veel hulp en steun van mijn vriend ben ik hier wel gekomen!

@smax: Die medicijnen hebben ze ook overwogen maar ze wilden mij geen antidepressiva geven omdat ik niet depri ben.. Ik heb echt alleen remmers nodig voor mijn stemmingswisselingen en rust zodat ik de tijd neem voordat ik iets zeg en/of beslissingen maak.

@takkie_muis: Ik snap niet wat je bedoeld met zij deugt nog niet.. Slikt ze momenteel nog medicijnen en heeft ze er baat bij??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:02

ze slikt niks meer maar ze doet altijd heel raar.

moet ze zelf lekker weten maar wij willen niks meer met haar te maken hebben.
ze pleegde vroeger weleens zelfmoord, mijn moeder stond zo voor haar klaar maar ze kan alleen maar ruzie maken.
dus ja, we kennen haar niet meer.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:18

@takkie muis:

sorry?? Zeg je hier dat jullie haar dus hebben laten vallen terwijl je zus het onwijs zwaar heeft?? ze in een hel leeft?

Wat is het verschil tussen depressie en borderline?

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 15:25

Hmm ok, vind je manier van spreken over haar erg jammer.. Ik weet natuurlijk niet wat er tussen jullie speelt of heeft gespeeld, maar als dit puur is vanwege haar Borderline is het toch juist belangrijk dat ze gesteund wordt?

Ik zou het iig niet kunnen zonder de steun van mijn naasten.. Ookal maak ik erg veel ruzie met ze (want ja daar heb ik ook last van) ze accepteren mij wel hoe ik ben..

Moet ze lekker zelf weten? Helaas hebben mensen met borderline (syndroom) hun reacties vaak niet onder controle, net als hun gedachtegang en stemmingswisselingen..

Ik denk niet dat jouw zus dit lekker zelf wilt doen, ze zal hier ook echt niet blij of gelukkig mee zijn...

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:27

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 15:28

Bij een depressie heb je vaak alleen maar de negatieve gedachtes.. Slecht zelf beeld erg onzeker.. Veel moe geen zin in dingen.....

Borderline is van heeeeeel druk naar heeel depri, super onzeker naar TE zelfverzekerd.. Je reacties niet onder controle hebben en super impulsief.. Als je het syndroom hebt, dan heb je veel symptomen van Borderline maar is het niet zo heftig als iemand die echt Borderline heeft....

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:52

Lola,
super dat je dit zo hier neerzet. Ik heb het helemaal doorgelezen.
Ik herken mezelf soms er in, van het niet naar buiten durven, ik heb een tijd gedacht dat elke auto me aan zou rijden en ik dood zou gaan (ik was er heel bang voor, terwijl andere dagen ik het zelf wilde veroorzaken), iedereen mij alleen in elkaar wilde rammen, zelfpijniging en van het leven af proberen te komen, eetproblemen. Van alles een beetje, maar (vaak) niet in extreme vorm. Van onzeker naar nog meer onzeker.
Ik 'heb' niks, tenminste heb me er nooit voor laten onzoeken. RIAG ooit wel geweest maar die zeiden oh je hebt het zelf ook wel door dus je hoeft niet meer terug te komen hoor. Ja, ik had het door ja, maar ik kwam er alleen nog niet af? Ik kwam daar niet voor niks. Dus geen goede ervaring, maar dat zal iedere medewerker voor zich zijn, en per riag verschillend, neem ik aan.

Het was/is op zich ook niet zo erg, meestal kòm ik er zelf wel uit, maar af en toe voel ik de dingen nog op de achtergrond, en zelfs heel soms kan ik het net niet meer bedwingen en val ik terug.

Ik wil even laten weten dat ik het super super van je vind dat je het erkend, dat je ook hulpt wilt. Dat is het allermoeilijkst. Ik zou blijven zoeken naar de juiste persoon waar je goed mee kan praten. Zoals je al hebt gedaan, en dan gewoon weer rechtsomkeerd als ze je niet bevallen! Maar blijf zoeken naar de juiste, er zal er heus 1 zijn waar je super mee kan praten, en die je heel goed kan ondersteunen.
Ik denk ook dat er vast gesprekken zullen zijn die je niet bevallen...maar als je dan goed nadenkt je er toch in kan vinden. Blijven de vervelende gesprekken zich herhalen: meis hou je zelf hoog en zoek gewoon weer iemand anders :j

Ook fijn dat je zo'n lieve vriend hebt, en dat je nu zoveel onderneemt juist om met hem verder te gaan. Ik neem aan dat hij dat ook zeker doorheeft? Anders nog eens goed laten weten :j dat moet hij toch zeker waarderen!!!

Verder, je onderschrift: ben verliefd op mn merrie ben ik nu pot?
Je hebt ook een vriend toch? Dan ben je biseksueel :j

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 16:00

Hahahaha ja klopt... Leuk doorgedacht!

Maar thnx voor je reactie! Mijn vriend weet inderdaad wel dat ik alles heel erg waardeer en ik echt hulp ben gaan zoeken omdat ik ook hem niet kwijt wil! Maarja hij vind die insteek niet echt positief, want hij wilt dat ik dit puur voor mijzelf doe..
Dus ja hij vind het super dat ik er mee bezig ben, en hij gaat gelukkig er ook nog heel goed mee om dat ik me best aan hem vastklamp.. Maar ik mag hoe dan ook niet vergeten dat ik OOK zonder hem verder moet kunnen.. Meer een gedachte van Kan wel maar wil niet.. (onafhankelijk worden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:02

laetitia schreef:
@takkie muis:

sorry?? Zeg je hier dat jullie haar dus hebben laten vallen terwijl je zus het onwijs zwaar heeft?? ze in een hel leeft?

Wat is het verschil tussen depressie en borderline?

nee zij doet heel raar en gemeen, speelt al jaren.
logeerde vroeger vaak bij haar in haar oude krot woning.
ze was 18 toen ze klaagde over buikpijn een maand later was mijn nichtje er.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:50

Dus wil je niets meer met haar te maken hebben???
Volgens mij is jou zus niet de psychisch zieke, maar haar familie!
Verdiep je eens in Bordeline, ze kan er niets aan doen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:03

LaFunkyJazz schreef:

Ik denk dat dit wel erg makkelijk gezegd is. Het kan ongelofelijk moeilijk zijn om om te gaan met iemand met Borderline. Het verschilt natuurlijk per persoon, maar een veel voorkomend symptoom van borderline is dat ze niet erkennen dat ze ziek zijn en hulp nodig hebben. Zij denken dat de rest van de wereld gek is. Mensen met borderline zijn vaak depressief, kunnen erg impulsief handelen (bijvoorbeeld al hun geld uitgeven, vriendschappen of relatuies beeindigen, heel erge ruzie maken), zien dingen vaak erg zwart wit (ze houden van je of ze haten je, en dit kan snel omslaan). Ze kunnen dus constant verkeerde beslissingen nemen, met foute mensen om gaan, makkelijk verslaafd raken. Als ze dan ook nog eens niet begrijpen dat ze hulp nodig hebben, kan ik me heeel goed voorstellen dat mensen het opgeven om te proberen hiermee om te gaan. Er gaat immers niks aan de situatie veranderen, voordat ze hulp krijgen. En zelfs als ze eenmaal hulp krijgen, komt het vaak voor dat mensen stoppen met hun medicijnen zodra ze zich weer goed voelen, en dan begint alles weer opnieuw.

Ik heb van dichtbij iemand meegemaakt met borderline (waarbij ik toevallig vanaf dag 1 degene was die gehaat werd) en dat was echt een verschrikkelijke periode in mijn leven, en het is echt vrijwel onmogelijk om ermee om te gaan. Dus ook al kunnen zij er niks aan doen, dat maakt het juist moeilijker en niet makkelijker om met ze om te gaan.

Een ander meisje dat ik ken met borderline snijdt ook in zichzelf, maar verder doet zij geen mensen kwaad, ze n**kt met elke man die ze tegenkomt, maar dat is meer een soort zoektocht naar liefde ofzo. Hoe de ziekte zich uit kan dus erg verschillen. Het eerste meisje was trouwens ook continu op jacht naar mannen, liefst mannen met macht en een relatie, want het kapot maken van een relatie en de overwinning voor jou geeft jou het gevoel controle te hebben over iets.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:09

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:28

Ik wil hier nu toch ook wel even op inspringen. Allereerst ben ik het er wel mee eens dat takkie_muis wel erg hard over haar zus praat, maar ik heb het idee dat zij nog redelijk jong is. En in de pubertijd zijn wij nu eenmaal niet altijd even vriendelijk en mild in hoe we over anderen denken, en al helemaal niet over anderen die ons ernstig gekwetst hebben.
Verder, leven met borderline of borderlinesyndroom is een hel, maar leven of opgroeien met een borderliner is eveneens een hel. Er kan zo ontzettend veel kapot gemaakt worden. Zoals aangegeven is mijn zus een borderliner. Heel lang hebben wij niet geweten wat er aan de hand was, en regelmatig ontkent ze het nog zelf. Dan is ze ineens weer "genezen". De ene keer moeten we haar normaal behandelen, de andere keer houden we niet genoeg rekening met haar.... en welke keer het is weten we nooit vantevoren. Mijn jeugd is verre van normaal geweest, gedeeltes hebben niks met haar te maken gehad, andere dingen wel. Borderline maakt meer kapot dan je lief is, zowel bij de patiënt, maar zeker ook bij de omgeving.

Mijn zus heeft aan de hele omgeving verteld dat wij haar mishandelden..... ;( De leugens die zij over ons (mij broer, zus, mij en mijn moeder) heeft verteld, zijn werkelijk niet te geloven, maar werden vaak wel geloofd.
Mijn zus heeft videobanden van ons, de andere 3 kinderen, laten zien aan onze vader, met wie wij, absoluut geen contact meer wouden. Ik was doodsbang dat hij mij zou herkennen op straat, en zij heeft hem een videoband van ons laten zien, hoe wij er nu uitzagen (mijn vader heeft ons op erg jonge leeftijd misbruikt, en zij heeft op latere leeftijd dus weer contact met hem gezocht). Mijn zus heeft mij het leven zo onmogelijk gemaakt, dat ik geen andere mogelijkheid zag dan het huis uit gaan. Om maar een paar voorbeelden te noemen van de dingen die je meemaakt als je opgroeit met een borderliner.
Ik wéét dat zij al deze dingen gedaan heeft omdat ze ziek is. Ik weet dat ze er weinig controle over heeft. Maar aan het einde van de dag maakt dat weinig uit. Want de dingen gebeuren wel. En die dingen maken wél mijn leven erbij kapot. De hel waarin een borderliner leeft, daarin leeft degene die met een borderline leeft ook. Elke dag weer. En een borderliner kwetst zichzelf niet. Nee, die pakt altijd degene die hem of haar het liefste is.

Hoe triest ik het ook vind, ik heb uiteindelijk ook voor mezelf moeten kiezen. Ik ben niet ziek, ik kan mijn leven niet kapot laten maken door haar. En zeker niet, omdat het haar ook niet helpt. Hoe meer je een borderliner geeft, hoe erger het borderline gedrag word.
Ik hou mijn zus dus ook op afstand. Af en toe bellen we, of smsen we. Met haar verjaardag ben ik daar geweest. Toen zij een urgentieverklaring nodig had voor een verhuizing, en ik kon verifieren dat ze die écht nodig had en écht niet kon betalen, heb ik die voor haar betaald. Maar daar houdt het contact op. Ze is en ze blijft mijn zus, en ik hou van haar. Ik vind het ontzettend erg voor haar dat ze dit heeft, en heb veel verdriet om haar, hoewel het momenteel gelukkig vrij goed met haar gaat. Maar ik moet mijn eigen leven lijden.
Bovendien, zoals gezegd, ik help haar niet met klakkeloos blijven geven. Borderliners zijn bodemloze putten.......

@Takkie_muis: Zoals je kan lezen heb ik alle begrip dat je niet met je zus om kan gaan. Ook ik heb, zeker in het verleden en in mijn pubertijd, mijn zus vervloekt. Maar probeer te zien dat je zus ziek is, en dat zij ook weinig aan haar gedrag kan doen. Dat je geen contact met haar wil, prima. Maar misschien kan je wat liefdevoller en wat zachter over haar denken en praten.......

@TS: Bij het lezen van mijn verhaal moet je wel beseffen dat mijn zus geen borderlinesyndroom heeft, maar een echte borderliner is. En een behoorlijk zware. Daar is mijn verhaal op gebaseerd, en daar komen mijn opmerkingen weg. Word niet te verdrietig van mijn verhaal, want ik lees in jouw verhaal hele andere dingen dan ik bij mijn zus zag gebeuren. Blijf die hulp zoeken, want het is wel een dusdanig ernstig iets dat je het alleen niet red. Maar dan heb ik alle hoop dat jouw leven, samen met je vriend, een stuk beter kan worden dan dat van mijn zus. Want dat wens ik echt niemand toe......

Edit: Het filmpje vind ik wel erg pakkend.....

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:40

Heel goed beschreven Lalidan!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:44

Wat goed dat je je verhaal hier durft te vertellen zeg!
Ik vind het ook erg knap dat je zo probeert om de voor jou juiste oplossing te zoeken!
Vooral doorgaan! :j

Ik zou alleen wel mijn onderschrift even veranderen, ts. :)

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 17:35

Hmm, hoezo mijn onderschrift veranderen?? :s

Nou ik heb de eerste 2 doseringen erop zitten.. Kan nou niet echt zeggen dat ik ook echt iets merk.. Ben vandaag ook gewoon in de auto gestapt, voel me prima!!

@ Lalidan Moedig dat je zo je verhaal hier neerzet! Ik kan me voorstellen dat het onwijs moeilijk is om met iemand televen die zo'n "last" heeft van borderline..
Gelukkig begrijpen jullie net als mijn famiele en vrienden ook dat dit niet iets is wat "wij" graag doen.. Ik bedoel, onze omgeving wordt gekwetst maar wijzelf ook x op x..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:41

LaFunkyJazz schreef:

nee echt niet, maarja het speelt al jaren.
ze heeft vroeger veel uit huis gewoond, ik ben door haar ook anderhalf jaar uit huis geweest.

wij weten het maar ze misbruikt het ook weleens hoor.