Na gebroken pols weer paardrijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Re: Na gebroken pols weer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:03

Ik heb mijn hele arm in het gips gehad en ben zo snel als ik kon weer gaan paardrijden. Alleen die arm kon bijna niks, dus dat was wel heel vervelend. Met paardrijden had ik nog heel weinig kracht, omdat je toch de hele tijd je arm zelf moet dragen. Ik had wel veel geoefend met stressballetje, voor je pols helpt dat denk ik wel.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:19

hee
mijn pols is nu ook gebroken ;( maar ben gister wel ff op mijn2 pony's gestapt, ik kan meot er echt niet denken om 4 weken niet op me pony's te rijden, maar ik heb alleen maar gestapt:o maar toch,, dat is ook leuk ;) ik moet tot 4 maart in het gips dus nu nog een weekje :D . alleen ik heb nu de regiokampioenschappen dressuur en springen gemist :( maarja

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:00

Ik heb alleen soms een kriebel onder het gips maar daar ga ik me heel erg aan ergeren :+
Ik zat na 5 dagen alweer piano te spelen. Ze zeiden dat ik mijn vingers moesten bewegen dus vind dat wel een goede oefening. Ik vind het wel vreselijk dat ik van mijn ouders afhankelijk ben. Ik kan niet meer fietsen en mag ook niet bij een vriendin achterop de scooter.
Heb trouwens ook niets gehoord over fysio. Maar denk dat je zelf die kracht moet opbouwen door gewoon je arm weer te gebruiken.

Nog 6 dagen en dan weer freedom :D

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:14

ThaGirl schreef:
Bedankt allemaal!

@ Daantjuh88: waarom hoefde jij maar 4 weken gips? Ik moet toch echt 5 weken :( (heb het zelfs specifiek gevraagd omdat ik weekendje center parks ga paar dagen voor het er af mag..)

Ik weet het niet, was echt maar 4 weken! De 2e keer had ik van dat afneembare gips, dat ging alleen om de bovenkant van mijn arm en dan verband erom heen! Verband werd wel donders vies, maar met douche kon je gewoon het eraf halen, dat was echt makkelijk...

Ik zou gewoon aankijken hoe het aanvoelt na die tijd, bij de 1 geneest het sneller als bij de ander! Nu ben ik vrij hard voor mezelf, ik zit meestal alweer veel te vroeg na iets op het paard. 3 weken nadat ik uit het ziekenhuis kwam met gebroken ribben en een x maandags geopereerd aan een blinde darm ontsteking en zondags kampioenschappen alweer gereden (lag na die tijd wel krom van de pijn maar ik was kampioen en daar ging het me op) Ohhh, was heb ik op me donder gehad in het ziekenhuis en door mijn moeder ;(

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 10:21

Skipper schreef:
Mijn motoriek in de hand van mijn gebroken pols was wel minder. Je moet heel erg opletten dat je je paard hierop niet scheef gaat rijden ivm ongelijke druk en ongelijke hulpen. Echter je kan dit alleen verbeteren door ... juist ja te rijden. Wedstrijd lijkt me nogal snel daardoor, maar wie weet heb jij meer mobiliteit in je pols doordat je niet geopereerd bent.

Alleen dit is heel persoonlijk, ik liep na 3 weken onder het mom van "het zit toch stevig ingepakt' alweer met een kruiwagen vol mest te sjouwen en ook te paardrijden dus :D En erna ging het ook redelijk snel met het rijden omdat ik geen pijn had.
Als ik pijn had gehad zou ik het nooit hebben gedaan, dus je moet het echt ff aankijken voor jezelf. De ene zal het sneller kunnen dan de ander.

Inderdaad de twee keer dat ik 'gereden' heb, had ik meer druk met rechts dan met links. Daarom rij ik m'n paard nog niet zelf serieus. Ik doe zelf alleen longeren om haar lekker in beweging te houden.
Maar ik kan op dit moment echt nog geen kruiwagen optillen hoor! (heb nu 2 weken gips) Ik mag al blij zijn als ik de deurklink naar beneden kreeg :o

R0oszs schreef:
hee
mijn pols is nu ook gebroken ;( maar ben gister wel ff op mijn2 pony's gestapt, ik kan meot er echt niet denken om 4 weken niet op me pony's te rijden, maar ik heb alleen maar gestapt:o maar toch,, dat is ook leuk ;) ik moet tot 4 maart in het gips dus nu nog een weekje :D . alleen ik heb nu de regiokampioenschappen dressuur en springen gemist :( maarja

Het gaat gewoon om het gevoel er weer op te zitten he ;) Ik moet nog tot 17 maart

Miriam91 schreef:
Ik heb alleen soms een kriebel onder het gips maar daar ga ik me heel erg aan ergeren :+
Ik zat na 5 dagen alweer piano te spelen. Ze zeiden dat ik mijn vingers moesten bewegen dus vind dat wel een goede oefening. Ik vind het wel vreselijk dat ik van mijn ouders afhankelijk ben. Ik kan niet meer fietsen en mag ook niet bij een vriendin achterop de scooter.
Heb trouwens ook niets gehoord over fysio. Maar denk dat je zelf die kracht moet opbouwen door gewoon je arm weer te gebruiken.

Nog 6 dagen en dan weer freedom :D

Tot nu toe heb ik nog geen jeuk gehad.. Ik zat na een week ook alweer te typen op de computer, deed in begin wel zeer. Maar kan nu weer zo snel/goed typen als voor het gips..
Maar waarom kan je niet fietsen? Ik fiets ook alweer sinds begin van de week, ik heb wel achteruit-trap-remmen. Alleen opstappen is niet heel makkelijk.
Ik vind het wel vervelend dat ik niet mag autorijden, want dat zou prima weer kunnen! Maar ik ben dan onverzekerd als ik nu ga rijden

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:38

Ik denk ook dat je het beste zelf kan aanvoelen wat je allemaal weer kan doen. Doet het zeer weetje dat je ook moet stoppen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:43

En weet iemand dan ook hoelang je pijn houdt met twee gekneusde vingers? Is bij mij nu drie weken geleden, doet nog steeds pijn, zijn nog dik, vooral 1 en kan niet buigen, dus ook geen teugel vasthouden. Is dat normaal?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:00

ik heb wel eens een pols gekneusd gehad en dat heeft toen 6 weken geduurd voor dat dat helemaal genezen was, en een week of 4 voordat ik de boel weer redelijk kon gebruiken...

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:20

@ ThaGirl
Ik werd elke keer nog naar school gebracht door mijn moeder. Ze vond dat ik niet genoeg kracht had in mijn arm en dat wanneer je valt of een aanrijding krijgt je met een gipsen arm niet verzekerd bent. Ik werd de afgelopen 3 weken angstvallig thuis gehouden hoor :+ Mijn ouders vinden het zelf heel wat een pols breken en daarom willen ze ook dat ik maar vooral niets doe en ze willen bij alles helpen. Oke de eerste dagen kon ik niet zelf aankleden maar kan nou toch wel weer alles zelf. En nog zijn ze heel bezorgd. Paardrijden zit er echt niet in totdat het dinsdag eraf mag. Maar ik heb ze overgehaald dat als het morgen niet regent ik op de fiets naar school mag :D Ik haat het om afhankelijk te zijn ..

Maarja door die gebroken pols is mijn vakantie dus wel aardig verpest. Ik had gepland om lekker iedere dag naar stal te gaan en lang te rijden enzo. Maar ik zat de hele dag thuis niets te doen. Heb er aardig de pest in..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:43

Heb mijn pols ook eens gebroken en weet nog dat ik twee dagen nadat het gips eraf was alweer te paard zat :D Enige lastige is dat de ex-gipsarm vaak nog slap is en aan moet sterken. Dat kan door te oefenen in een bak lauwwarm water en dan rustig aan steeds meer bewegen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:46

Mas schreef:
Heb mijn pols ook eens gebroken en weet nog dat ik twee dagen nadat het gips eraf was alweer te paard zat :D Enige lastige is dat de ex-gipsarm vaak nog slap is en aan moet sterken. Dat kan door te oefenen in een bak lauwwarm water en dan rustig aan steeds meer bewegen.

ik heb mijn pols dus niet gebroken maar de pezen in mijn pols zijn flink verrekt en moet nu ook (om de boel weer sterk te krijgen) oefeningen doen in warm water en ik moet zeggen het helpt wel enorm...
ben nu 1 week verder en mijn pols en vingers zijn niet meer stijf en tintelen niet meer en ik krijg er ook steeds weer meer kracht in...

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:51

ik zit op dit moment alweer in mijn 5e week met gips.

Bij mij zijn ze een bot in mijn onderarm aan het verlengen. Met gips rjd ik echt niet, hoe erg ik het ook mis. Ik ben veel te bang dat het dan niet goed gaat van binnen.

Ik mag as maandag weer terug naar het zkh en ik hoop eigenlijk wel dat ik dan weer groen licht krijg om te mogen gaan rijden :j

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:57

ThaGirl schreef:
Ik heb 2 weken geleden (11 febr) mijn linker arm gebroken, 1 bot, een paar centimeter boven m'n pols.
Over 3 weken mag het gips er af, maar nu vraag ik me af hoe snel alles het weer doet?
Ik kan nu alweer veel met m'n arm en heb er nooit pijn aan (ook niet gehad trouwens), dus ik hoop dat het allemaal snel gaat.
Want ik wil me namelijk opgeven voor een wedstrijd die 12 dagen nadat het gips er af is word gehouden.. :o Wie spreekt er uit ervaring dat dit (on)mogelijk is?

Ik ging op dinsdag uit het gips, woensdag hoorde ik savonds dat ik toch naar de kampioenschappen mocht, donderdag en vrijdag heb ik gereden en zaterdag kampioenschappen gehad, haha het os allemaal mogelijk, maar heb er na nog wel lang er last vsan eghad

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:03

Heb trouwens 5 of 6 weken gips gehad, en het was wel erg lang erna nog stijf.. Maar ik ben eigenlijk die week meteen begonnen met rijden en ook meteen 3 paarden dus dat was misschien wel beetje teveel. En idd het was erg slapjes allemaal.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:42

Ik wil wel erg graag weer rijden maar doe het toch maar niet. Ik heb er nog niet heel veel kracht in en als ik nog een keer val ben ik nog verder van huis. Heb wel mijn ouders kunnen overhalen dat ik vandaag weer mocht fietsen. Zelfs dat miste ik :+
Ik moet nog maar 4 daagjes :D

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 17:16

Miriam91 schreef:
@ ThaGirl
Ik werd elke keer nog naar school gebracht door mijn moeder. Ze vond dat ik niet genoeg kracht had in mijn arm en dat wanneer je valt of een aanrijding krijgt je met een gipsen arm niet verzekerd bent. Ik werd de afgelopen 3 weken angstvallig thuis gehouden hoor :+ Mijn ouders vinden het zelf heel wat een pols breken en daarom willen ze ook dat ik maar vooral niets doe en ze willen bij alles helpen. Oke de eerste dagen kon ik niet zelf aankleden maar kan nou toch wel weer alles zelf. En nog zijn ze heel bezorgd. Paardrijden zit er echt niet in totdat het dinsdag eraf mag. Maar ik heb ze overgehaald dat als het morgen niet regent ik op de fiets naar school mag :D Ik haat het om afhankelijk te zijn ..

Maarja door die gebroken pols is mijn vakantie dus wel aardig verpest. Ik had gepland om lekker iedere dag naar stal te gaan en lang te rijden enzo. Maar ik zat de hele dag thuis niets te doen. Heb er aardig de pest in..

Hahah fijn zulke ouders! Alleen de eerste keren heeft m'n moeder me haar gewassen onder de douche, maar na 2x was ik dat ook zat. Ik doe en kan eigelijk alles alleen, maar komt ook omdat ik al eens beide sleutelbenen gebroken heb gehad. Daar heb ik veel ervaring door op gedaan hoe je je alleen kan redden! :D
Overigens geneest het helemaal niet sneller als je er niks mee doet, want dan zou je wel een mitella om moeten van de dokter ;) Beweging is juist goed, zolang het geen zeer doet in ieder geval. (Maar dat is nu beetje te laat voor je, want jij bent er al bijna vanaf)

Wienna schreef:
ik zit op dit moment alweer in mijn 5e week met gips.
Bij mij zijn ze een bot in mijn onderarm aan het verlengen. Met gips rjd ik echt niet, hoe erg ik het ook mis. Ik ben veel te bang dat het dan niet goed gaat van binnen.
Ik mag as maandag weer terug naar het zkh en ik hoop eigenlijk wel dat ik dan weer groen licht krijg om te mogen gaan rijden :j

Dat kan ik me wel voorstellen, als je een bot gaan verlengen kan er vast een hoop mis gaan!

Ik moet nu nog 2,5 week (precies op de helft dus). Ik ben al wel aan het oefenen om m'n arm/hand (weer) sterk te maken. Overigens kan ik ook beetje m'n arm draaien, voor zover dat gips het toe laat. Dus heb goede moet dat dat stijve straks wel mee valt :D (positief blijven he)