Multi personality

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:30

Iemand met MPS/DIS heeft echt verschillende personen in 1.
Vaak is het een kind, een heel sterk stoer iemand, een zwak iemand, en "zichzelf". Maar het kunnen er ook heel veel zijn.
Deze ontwikkelen zich door trauma. Het kind hoeft niet over het trauma in te zitten, want de sterke persoon is er om dit op zich te nemen.
Het is dus niet iemand met simpelweg verschillende kanten, maar echt verschillende personen in zich.
Ander handschrift, andere stem, andere houding/gedrag.

lor1_1984

Re: Multi personality

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:54

Bedenk me net dat mijn exvriendin ook zoiets heeft...
Zijzelf, een verlegen tienerjongen, een dominante man en een vrouw.
Zijzelf is zegmaar een mix van de persoonlijkheden.
Ik wist binnen een dag ofzo precies met wie ik te maken had, zoveel verschil zat ertussen qua stem, houding en gedrag.
Soms vond ik het wel lastig, omdat ze zo middenin een gesprek ofzo kon switchen.
Haar persoonlijkheden communiceerden met elkaar en waren altijd op de achtergrond aanwezig.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:12

Was zij gediagnostiseerd? Bestaan er mildere varianten van?..
Ook zoiets..
Tsja, op de werkvloer heb ik met schizofrenen te maken gehad, die konden ook bijzonder wisselend zijn, maar datw aren stemmen in het hoofd.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:25

Ik weet niet of ze gediagnosticeerd was.
Wat ze me gelijk bij het 1e contact vertelde was dus dat ze uit 4 personen bestond en uitlegde wie welke persoon was en of ik dacht dat ik dat aan zou kunnen in een relatie.
Ik heb geantwoord dat ik het wilde proberen, omdat ik het onzin vind om iemand daarop af te wijzen zonder precies te weten wat het inhoudt. :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet snel weer een relatie begin met zo iemand. :n

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:29

het klinkt in ieder geval niet saai :D ; als iemand nou knopjes op zijn koppie had en je kon drukken op knoppie A: Albert.
Nou, is dat een vrolijke vent, dan kies je dus voor A. :)*

Helaas werkt het idd niet zo, he? ;)

Er zijn zoveel ziektebeelden, wat was er aand e hand met deze meid..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:41

Ik weet niet precies wat er allemaal aan de hand was met d'r.
Wel dat ze een verleden had van misbruik, ontzettend gekwetst zijn, depressie etc.
Ik had alle 4 lief hoor, absoluut, al lag ik vaak met de dominantste in de clinch. ;)
Maar dat wijt ik meer aan mijn eigen dominantie en het niet pikken dat hij me wou overheersen zegmaar. :)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:55

Ik heb hier laatst ook een stuk over gelezen in de vriendin.
Lijkt me heel raar om met zo iemand om te gaan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:01

Het is idd niet alledaags, maar je moet het wel kunnen opvangen voor jezelf.
Soms herken je bepaalde persoonlijkheden niet omdat deze heel erg op de basispersoon lijken, soms zie je het direct aan de houding enzo.
Maar het is erg apart om een volwassen vrouw te zien die qua persoonlijkheid 4 jaar is en even later weer die volwassen vrouw.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 13:48

detour schreef:
Die conclusie klinkt idd wat gezonder, mits dat klopt, he?

Hoe ben je eigenlijk verzeild geraakt in dit onderwerp?
Want het is heel specifieke problematiek.
In de psychiatrie waar ik werkte kwamen maar enkele gevallen voor, mensen met overigens een minimaal aantal persoonlijkheden. In sommige gevallen gaat het aantal over de 10.

Ik raad je aan je eens te verdiepen in literatuur. En dan nóg valt zo iemand voor ons leken nog niet te herkennen, vrees ik. :+

Laatst had iemand het erover, had dezelfde vragen als ik, vind het eigenlijk wel een interessant onderwerp daar je er niet veel mee te maken krijgt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:52

Sybil, een boek van Flora Rheta Sdhreiber zou je misschien wel kunnen boeien. het gaat voer een vrouw die mishandeld en opgesloten is door haar labiele moeder. om de martelingen te doorstaan creeert ze een fantasiewereld waarin anderen haar identiteit over nemen. Zo ontstaan MPS. deze vrouw ontwikkelt er 16. Ze ondergaat 11 jaar therapie om weer tot zichzelf te komen.