Vaak moe, en geen pfeiffer..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 18:13

ik had nog een vraagje :o , ik las dit op een site over lyme:
De diagnose van de ziekte van Lyme moet gebaseerd zijn op de ziektegeschiedenis, symptomen en resultaten van onderzoeken. Meestal voert men ook testen uit, voornamelijk van het bloed. Deze testen moeten gebruikt worden ter ondersteuning van de diagnose. Helaas baseert men zich in Nederland juist heel sterk op deze testen, terwijl ze vaak ten onrechte negatief zijn.

Behalve het testen van bloed wordt ook wel cerebrospinaal vocht (hersenvocht) getest op o.a. antistoffen. Hiervoor moet een lumbaalpunctie (ruggenprik) worden gedaan. Dit wordt met name gedaan bij een vermoeden van neuroborreliose (Aandoeningen van het zenuwstelsel door Borrelia). Bij deze tests is de kans nog groter dat de uitslag negatief is terwijl men wel is geïnfecteerd.

Let op! Een negatieve test sluit de ziekte van Lyme niet uit. Ook is een positieve uitslag op zichzelf geen bewijs van de ziekte van Lyme. De resultaten van de testen moeten in combinatie met de andere informatie (ziektegeschiedenis, symptomen, e.d.) beoordeeld worden.

Er moet nagegaan worden of iemand een tekenbeet had, een rode uitslag (erythema migrans), en of de klachten daarna zijn ontstaan. Ook wordt de diagnose aannemelijker als andere ziekten zijn uitgesloten. De ziekte van Lyme kan diverse symptomen veroorzaken, maar de meeste daarvan zijn niet specifiek, ze komen ook bij andere ziekten voor. Wel maakt diversiteit van symptomen de ziekte van Lyme aannemelijker. De checklist kan gebruikt worden ter ondersteuning van de diagnostiek.

Let op! Als er na een tekenbeet een erythema migrans (meestal ringvormig, zich uitbreidende, rode uitslag) ontstaat, dan is dat bewijs voor een infectie; daarom moet men dan gelijk een antibioticumbehandeling krijgen. Er moet dus ook geen tijd worden verspild aan bloedonderzoeken. Hoe langer men wacht met behandelen, hoe moeilijker het is om te genezen.

zal de dokter mij dan wel geloven, als ik nooit een rode tekenplek van een beet heb gehad?

en iedereen die reageert die hetzelfde probleem heeft, sterkte! want ik weet wat jullie voelen en dat het soms moeilijk is als mensen je niet geloven ;)
Laatst bijgewerkt door Selmaa op 07-02-09 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:13

haha misvatting. Teken zitten ook in je achtertuin. Een wandelingetje door het park is ook al genoeg.

Anya

Re: Vaak moe, en geen pfeiffer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:15

Ja als je naar een goede arts gaat wel. want die rode plek komt maar bij ongeveer de helft van de lymepatienten voor. Ik heb ook nooit een rode plek gehad. Wel veel klachten die ze niet thuis konden brengen. Uiteindelijk kreeg ik een heel rare plek op mijn been. Konden ze ook niks mee. De huidarts keek ernaar en zei gelijk: dat is derde fase lyme (ACA heet zo'n plek). Heb je ook spierklachten, gewrichtsklachten, moeheid, en nog zo'n rijtje vragen met dingen die ik allemaal had. eindelijk na 5 jaar hadden ze gevonden wat ik had.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 18:21

5 jaar :O? ik wordt het echt zat zo moe zijn. Ik ging net naar me moeder en legde haar uit dat ik een uitgebreid onderzoek wil zegt ze: Je heb laatst op alles getest (was alleen pfeiffer en bloedarmoede.), dus ik zei van ja maar er zijn nog zoveel andere ziektes maar ze gelooft me niet echt :n ik weet ook niet wat ik daarmee moet. Misschien vanavond me vader maar proberen, die maakte zich wel zorgen over me vermoeidheid :P en de derde fase van lyme ACA? komt die wel altijd voor? en hoe groot is die plek? en hoelang blijft die?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:26

Nee die komt ook niet altijd voor. Bij de neurologische vorm bijvoorbeeld niet of niet vaak. de plek begon klein, werd steeds groter. Als je niet behandeld wordt kan het heel groot worden en dan gaat het ook niet weg. Die eerste fase kring gaat wel vanzelf weg, ook als je niet behandeld wordt. Maar de bacterie is dan niet dood.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:26

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 18:31

oke, nee dan heb ik die plekjes niet gehad. Wel had ik laatst namelijk ineens een ongeveer een halve centimeter groot rood plekje onder me oksel (iets eronder, en kwam niet van het scheren oid.) en dat was na een dag weg, een paar dagen later had ik het bij de andere oksel.. maar dat is niet wat jij beschrijft ;)

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:37

De klachten die jij noemt komen ook overeen met een B12 tekort!
Daar loopt nu een tocip over..
Als je dan toch bloed laat prikken, vraag of ie dat dan ook wil checken!

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 18:53

daar vind ik mezelf idd wel in! klinkt al een stuk minder erg dan lyme :P alleen die injecties .. :')

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:53

hoe lang heb je er al last van als ik vragen mag?

even nog over die qkoorts, het lijkt wel een beetje op de ziekte van lyme.

''Duidelijke verschijnselen zijn een heftige hoofdpijn (in het acute begin) en een wisselend koortsverloop. Andere mogelijke symptomen zijn koude rillingen, spierpijn, zweten, verminderde eetlust, misselijkheid, braken, diarree en een relatief lage hartslag. Ook kan een droge hoest en pijn op de borst voorkomen in geval van een longontsteking. Redelijk vaak komt er bij Q-koorts een leverontsteking voor zonder symptomen. Bij een chronische infectie kunnen deze symptomen tot tien jaar na de eerste oorzakelijke infectie optreden.''

dit kan dus, wat ik vooral had was,

Huiduitslag, Hoofdpijn, Heel moe, Spierpijn, koorts aanvallen, slecht slapen, slechte concentratie, traag reactievermogen, misselijkheid en ga zo nog maar even door.
Q-koorts is wel iets waar je optijd bij moet zijn, ik heb het nu al een jaar omdat ik er niet optijd bij was, en ben nog net zo ziek als toen, daarom zeg ik het nog ff een keer duidelijk ;)
maar ik hoop iig dat je het niet hebt, en verder ook niks ergs.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 19:02

_R_G_ schreef:
hoe lang heb je er al last van als ik vragen mag?

even nog over die qkoorts, het lijkt wel een beetje op de ziekte van lyme.

''Duidelijke verschijnselen zijn een heftige hoofdpijn (in het acute begin) en een wisselend koortsverloop. Andere mogelijke symptomen zijn koude rillingen, spierpijn, zweten, verminderde eetlust, misselijkheid, braken, diarree en een relatief lage hartslag. Ook kan een droge hoest en pijn op de borst voorkomen in geval van een longontsteking. Redelijk vaak komt er bij Q-koorts een leverontsteking voor zonder symptomen. Bij een chronische infectie kunnen deze symptomen tot tien jaar na de eerste oorzakelijke infectie optreden.''

dit kan dus, wat ik vooral had was,

Huiduitslag, Hoofdpijn, Heel moe, Spierpijn, koorts aanvallen, slecht slapen, slechte concentratie, traag reactievermogen, misselijkheid en ga zo nog maar even door.
Q-koorts is wel iets waar je optijd bij moet zijn, ik heb het nu al een jaar omdat ik er niet optijd bij was, en ben nog net zo ziek als toen, daarom zeg ik het nog ff een keer duidelijk ;)
maar ik hoop iig dat je het niet hebt, en verder ook niks ergs.

ik heb het denk ik al een maand echt heel duidelijk, maar als ik goed nadenk heb ik eind oktober een flinke (echt hevige) griep gehad, waarbij ik zo erg hoestte en slijm ophoesste dat ik naar de ha ben gegaan, die had het over een lichte lonontsteking dus daarvoor een 3 daagse ab kuur voor gehad ;) ik ben vooral ook wel traag en vergeetachtig! ik heb weer geen last van diarree, of een verminderde eetlust.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:29

ik had ook geen diarree of een verminderde eetlust dat hoeft ook niet persee.
maar als ik jou was zou ik me er wel op laten testen, hoe sneller je er bij bent hoe beter. maar ik hoop echt voor je dat je het niet hebt wat het is echt heel rot!!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:11

Conclusie; Even naar de huisarts bloed laten prikken, desnoods even achter je ouders rug om bellen, je hebt geen toestemming nodig van je ouders om bij je huisarts langs te gaan.
Het gaat tenslotte wel om jóu gezondheid, bewijs jij je ouders maar eens dat je gelijk hebt (of niet :+)
Niet geschoten altijd mis!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:24

Meid ga lekker naar de huisarts maar blijf van google af. Symptomen als die van jou kunnen heel simpel een vewaarloosde onsteking (oor, kaakholte,ed.)of zelfs een verkoudheid. maar ook kun je bij de engste ziektes uitkomen en je word alleen maar onzekerder. Zeg gewoon tegen pa en ma dat je voor de zekerheid nog een bloedtestje wil laten doen. Misschien heb je nu een groeischeut? daar kun je ook flink last van hebben in combinatie met een zware winter. Succes ermee iig

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:34

Laat je bloed volledig testen (uitgebreide test) en/of ga naar homepatisch arts
Vraag desnoods om een doorverwijzing.
Je leeft tenslotte maar 1 keer en het is niet normaal dat je als jong meid een middagdutje nodig hebt.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 22:39

ik ga binnenkort een bloedtestje doen, heb het met me ouders besproken ;) . Ik had net weer ineens uit het niets verhoging en nu zakt het weer. Ik heb een hoofd die niemand wilt zien zo haha en een partije moe dat ik ben dus ik ga nu maar slapen..
ook heb ik de hele dag pijn in me nek gehad beetje opgezwollen klieren. Ik hoop maar dat het door de winter komt.. en dat het over een paar weken weer beter gaat, want me school leid er enorm onder.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:53

Kan ook zijn je teveel op de klokken let, de tijden dat het altijd moet moet kijken en als je bijvoorbeeld onderweg bent telkens kijkt op klok je op tijd komt.

Dit is 1 van de oorzaken omdat je dan vindt de tijd langzaam gaat en daardoor ook moe gaat worden.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:35

Ik zou als ik jou was gewoon eventjes naar de huisarts gaan. Ik heb ook al een hele tijd last van het telkens maar weer moe zijn, hoofdpijn, niet kunnen concentreren. Bij mij komt dit door mijn ogen. Die werken niet goed samen, waardoor het voor mij heel erg moeilijk is om mijn ogen iedere keer weer scherp te stellen, wat dus heel erg vermoeiend is. Hierdoor is studeren voor mij extra vermoeiend.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:37

Kan dus ook eerst even langs de opticien gaan, om dat uit te sluiten ;)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:48

Ik had jarenlang dezelfde klachten als jij.
Ook met bloedprikken & nare onderzoeken konden ze niets vinden.

Uiteindelijk kwam ik er zelf achter m.b.v. mijn opleiding;
Een angststoornis.

En nee, daar moet je niet direct de meest enge dingen bij gaan denken, maar het kwam er eigenlijk op neer dat ik gewoon vaak (onbewust!) zenuwachtig ben.
Omdat dit gepaard gaat met chronische hyperventilatie (onbewust gedurende de hele dag constant teveel adem halen... heb je dus ook niet door!) lag hier de oorzaak van mijn vermoeidheid, duizeligheid, concentratieprobleem, wazig zien etc.

Met de hulp van een haptonoom is het bij mij stukken verbeterd.
Mensen die het heel erg hebben krijgen ook vaak cognitieve gedragstherapie, maar dat is niet altijd nodig.

:)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:40

Assepoetster schreef:
Kan dus ook eerst even langs de opticien gaan, om dat uit te sluiten ;)

Iemand anders kan dit ook voor je controleren. Door bijvoorbeeld een pen voor je te houden (1 a 1,5m afstand) en die naar je ogen te bewegen, jij moet je dan concentreren op de punt. Bij mij draait mijn linkeroog dan continu weg.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 18:48

Kyno schreef:
Ik had jarenlang dezelfde klachten als jij.
Ook met bloedprikken & nare onderzoeken konden ze niets vinden.

Uiteindelijk kwam ik er zelf achter m.b.v. mijn opleiding;
Een angststoornis.

En nee, daar moet je niet direct de meest enge dingen bij gaan denken, maar het kwam er eigenlijk op neer dat ik gewoon vaak (onbewust!) zenuwachtig ben.
Omdat dit gepaard gaat met chronische hyperventilatie (onbewust gedurende de hele dag constant teveel adem halen... heb je dus ook niet door!) lag hier de oorzaak van mijn vermoeidheid, duizeligheid, concentratieprobleem, wazig zien etc.

Met de hulp van een haptonoom is het bij mij stukken verbeterd.
Mensen die het heel erg hebben krijgen ook vaak cognitieve gedragstherapie, maar dat is niet altijd nodig.

:)

dat is ook vervelend! het vervelende ervan is, het kan zoveel oorzaken hebben ik weet het echt niet meer :P

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:51

Ik herken het ook, maar bij mij is het zo goed als zeker psychisch, ik heb gewoon veel te veel aan mijn kop. Bloedtest wees niks uit en mijn ogen zijn ook goed(wel kleine afwijking, maar niet ernstig genoeg dat het zoiets kan veroorzaken of dat ik een bril zou moeten).