Gebroken bovenarm / schouder.. wie nog meer / ervaring??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 11:57

Ja met gips isinderdaad een verademing, ik ben vanacht slechts 2x wakker geworden echt heerlijk!
Dat is id nog redelijk 'fijn' Marije, maar toch duurt het herstel van die bottel vrij lang he?
Ik denk dat ik maar eens ga kijken voor die airbagjas die ik eens op bokt voorbij zag komen :Y)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:11

wat een herkenbare verhalen! Ik heb in 2002 mijn bovenarm gebroken, in de zomer.. ik had net een ander paard en die vond het leuk om steeds te 'schrikken' 180 graden om te draaien en dan er heel hard vandoor te gaan. De eerste paar keer bleef ik zitten, maar toen vloog ik toch echt een keer van m af en lag mijn arm er een beetje vreemd bij..

mijn arm was halverwege m'n bovenarm gebroken. De kans was toen 80% dat het op een natuurlijke wijze zou genezen en dat is gelukkig ook gebeurd. Ik woonde gelukkig nog thuis dus mijn ouders hebben heel veel voor me gedaan. Ik kon ook niet alleen uit bed komen omdat dat te veel pijn deed. Dus moesten ze me altijd half optillen. Ik heb een aantal weken lang pijnstillers geslikt (zette 's nachts zelfs de wekker anders kwam ik er de volgende dag niet meer uit)
De 1e week had ik ook zo'n verband en daarna een brees die ik zelf strakker kon trekken. Daar zat een hele fijne kous onder die in mijn arm is gaan snijden. Er zit onder mijn arm nogsteeds een litteken van zo'n 7cm.

Al met al ben ik best lang uit de running geweest. Ik kon weken lang niet fietsen (en moest dus naar school gebracht worden) en met dat paard is het nooit meer wat geworden. (Heb eigenlijk tot afgelopen zomer niet veel meer gereden, nu weer begonnen :))

Succes en sterkte met je arm! Hopelijk ben je er snel weer bovenop!

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:18

Ik heb mijn bovenarm een dikke 5 jaar geleden gebroken. Ook van een paard gevallen.. Mijn arm was ongeveer in het midden gebroken. Ik kreeg eerst twee weken een verband van mijn schouder tot hand, en dan wel met zo'n ding om je nek zegmaar, dus wel met een knik bij de elleboog. Daarna had ik ook een brees.

In het begin kon ik ook echt niet slapen, zo'n pijn deed het! Maar ik ben er toch doorheen gekomen met veel pijnstillers ;) En ik sliep ook bijna rechtop, anders ging ik draaien.

Ik brak mijn arm eind oktober, en pas ergens ver in januari mocht ik weer zonder brees, heeft dus best lang geduurd. Daarna heeft het nog een hele tijd geduurd voordat mijn arm weer echt was aangesterkt. En nog steeds zit er een soort bult van extra bot (je ziet er niks van, maar kan het wel voelen). Ook heb ik heel lang last gehad van een soort knak in mijn arm als ik een rare beweging maakte, maar gelukkig is dat nu vrijwel over.

Heel veel sterkte, hopelijk komt het snel weer goed!

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:29

Ik ben 3 jaar geleden van een paard gevallen en ook mijn bovenarm/schouder gebroken. Het was een vreemde breuk, en mijn bovenarm was half naast mijn schouder geschoten. (snap je het nog?) De breuk zat in de groeischijf dus het was maar te hopen dat ze het goed konden zetten.

Dit was niet normaal te zetten dus ben ik geopereerd en er zijn 4 pennen ingezet. Die zouden 2 maanden later verwijderd worden, maar mijn lichaam werkte ze er zelf al uit, ze kwamen dus gewoon door mijn huid heen. Daarom werden ze na een maand al verwijderd. Ik heb hier een groot litteken (14 cm?) en 4 kleintjes van een cm (van het verwijderen) aan over gehouden. Daarna nog 3 maanden fysiotherapie gehad en nu gaat het prima. :D Na die drie maanden nog wel veel pijn eraan gehad maar dat ging ook snel weer over. En mijn armen zijn gelukkig nog even lang. :D

_Noah

Re: Gebroken bovenarm / schouder.. wie nog meer / ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 14:27

Smakelijke verhalen weer :D. Ja daarom ben ik toch enigszins blij dat ik geen pennen heb. Dat ze er door je huid weer uit kunnen komen, hoe bizar he?!
Ik ben eindelijk weer thuis!! Mijn buurvrouw heeft allemaal dvd's te lenen gegeven, dus ik vermaak me goed!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:22

Lekker hè, thuis zijn!! Tenminste, ik vond het echt veel fijner dan bij mijn ouders (niks ten nadele van mijn ouders hoor, maar toch...).

Rustig aan, laat je maar een beetje verwennen door je omgeving, en heel veel beterschap!!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:25

Ik heb het ook gehad, ook net op mijn bovenarm vlak onder mijn schouder. hij was niet helemaal door, maar was een schuine breuk. Heb 12 weken niks kunnen doen. Maar bij mij hebben ze er een brees omgezet. Heb er nu nog wel eens last van. Erg vervelend! ik weet hoe het voelt! Kwam bijna me bed niet uit zo zeer deed het als ik op wilde staan :=

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 23:36

12 weken.. my god! mijn arm hangt wel los.. misschien een voordeel :=..
Ja echt heerlijk thuis,mijn ouders zijn best lief hoor maar ga gewoon graag mijn eigen gang. De AH bezorgservice is trouwens ideaal!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:45

Ik heb ook een keer mijn bovenarm gebroken.
(2,5 m gelanceerd toen ik een hek opendeed op mijn net zadelmakke 4 jarige, echt nooit doen!!! Hoe braaf ie ook is ;) )
Ook geen gips, alleen mitella en hangen naar beneden, eerste week zittend slapen en na 2 weken een brace gekregen.

Het heeft +/- 12 weken geduurd en daarna nog weinig gevoel en kracht.
Het ergste vond ik de fysio, dat deed pas echt pijn....janken niet te zuinig en ik ben best een bikkel!!!
Vooral de spieren onder je oksels en je sleutelbeen waren bij mij allemaal verdwenen, ik kon mijn arm niet meeromhoog tillen.

Het is trouwens altijd een kneusarmpje gebleven, jaren later heb ik er nog allerhande kwaaltjes aan |( .

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:57

listiglistje schreef:
Ik heb ook een keer mijn bovenarm gebroken.
(2,5 m gelanceerd toen ik een hek opendeed op mijn net zadelmakke 4 jarige, echt nooit doen!!! Hoe braaf ie ook is ;) )
Ook geen gips, alleen mitella en hangen naar beneden, eerste week zittend slapen en na 2 weken een brace gekregen.

Het heeft +/- 12 weken geduurd en daarna nog weinig gevoel en kracht.
Het ergste vond ik de fysio, dat deed pas echt pijn....janken niet te zuinig en ik ben best een bikkel!!!
Vooral de spieren onder je oksels en je sleutelbeen waren bij mij allemaal verdwenen, ik kon mijn arm niet meeromhoog tillen.

Het is trouwens altijd een kneusarmpje gebleven, jaren later heb ik er nog allerhande kwaaltjes aan |( .

Hier net hetzelfde als jou.

Ik heb zowat 8 jaar geleden mijn arm op krak dezelfde plek gebroken, ik ging even springen op een pony die het voor het eerst deed zonder zadel( dat lag nl. thuis en niet op stal)
Nou kan je zeggen, lag er ook met m'n neus in de hoefslag :D

Ik ben wel geopereerd geweest. Ze hebben drie spillen, een ijzeren plaatje en twee "boutjes" gebruikt om de breuk terug te doen genezen. ook geen gips gezien (anders moet je ganse bovenlijf in de gips := )
Fysio heb ik nooit gehad (maar laten we zeggen dat papalief daar geen geld aan wou uit geven... )
Heb er ook wel littekens aan over gehouden. Een "snee" om de spillen te plaatsen en uit te halen, en een paar "puntjes" waar de spillen dicht de huid raakten.

Hier een foto van het litteken als je echt benieuwd bent.
Ikzelf stoor er me niet aan.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DXJDVDN3.jpg
Links op de schouder.

En leuk dat jij trouwens thuis bent joh!
Ik kon al snel (drie dagen) weer naar school gaan van m'n ouders :')

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:23

Zwijg mij over gebroken bovenarmen...
Ik heb mijn linker en rechterarm al eens gebroken, alle twee door een val van paard.
in het begin van mijn paardrijcarrière brak ik m'n arm op quasi dezelfde plaats als TS.
na een operatietje en een achttal weken gips en andere verbanden, mocht ik beginnen revalideren. Een goede maand later zat ik terug op de rug van een paard.
dat viel goed mee...

Anderhalf jaar geleden brak ik mijn humerus, ongeveer in de helft. de breuk stond echt heel erg scheef, de breuk was door een dikke trui zichtbaar. Zo'n bobbel had ik op mijn arm.
Op spoedafdeling onmiddellijk voorgelaten, ,vlug iets gegeven om pijn te verzachten en werd daar groggy van en dan: hupsakee naar de foto's.
Toen ik de plaat op dat scherm zag bewegen en zag hoe scheef dat stond, wist ik wel beter. Operatie!
Dag erna operatie en pin erin geklopt.
week later nog een operatie... zetten enzo...
Speciaal verband, speciaal door arts gemaakt voor mijn case, met stinkende tape en pijnlijk, niet te doen, kon niet uitgedaan worden. Moets om de 5 à 6 naar ZH voor nieuwe braceding en foto's...
Tot op bepaald moment ik het gevoel heb dat mijn spil door mijn huidis geschoten... ik naar spoed, in paniek, konden daar niets aan doen, de spil mocht er hoegenaamd nog niet uit... veel te vroeg...
ondertussen ging de wonder door de spil infecteren... antibiotica enzo...
nog wéken zo moeten rondlopen, tot de minimumtijd voor het uithalen van de spil eindelijk bereikt werd. dus opnieuw onder 't mes...
spil eruit en door infectie kon er geen pin of plaat meer in...
het heeft nog een tijd geduurd vooraleer het de goede kant uitging...
Op dat moment vertelde mijn arts me zijn voorlaatste en laatste optie...
1. operatie waarbij er een stuk bot uit mijn dijbeen gehaald zou worden en op de breuk geplaatst zou worden, als een soor overbrugging tussen de twee stukken bot.
2. iets wat niemand wil: amput... (en de rest kan je wel aanvullen he...)

Toen het bot goed en wel voor grootste deel aan elkaar stond, was het de beurt aan de fysio...
meer dan zestig sessies vooraleer mijn arm weer soepel was.
Mijn arm staat nu aan elkaar, heb er niet heel veel pijn meer in, maar is spannend geweest...
Mijn arm heeft wel een beetje een scheve vorm, is te zien dat ie serieus gebroken is geweest en mn rechterarm is anders bespierd dan mijn linker. Hij is nog steeds gezwollen, gaat allicht niet meer weg....
ongeveer acht maanden na mijn breuk mocht ik weer paardrijden... never been so happy in my life...

en ik, ik wil NOOIT nog iets breken...

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:28

Ik heb dat ook gehad
Iemand tikte mij iets te hard met tikkertje spelen, ik viel op mijn arm en mijn bovenarm was gebroken.
Gelukkig was hij wel netjes gebroken, hij was wel door en door maar de botten waren op hun plek blijven zitten.
Kon ook niet in het gips, dus ook een tijd met zo'n band gelopen.
Herstel ging vrij snel, ik een paar dagen dat ik moeilijk sliep van de pijn en 1 dag helemaal niet geslapen, maar na 3 weken kon ik weer een hoop en na 6 weken zat ik weer op een paard.

Het was erg vervelend omdat er geen gips om kon, maar de vergeleken met de gebroken en ontzette pols waarbij ook een stukje van de meniscus was afgebroken, die ik later kreeg was het eigenlijk niet zo erg. Daar heb ik echt 4 dagen niet geslapen, heel veel pijn en daarna ook nog. Toen het nieuwe gips er om heen ging kon ik wel weer rijden, maar dat was ook alleen maar omdat er gips omheen zat :+ Toen t gips eraf was kon ik niets meer, en nog steeds kan ik niet alles meer doen omdat mijn pols niet goed meer kan draaien, en iedere keer een botje verschiet en ik snel pijn krijg.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 19:52

Echt bizar hoeveel kanten het op kan gaan met zo'n breuk. Best een lang litteken, maar moet zeggen het valt niet heel erg op,misschien omdat het op een foto is. Ik moet wel zeggen heb er best een angvst aan over gehouden voor paardrijden. Ik was eigenlijk nooit ergens bang voor, maar nu ik doorheb hoe makkelijk je iets breekt vind ik het best eng straks weer op mijn paardje te gaan..Vooral ook omdat familie het steeds probeert uit mijn hoofd te praten, dat ik gek ben zoveel op te geven voor een sport, maar ja zonder paarden kan ik mij gewoon even niet in denken :S

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:16

Ik heb een paar jaar geleden, ook na een val van mijn (vorige) paard, mijn rechter bovenarm gebroken ik denk op zo'n 1/3 vanaf de schouder.
Volgens de spoedeisende hulp kon er geen gips om, maar vanwege de pijn kreeg ik wel verband, met een gewicht onder mijn elleboog en een sling.
De volgende ochtend moest ik bij de chirurg komen, die zei dat er best gips om kon en zo kreeg ik gips van halverwege mijn onderarm tot een uitsteeksel naast mijn schouder, wat een opluchting, de pijn was gelijk een stuk minder!
Mijn moeder is toen bij me in huis gekomen, om te helpen met het huishouden e.d. (ik woon alleen)
Haren wassen in de wasbak, en oksel wassen door voorover te buigen en je arm iets te laten bungelen, zo komt er een beetje ruimte vrij, net genoeg ;)
Ook ik moest half zittend slapen, maar ik mocht absoluut geen kussen onder mijn arm, hij moest juist hangen, anders kon ik de bothelften scheef "drukken".
Tot een week na mijn val wisten ze nog niet of ik geopereerd moest worden of niet, uiteindelijk gelukkig niet.
Autorijden ging niet, ik had totaal geen kracht in die arm.
Na een week of 8 werd mijn gips vermaakt naar een soort brace, met klitteband, tot boven mijn elleboog, toen kon ik weer meer.
Begin mei ben ik weer werkzaamheden gaan doen in het ziekenhuis als secretaresse (ik ben verpleegkundige en met 1 arm begin je vrij weinig), eind mei heb ik me beter kunnen melden, nadat ik een keer of 20 fysio had gehad.
In juni heb ik voor het eerst weer op een paard gezeten.
Er zit nog een bult op de plek van de breuk en soms bij weersveranderingen zeurt mijn arm nog een beetje, maar verder heb ik er niks aan over gehouden.
Mijn zus heeft toendertijd nog een topic voor mij geschreven hier op bokt, zal eens kijken of ik het kan vinden, was wel grappig geschreven ;)

edit: gevonden [PP] Aaaah, boem, krak....... AU!
Laatst bijgewerkt door luxje op 08-02-09 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:20

Ik moest inderdaad ook half zittend slapen en zo veel mogelijk mijn arm naar beneden laten hangen.
Maarja, echt lekker slapen is dat niet ..

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:02

Noah2006 schreef:
Echt bizar hoeveel kanten het op kan gaan met zo'n breuk. Best een lang litteken, maar moet zeggen het valt niet heel erg op,misschien omdat het op een foto is. Ik moet wel zeggen heb er best een angvst aan over gehouden voor paardrijden. Ik was eigenlijk nooit ergens bang voor, maar nu ik doorheb hoe makkelijk je iets breekt vind ik het best eng straks weer op mijn paardje te gaan..Vooral ook omdat familie het steeds probeert uit mijn hoofd te praten, dat ik gek ben zoveel op te geven voor een sport, maar ja zonder paarden kan ik mij gewoon even niet in denken :S

Joh, geloof mij, j e zit er snel terug op hoor!
Ik heb mijn arm gebroken, twee hersenschuddingen gehad, een knie deels verbrijzeld en een scheve bekken aan overgehouden, en ook ik durf nog steeds te paard hoor! :D
Mijn familie zei ook telkens van; nu stopt ze wel.
Lekker niet, het is een microbe, die paarden :D

Het litteken valt bij mij idd niet zo goed op. Ligt niet aan de foto, je ziet het bij mij gewoon zo weinig.
Komt ook deels omdat mijn schouders altijd goed bruinen en dit was een foto in de zomer genomen :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:06

ik had een paar jaar geleden mijn groeischijf gebroken.. die is ook met pinnen vastgezet en heb nu nog flinke littekens heb af en toe wel een pijn...
en de arm die is gebroken geweest is nu 2 cm langer :P

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 22:17

Ja inderdaad 1 van de pijnlijkste breuken zeggen ze.. ik ben niet zo'n jankert en loop meestal gewoon door met pijn maar ik ging toch mooi bijna van mijn stokje en moest overgeven van de pijn (=is erg leuk, al je spieren verkrampen en armpje doet vrolijk mee).
Denk ook dat ik snel weer op het paard zit, heb dan nog geen knieschijf gebroken maar er zijn wel meer gevaarlijke hobbies toch? kijk naar wielrenners :D

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:19

Na mijn zotte breuk en revalidatie ben ik ook zo op mijn paard gestapt.
En heel veel schrik heb ik niet gehad.

idd noah, je kan anders ook gwn van je fiets donderen en iets breken. Of omver gereden worden door een dronken chauffeur. Het leven is gewoon gevaarlijk en dan vind ik paardrijden niet eens zo gevaarlijk hoor...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 22:23

Ja bij groene paarden krab ik nog wel een keer extra op mijn hoofd, maar ja.. ik heb ook geen zin om mijn leven achter de geraniums door te brengen,
zeg saariewaarie, die halve smiley onderin, hoort dat of is dat een grappig foutje? :=

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:37

wat een verhalen zeg... volgens mij heb ik wel geluk gehad dat mijn arm zo goed genezen is, zonder pinnen oid. Ik mocht overigens gewoon in bed liggen en had gewoon een kussen onder mijn arm. Maar misschien scheelde het dat ik het bot halverwege mijn bovenarm had gebroken..
Ik heb er nog wel heel lang last van gehad. Fysio heb ik nooit gekregen dus mijn slappe armpje moest zichzelf revalideren. Duurde best lang voordat ie weer op kracht was!
Dat paard hebben we verkocht. Ik had hem nog maar net en het zag er niet naar uit dat ie normaal ging doen (hij deed met anderen namelijk precies hetzelfde) dus die is eerst een poosje opgevoed op Deurne en toen verkocht. Toen was het overigens een geweldig paard en heb ik er zelfs nog een keer opgezeten. Langs klapperend plastic rijden etc.. hij deed niks... FRUSTREREND!!
Nu net weer begonnen met rijden, maar op dat ene paard dat zich vaak 180 graden omdraait voor de grap ga ik toch maar niet zitten!

TS: succes en sterkte met je arm! fijn dat jweer thuis bent!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 12:57

Haha ja dat is inderdaad frustrerend, maar het blijven paarden natuurlijk ;). Hopelijk krijg je straks wat leukere ervaringen met rijden!
Vanochtend had ik weer iets stoms, ik liet mijn tandenborstel vallen.. en uit refleks probeer je die natuurlijk te vangen,lekker stom weer :o . Ik hoop dat het bij mij ook zonder pinnen lukt, hij voelt moet ik zeggen een stukje stabieler (kan door het gips komen), alleen begin nu echt veel spierkrampen te krijgen!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:44

Ik heb idd ook nog last van mijn arm, kan niet tillen boven mijn schouder hoogte en er zit ook nog een bobbel van 'extra' bot :=

Durf alleen niet naar het ziekenhuis waar ze hem opnieuw breken en rechtzetten met een pin :=

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:56

@T3mptati0n: dat jij je arm niet boven schouderhoogte kan krijgen, is dat een gevolg van die bobbel, of van een frozenshoulder???? Ik kon namelijk ook mijn arm niet hoger krijgen, maar dat kwam niet van de breuk!
Als je geen fysio hebt gehad, probeer dat eens. Dat heeft bij mij ontzettend veel geholpen!

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:30

T3mptati0n schreef:
Ik heb idd ook nog last van mijn arm, kan niet tillen boven mijn schouder hoogte en er zit ook nog een bobbel van 'extra' bot :=

ik heb ook zo'n bobbel, kan je heel goed voelen en gaat er ook blijven (is normaal na botvorming bij (zware) breuken), nu ik zou er gewoon afblijven, niet opnieuw laten breken.
En ik denk dat de beperkte beweeglijkheid niets met de bobbel te maken heeft. Mss eens naar kinesist (fysio) gaan. Die zal je wel een stuk verder kunnen helpen.
Ik heb een stuk beweeglijkheid verloren, maar is niet onoverkomelijk bij mij.