Zwanger en dan gewoon blijven paardrijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:14

uit onderzoek is gebleken dat het echt geen kwaad kan om te blijven rijden...
stond onlangs in de krant...
het is niet zo goed om te beginnen rijden tijdens de zwangerschap, maar als je al rijdt, is er echt geen probleem

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:18

Ik heb doorgereden tot mn 20e/21e week.. toen paste ik mn rijbroeken niet meer.. mooi moment om te stoppen ;)
Ik had wel dat ik een beetje voorzichtiger werd met het rijden van bepaalde paarden. Ik stapte niet overal meer op, je bent natuurlijk niet meer alleen ;)
Ik denk dat je zelf het beste aan kunt voelen tot hoelang je doorgaat.

Mijn conditie ging ook opeens heeeel hard achteruit en dan is de lol er ook snel af ;)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:20

GeeskeP schreef:
Mijn conditie ging ook opeens heeeel hard achteruit en dan is de lol er ook snel af ;)

haha, heb ik ook, sta altijd maar te puffen als ik iets doe ;)

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:43

Ik zit nu op 33 weken, maar een trap oplopen of douchen en dan ben ik kapot! haha vreselijk! Laat staan een rondje rijden.. dan kan je me wel aan de beademing zetten! :+

Jeannine

Re: Zwanger en dan gewoon blijven paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:45

Ik heb tot 28 weken gereden. Ik kon nog wel langer, maar hij wil nog wel eens schrikken van een grassprietje en wilde het risico niet lopen.
Mijn 20 weken heb ik mijn laatste endurancewedstrijd gereden (klasse1)
Ik mocht gewoon rijden zolang het goed voelde.

groetjes

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:58

GeeskeP schreef:
Ik zit nu op 33 weken, maar een trap oplopen of douchen en dan ben ik kapot! haha vreselijk! Laat staan een rondje rijden.. dan kan je me wel aan de beademing zetten! :+

Haha, mijn conditie is ook knap slecht :+
Vorig jaar flink afgevallen en veel gesport. Als ik nu een kilometertje of 5 fiets dan voel ik hem al hangen :')
Nee... nu ik weet hoe het is om een fijne conditie te hebben vind ik dit ook 3 keer niks :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:07

allereerst gefeliciteerd :D

Ik heb al vanaf 9 weken ofzo niet meer op een paard gezeten,maar meer mijn eigen angst en omdat ik teveel bandenpijn heb gehad in het begin
nu ben ik bijna 18 weken maar nu zou mijn buik denk ik ook al in de weg gaan zitten :+
ken wel mensen die tot de laatste loodjes door zijn blijven rijden,dus denk niet dat het kwaad kan
ik denk dat je moet doen waar je jezelf en je lichaam goed bij voelen
veel succes

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:20

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik heb ook niet gereden tijdens mijn zwangerschap.
Vooral omdat mijn paard niet echt super betrouwbaar was.En ik er nog wel eens afstuiterde.
Maar ook omdat ik het volgende realiseerde.
Je kunt vallen, daar kan je kindje in de veilige baarmoeder wel tegen natuurlijk,tenzij het echt heel hard gaat.
Maar wat als je iets breekt bijvoorbeeld, daar moet meestal röntgenfoto's van gemaakt worden. Volgens mij is dat schadelijk voor je kindje.
Stel je hebt heeeel veel pijn omdat je bent gevallen, pijnstillers zijn schadelijk.(oke, 1 paracetamolletje niet).

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:04

ook ik ben nu ongeveer 10 weken zwanger (eerste echo krijg over 2 weken) en heb veel last van bandenpijn op het moment maar wil wel zolang mogelijk blijven rijden in de bak. ik voel me daar wel veilig.en misschien dat als het weer een stuk warmer word en chinook niet zo fris meer is dat ik dan nog naar buiten ga maar dan zal mijn buik vast al in de weg zitten.

wel zei mijn huisarts dat het rijden opzich goed was voor de bekkenbodem, maar voorzichtiger ben ik nu wel.
De rest ook gefeleciteerd he!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:44

Mijn instructrise heeft ook doorgereden totdat het niet meer kon.
Toen is ze gestopt.
Wel voorzichteriger gereden enzo, maar wel gereden.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:06

vraag je zelf eerst af of jou paard geschikt is(qua braafheid) om door te rijden als je zwanger bent..

ik heb gereden tot het einde,ik voelde me uitstekent en mijn pony is megabraaf,de laatste weken heb ik dubbele longelessen erbij gedaan,na de geboorte zat ik er binnen 2 weken op..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:11

Gefeliciteerd!
Ik reed bij de eerste zwangerschap tot 7maanden, bij de 2e en 3e tot 5maanden. Toen werd mijn bekkeninstabiliteit steeds erger en ging het dus niet meer.
Ik had toen 2 pony's, een rustige en een drukke. Ik ging dus alleen nog maar op de rustige.....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:12

Met 30 weken heb ik nog een wedstrijd gereden en daarna ben ik tot ik geloof 37 weken recreatief blijven rijden. Na 2 weken zat ik ook alweer te paard.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:42

Gefeliciteerd!

Bij de 1e heb ik tot 30 weken doorgereden, maar dat waren alleen nog staprondjes op het laatst. Mijn buik deed pijn als ik draafde.

Nu ben ik 22 weken zwanger en ik rij nog steeds. Gaat hardstikke goed, dus zolang het nog gaat rij ik door.

Ik heb wel een superlief paard die geen stap verkeerd zet. Op een vreemd paard stap ik nu niet, dat is het me niet waard. En met springles ben ik wel vrij snel gestopt, dat risico vond ik ook te groot omdat we allebei nog niet zoveel springervaring hebben.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:07

Allereerst van harte gefeliciteerd.

Toen ik zwanger was van de eerst heb ik tot 25 weken gereden. Mijn paard was toen net 3 maanden onder het zadel dus toen vond ik het wel genoeg geweest.

Nu ben ik bijna 20 weken zwanger en ik merk dat ik het nu toch wel rustiger aan moet doen. Ik rij nog wel maar niet meer fanatiek. Luister gewoon naar je lichaam die verteld je vanzelf wanneer het genoeg is geweest. Een betrouwbaar paard is natuurlijk wel een vereiste.. (maar dat hoef ik niemand te vertellen..)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:33

Ik heb tot week 39 gereden. Maar dan stapte ik wel veel hoor. Maar ik had niet echt een dikke buik dus dat scheelde wel veel. En een week na de bevalling zat ik er weer voor het eerst op!

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:48

Ik heb gereden tot en met 34ste week.
Mij werd trouwens wel verteld dat je beter even kunt wachten tot 6 weken na de bevalling om weer te gaan rijden ivm baarmoeder verzakking.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:29

Ik ben op 12 weken gestopt,omdat ik m'n hengst aan het inrijden was.
Dat vond ik nou niet echt verstandig.

Het gaat me niet om het rijden zelf,danwel om de kans dat je een val maakt. (vergeet nooit een vrouw op onze manege,die viel met haar buik in het hek en haar kindje overleed)
Het rijden kan het kindje wel hebben,maar een val zou fataal kunnen zijn.
En op een half ingereden dekhengst is dat risico me iets te groot.
Ben er wel 13 dagen na de bevalling weer opgekropen :D

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:36

Ik hoorde laatst van een vriendin het volgende verhaal:

Bij haar op stal was er een jonge vrouw zwanger. Ze bleef ook gewoon rijden. Niks mis mee, maaaaaaarrrrrrrrrr. Toen viel ze van der paard en had ze haar bekken gebroken. (Stabiele bekkenbreuk)
Dan kun je dus geen rontgenfoto laten maken enz... Dus dan ben je wel gen**id. Ze moest het gewoon in bed uitzitten. En dan kun je dus NOG minder doen en meer op je gat zitten.

Ik denk dat je best kunt rijden. Alleen moet je wel in je achterhoofd houden dat je er altijd vanaf kunt vallen. En je weet niet wat de consequenties dan zijn. Wellicht een spontane abortus.

Maar wel gefeliciteerd met je zwangerschap!! :D

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:16

Ik had al een keer eerder gereageerd dat ik echt tot het eind had doorgereden. Nog even een aanvulling daarop.
Volgens mijn arts had ik daardoor juist sterkere banden en geen last van bekkenpijn. Wel kwam de ontsluiting er langzaam op gang en dat kon volgens haar er ook mee te maken hebben.
Wat wel leuk was, zij reed zelf ook fanatiek paard en had een foto van haarzelf met bolle buik op het paard en daarna eentje van haar kindje 1 jaar later voor haar op het paard. Was echt geweldig leuk om te zien.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:23

Mijn verloskundige zij altijd: 'als jij je paard net zo vertrouwt als ik mijn fiets, moet je lekker blijven rijden'. Het enige gevaar zit hem in het vallen, verder kan het - bij een goede zwangerschap - geen kwaad. De enige reden dat ik ben gestopt is omdat ik niet meer in mijn (western) zadel paste :D Ohja, en omdat die smurf telkens op mijn blaas ging liggen en dat is echt heel vervelend met rijden :))

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:10

ik ben vrij snel gestopt (met een maand of 3) .... ik werd namelijk kotsmisselijk ervan. Verder geen misselijkheidsklachten behalve als ik op me peerd klom... dan is de lol er snel vanaf.

Mn vriendin is doorgereden tot een paar weken voor haar bevalling. Wij zeggen altijd dat de kleine het logo van het zadel nog in dr voorhoofd heeft staan :-)

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:05

Ik ben nu 26 weken en heb tot 17 weken gereden, toen ben ik gestopt.Ondanks dat mijn paardje 100% betrouwbaar is, wil ik het risico niet opzoeken. Het is het me echt niet waard. Ik heb 20 jaar paardgereden, nu maar even een paar maanden niet hoor!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:08

Niet om iemand ongerust te maken, maar ik hoorde van de verloskundigen op mijn werk dat je bekkenbodemspieren beter ontwikkeld zijn als je paard rijdt.. en dat bevallingen dan soms moeizamer verlopen..
Hebben jullie moeilijke bevallingen gehad?

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:18

Nee helemaal niet. Vanaf de 1e voorwee tot de geboorte van ons dochtertje ben ik 6 uur en een kwartier bezig geweest. Het had sneller gekund als mijn verloskundige niet zo lang op zich had laten wachten. Juist bij het persen heb ik veel baat gehad van mijn bewustheid en controle over mijn bekkenbodemspieren. Zolang je ze ook kan loslaten hoef je daar geen problemen van te verwachten. Laten we eerlijk zijn, bevallen doet zeer... belangrijkste is kunnen loslaten en ontspannen. Iets wat je normaal dagelijks op je paard zou moeten doen... dus denk dat dat de betere ontwikkeling van je bekkenbodemspieren redelijk kan opheffen