Zelfbeeld: hoe denk jij over jezelf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:15

Hier heb ik zelf altijd wel moeite mee.. hoe denk ik over mijzelf.
Vaak is het negatief, terwijl ik toch wel weet dat ik er mag wezen.
Ik ben niet de knapste, niet van buiten.. maar ben wel heel goed van
binnen. Ik heb een goed hart. Ik hoef ook niet de knapste te wezen, maar ik
zou zelf wel iets zekerder in mijn schoenen willen staan omtrent mijn zelfbeeld.

Vaak scheelt het wel per dag hoe ik me voel. Heb ik voldoende geslapen,
heb ik leuke kleren aan en zit me haar leuk. Als die 3 puntjes voldoen dan
is mijn dag al vaak heel goed. Zeker als mijn haar leuk zit.. :j Als dat niet leuk zit
voel ik me al een stuk onzekerder.

Wat ik het mooiste aan mijzelf vind... Mijn ogen & -als het goed zit- mijn haar.
Mijn ogen hebben op de een of andere manier een bepaalde uitstraling en vallen een
beetje op.. hoor daar ook vaak leuke complimentjes over. :)

Wat ik echt niet mooi vind aan mijzelf.. mijn voeten. Ik heb vrij brede voeten en dat
vind ik echt niet mooi. Ik heb ook een beetje een lang gezicht, niet overdreven erg, niet
heeel opvallend.. maar voor mij wel.. ik wou dat dat net even iéts minder was. :)

Verder voel ik mezelf momenteel goed. Ik heb nu een mooi figuur, beweeg en slaap genoeg,
heb fijne vrienden om me heen, elke dag lekker paardrijden... Je leef situatie bepaald
ook een hoop, qua jou zelfbeeld. Althans, dat vind ik. :)

Wat ik ook elke dag weer leer: Respecteer, én apcepteer jezelf zoals je bent. Je bent nou eenmaal
zo, iedereen heeft zijn mooie en mindere kanten.. maar daar moet je mee (kunnen) leven.
De dood duurt veel langer dan het leven, dus probeer dan iets moois van je leven te maken, en apcepteer
je zelf. Dan wordt je leven al een stuk leuker.

Snoevie

Re: Zelfbeeld: hoe denk jij over jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:17

het is makkelijk om te zeggen dat je jezelf moet accepteren zoals je bent,innerlijk of uiterlijk,maar als andere mensen je maar blijven bekritiseren,dan is dat soms heel erg moeilijk.

ik ben niet zo tevreden over mezelf,al is dat ook deels mijn eigen schuld.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:19

Snoevie schreef:
het is makkelijk om te zeggen dat je jezelf moet accepteren zoals je bent,innerlijk of uiterlijk,maar als andere mensen je maar blijven bekritiseren,dan is dat soms heel erg moeilijk.

ik ben niet zo tevreden over mezelf,al is dat ook deels mijn eigen schuld.

Tuurlijk is dat moeilijk. Maar als die mensen jou alleen maar bekritiseren, dan zegt
dat meer over hun dan over jou. Vaak is het een soort van jaloezie wat daar achter zit.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:24

jaloezie vind ik zo raar om er bij te betrekken. Oooh ik ben zo jaloers op jouw onmogelijke haar, op je moeilijke huid, op je vetribbels (random punten)

Er zijn gewoon te veel mensen die zich beter voelen door anderen omlaag te halen. Heeft met jaloezie niets van doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:27

Qimm schreef:
Wisselend. Als ik ongesteld ben ben ik vrij negatief over mezelf en de rest van de tijd neutraal.

Dat heb ik dus ook :\ Als ik ongesteld ben vind ik mezelf echt lelijk :D Maar met make-up is er altijd nog wat van te maken :Y) Wel vind ik mezelf dikker in die periode, maar volgens mij bén ik dan ook echt dikker :+ Maar ik weeg mezelf nooit, zou niet weten of dat echt zo is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:27

Ik ben tevreden met hoe ik eruit zie. Ik vind dat ik mooi haar heb(lekker lang en een hele volle bos), alles qua lichaam is in proportie, ben slank, platte buik, geen dikke kont, voorgeveltje ook prima in orde, mn gezicht vind ik ook ok.

Vroeger was dat wel anders hoor, ben jarenlang onzeker geweest over mijn lijf en hoofd etc. Maar die tijd is wel voorbij nu. Minderwaardigheidscomplex is blijkbaar weggewerkt.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:32

Bij mij wisselt het heel erg. Soms voel ik me super vrouwelijk en de andere keer ben ik vreselijk onzeker over wat ik doe en hoe ik eruit zie. Over het algemeen had ik ietsjes dunner mogen zijn, had ik graag cupmaat B/C gewildt inplaats van D en had ik echt dunnere bovenbenen gewild. Maar ik vind mijn haar wel erg mooi en mensen vinden vaak dat ik een leuke uitstraling heb :) Oja en ik heb hele lelijke tanden, daar schaam ik me echt heel erg voor.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:19

Lastig.. Bij mij is het helemaal goed aan het komen.. Een slecht zelfbeeld komt, of kwam voornamelijk door anderen. Ach, bij mij kwam het voornamelijk door mijn jeugd en vader, die laatste was overal enorm kritisch op, zo wel innerlijk als uiterlijk. Ik ben vaak genoeg de grond in geboord door hem, totdat de knop om ging, wel pas op mijn 18e. Ook vroeger veel last gehad van een probleem huid. Dat is nu zo goed als over, maar nog steeds zie ik af en toe in de spiegel weer een gezicht vol uitslag :) Terwijl mijn omgeving dan niks opvalt :+

Maar ik moet zeggen dat nu ik veel meer vrede begin te krijgen met mijn innerlijke zelf, de buitenkant ook goed meekomt haha.. Die binnenkant is voor mij lastiger te accepteren dan de buitenkant.. Niet omdat het zo verkeerd is, maar omdat ik heel veel wil wat ik niet altijd voor elkaar krijg. Heel veel is anders gelopen dan dat ik zou willen, en ook door mijn beperking loopt het nog wel eens over. ;)

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:22

Meestal sta ik 's avonds blakend van zelfvertrouwen voor de spiegel en dan de volgende ochtend denk ik: wat een scharminkel. Het is erg wisselvallig, maar ik heb niet veel zelfvertrouwen. Er is gewoon zoveel dat ik irritant vind aan mezelf. :/

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:35

Ik ben in het geheel niet tevreden met mezelf, ik ben te dik, mijn gezicht is niet mooi en mijn conditie is ook om te huilen |( Heel soms ben ik weleens redelijk tevreden met mezelf, maar meestal kijk ik liever niet in de spiegel, er is teveel aan mij wat me niet zint.
Ik vergelijk mezelf ook veel met andere meiden van mijn leeftijd.. de meesten zijn veel dunner en knapper dan ik ben. Zou het eigenlijk niet moeten doen, is niet echt goed voor mijn zelfvertrouwen. Maar ik vrees dat t lage zelfbeeld en de onzekerheid er altijd wel een beetje in blijven zitten :o

Dankzij de opleiding MWD die ik nu volg ben ik gelukkig al wel wat assertiver geworden en dat helpt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:40

Hee Mas, als ik zo in je profiel kijk, zie ik een hartstikke leuke meid! Niets mis mee en zeker niet "veel lelijker" dan "andere meiden van je leeftijd". Das puur je eigen gevoel hoor! :)

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:41

Inderdaad Nouks, ik zie ook een leuke meid! :D

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:49

Hmm ik weet het niet echt. Soms denk ik ja, ik ben echt eem leuk meisje. En dan kijk ik in de spiegel en dan ben ik zo teleurgesteld, omdat mijn uiterlijk dan niet bij mij zelf past :o. Gelukig is dit al een stuk beter. Meestal als ik in de spiegel kijk vind ik mijzelf niet echt mooi, maar dat verschilt nog wel eens. Maar ik kan behoorlijk onzeker worden als ik ergens binnenkom lopen en ik hoor mensen iets fluisteren over mij, ik denk dan altijd, nou ik ben dus helemaal niet knap :o. Dan denk ik echt dat ik een verkeerd zelf beeld heb. :o
Over mijn gewicht ben ik wel tevreden, ik ben niet heel dik, maar ook niet super slank. maar soms als ik naar mijn benen kijk, denk ik WOW :P wat later dus eigelijk best wel meevalt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:28

nou mas ik zat in jouw profiel te neuzen en mijn vriend stond achter mij. Dus ik vroeg hem wat hij van jou vond. 'ja leuke meid toch?'

En dat vind ik ook, ik vind jou ook echt wel mooi. Nee niet zo model mooi, of standaard knap (saai dus!), maar echt leuk! Dus alles behalve lelijk!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:36

Dank jullie wel Nouks, eowyn3003 en Qimm, ik denk idd dat het vooral een kwestie is van 'tussen de oren'. Ik probeer ook wel positiever te zijn, maar dat valt niet altijd mee.
Ik bedenk me altijd maar dat ik in ieder geval gezond ben, een leuke studie doe en veel lieve vriendinnen heb. Dat is me eigenlijk toch meer waard dan het uiterlijk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:41

nou je bent dus gezond, leuke studie en vrienden en je ziet er leuk uit, wat wil je nog meer??

niemand is ooit echt tevreden over zichzelf, en dat mag ook best. maar je moet niet zo veel negatiefs zoeken aan jezelf dat je het positieve niet meer ziet +:)+

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:45

Alles gaat wat meer hangen :o maar ik ben zeer tevreden met mijn lichaam: gewoon omdat ik gezond ben.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 02-02-09 20:12, in het totaal 2 keer bewerkt

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:51

ik weeg te zwaar waardoor ik niet lekker in mijn vel zit en dus erg onzeker over kan komen.
maar daarintegen ben ik altijd eerlijk en is er niks mis met mijn persoonlijkheid. ik ben zelfs soms te vriendelijk !
ik probeer zo vaak mogelijk positief te blijven over mezelf maar soms kan ik door het bos de bomen niet zien ...

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:03

Tsja..
Ik zeg altijd maar zo 'Ik ben niet lelijk. Ik ben gewoon mijn smaak niet' ;)

Ik heb niet zo'n hele hoge dunk van mezelf. Wat lichaam betreft dan.
Ik weet gelukkig wel dat ik verder wel wat in mijn mars heb.
Al moet ik bekennen dat het soms heel makkelijk is om ook dat te vergeten. Ik denk namelijk niet iedere dag als ik opsta 'Goh, wat kan ik toch goed... aardappelen schillen?' :+

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:04

Rens_ke schreef:
Tsja..
Ik zeg altijd maar zo 'Ik ben niet lelijk. Ik ben gewoon mijn smaak niet' ;)

Ik heb niet zo'n hele hoge dunk van mezelf. Wat lichaam betreft dan.
Ik weet gelukkig wel dat ik verder wel wat in mijn mars heb.
Al moet ik bekennen dat het soms heel makkelijk is om ook dat te vergeten. Ik denk namelijk niet iedere dag als ik opsta 'Goh, wat kan ik toch goed... aardappelen schillen?' :+

Dat is een leuke :P Weet je, ik denk altijd maar: het had erger gekund. :+

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:21

Mindfields schreef:
Ik ben tevreden met hoe ik eruit zie. Ik vind dat ik mooi haar heb(lekker lang en een hele volle bos), alles qua lichaam is in proportie, ben slank, platte buik, geen dikke kont, voorgeveltje ook prima in orde, mn gezicht vind ik ook ok.

Vroeger was dat wel anders hoor, ben jarenlang onzeker geweest over mijn lijf en hoofd etc. Maar die tijd is wel voorbij nu. Minderwaardigheidscomplex is blijkbaar weggewerkt.

Interessant topic vooral omdat de leeftijden nogal uit elkaar liggen. Ik heb een heel groot probleem met mijn uiterlijk; al bovenstaande punten heb ik dus niet. Ik heb slap Nana Mouskouri haar, ben in gevecht met 15kilo overgewicht (was 20 kilo een maand geleden), heb een buik of ik al 7 kinderen heb gehad, heupen waar menig koe jalours op is, een kont waar Schiphol een landingsbaan op kan aanleggen, voorgevel is uitgezakt, heb grote littekens in mijn gezicht en is niet symetrisch. Ik kijk zo min mogelijk in de spiegel want ik word niet echt vrolijk van wat ik dan zie. Zal ik best leuke karaktereigenschappen hebben en ik kan goed aardappels schillen maar toch wordt je altijd eerst op je uiterlijk beoordeeld.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:24

daniella74 schreef:
Mindfields schreef:
Interessant topic vooral omdat de leeftijden nogal uit elkaar liggen. Ik heb een heel groot probleem met mijn uiterlijk; al bovenstaande punten heb ik dus niet. Ik heb slap Nana Mouskouri haar, ben in gevecht met 15kilo overgewicht (was 20 kilo een maand geleden), heb een buik of ik al 7 kinderen heb gehad, heupen waar menig koe jalours op is, een kont waar Schiphol een landingsbaan op kan aanleggen, voorgevel is uitgezakt, heb grote littekens in mijn gezicht en is niet symetrisch. Ik kijk zo min mogelijk in de spiegel want ik word niet echt vrolijk van wat ik dan zie. Zal ik best leuke karaktereigenschappen hebben en ik kan goed aardappels schillen maar toch wordt je altijd eerst op je uiterlijk beoordeeld.

Het spijt me, maar om je woordspellingen lig ik wel helemaal onder de tafel van het lachen hoor!
Je mag dan niet tevreden zijn met je lichaam..maar humor heb je absoluut wel!
En dat is.. In the pocket!

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:25

Oh, ik zie dat het een beetje verkeerd gequote is. Het gekopieerde stuk is niet geschreven door Mindfields, maar door Daniella74.. excuus!

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:27

Inderdaad Rens_ke daar heb je helemaal gelijk in! Daniella, denk er ook aan dat je niet helemaal realistisch naar jezelf kijkt, dat doet niemand. En wat je uitstraalt doet ook al superveel. Als het knapste meisje van de wereld helemaal zielig en ineengedoken naar een misschien 'iets minder knap' meisje zit dat straalt van geluk, zal je merken dat iedereen het 'minder mooie' meisje knapper vindt hoor! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:30

Mooi gezegd, Renske!

Enneh, Daniella: van een zeer symmetrisch gezicht wordt ook niemand blij...