Anti-depressiva, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:43

Ik slik al anderhalf jaar Efexor, ik heb redelijk veel last van bijwerkingen gehad. In het begin had ik het idee dat het wel wat hielp, ik ging iig weer beter slapen (nadat ik aan de medicijnen gewend was). Ik heb last van chronische depressie(s), ik ben dus al van kind af aan regelmatig depressief. Deze depressies zijn wel vaak minder heftig als dat je het eenmalig krijgt (een beetje raar uitgelegd, maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Ik zal hier waarschijnlijk dus ook niet meer vanaf komen. In het verleden heb ik ook al 2 jaar andere medicijnen geslikt, daarna weer een aantal jaren zonder.
Ik ben nu aan het afbouwen met de Efexor, over een weekje ben ik er helemaal klaar mee als het goed is. Ik heb ervoor gekozen om met homeopathische middelen mijn depressies onder controle te houden. Die medicijnen zijn toch troep en ik wil het niet de rest van mijn leven blijven slikken. Ook omdat ik tzt graag zwanger wil worden.
Veel succes iig.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:51

Ik heb nu al geloof bijna 2 jaar Seroxat (paroxetine) eerst 10mg nu 5, een drankje aangezien ik geen pillen kan slikken.
Ik heb het tegen een gegeneraliseerde angststoornis voor het seroteninetekort.
Ik ben er niet van aangekomen.
In het begin wat bijwerkingen maar niks ernstigs.
Ben er super blij mee en wil er dit jaar mee proberen te stoppen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:11

TinkerTreas schreef:
Ik slik al anderhalf jaar Efexor, ik heb redelijk veel last van bijwerkingen gehad. In het begin had ik het idee dat het wel wat hielp, ik ging iig weer beter slapen (nadat ik aan de medicijnen gewend was). Ik heb last van chronische depressie(s), ik ben dus al van kind af aan regelmatig depressief. Deze depressies zijn wel vaak minder heftig als dat je het eenmalig krijgt (een beetje raar uitgelegd, maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Ik zal hier waarschijnlijk dus ook niet meer vanaf komen. In het verleden heb ik ook al 2 jaar andere medicijnen geslikt, daarna weer een aantal jaren zonder.
Ik ben nu aan het afbouwen met de Efexor, over een weekje ben ik er helemaal klaar mee als het goed is. Ik heb ervoor gekozen om met homeopathische middelen mijn depressies onder controle te houden. Die medicijnen zijn toch troep en ik wil het niet de rest van mijn leven blijven slikken. Ook omdat ik tzt graag zwanger wil worden.
Veel succes iig.

Mag ik vragen wat voor homeopatische middelen je slikt? *D

magicmist

Re: Anti-depressiva, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:16

ik neem ook efexor.
heb er zeker baat bij.
de bijwerkingen vallen bij mij wel mee, maar als ik een x vergeet in te nemen, ben ik de hele dag niets waard.
Ik wil gaan afbouwen, maar ik heb eerst seroxat gebruikt en met het afbouwen was ik zwaar ziek..dus ben ik er een beetje angstig voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:18

ik slik citalopram.
Heb niet echt bijwerkingen, ook ben ik niet dikker geworden.
Mijn depressies zijn een stuk minder, al heb ik wel enorme last van winter dipjes, zo rond november ben ik altijd erg depresief wat zo in januari a februari weer wegtrekt. Verder ben ik redelijk stabiel.
ik wilde een aantal jaartjes terug eens stoppen met de anti depresiva. Ik werd zwaar depresief en dacht werkelijk dat ik dood ging. ik kreeg paniek aanvallen en weet ik t wat allemaal. op advies ben ik t toen toch maar weer gaan slikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:18

heb ervaring met meerdere middelen,onder andere Seroxat en Prozac.
Seroxat hielp me goed,maar gaf erg veel bijwerkingen.Ik vlakte er van af maar dat was toendertijd ook wel nodig,het middel haalde de scherpe kanten er vanaf. Ik was niet meer overmatig depri,maar ook niet meer overmatig vrolijk.
Alles werd een beetje "zo-zo".
Ik werd er fiks zwaarder van en je kon aan me zien dat ik medicatie slikte. vrij bol hoofd,vocht vasthouden,ik was echt veels te zwaar. Verder veel zweten,trilhandjes,droge mond,soms misselijk,geen zin meer in seks.
Ik ben zowel Seroxat geslikt als de merkloze variant, volgens mij Cipramil/Citalopram. Alle drie de middelen gaven mij dezelfde werking.
Heb het jaren geslikt, eerst op mijn 18e al,toen gekapt,en toen later weer.

Ben overigens cold turky gestopt,dat raad ik niemand aan!!!!

prozac dan.
Hiervan werd ik in het begin gruwelijk misselijk ik kon niet meer eten. Dit middel heb ik kort geslikt omdat ik gewoon niet meer aan de medicatie wilde. Op zich leek me dit beter te bevallen. Ik was minder zweterig en rillerig,en ook minder mat. Ik had meer het idee dat er een soort "rust"over me heenkwam.
Op langere termijn kan ik je er niks over vertellen,aangezien ik het enkele maanden heb geslikt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:52

het midner zin hebben in sex is bij zover ik weet elke antidepresiva een bijweking?

ik word niet echt misselijk van de citalopram, heb helemaal geen last van bijwerkingen. gelukkig kan ikw el super vorlijk zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:07

Bij prozac had ik geen verminderd libido,bij die andere middelen dus wel.
maarja het is ook per persoon verschillend en misschien hangt het ook wel af van de dosering?

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:14

Sint janskruid is een kruid wat bij mij wel werkt als het even minder gaat en dit heeft geen bijwerkingen. Misschien kan je eerst dat proberen voor je aan anti depresieva begint

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:31

pas daarmee wel op want je pil is dan niet meer beschermend!!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 03:14

Bedankt voor al jullie reacties en het delen van de ervaringen!

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:42

Ik ben momenteel Nortrilen aan het afbouwen. Heb het jaren gebruikt als pijnbestrijder bij neuropathische pijn. Begonnen met Triptyzol maar daarvan moest ik na 3 maanden al erg veel gebruiken om de pijn onder controle te houden. Ook van Nortrilen had ik steeds meer nodig, maar ik had wel voldoende aan de toegestane dosering. Van bijwerkingen weinig last gehad: alleen de slaperigheid was flink (zwaarste dosis nam ik daarom 's avonds in) en ook ik heb er wat kilo's bijgekregen, bijna 10. Verder is het goed rekening houden met autorijden (dosering op aanpassen) en alcohol drinken.

Ik ben nu 4 weken aan het 'afkicken' (ben geopereerd waardoor de pijnsensatie sterk afneemt en de medicijnen dus hopelijk niet meer nodig zijn). Heb daarbij last gehad van concentratieproblemen, hoofdpijn, vermoeidheid, slapeloosheid en stemmingswisselingen. Ik merk wel dat de klachten afnemen en hoop overal vanaf te zijn binnen een week of 3.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:56

Ik heb 7 jaar Efexor geslikt; NOOIT MEER!!

Het zou voor mij in eerste instantie voor een half jaar zijn, stond op de wachtlijst voor hulp. Daar werd ik als 'hopeloos geval' betiteld en ik wilde stoppen met de Efexor. Dat heb ik gedaan, maar ik werd helemaal gek, dus ben het weer gaan slikken (op advies van de HA) en kreeg tevens te horen dat het levenslang zou worden. Mijn huidige HA schrok er erg van dat dit me op mijn 16e was voorgeschreven en zei dat ik maar een gil moest geven als ik lekker in mijn vel zou zitten, dan zou hij me helpen met stoppen.

Het ging in het begin veel te snel, wilde opgeven, heb huilend mijn HA opgebeld. Het afbouwen was afschuwelijk, was geen stuiver waard als ik de dag ervoor niets geslikt had (elke keer 'kortsluiting' in m'n hersenen). Op een gegeven moment heb ik besloten om er in 1x mee te kappen, dan maar even rot voelen, maar er dan wel doorheen zijn. Heb 2 weken vrij genomen van m'n werk en 2 weken gedacht dat ik knettergek werd (en zou blijven), hier nooit meer doorheen zou komen en het liefst wilde ik dood.

Heb aan de antidepressiva slaapverlamming over gehouden, voor mij nooit meer!
Het enige dat het doet is je emoties afvlakken, je kent geen hoogte- en dieptepunten meer. Je hebt niet meer zoveel verdriet, je bent niet meer zo negatief, maar de leuke dingen zie je ook niet meer, alles is altijd hetzelfde en niets interesseert meer. Was zó teleurgesteld in mezelf dat ik verdriet kon voelen, maar nu weet ik dat het normaal is en kan ik ook weer de leuke dingen zien.

Editje; ben in een half jaar 16kg aangekomen. Nadat ik stopte ben ik er wel weer 12 afgevallen (zitten er wel weer 8 bij, eigen schuld :P ).

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:04

Ik ben blij dat ik er niet aan begonnen ben. Ik heb het ook voorgeschreven gekregen van mijn arts wegens een postnatale depressie. Ik vond het nogal wat. Maar nu wist ik wat ik had en ben op internet gaan zoeken.
Het blijkt bij een depressie dat je bepaalde vitamines en miniralen mist of te kort komt.
Ik ben me erin gaan verdiepen en heb me aan een bepaalde hoeveelheid dosis van die vitamines gehouden, en dat heeft me echt goed geholpen!
Ik ben zo trots dat ik het zo heb kunnen doen en zonder antidepresieva.

Ik weet niet waarvoor je het nodig hebt, maar zoek eerst een goed uit via internet, of je niet wat anders kunt proberen.

Veel succes ermee.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:08

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:05

Je hebt altijd mensen die er positief en negatief over zijn. Tot nu toe voor mij helemaal niks negatiefs en ik ben ook niet afgevlakt of wat dan ook. Heb alleen geen angst meer

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:13

Haagsemeid, natuurlijk hou je verschillende meningen. Toen ik het nog slikte was ik er ook 'positief' over, achteraf niet meer. Ik denk dat als je die periode achteraf bekijkt, je niet meer echt positief kunt zijn. Maar als het je door een periode heen sleept is het prima, maar imo niet voor langere tijd. Je schiet er in feite geen zak mee op, je problemen blijven bestaan ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:22

Ik slik Wellbutrin, máár niet voor depressieve klachten. Die heb en had ik namelijk niet. Wellbutrin wordt ook gebruikt als medicijn bij ADHD'ers en daar heb ik het dus voor.
Wellbutrin staat trouwens bekend als hét middel waar je niet van aankomt en wat niet funest is voor je libido.

Ik heb de eerste maand bijna dat ik het slikte enorm veel bijwerkingen gehad, dusdanig dat ik een paar keer gezegd heb als het nou niet snel beter wordt stop ik ermee. Inmiddels zijn de bijwerkingen weg, maar één ding staat voor mij vast, als ik er mee stop begin ik er nooit meer aan, want daar wens ik niet nog een keer doorheen te gaan :n Dat maakt het ook wel lastig, want het werkt bij mij wel, maar of het optimaal is? Ik zou best wat anders uit willen proberen, maar er is wat mij betreft geen 'weg terug' als ik ermee stop om bovenstaande reden. Overigens zit ik op de helft van de voorgeschreven dosering, dit moest ik een week slikken en dan omhoog (verdubbelen) van dat verdubbelen ben ik twee dagen zo ziek geweest dat ik zelf gezegd heb 'dit kan niet goed zijn' en in overleg met een weekendarts :o terug gegaan ben naar de helft. Heb recent nog 1 keer geprobeerd op te hogen onder het motto misschien is mijn lijf nu beter gewend... nou dat doen we dus maar niet meer :=

Ik kan je dus niet vertellen hoe het op depressieklachten werkt, wel heb ik hiermee ontdekt dat het behoorlijk heftige troep is. Het kan inderdaad mensen in leven houden, maar poeh, ze zouden best nog wat terughoudender mogen zijn met voorschrijven denk ik :o

patriciah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:03

ik heb 6 maanden serlain gepakt. bij mij heeft dit heel goed geholpen. de eerste 2 weken werd ik wel misselijk van de pillen maar voor de rest alleen maar positieve veranderingen. ik krijg terug meer levenslust en kon alles beter op een rijtje gezet krijgen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 02:18

Wederom bedankt voor alle reacties! Veel verschillende ervaringen zo te lezen, toch ook behoorlijk wat negatieve. Heb je altijd natuurlijk maar ik vind het niet niks. Ik ben sinds afgelopen week 'in behandeling' bij een psychiater & psychiatrisch verpleegkundige (crisis) en zij willen misschien medicatie ter ondersteuning. Ik weet alleen nog niet wat ik wil. Sta best open voor dingen maar ben vooral bang dat ik met deze medicatie als een complete zombie ga leven en ook nog eens 20 kilo aankom. :\

Als er trouwens bekenden van mij zijn die dit lezen; bij vragen gewoon even pb-en of mailen. Ik wil dit niet per se geheim houden maar het is ook niet de bedoeling dat er allerlei speculaties rondgaan ofzo.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:25

Daar was ik ook bang voor maar dat was bij mij allemaal niet zo.
Ben geen afgevlakte dweil en ben ook niet aangekomen.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:30

Zorg iig dat je een goede arts hebt die je erbij begeleid. Die van mij heeft dat echt op zijn slechtst gedaan, zomaar moeten stoppen en kreeg niet veel kans om het af te bouwen. Bij mij heeft het zeker niet gewerkt, de eerste paar weken werd het veel erger (wat wel normaal is) en daarna werd ik gewoon gevoelloos, ik voelde niks meer. Dat ik moest stoppen was ik weer terug bij af.

Iedereen moet dit soort medicijnen zelf ervaren. Ben wel echt van mening dat er veel op je gelet moet worden wat er met je gebeurd. Dit kun je zelf namelijk niet zien, alleen achteraf.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:38

of je er wel of niet dikker van word, dat ligt heel erg aan de soort medicijnen en verschilt dan nog per persoon ,

ik Slik nu sinds een half jaar fluoxetine (ook bekend als prozac)
ik kom hier niet van aan (tegenovergestelde is bij het gros van de mensen juist het geval)
en heb zelf na 1 week geen enkele bijwerking (behalve iets minder eetlust bij vlagen)
de eerste week wel wat afgestompt, emotioneel
het boeide me allemaal niet zo , maar na die eerste week ben ik er gewoon weer helemaal , ik voel alle emoties die ik heb , maar kan het negatieve wat beter handelen en ben weer actiever en heb meer initiatief ...

voor mij was het in ieder geval na 28 jaar chrinisch depressief te zijn geweest wel de oplossing,
ik zeg niet dat ik nu het depressieve basis gevoel niet meer heb , maar het is nu in ieder geval geen leidraad meer, ik kan mezelf nu tenminste echt weer aanzetten tot activieteiten zoals op de fiets naar de winkel om maar een heel simpel voorbeeldje te geven

wat betreft begeleiding, ik ga eens in de zoveel tijd even langs de huisarts om mijn bloeddruk te laten meten en te vertellen dat alles goed gaat
heb wel bij het GGZ gelopen maar daar lkwamen ze niet verder dan "je hebt borderline"
wat dus in zijn geheel niet klopt, maar ja,
ik houd het dus bij mijn HA, die weet tenminste wat ie doet :P

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:48

Ook ik meld me hier even.
Ik heb zelf 1.5 jaar seroxat gebruikt, dosis 20mg.

Ik had best heftige bijwerking, al waren de ergste na een paar dagen weg. Maar vooral de eerste 2 dagen was behoorlijk rot, toen ik de 2de dag de tablet moest hebben, heb ik echt zitten janken. Kreeg er hartkloppingen van en kreeg totaal niks mee van mijn omgeving.
Anti-depressivia gaan je niet helpen om minder depressief te worden dát is iets wat je echt helemaal zelf moet doen met eventueel hulp van een psycholoog/ psychiator.
Het vlakte bij mij wel heel erg het gevoel af, en kon me iets moeilijker concentreren als dat ik zonder kan.
Bijkomen doe je niet echt door de anti-depressivia maar meer omdat je eetlust krijgt in van allerlei dingen, door daaraan toe te geven kom je bij. Al heb ik wel zelf het gevoel dat je sneller bijkomt erdoor. Ik moest altijd heel veel ervoor doen om bij te komen, in die 1,5 jaar dat ik het gebruikt heb ben ik dik 15 kilo bijgekomen ( mocht dat bij mij ook wel ).
Stoppen gaf dezelfde problemen als ermee beginnen, alleen ben ik bij het stoppen wel heel erg misselijk en duizelig geweest. Zo erg dat ik niks binnenhield, tabletjes voor de misselijkheid gekregen en dat hielp redelijk goed. 2 weken was het ergste weer voorbij. Alleen komen je emoties dan ook weer duidelijk terug, toen viel me pas op hoe afgevlakt mijn emoties waren.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:03

Hier nog een ervaringsdeskundige, helaas! Hoe een depressie ontstaat is nog altijd niet echt bekend. Alles is nog maar een theorie. Zo ook de theorie van het serotoninetekort en de erfelijkheid ervan. Het lijkt bij mij echt erfelijk te zijn, begonnen op mijn 20e. (ben nu 31). Natuurlijk heb ik ook psychotherapie gehad, maar was helaas onvoldoende om mij weer op de been te helpen. Ik ben ooit begonnen met Zoloft, daar kreeg (en hield) ik een hele droge mond aan over toen ik het gebruikte. Toch ging het stukken beter en heb ik toen afgebouwd.

Helaas weer een flinke terugval gehad en ben toen aan de citalopram gegaan (Cipramil), beviel mij wel goed op zich, al vlakte ik erg af. Maar goed na een x aantal maanden ging het weer goed, dus weer afbouwen. Helaas viel ik weer keihard (ergste depressie) terug. Ben toen aan de escitalopram gegaan (lexapro), fijn middel geen last van bijwerkingen gehad.

Echter kwam er een nieuw product op de markt (duloxetine, Cymbalta), wat niet alleen op de serotonine spiegel maar ook op de dopamine spiegel zou werken (tegen pijnklachten) en omdat ik al jaren last van rug en schouders (en elke denkmogelijk therapeut al aan mijn rug had gezeten) en ik heel veel ibuprofen (talking about rotzooi) slikte ertegen, wilde ik dit wel proberen. De eerste 2 weken wat last van misselijkheid en draaiierigheid, maar de ibuprofen hoefde ik al snel niet meer te pakken! En verder zijn de bijwerkingen eigenlijk nihil. Geen last van libidoverlies of extra gewicht of zo. Ik heb weer geprobeerd af te bouwen na een jaar, maar helaas.... Dus ik slik het nu nog altijd (60 mg). Mijn oma zit al 20 jaar aan de Seroxat en zo zijn er nog wat familieleden...

Misschien placebo, maar ik wilde er altijd heeeeel graag vanaf... Ik heb er baat bij, voel de hoogtepunten net zo goed als de dieptepunten, dus ben niet afgevlakt.

Wel ben ik het er mee eens, dat het vrij snel voorgeschreven wordt. Eerst kijken of je zonder medicatie kunt herstellen. Vaak duurt het echt wel een aantal maanden. Lukt dat echt niet en zak je dieper weg of kun je je bed niet meer uitkomen of heb je veel negatieve gedachten aan dood etc... Tja... Dan raad ik het toch wel aan. Maar ben geen psychiater natuurlijk...

Helaas voor mij zal het mijn leven lang wel zo blijven. Als je 3 zware depressieve episodes hebt gehad is de kans dat je terugvalt 90%... Neemt niet weg dat ik het echt wel weer ga proberen af te bouwen, al doe ik daar dan een jaar over... :o :D

Sterkte in ieder geval!!!