Tetanus: laten jullie je op tijd vaccineren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laten jullie je op tijd vaccineren tegen tetanus?

Ja
18 (40%)
Nee
26 (59%)

Totaal aantal stemmen: 44

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:19

Dat vraag ik me dus al tijden af, hé. In hoeverre is het noodzakelijk om een tetanusinjectie te halen? De een zegt 'als je regelmatig tussen de paarden zit moet je het bijhouden', de ander zegt 'alleen als je gebeten wordt of iets met roestige voorwerpen hebt gedaan' en weer een ander zegt 'joh, is onzin'. Ik dus even niet meer weten... :\
Ik weet wel dat ik, alleen al de laatste 10 jaar, met enige regelmaat wordt gebeten, geschopt, geslagen, gekrast en gebutst door een verscheidenheid aan diersoorten en roestige voorwerpen. Een tijd terug ben ik eens van de mestkar afgevallen met als gevolg een extra gaatje in mijn hoofd. Dat heb ik bij mijn eigen HA laten lijmen, hij vroeg nog hoe dat kwam, maar zei er verder niets bij over tetanus, spuiten of een combinatie van die twee...
Overigens heb ik ook nooit meer dan hooguit een apart litteken overgehouden aan al die mishandelingen.
(al doe ik bij verwondingen met bloed wel altijd afspoelen met water, daarna betadine en een goede pleister erop)

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:20

Annemeik schreef:
Wat apart Misser, want dit is mij altijd geleerd:

Citaat:
De werkingsduur van de volledige tetanus-basisvaccinatie is in een recent rapport van de Nederlandse Gezondheidsraad (2003) gesteld op 10 jaar. Deze werkingsduur is internationaal erkend.

Ja, dat klopt half (volgens ha, paar jaar geleden). Als je langer dan een jaar na de injectie gebeten wordt moet je een herhalingsprik halen, als er meer dan 10 jaar voorbij is moet je er 3 halen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:21

De huisarts zie toen bij mij dat het voor mensen die veel met paarden omgingen het wel belangrijk was.Ik wist dat overigens voor hij dat vertelde ook niet.Vooral paardenmest was gevaarlijk en een kloofje in je vingers kon daarmee al nare dingen teweeg brengen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:23

Misser schreef:
Ja, dat klopt half (volgens ha, paar jaar geleden). Als je langer dan een jaar na de injectie gebeten wordt moet je een herhalingsprik halen, als er meer dan 10 jaar voorbij is moet je er 3 halen.

Dat is dan miss als je gebeten word idd. Ik heb het met mijn HA over wonden gehad waar straatvuil in kwam. Ik ben (gelukkig) nog nooit gebeten, dus daar heb ik niets over gevraagd. ;)

Jasmijn_

Re: Tetanus: laten jullie je op tijd vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:25

Ik heb een half jaar geleden voor de vakantie een dktp spuit opnieuw moeten halen, maar dat ik eigenlijk wel de enige reden dat ik hem toevallig heb. Heb er nooit bij stil gestaan om hem voor dit soort dingen te gaan halen..

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:25

Ik werkte destijds in een dierenpension, dus kan best dat het naar aanleiding daarvan was.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 20:31

Nou ik ben volgens mij toen ik zestien was gebeten door een paard (in mijn kont :o ) en we hebben toen de HA of eerste hulp ofzo opgebeld of ik geen tetanusprik moest hebben, maar zij vonden dat niet nodig omdat ik volgens hen nog voldoende werd beschermd door de eerste prik. Volgens de huisarts hier in huis werkt de tetanusprik 3 tot 5 jaar (heb ik net maar even gevraagd), dus iedereen zegt wat anders.. Hoop niet dat ik er drie moet, daar zit ik nou niet echt op te wachten.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:15

heb me al verschillende keren opengehaald aan roestige spijkers, en andere onzin, ff goed schoonmaken en er is niks aan de hand. Als ik ooit in een zieknhuis of bij een dokter kom die zegt dat ik die prik moet hebben mogen ze hem geven, maar ik ga dr niet zelf om vragen.

Dehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:48

Citaat:

Dit klopt niet. Ik werk op een SEH (eerste hulp) van een ziekenhuis en geef regelmatig tetanus prikken. Als je ooit gevaccineerd bent is echt alleen de herhalings-booster nodig, ook al heb je de 10 jaar overschreden. De enige die de volledige vaccinatie nodig hebben zijn mensen die nooit geënt zijn. Dit zijn i.p. alleen mensen boven een bepaalde leeftijd omdat er nog niet geënt werd of mensen die vanuit een bep. overtuiging niet enten (maar die zullen hem dan wsch. ook niet willen).

Ik zou als je regelmatig wondjes door dieren hebt of waarbij je in contact met straatvuil bent geweest je toch weer opnieuw laten enten. Als een huisarts je niet naar je enting heeft gevraagd is dat slordig, maar misschien ben je nog jong genoeg zodat hij/zij er zeker van is dat je geënt bent.

Dehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:52

Nog een verduidelijking: in principe kun je van iedere wond die niet steriel gemaakt is tetanie krijgen. Dus van wondjes die in contact zijn geweest met straatvuil, dieren- en mensenbeten of krabben, jezelf snijden aan een keukenmes, enz. Alleen als hij steriel ontstaan is
(bijv. operatiewond) is de kans niet aanwezig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:54

volgens mij heb je alleen kans op tetanus als je echt een diepe wond hebt opgelopen...de tetanus bacterie vind ruimtes zonder zuurstof heel fijn...dus met een ondiep wondje loop je geen gevaar....je kunt altijd een booster halen mocht je een diepe wond hebben en twijfelt aan de datum van je laatste vaccin...

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:45

Hmm ik heb hem zaterdag weer gehaald.
op mijn 9de voor het laatst ben nu 18 dus 9 jaar later.
Maarja heb dan ook een stukje van mijn pink afgesneden met een snijmachine. op het werk dus ook wel veel infectiegevaar. vandaar dat het me wel slim leek op een tetanusprik. Heb er trouwens maar 1 gehad hoor gewoon in mijn bovenarm.