Bloeddonor zijn? Voor- en nadelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:08

Ik ben ook bloeddonor. De eerste x dat ik ging, was ik zo bang! Trilde bijna van m'n stoel af :o

Ik vind het helemaal niet erg om bloed te geven, ik kijk gewoon niet zodra die naald erin gaat, en dan vind ik het allemaal prima ;) Ik voel me daarna wel een beetje duf, maar dat is gelukkig de volgende dag weer over :D

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 01:04

Ik geef ook bloed. Ik wilde dat al heeeel lang.
Had toen een testronde meegedaan om te kijken of ik geschikt was, maar toen kreeg ik een ongeluk en had ik zoveel gaatjes in mijn armen dat ik die naalden wel even zat was :=
Echter toen ik daar kwam, bleek dat ik O-negatief heb, de enige bloedgroep die iedereen kan ontvangen. Ik voelde me dus min of meer verplicht om te gaan doneren en ik vind t ook helemaal niet erg om te doen.

Nadelen zitten er voor mij niet aan, enige nadeel wat ik me kan bedenken is dat ik ongeveer 45 min van mijn tijd kwijt ben :=
Voordelen.. ik ben blij dat ik anderen kan helpen met een beetje bloed van mij, das genoeg om iedere keer netjes te gaan bloed doneren.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:25

Ik geef al jaren bloed en daarvoor ook plasma. Ik vind het eigenlijk heel normaal omdat ik als kind al meeging met mijn tantes. Zo'n simpel iets kan een groot verschil maken en kost amper tijd.

Heb me wel een keertje teveel ingespannen na het geven van bloed en toen werd het even zwart voor mijn ogen. Nu probeer ik de avond vrij te houden en heb een excuus om eens lekker lui op de bank te hangen :o Dus dit noem ik echt geen nadeel :D

Zolang als ik mag, zal ik blijven geven :j

_Charlotte

Re: Bloeddonor zijn? Voor- en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:28

Mijn ouders geven al jaren bloed, ben ook vaak genoeg mee geweest, dus wil nu zelf ook bloed gaan geven.
Ga me maar eens aanmelden :)

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:01

ik zou ook wel willen geven maar ik mag het niet :(:) heb bloedarmoede!
wel super dat jullie dat doen +:)+ is inderdaad hard nodig!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:05

ik wilde het ook graag doen, kan het tenslotte missen, echter ben ik nooit een jaar tattoo/piercingvrij..

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:10

xDramaQueen schreef:
ik wilde het ook graag doen, kan het tenslotte missen, echter ben ik nooit een jaar tattoo/piercingvrij..

Is dat nodig?
En prikken ze ook in je vinger??

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:12

als je een piercing/tattoo/permanente makeup hebt laten zetten mag je pas 12 maanden daarná bloed doneren.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:13

Ooo, op die manier.. Ok.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:17

Ir111 schreef:
fiekhe schreef:
Ik ben nog geen 18, maar ik ga het later zeker doen. :j
Er is een enorm tekort aan bloeddonoren en er kunnen levens mee gered worden, dus waarom niet?

Omdat ik als de dood ben voor ziekenhuizen en al beroerd word bij de gedachte dat ze een naald in mijn arm steken. Dat hele gedoe een paar keer per jaar levert me echt te veel stress op. Ik draag mijn steentje aan een betere maatschappij liever op een andere manier bij... :D

Hier nog 1. Mijn ouders waren allebei donor, maar mn moeder is inmiddels gestopt. Ze had altijd een te laag Hb, vooral nu de drempel weer iets hoger is gezet.
Ondanks dat ik het heel leuk vind om andere mensen te prikken (ben VIG-er) hoeven ze bij mij echt niet aan te komen met naalden en ziekenhuizen :=
Ben als kind zijnde genoeg geprikt, kan de littekens nog zien.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 16:51

Wat een positieve instelling hebben jullie allemaal. Ik heb inmiddels een oproep gekregen voor volgende week. Ik ben dus gezond! :D

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:41

IK geef ook al jaren bloed,nog nooit een nadeel van ondervonden!
Ik vind het wel fijn dat regelmatig je bloed wordt gecontroleerd,en je bloeddruk.
Wat ik minder vind is dat iedereen gratis zijn bloed beschikbaar stelt terwijl de directeur een gigantisch hoog inkomen schijnt te hebben(waarom moet hij zoveel verdienen aan het bloed wat wij geven?)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:01

colunder schreef:
IK geef ook al jaren bloed,nog nooit een nadeel van ondervonden!
Ik vind het wel fijn dat regelmatig je bloed wordt gecontroleerd,en je bloeddruk.
Wat ik minder vind is dat iedereen gratis zijn bloed beschikbaar stelt terwijl de directeur een gigantisch hoog inkomen schijnt te hebben(waarom moet hij zoveel verdienen aan het bloed wat wij geven?)

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd... De vorige directeur reed in een Jaguar. Volgens mij kan dat ook wat minder.
De bloedbankpost bij ons in de buurt is een paar jaar geleden gesloten omdat het te duur werd.
Nu moet ik dus 20km enkele reis rijden naar de dichtsbijzijnde bloedbank. En daar krijg ik geen cent km vergoeding voor.
Als ik dan ook nog een chagerijnige arts krijg die me nauwelijks aankijkt en me behandelt als een nummer vraag ik me wel eens af waarvoor ik eigenlijk mijn vrije middag of avond aan het opofferen ben. :?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:37

silvia ik vind dat je dat eigenlijk wel moet melden, jullie geven dit tenslotte helemaal gratis, en dan krijg je dat er voor terug, je hebt recht op een fatsoenlijke behandeling :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:50

Ik zou dat idd ook melden, Silvia. Je offert idd je vrije middag op, rijdt er nog behoorlijk wat kilometers voor (is ook niet gratis) dan kunnen ze je tenminste normaal behandelen. Vriendelijkheid kost tenslotte niks en jij doet het ook maar allemaal vrijwillig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:10

Ik heb er wel over na gedacht maar eigenlijk nooit werk van gemaakt.
Maar ik lees dat je minimaal 50 kg moet wegen, dat haal ik lang niet dus dan houd het al op helaas.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 02:47

Ik wil graag bloeddonor worden, maar heb er nog nergens naar geinformeerd.
Waar moet ik dat doen? Gewoon even langs het ziekenhuis rijden en vragen hoe en wat? :=

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:11

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:12

Dankje. :)
Achja. Het was kwart voor twee, dan zijn we niet allemaal meer even helder he. ;)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:18

Ik moet er niet aan denken om bloed te geven. Ben al niet zo dapper en de laatste keer dat ze bij mij bloed moesten prikken was ik zo bang. Over die angst ben ik nu wel een beetje heen.
Ik heb alleen van mezelf al zo een lage bloeddruk dat ik soms al knock out ga alleen bij opstaan. Denk niet dat ik dan nog meer bloed moet verliezen dan wordt het nog erger.
Vind het goed dat het gebeurt en inderdaad, je mag er best een waardering voor terugkrijgen als je het doet, niet dat je behandeld wordt als een nummer!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:25

Ik ben ook bloeddonor! Een aantal weken geleden heb ik mijn keuring gehad en gisteren heb ik voor het eerst bloed mogen doneren. Het viel mij 100% mee, van te voren zag ik er toch best een beetje tegen op.
Alleen mijn hb was met de vingerprik net te laag dus hebben ze eerst een buisje bloed afgenomen omdat dat wat nauwkeuriger is. Gelukkig was mijn hb toen wel goed. Uiteindelijk ging ik dus naar huis met een pleister op mijn vinger en beidde ellebogen in het verband :D

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:27

Ik geef ook al sinds mijn 18de bloed. Ik ben ook O negatief, dus dat zien ze graag. Helaas alleen dat ik ongeveer de helft van de tijd wordt afgekeurd voor me hb. Zit vaak te laag (7.0) of soms gelukkig net op het randje. Bij mij doen ze ook vaak een extra buisje om hb te meten.

Ach en bij mij moet ik ook vaak lang wachten en zijn ze niet allemaal even vrolijk en bovendien kom ik de helft van de tijd voor niks maar je weet waarvoor je het doet toch. Het is maar 3 keer per jaar en als ik dan een keer wat langer moet wachten dan zei het zo. Ik doe het omdat ik het belangrijk vind. En waardering hoef ik niet, daar doe ik het niet voor. Als je het kan en mag dan vind ik het niet meer dan logisch dat je dit doet. Ik zou ook graag willen dat als ik een keer iets krijg dat er bloed beschikbaar is.

Ik heb er trouwens naderhand wel last van maar ik hou er eigenlijk niet al te veel rekening mee. Ik ga meestal tussen werk door namelijk en 's avonds gewoon rijden. Alleen je moet opletten als je wat zweverig wordt dat je even een stap terugneemt.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:08

Ik geef sinds 2 jaar ook bloed, maar ik tob nog wel eens met mijn hb.
Afgelopen week was m'n hb eerst 7.1 en bij een 2e meeting 8.1
Nou hoorde ik van verschillende kanten dat het helemaal niet kan dat je hb zo verschild. Weet iemand hoe dat zit?
Ik heb nooit gehad dat ik er niet lekker van was maar de volgende dag moest ik een paar minuten bijkomen toen ik 2 hoog de trap op liep! Dus dat zat me eigenlijk niet lekker.
Ben nu ook aan de staalpillen begonnen omdat ik de laatste tijd ook wel erg moe ben.
Is dit herkenbaar voor iemand?

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:59

Ik heb ook vaak dat bij de tweede meeting het hoger is. Dat heeft (in mijn lekentaal) te maken met dat je eerst wat oppervlakkiger bloed hebt. Bij mij doen ze daarom bij een tweede meeting iets meer doorduwen voordat ze een druppel pakken. Of ze doen even buisje.

Haha zoiets heb ik begrepen. Ik heb er namelijk ook weleens naar gevraagd.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:02

Ik gooi dit topic toch even omhoog :D

Gisteren heb ik voor het eerst plasma gedoneerd! Ik was zo blij dat het kon.

Ik heb altijd gezegd, als ik 18 ben ga ik bloed/plasma doneren. Maar toen ik 18 jaar werd kreeg ik een ongeluk waardoor ik zelf 2 zakken bloed nodig had en helaas mocht je dan geen bloed/plasma meer doneren. Het had te maken met de ziekte van Jacobsen die er vroeger was.

Soms word je door werfing aangesproken op straat of een evenement, ben je al bloed/plasma donor?
Ehm nee helaas ik zou wel willen maar heb zelf bloed gehad.

Maar afgelopen zomer had ik toch even de bloedbank een mail gedaan of er inmiddels een test is zodat ik toch kon geven en ja hoor vanaf 2025 mag je dus ook bloed/plasma komen doneren. Wel als je door de keuring bent geweest :D inmiddels ben ik 31 jaar en was ik wat blij dat ik eindelijk (in mijn geval) plasma kon doneren *\o/* het beviel me prima, geen last van gehad. Er is 500ml afgenomen.

Zijn er meer mensen donor geworden dit jaar? Omdat je zelf ooit een transfusie hebt gehad en je nu wel mag doneren? Ik ben benieuwd
Afbeelding