Wat te doen met gat ? implantaat kies in mond ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 20:01

kaj schreef:
Ik kan prima kauwen hoor. Als het tandvlees eenmaal geheeld is kun je er prima mee uit de voeten.

ja maar ik begrijp dat het bij jou maar een klein gaatje is. Ik vind het bij mij echt een reuze gat want het was ook de grootste kies die er nu uit is. Ik hoop ook echt dat de ruimte tussen de kiezen iets kleiner word doordat het tandvlees gaat groeien

Is het dan wel de tweede kies? Want dat is maar een klein kiesje hoor?
En in het begin voelt het wel aan als een enorm gaat maar dat is later wel anders. Tenminste bij mij dan. Ik denk dat het gat ong. 1cm is trouwens. Ik zag het niet zitten om aan gezonde kiezen te gaan sleutelen voor een brug. Ik heb dit "gat" nu al minstens 15 jaar en totaal geen problemen gehad.

Ja ik heb een klein soort hoekkiesje en daarna dus nu het gat en daarna nog 2 kiezen, en mijn verstandskies is eruit geloof ik aan die kant. Het is echt een enorme kies dus een enorm gat.

Morrie

Re: Wat te doen met gat ? implantaat kies in mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:30

ik heb al jaren en jaren aan 2 kanten een gat van en missende kies.
Er zaten kronen op maar ik knars nogal erg en de kronen had ik eraf geknarst en uiteindelijk de restanten eruit laten hakken door de kaakchirurg.

Voor mij geen kronen of bruggen of ander gerotzooi in m'n mond meer ik sloop toch alles met knarsen 's nachts.

Er heeft nog nooit iemand opgemerkt dat ik kiezen mis, ik lach of gaap nooit zo hard blijkbaar

de tandarts doet er heel dramatisch over overigens, maar ik ben over de 50 en heb er nooit last van gekregen....

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:32

Maar de tweede kies is toch altijd maar een klein kiesje?

Edit ik heb er even een plaatje bijgezocht (dit is gelukkig niet mijn gebit hihi ;) )
En je ziet eerst 2 kleine kiesjes en dan pas de grotere.
Weet je zeker dat het niet alleen maar enorm groot aanvoelt maar dat het eigenlijk wel meevalt? Want normaal gesproken is de tweede kies echt maar een kleintje.
Afbeelding

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 09:42

kaj schreef:
Maar de tweede kies is toch altijd maar een klein kiesje?

Edit ik heb er even een plaatje bijgezocht (dit is gelukkig niet mijn gebit hihi ;) )
En je ziet eerst 2 kleine kiesjes en dan pas de grotere.
Weet je zeker dat het niet alleen maar enorm groot aanvoelt maar dat het eigenlijk wel meevalt? Want normaal gesproken is de tweede kies echt maar een kleintje.
Afbeelding

Op het plaatje van jou is het dus inderdaad de 3e kies, mijn ene kleine kiesje is meer een hoekkiesje maar als je het inderdaad zo bekijkt dan is het inderdaad de 3e kies. Ik heb net het allemaal maar eens goed in de spiegel bekeken en dan lijken het inderdaad 2 kleine kiesjes en is bij mij de 3e er uit en dat is echt een mega gat. En dat is dus volgens mij de kies waar ik altijd op kauw want toen daar de kroon nog zat kauwde ik daar echt op.
Laatst bijgewerkt door cavaletti op 17-01-09 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 10:11

Coot schreef:
@ Flip

Als je een molaar mist, klopt het dan dat je niet goed kan kauwen? Ik kan er niet goed mee kauwen en gebruik dus altijd de rechterkant van mijn mond om te kauwen.
(in een eerder bericht stond dat ik ook mijn tweede kies miste.. correctie, bij mij is het de derde)

Bij mij is het dus inderdaad ook (na een spiegel inspectie) de 3e kies, en echt een grote kies dus een groot gat.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:22

Dat lijkt me inderdaad een ander verhaal. Op zich moet je wel zonder kunnen (dat doen wel meer mensen) maar of het echt fijn is....
Dat tweede kiesje kun je missen als kiespijn :D ;)
Ik zou als ik jou was gewoon de vier maanden rustig afwachten om te voelen hoe het jou bevalt. Als je er geen last van hebt kun je ervoor kiezen om het zo te laten maar ik denk dat ik met zo'n groot gat ook wel zou kijken naar een opvullingsmogelijkheid.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:29

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat echt onwijs meevalt!!!

Ik mis precies de zelfde kies alleen dan linksonder :p
Die kies en dezelfde aan de rechterkant waren 2 melkkiezen, en er zat geen 'grote mensen' kies onder 2 jaar geleden kreeg ik last van die kies (was al tigduizend keer geboord en gevuld, vulling er weer uit) dus heb ik m maar gewoon laten trekken, zit nu nog steeds een gat maar eerlijk gezegd niemand valt t op, met kauwen enzo valt t mee alleen chips ofzo kan wel eens irritant zijn :p ik kauwde toch wel iets meer met rechts, alleen nu is die melkkies rechts ook uit elkaar aan het vallen, zit een enorm gat in (vulling eruit) en van de zijkant/binnenkant is stuk afgebroken(wie eet er dan ook chocoletter in januarie :p ) dus die laat ik er denk ook maar uittrekken, en zolang mn andere kiezen niet gan verschuiden of verzakken laat ik er lekker een gat zitten.

Ben ook als de dood voor de tandarts :'(

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:11

Ik weet eigenlijk niet of het zo slim is om het gat er gewoon te laten.

Ik mis zelf ook 4 volwassen tanden. 3 melktanden staan er nog, één is jaren geleden uitgevallen. Ook omdat mijn tanden bovenaan heel erg uit elkaar stonden heb ik jaren beugel en blokjes gehad, waar er voldoende plaats is gemaakt voor dat implantaat. Maar op het moment dat er in mijn gebit genoeg plaats was, was ik nog maar 15 en dus bijlange niet volgroeid genoeg om die implantaat te laten zetten. Ik heb nog 2,5 jaar moeten wachten en een tijdelijke beugel gedragen met een valse tand erop, maar zelfs met die beugel zijn mijn twee tanden ernaast een beetje scheef gaan staan. Puur omdat er in mijn kaak zelf niks zat, dus de wortels van die twee tanden zijn meer naar elkaar toe gaan staan en vormden een driehoek. Had ik nog een jaar langer moeten wachten, dan hadden die twee tandwortels er waarschijnlijk voor gezorgd dat er geen plaats meer was voor een implantaat.

Over het resultaat ben ik erg tevreden, geen enkel probleem mee gehad. Implantaat zelf is einde oktober 2007 geplaatst, de tand heb ik sinds mei 2008. Bij mij is het van dit (linkse persoon, gat zit in mijn rechterbovenkaak): http://i42.tinypic.com/vfcz91.jpg naar dit: http://i42.tinypic.com/oub0bk.jpg gegaan :)

Als ik jou was zou ik al je opties eens goed met je tandarts bespreken, ook de voor- en nadelen en gevolgen van iedere oplossing, in de plaats van het zelf op internet uit te zoeken.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:19

Ik heb exact hetzelfde "probleem", bij mij is deze kies een jaar geleden getrokken. De tandarts adviseerde om het eerst een jaar te laten genezen zodat het tandvlees weer mooi dicht en vlak ligt.

Ik wil geen "traditionele brug" , want dan moeten de twee goede kiezen aan beide zijden ook afgevijld worden voor een kroon en dat wil ik absoluut niet. Mijn tandarts kwam met de optie om een Sticktech brug te plaatsen. Hier vind je daar meer info over: http://www.ttlvanderburg.nl/sticktech.html

Het schijnt bij diverse verzekeringen voor een groot deel vergoed te worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:27

Ik heb een implantaat.. twee jaar geleden geplaatst (Januari 2007) - inderdaad een dure geschiedenis en het wordt niet vergoed door de verzekering.
Tot voor twee weken was ik er blij mee - de behandeling op zich is echt een fluitje van een cent. Maar helaas.. ik heb toevallig morgen een afspraak met de tandarts die het implantaat geplaatst heeft want... het ding zit los.. vanmorgen met tandenpoetsen was ik bang dat het zelfs zou afbreken. Ermee kauwen kan ik nu zeker niet want dat is ook pijnlijk.

Op dit moment weet ik natuurlijk nog niet of dit eventueel te herstellen is .. ik ben een beetje bang dat ik een heleboel euries in de sloot gegooid heb.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:33

Dat klinkt niet goed, Jannepauli :\
Zit echt het hele ding los, ook het implantaat zelf in je kaak? Dat klinkt heel erg pijnlijk... Maar lijkt me ook raar, dat ding zit sùpervast bij mij.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:29

Bij mij is het allemaal ook een beetje 3 dubbel.
Aan de ene kant lijkt me een brug de ideale oplossing maar ben ik er echt op tegen dat er inderdaad bij een brug aan je gezonde kiezen word gesneden.
Aan de andere kant ben ik al een beetje genezen van een eventueel implantaat omdat het en vreselijk duur is en dat het nog niet eens zeker is dat het implantaat niet word afgestoten.
Maar ja het alternatief is met een gat te blijven lopen en eerlijk gezegd lijkt me dat ook niet echt de beste oplossing.

Ik weet het echt niet meer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:34

Het ding zit echt los, ik kan het met m'n tong heen en weer wiebelen :( .. vanmorgen schoot ik, ondanks voorzichtig borstelen, even uit met de tandenborstel en toen hing-ie voor m'n gevoel helemaal opzij.. au, au..

Cavaletti: een brug is zo slecht nog niet hoor - ik heb op een andere plaats in mijn mond ook een brugje en dat zit er al jaren, zonder enig probleem. De reden waardoor ik nu voor een implantaat koos was alleen maar omdat er geen goede aanhechting gemaakt kon worden voor een brug.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:37

Ik heb op precies de zelfde plek als jij een gat, ik heb nog nooit iemand gehoord over t feit dat ik een 'gat hebt. Ik laat er ook niks plaatsen, ik kan er alleen maar gezeur en gedonder mee krijgen, ik heb zo nergens last van, en niemand die het dus ziet bij mij. Ik kan natuurlijk niet voor jou spreken, maar niemand ziet het, hoe hard ik ook lach.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:47

Ik mis een hoektand en heb hiervoor een implantaat laten plaatsen. Want ik zag het dus ook niet zitten om aan gezonde tanden te gaan zitten sleutelen.
Verder heeft een brug een beperkte houdbaarheid, en gezien mijn leeftijd moet het allemaal nog wel even mee.
Het enige probleem wat ik heb is dat de kroon op het implantaat weleens los schiet. Maar die is snel genoeg weer vast gezet door de tandarts....

Oh ja: de totale kosten voor het implantaat waren zo'n 1700 euro waarvan ik 450 terug heb gekregen van mijn zorgverzekering.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 20-01-09 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:48

malih schreef:
Ik heb op precies de zelfde plek als jij een gat, ik heb nog nooit iemand gehoord over t feit dat ik een 'gat hebt. Ik laat er ook niks plaatsen, ik kan er alleen maar gezeur en gedonder mee krijgen, ik heb zo nergens last van, en niemand die het dus ziet bij mij. Ik kan natuurlijk niet voor jou spreken, maar niemand ziet het, hoe hard ik ook lach.

Nee het gat zie je bij mij ook niet echt. Dat is mijn probleem ook niet denk ik. Mijn probleem is dat ik bang ben dat er problemen komen door dat gat.
Dat bijv de kiezen die erboven zitten gaan uitzakken. Of dat er andere kiezen scheef gaan zitten of zwakker worden. Dat zijn eigenlijk mijn bedenkingen.
Als ik verder geen last krijg van het gat en er alles mee kan doen en niemand het ziet dan heb ik er geen moeite mee maar ik weet niet wat de concequenties zijn van het " een gat laten"

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:52

Ik heb het er met mijn tandarts over gehad, Wat hij zei, is dat in de toekomst het kan gebeuren dat de tanden/kiezen die er naast staan, iets naar binnen gaan staan omdat ze geen steun hebben, maar dit zou geen kwaat kunnen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:57

malih schreef:
Ik heb het er met mijn tandarts over gehad, Wat hij zei, is dat in de toekomst het kan gebeuren dat de tanden/kiezen die er naast staan, iets naar binnen gaan staan omdat ze geen steun hebben, maar dit zou geen kwaat kunnen.

Dat verschilt volgens mij toch van persoon tot persoon, hoor.

En Wendy, implantaat deels terugbetaald gekregen? :wow:
Hier wordt het gezien als plastische chirurgie, ookal is hetgene dat ik heb een genetische "aandoening".

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:01

Mientjeuh schreef:
En Wendy, implantaat deels terugbetaald gekregen? :wow:
Hier wordt het gezien als plastische chirurgie, ookal is hetgene dat ik heb een genetische "aandoening".

Hangt enorm van je verzekering af hier.
Mijn aanvullende verzekering dekte het dus, met een maximum van 450 euro. Vond ik toch weer een mooie meevaller.
Als ik voor een brug had gekozen had ik hetzelfde bedrag vergoed gekregen. dus de keuze was wat dat betreft echt aan mij.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:13

Als je dat gat laat zitten dan heeft de bovengelegen kies geen tegendruk meer en gaat doorgroeien. Ik heb dat bij mijn schoonmoeder gezien en dat ziet er heel vies uit :\

Als je dat niet wilt zul je toch iets moeten laten doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:22

@ Remy: Dat kan niet - bij volwassenen groeien kiezen en tanden niet meer nadat ze hun uiteindelijke formaat bereikt hebben. Wat wel kan is dat het tandvlees zich terugtrekt en dat daardoor tanden of kiezen "langer" lijken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:33

Je tanden blijven wel bewegen, hoor. Ik merkte dat extreem goed toen ik mijn beugel met valse tand moest dragen toen dat gat er nog zat. Als ik die beugel twee uurtjes niet had aangehad, was hij al moeilijker in te krijgen. Dus ik kan goed geloven dat als een tand onderaan geen tegendruk heeft, hij verder zakt.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:13

Toch is het zo, zowel mijn tandarts als mondhygiëniste hebben mij hiervoor gewaarschuwd, en ik heb het zelf mogen aanschouwen bij mijn schoonmoeder :P Het is geen uitzakken ofzo, het is echt een kies die heel lang doorgegroeid is ;(

Zodra een kies geen tegendruk meer krijgt gaat hij doorgroeien. Is niet alleen bij mensen zo, ook bij paarden :j

Vraag het anders eens na bij je tandarts, die kan je hier uitsluitsel over geven :)

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:19

cavaletti schreef:
Als ik verder geen last krijg van het gat en er alles mee kan doen en niemand het ziet dan heb ik er geen moeite mee maar ik weet niet wat de concequenties zijn van het " een gat laten"

Ik heb dat gat op dezelfde plek als jij, al 11 jaar...
Consequenties... er zit een gat.. maar that's it...
Voor de rest van mijn gebit heeft het o,o consequenties gehad :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:23

Ik mis 3 kiezen: boven 2 (dezelfde als die jij mist) en onder 1 die net 1 verder naar achteren zit. En ik doe er verder niks aan. Geen bruggen, geen kronen, niks noppes nada. Waarom niet? omdat ik heb gemerkt dat de kiezen in de loop der tijd de ruimte vanzelf enigzins opvullen, wat ze niet doen als je die ruimte zelf kunstmatig op gaat vullen.

Boven zijn ze er jaren geleden al uit getrokken, waren echt enorme gaten, maar kan er nu nauwelijks met mijn tong tussen. Met poetsen even wat extra om denken, en in plaats van flossen stokeren. Onder is het gat nog wat groter, maar die is dan ook van vorig jaar. Bovendien heb ik geen verstandskies, dus dat is sowieso een wat vreemdere plek.
Dat ik kauw met mijn tandvlees heb ik echt geen last van.

Ik zou zeggen: Geef het gewoon een jaartje (of 2) de tijd, kijk hoe het er dan voor staat en beslis dan. Heb je er dan nog steeds een groot gat zitten, ziet het er lelijk uit of heb je er dan nog steeds last van, kan je altijd nog besluiten een brug of een kroon te plaatsen. Maar alle drie de gaten zijn bij mij netjes door de natuur zelf opgelost.

Tanden bewegen inderdaad wel, maar groeien niet door!