heb ik een burn-out?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

me_myself_i

Re: heb ik een burn-out?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:49

Ik zou gewoon eens gaan praten met een vriendin of iemand die je vertrouwt :) praten helpt echt hoor! en als je erover praten moeilijk vind schrijf het dan van je af, door middel van een dagboek of gedichten ofzo, soms heb ik hetzelfde gevoel als jij hoor (ben dan zo moe, een wandelende vergiet en wil er niet altijd over praten :) )wat ik dan doe is : 1. hup hondje pakken en naar buiten, even uitwaaien in het bos, wandeling van 3 kwartier ofzo dat je helmaal uitgewaaid bent en je gedachten tot rust komen. 2. schrift pakken en opschrijven wat je voelt (en dat ergens verbergen waar niemand het vind :) ) het hoort gewoon bij de puberteit denk ik en dat in de combinatie dat het thuis niet zo lekker gaat, komt wel weer goed :) burn out denk ik toch echt niet, en trouwens de helft wat je opgoogelt kan door iedereen geplaatst zijn en klopt meestal geen bal van :) komt goed meid :)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:03

Als dit exht blijft aan houden toch naar HA.
Ik ben er zelf geen voorstander van maar die kan je evt medicijnen geven.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:31

tegenwoordig gilt iedereen dat ze een burn out hebben.. waardoor mensen die het ECHT hebben niet meer worden geloofd..

kom op zeg.. je bent 14.. :+ waarvan kan je in godsnaam een burn out hebben?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:43

Burn out lijkt mij niet... depressie eerder. En de reden dat je er last van hebt? Hormonen? Verplichtingen? Veranderingen? Cijfers? Ouders?! Allemaal?

Vrienden en vriendinnen geven afleiding, maar geen oplossing. Beter ga je naar de huisarts, en probeer eens een professioneel vertrouwens persoon op te zoeken. Je lerares is niet een psycholoog. Je kunt er (net als bij vrienden) goed je verhaal kwijt, en dat kan genoeg zijn, maar het klinkt alsof je best veel aan je hoofd hebt en dat je meer nodig hebt :) (of probeer een schoolpsycholoog, mits je er een goede klik mee hebt)

Bij een deskundige sta je niet voor gek :) neem dat van me aan. ;)

Sterkte, en doe het rustig aan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:07

De symptomen doen je misschien denken aan een burnout, maar met een burnout houden de klachten langer aan de 8 dagen die jij noemt.

Bovendien klinkt het eerder als een depressie, gezien je aangeeft dat je geen 'zin meer hebt in het leven'. Maar ook bij een depressie geldt dat de klachten dan wel langer aanwezig zijn dan 8 dagen.

Ik denk zelf eerlijk gezegd dat je gewoon lekker in de puberteit zit. Doe dingen die je leuk vind, waar je energie van krijgt en rust een beetje uit, dan komt het vast goed.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:13

Hey

ik herken de klachten precies zoals jij ze beschrijft. Nog geen half jaar geleden heb ik dat ook gehad. Depressie met een burn-out...

Alleen kan ik je wel zeggen: thuis zitten helpt echt niet, word vaak alleen maar erger van...

Ga alsjeblieft naar de huisarts... Mocht het wel een depressie of een burn-out zijn dan ben je er op tijd bij en voorkom je veel schade...

Tevens vertel het aan je moeder. Echt doen hoor. Je zal merken dat ze een steun voor je zal zijn... Dan weet zij ook gelijk waarom je op bepaalde dingen op een bepaalde manier reageert...

Als je meer wilt weten over mijn situatie of wat ik allemaal gedaan heb ermee, kan je altijd PB sturen hoor!!!

Succes!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:21

Na 8 dagen je minder voelen wil echt nog niet meteen zeggen dat je depressief bent of een burnout hebt hoor. Met alle respect, maar ik denk dat het gewoon de puberteit is. Praat met iemand die je vertrouwt, je moeder ofzo of een goeie vriendin, dat zal al veel opluchten. Dan merk je dat je niet de enige bent en dat zulke gevoelens bij iedereen wel eens de kop op steken.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte, want leuk is het natuurlijk niet.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:20

Ik denk eerder een lichte depressie o.i.d. dan burnout ;) maar ik zou eens met je huisarts kletsen ;)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:23

De klachten en de dingen die de TS noemde die haar momenteel bezighouden vind ik niet iets wat bij de puberteit alleen hoort. Misschien is ze nu wel extra sensitief door hormonen, maar tussen twee ouders in zitten is ook buiten je pubertijd om geen pretje en kan het nodige met je doen. Een depressie kan ook bij pubers voorkomen, en niet perse door hormonen. Nu is het acht dagen, maar voor hetzelfde geldt houden de klachten aan, of herhalen ze zich.

Ik ken de situatie met je ouders niet goed genoeg om te vertellen wat ik denk wat goed is. Daarom adviseer ik om met een professioneel vertrouwenspersoon te gaan praten. Die is een onafhankelijke partij. Je moeder, je lerares en vriendinnen zijn dat niet. :) En juist dat onafhankelijke kan je nu wel een beetje uit je dalletje halen.

En als je dat een te grote stap vindt voorlopig, ik ken een paar methodes die je misschien helpen zelfstandig eruit te komen (al blijf ik erbij dat je het beste je klachten serieus moet nemen en een onafhanklijk persoon erbij moet halen :) )

Probeer jezelf te zetten tot het doen van positieve dingen. Ga boodschappen halen om een taart te bakken (of iets waar je anders van houdt) zet vrolijke muziek op, kijk een grappige film. Zoek andere mensen op. Ga lekker de stad in met vriendinnen. Ik noem maar wat. Zet jezelf ertoe, het is lastig, maar draag het jezelf op.

Een piekerboekje: schrijf al je zorgen, vervelende, leuke, rare en dingen die in je hoofd blijven zitten op in een boekje. Eens per dag even een minuutje of tien ervoor gaan zitten en het de rest van de dag lekker links laten liggen. (klinkt misschien heeel onnozel, maar het helpt)

Sterkte, en neem het serieus. :)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:32

Ik ben het eens met Daphaan , je hebt veel aan je hoofd dat is duidelijk.

Kijk eens of er een school maatschappelijk werkster bij jou op school is. Medicijnen vindt ik wat te ver gegrepen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:33

Jup, medicijnen heb jij niet nodig. Dan zou je ook niet naar een psycholoog moeten, maar naar een psychiater... Lijkt mij wat ver gaan en ongezond voor een jonge meid :)

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:01

ik ben het met Daphaan eens, alleen heb ik nooit zo een baat gehad bij een piekerboekje. Ga eens met een maatschappelijk werker praten.. en nog belangrijker ga het huis uit! De buitenlucht doet veel mensen erg goed, als je alleen maar binnen blijft zitten dan voel je je alleen maar beroerder!

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:03

pff, ik heb het nu met tijden nog hoor,
maar tzal bij de puberteit horen ofzo ;)
het gebeurde gewoon bij mij, moestk mijn 2 beste vriendinnen toen niet hebbe gehad, weet ik niet wat er gebeurt is. ik ben hun écht dankbaar

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:42

Iedereen heeft een glas en soms is dat glas vol en overstroomt...jij bent 14 en je lichaam is volop bezig om te veranderen.Buiten deze veranderingen in je lichaam loopt je buitenwereld ook een beetje over.Dan kan het zijn dat je het even zat bent,je glas stroomt over.
Lekker over praten met iemand bij wie je je prettig voelt en babbelen met de HA kan zeker geen kwaad.Ga niet in een hoekje in je eentje zitten kniezen want daar schiet je niets mee op.Probeer eens uit te vissen waarbij je je hoofd lekker leeg kunt maken...lekker uitwaaien op het strand,boswandeling of mediteren.

Een Burn-out zal het niet zijn,daarbij zijn veel meer andere zaken aan de orde maar dat wil niet zeggen dat dit maar aan de kant geschoven moet worden.Je bent echt niet de enige die het eventjes niet meer ziet zitten en mensen (vooral professioneel) zullen je echt niet raar vinden of een zeur als je hierover wilt praten ;)

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:52

ik heb net alles een x goed doorgelezen wat iedereen schrijft, want mijn pc was kapot, ik ga inmiddels wel weer na school toe vorige week woensdag maar weer heengegaan omdat het toch tijd werd om het huis uit te gaan. Had wel erg hoofdpijn, zal wel van het gestress komen maar donderdag was alles weer helemaal normaal. Ik was bang dat mensen me raar aan gingen kijken o.i.d waarom? geen idee.
heb nogsteeds wel veel aan mijn hoofd hoor. Maar als ik met me zus en een paar vrienden ga zwemmen voel ik me weer helemaal gewoon en lekker in me vel. dat doe ik nou dus 2 x in de week en bevalt me heel goed gelukkig....
ik heb me verhaal inmiddels ook aan me zus vertelt en dat was een hele opluchting dat het eruit was.
ik heb ook zeker wat gehad aan de dingen die mensen hier hebben geschreven heel erg bedankt!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:55

Goed om te lezen dat het weer beter met je gaat!
Houden zo!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:32

+:)+ fijn om te horen...en als je denk dat je je weer niet fijn voelt,niet opkroppen maar gewoon weer even lekker je hart luchten ;)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:12

Fijn om te horen, goed zo.
Ook erg goed van je dat je het aan je zus hebt verteld.

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:14

Ah ik heb zoiets ook gehad een week of wat geleden, het duurde wel een tijdje. Gewoon moe zijn, geen energie hebben, je verveldend voelen over eigenlijk alles enz.. Ik geef er de pil een beetje de schuld van. Hormonen dus. Ik weet niet of je de pil slikt, maar dit kan nog wel eens een heel groot aandeel hebben in je stemming..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:45

kan het niet zijn dat het toch wel een fysieke onderliggende oorzaak heeft? Er was iets mis met mijn schildklier en mijn hormonen werd echt spastisch ofzo... Maar ik voelde me alsof ik een chronische PMS had. Ook omdat je schrijft dat je hoofdpijn hebt ed. Ik kon dus wel rederneren dat het met hormonen te maken had, maar ik kon me af en toe zo rot voelen :\

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:14

De TS heeft aangegeven dat het inmiddels weer beter gaat hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:51

ja dat vatte ik meer op alsof ze er inmiddels zelf achter was dat het geen burn-out is...