Paniekstoornis neemt leven over

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanii

Re: Paniekstoornis neemt leven over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 00:29

Ja het klinkt zo echt te makkelijk .. Tong uitsteken
Maar zodra het opkomt ja dan is het allemaal niet meer zo makkelijk, maar bijvoorbeeld ook heb het nooit tijdens paardrijden dusja dan denk je er ook niet aan en dan speelt het ook niet op, echt wanneer ik er aan denk komt het ook.
Maar denk dat ik ver kom met ademhalingstechnieken en een sterke wil Lachen

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 01:30

Het klinkt ook makkelijk, maar zo makkelijk is het niet, ik heb er zelf in totaal 3-4 jaar last van gehad. heeeeel af en toe nog wel eens, maar ik weet mezelf nu zo te kalmeren dat ik mij er niet meer druk om maak! Zodra ik weer zo'n aanval had, ging ik gewoon dingen doen die mij interesseerden en die ik leuk vond. Ook op zo'n moment is dat moeilijk! Ik weet er alles van! maar probeer jezelf nuchter te houden (klinkt raar) denk aan andere dingen, bv als je naar je paardje gaat en dan denken wat je allemaal gaat doen die dag, of wat je die dag allemaal gedaan hebt! Ook dit klinkt makkelijk, maar dit heeft mij wel heel erg geholpen. Mijn toenmalige beste vriendin heeft me toen echt laten zitten! We zaten in de bus, ik kreeg weer zo'n paniekaanval en ik dus helemaal in paniek en ik het tegen haar vertellen, maar weet je wat ze zei?? Je moet je niet zo aanstellen, ik ben muziek aan het luisteren en heb geen zin om te praten! Nou, op dat moment was het mij duidelijk! Maar echt waar, je komt er wel vanaf, daar ben ik zeker van, het komt allemaal goed meissie! Echt waar!

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 22:43

Ja dat vind ik nog het ergst van allemaal, dat mensen gaan denken dat je je aanstelt en dat het niks is.
Ze denken er zo licht over...
Maar goed het is niet anders gewoon overheen zetten ! Lachen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 07:39

Het is absoluut niet gemakkelijk. Ik heb jaren chronisch gehyperventileerd en mega paniekgevecht met mezelf uitgevochten. Ik weet er echt alles van. Ik heb ook heel veel therapien gevolgd.

Maar je maakt al een hele grote stap voorwaarts als je je beseft dat alle symptomen, die je in je lichaam waarneemt, heel verklaarbaar zijn en voortkomen uit een verkeerde manier van ademen. En zeker niet levensbedreigend.

En wat andere mensen denken, .........................................jij moet er mee leren leven. Maar ook zij, want het is ook zwaar voor de familie en vrienden als je geregeld een supermarkt of bioscoop uitvlucht door een paniekaanvaal. Veel over praten, ze zullen het niet begrijpen, maar in ieder geval kunnen ze je wel helpen.

Zet m op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:19

janouk schreef:
Het is absoluut niet gemakkelijk. Ik heb jaren chronisch gehyperventileerd en mega paniekgevecht met mezelf uitgevochten. Ik weet er echt alles van. Ik heb ook heel veel therapien gevolgd.

Maar je maakt al een hele grote stap voorwaarts als je je beseft dat alle symptomen, die je in je lichaam waarneemt, heel verklaarbaar zijn en voortkomen uit een verkeerde manier van ademen. En zeker niet levensbedreigend. [knip]

Ik vraag me dan toch af wat al die therapien dan allemaal in hebben gehouden...
Zoals je zelf al aangeeft is het belangrijk om te leren om goed/correct adem te halen en het enige wat er kan gebeuren met hyperfentileren is flauwvallen.
Lijkt mij belangrijk dat daar op wordt gefocussed of niet?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:53

@superwoman
Je kan inderdaad flauwvallen: normale reactie van het lichaam om alle systemen weer te resetten. Heel lastig, maar niet gevaarlijk.
Alleen tijdens een aanval voelt het niet ongevaarlijk: je hebt hartkloppingen: dus je denkt dat je hartproblemen hebt, je hebt het benauwd: alsof je stikt, terwijl je juist te diep of te snel ademhaalt, etc. etc. Het voelt tijdens een aanval echt alsof je dood gaat. En juist dat maakt dat je de aanval in stand houdt.

Ik heb vele therapien gevolgd. En ik heb gemerkt dat ik er soms gewoon nog niet klaar voor was. Zoals bijvoorbeeld yoga. In de tijd dat ik erge aanvallen had, kon ik echt niet in de yogales blijven. Ik was continue bezig te vluchten: weg, naar buiten. Vreselijk.
Ik heb ooit eens een aanval gehad in de auto op de A9 bij Badhoevedorp in de file. Zo erg dat mijn linkerarm het niet meer deed en ik forse hartkloppingen had. Ik had heel rustig mijn auto aan de kant gezet. Mensen kwamen checken en toen ze de symptomen hoorden, raakten zij in paniek. Ambulance, 2 politieauto''s waren het gevolg. Echt heel geruststellend, maar niet heus.
Pas toen de politie mij thuis gebracht had, toen pas werd ik rustig. Het heeft maanden geduurd voor ik weer over de A9 kon rijden, zonder hartkloppingen en paniek. Mijn gedachten namen een loopje met me.

Nu ik geen last heb meer van chronische hyperventilatie heb ik wel de rust voor de yoga.
Dat maakt Yoga geen slechte therapie, alleen kon ik het destijds niet opbrengen.
net zoals de ademhalingsoefeningen van Mensendieck. Ik beheerste ze allemaal heel goed. Alleen tijdens een aanval kreeg ik het niet onder controle. Psychotherapy hielp ook om inzicht te krijgen.
Daarom is het zo zoeken naar een goede therapie, die bij de persoon past op dat moment. Heel lastig.
Ik kan ook niet zeggen wat mij geholpen heeft, omdat ik van alles wat opgestoken heb.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:23

Hier een lotgenoot. Zo´n 2 jaar geleden begon het bij mij opeens. Ik vond de snelweg eng en werd kotsmisselijk. Daarna kwam de supermarkt-winkelen erbij.
Ik kon niet meer met de tram en naar school. Kreeg enorm veel last van vluchtgedrag en piekerde me suf. Was in korte tijd van de 55 kilo naar de 49 kilo gegaan.
Ben toen naar een psycholoog gegaan en kreeg te horen dat ik gegeneraliseerde angststoornis had.
Met behulp van cognitieve therapie en het boek Je angst de baas en medicatie ben ik er gelukkig weer na een jaar(!) uitgekomen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:01

janouk schreef:
@superwoman
Je kan inderdaad flauwvallen: normale reactie van het lichaam om alle systemen weer te resetten. Heel lastig, maar niet gevaarlijk.
Alleen tijdens een aanval voelt het niet ongevaarlijk: je hebt hartkloppingen: dus je denkt dat je hartproblemen hebt, je hebt het benauwd: alsof je stikt, terwijl je juist te diep of te snel ademhaalt, etc. etc. Het voelt tijdens een aanval echt alsof je dood gaat. En juist dat maakt dat je de aanval in stand houdt.

Ik wéét hoe het voelt Knipoog
Echter snap ik niet goed waarom iemand niet snel kan leren om het te stoppen...
Mijn ervaring was dat het heel snel op hield toen ik mijn adem in hield.
Daarna nog wel eens gevoeld dat er een aanval aan zou komen, maar dat ook met gemak kunnen stoppen door even de adem in te houden of door de neus te ademen..

Omdat je in mijn ervaring een aanval zo snel kunt stoppen, snap ik niet goed hoe die therapien dan niet snel aan slaan....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:07

Ik hyperventileerde chronisch, dus de hele dag door te snel en te oppervlakkig. Het aanleren van een ander ademhalingsritme is niet iets wat je snel leert.
En de paniek tijdens een aanval is vaak zo groot, dat alles wat je geleerd heb niet echt parate kennis is op dat moment.
Ik heb er in ieder geval jaren over gedaan om de hyperventilatie onder de knie te krijgen en met mij velen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:53

janouk schreef:
Ik hyperventileerde chronisch, dus de hele dag door te snel en te oppervlakkig. Het aanleren van een ander ademhalingsritme is niet iets wat je snel leert.
En de paniek tijdens een aanval is vaak zo groot, dat alles wat je geleerd heb niet echt parate kennis is op dat moment.
Ik heb er in ieder geval jaren over gedaan om de hyperventilatie onder de knie te krijgen en met mij velen.

aha, dan begrijp ik het een beetje.
Ik heb er geen ervaring mee, dus zou liegen als ik zou zeggen/schrijven dat ik het écht kan begrijpen.
fijn dat je het onder de knie heb nu.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:09

Als ik mijn adem in hou word het alleen maar erger...

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:15

Mellanii schreef:
Ja heb inderdaad ook al een bloedtest gedaan, maar kwam niks uit!
Dus het zal allemaal tussen de oren zitten.. Tong uitsteken
Maar moeilijker om het eruit te halen dan erin te doen ..
Bedankt! Lachen

Aan je bloedsuiker kun je alleen zien dat het te laag is op het moment dat jij je misselijk voelt. Als je het op een moment laat prikken dat jij lekker in je vel zit is je bloedsuiker normaal. Ik heb er regelmatig last van (gelukkig niet meer zo erg als voorheen) en het heeft meer dan een jaar geduurd voordat het gevonden is. Bij mij werd er ook gedacht aan psychisch, maar dat was het dus niet. Het heet Hypoglycaemie. Als je het zeker wilt weten dan moet je dus prikken als je weer zo'n aanval hebt. Ik heb destijds een apparaatje mee naar huis gekregen waarmee ik zelf kon prikken als ik weer last had. Hoewel mijn bloedsuiker normaal rond de 5 zat, zakte hij altijd naar 1,6 of 1,7 als ik me beroerd voelde. Het enige wat echt hielp was een suikervrij dieet (ook geen zoetstoffen). Het lijkt me de moeite waard om het op deze manier eens uit te laten zoeken, want het kan behoorlijk je leven ontwrichten en je erg onzeker maken als je niet weet wat er aan de hand is en bovendien wordt het maar op psychisch gegooid.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:26

Ja inderdaad
Mijn zus heeft ook een te laag bloedsuiker dus het zou wel kunnen inderdaad, maar als je je beroerd voelt moet je dan toch wat suiker eten om je weer beter te voelen ?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 06:33

Mellanii schreef:

Ik heb gemerkt dat het beste werkt om je juist te focussen op het uitademenen. Proberen 2 sec inademenen en 5 seconden ademenen. Daarom werkt praten of zingen ook goed, omdat je dan beter uitademt.
Maar ik raad je aan een aantal lessen mensendieck te nemen: die kunnen je de ademhaling leren om het goed te kunnen opvangen. Ze oefenen samen met je en kijken dan of je het goed doet. Echt heel behulpzaam.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:43

Mellanii schreef:

en daarna door je neus ademen hé!?
Want als je na het 'adem inhouden' weer een grote hap lucht neemt, dan krijg je weer teveel zuurstof binnen...

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:49

Iig altijd een plastic zakje bij je hebben als je gaat hyperen ff erin en uit ademen, en een stuk chocola voor als je ineens gaat rillen en misselijk/duizelig word etc,, dan zakt op dat moment je bloedspiegel en vaak helpt dat dan.
En psygoloog is altijd ff goed of andere arts en miss in ernstige gevallen kunnen ze je iets heel ligt maar rustgevends geven
Je kan ook iets kopen op homeo basis..

succes Lachen

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 16:48

Ja inderdaad wat jullie zeggen kan wel helpen!
zoals chocolade en een zakje Haha!
Maar ik ben telkens bang voor de symptomen ervan zoals misselijk en duizelig enz...
Ook vandaag op school, er gebeurt helemaal niks met me, maar ben bang dat ik duizelig word en dan voel ik me heel raar, kan het gevoel niet uitleggen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:22

Vandaag heb ik in overleg met de psych besloten dat het toch beter is om aan de antidepressiva te gaan. Ik heb er nu 4 jaar last van en er is een periode geweest dat het wat beter ging, maar de laatste maanden is het echt weer onhoudbaar. Ik durf de deur bijna niet meer uit, 's morgens onder de douche is het iedere keer al raak, sta er echt mee op en ga er mee naar bed. Het beheerst mijn leven. Ben best bang om eraan te beginnen, maar ik kan zo niet functioneren.

Ik heb in de loop der jaren al heel veel geprobeerd, van haptonomie tot acupunctuur, van yoga tot homeopathie etc.etc.
Ik ga het nu in iedergeval een kans geven.....

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 08:52

@sifra01: Antidepressiva kán idd goed helpen al is het geen wondermiddel. In mijn geval heeft het de angsten weliswaar niet echt weggemaakt maar het een stuk handelbaarder gemaakt, de scherpe kantjes eraf zegmaar, en je voelt je gewoon prettiger en sterker waardoor angst minder vat op je heeft.
Al is het wel zo dat je verschillende soorten AD hebt en het zo kan zijn dat de ene soort beter klikt dan de andere. Kwestie van uitproberen en eventueel switchen als het niet lekkerder gaat, uiteraard in overleg met, al duurt het wel even, een week of twee, voor het middel echt werkt. Ik heb zelf eerst Seroxsat gehad, een merk waar veel mensen baat bij hebben, maar werkte totaal niet voor mij. Nu zit ik aan de Fluvoxamine/Fevarin en dat werkt prima maar is dus per persoon verschillend...
Sterkte sifra, maar ook natuurlijk Mellanii en de anderen die ermee worstelen!

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 21:35

@sifra01: Oei dat is wel echt een stuk minder!!
Maar merk nou al dat het je leven kan gaan beheersen als je niet oplet. Zoiets vervelends heb ik ook nog nooit meegemaakt
Maar bij mij is het lang niet zo erg als bij jou
heb nog maar een aanval gehad.
Heel veel sterkte ermee, en hoop dat je er uit komt!! :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:55

Hoop het ook, want flip echt een beetje door. Morgen naar de huisarts en dan kan ik beginnen. Ben er zo op tegen geweest, maar ik zie echt geen andere oplossing meer. Hoop idd wel dat we snel het juiste middel vinden. En dat ik er dan eindelijk aan toe kom om aan mezelf te werken.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:28

Ik meld me ook even! Heb het ook in sinds juli/augustus. Ik kon de bus niet meer in, de trein niet, auto niet en zelfs naar de supermarkt kon niet meer normaal. Ik kreeg mede erg last van mijn maag en moest dan eigenlijk direct naar de wc, althans dat gevoel had ik. Echt super vervelend.

Wat bij mij erg hielp was me richten op positieve dingen. Kreeg ik last dan dacht ik 'joh, gister was ik ook een uur bij de paarden en gebeurde er niets/hield ik het ook vol dus dan kan ik het nu ook'. Blijf je op de positieve dingen richten. En geef jezelf de ruimte om het te voelen maar ook weer om er een eind aan te maken. Maar het is inderdaad super vervelend... sterkte!

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 13:18

Ja maar als ik het zo bij jullie lees, wat jullie allemaal meemaken, valt het bij mij nog reuze mee!
Tuurlijk is het niet fijn en leuk, maar lang niet zo erg als bij jullie.
Sterkte allemaal!!
En mijn PB box staat voor iedereen open! :)

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:18

Ik heb er ook last van!
Heb al sinds mijn 10e last van vage klachten en heb in december 2007 de eerste paniekaanval gehad. Ik wist niet wat er met me gebeurde echt heel eng.
Heb niet meer echt van die hele heftige aanvallen af en toe een lichte paniekaanval maar heb wel nog dag in dag uit last van vage klachten en dat is gewoon heel vervelend. Mijn hart kan ook nog eens zomaar vanuit het niets gigantisch op hol slaan en dat maakt je ook weer angstiger waardoor je ook een stuk minder durft te doen want stel je voor je bent ergens en mn hart slaat op hol of krijg een paniekaanval. Ik zorg er altijd voor dat ik weg kan. Stom eigenlijk dat je jezelf zo gek kan maken |o .

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 14:45

@Luigi: Zo heb ik het ook precies, zorg altijd dat ik weg kan, en heb ook altijd mn lunchpakketje mee voor het geval dat ik honger krijg en dan krijg je weer zo'n duizelig gevoel, en dat gevoel ken ik nog van die paniekaanval dus ja, het maakt me gewoon helemaal gek en niet meer mezelf!
Vind het echt erg