Ziekenhuis .. diep bedroevend

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Re: Ziekenhuis .. diep bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:19

Pfff vervelend zeg, tjaa. Ach gut
Ik vind dat ze het misschien wat beter moeten plannen.
Maarja, spoedgevallen blijven komen natuurlijk.

Hopelijk gaat het snel weer goed met je oma!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:37

Uiteraard moeten dokters en verpleegkundigen pauze kunnen nemen. Maar..... ze hadden wel zoiets als pijnmedicatie kunnen geven of de patient en familie tenminste het idee geven dat er iets gedaan wordt.
Daar zit ook vaak het euvel.
Er is te weing tijd en teveel werkdruk. Daardoor verloopt de communicatie tussen patient/arts/verpleegkundige niet altijd (lees meestal) even soepel.
Uiteraard zitten er in elk ziekenhuis werknemers die of te lang in de zorg hebben gewerkt waardoor ze als het ware een beetje afgestompt zijn of gewoon niet geschikt zijn voor werken met zieke mensen.
Mijn eigen moeder lag een paar geleden na het verwijderen van haar baarmoeder ivm kanker ook in het ziekenhuis. Dit is een zeer zware operatie en het was toen erg warm. Zowel mijn moeder als ik hebben allebei in de zorg gewerkt. Wij begrijpen dus ook de stress en drukte in een ziekenhuis. Wat we niet begrepen is dat mijn moeder geen "onderbeurtje" kreeg. Ze werd wel gewassen want ze kon en mocht zelf nog niet douchen maar de onderkant werd vergeten. Ze zat nog teveel onder de morfine om er iets van te zeggen.
Binnen twee dagen had ze ivm de warmte (zweten) en het liggen op bed een smetplek op haar stuitje. De verpleging wist niet wat ze hiermee aanmoesten en ik moest een pot sudocreme halen en heb het dagelijks verzorgd en een schoon gaasje op gedaan. Ondanks dat ze eigenlijk niet kon douchen wilde ze dit perse. Ik heb haar hiermee geholpen.
Als de verpleging nou haar excuses had aangeboden (fouten kunnen nou eenmaal gemaakt worden) was het ons al lang goed geweest. Helaas ontkende de niet al te vriendelijke hoofdverpleegkundige alles. Verder hebben ze mijn moeder met uit bed helpen zo hard aan haar armen getrokken dat zijn naar de fysiotherapeut moest om alles weer in orde te krijgen.
Zelfs een leek kan nagaan dat je iemand die net een zware operatie heeft gehad niet aan de armen het bed uit sleurt. Je probeert als zorgverlener altijd de zorgvrager zoveel mogelijk zelf te laten en op diens tempo.
Zieke mensen kan en mag je niet opjagen. Dat werkt gewoonweg niet.
Ook wij hebben een klacht ingediend. Het excuus van het ziekenhuis dat afdeling gyneacologie niet gewend was aan patienten die net een zware operatie hadden gehad.

Ik heb nog medelijden met alle vrouwen die daar een keizersnede hebben gehad.
Het trouwens ook om een ziekenhuis in twente.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:11

lijntje87 schreef:
weet jij veel wat er tusen die 6 uur is gebeurd, misschien was er wel een voetbal wedstrijd en hebben er 10 jogeren op elkaar in staan hakken met messen, nou, dan ben je wel even bezig, en dat is ook iets levends bedreigender dan een gebroken been, neemt niet weg dat het vervelend is.

Maar als je zelf neit in het ziekenhuis werkt, weet je niet hoe vershrikkelijk druk het is, mensen die in het ziekenhuis werken, werken er omdat ze mensen willen helpen. dus willen ze niet mensen pesten en ze extra laten wachten.

en idd ziekenhuizen zijn onderbemand.

verder mag je iemand niets geven wat betreft pijnsitlling zonder ook maar enig onderzoek te hebben gedaan. dat is wel een beetje stomme reactie.

Ik mag toch hopen dat er enig vorm van onderzoek gedaan wordt als er iemand binnenkomt: Als er vermoeden is van inwendig letsel laat je zo'n iemand toch geen 6 uur wachten?
Mensen worden toch ondergedeeld in categoriën als ze binnen komen? Kan daar dan geen paar minuten extra aan geplakt worden en ze een pijnstiller geven?
Ik ben geen medicus maar als de reden van geen pijnstilling geven is dat het negatief effect heeft op een eventuele narcose bij een operatie of bloedonderzoek dan kan ik me daar goed in vinden. Als het tijdgebrek is vind ik het dieptriest.

lijntje87 schreef:
en kort onderzoeken gaat niet. jou DA komt toch ook niet 5 minuten langs, even snel kijken, ja dik been, maar nu heb ik het druk, ik geef hem pijnstilling, en kom terug als ik het rustig heb

Voor wat betreft de HA geef je een slecht vergelijk:
1) Bij een HA maak je een afspraak. Bij een EH niet. Tenminste ik denk niet dat er mensen zijn de weten dat ze morgenvroeg om 6.30u een been breken en daarom alvast een afspraak maken. Knipoog
2) Als blijkt dat de reden waarom je bij de HA komt langer duurt dan een gemiddeld consult wordt er een nieuwe afspraak gemaakt op een tijd dat een HA meer tijd heeft. Of wordt er meteen bij het maken van de afspraak een dubbel consult ingepland.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:21

Silvia schreef:
lijntje87 schreef:
weet jij veel wat er tusen die 6 uur is gebeurd, misschien was er wel een voetbal wedstrijd en hebben er 10 jogeren op elkaar in staan hakken met messen, nou, dan ben je wel even bezig, en dat is ook iets levends bedreigender dan een gebroken been, neemt niet weg dat het vervelend is.

Maar als je zelf neit in het ziekenhuis werkt, weet je niet hoe vershrikkelijk druk het is, mensen die in het ziekenhuis werken, werken er omdat ze mensen willen helpen. dus willen ze niet mensen pesten en ze extra laten wachten.

en idd ziekenhuizen zijn onderbemand.

verder mag je iemand niets geven wat betreft pijnsitlling zonder ook maar enig onderzoek te hebben gedaan. dat is wel een beetje stomme reactie.

Ik mag toch hopen dat er enig vorm van onderzoek gedaan wordt als er iemand binnenkomt: Als er vermoeden is van inwendig letsel laat je zo'n iemand toch geen 6 uur wachten?
Mensen worden toch ondergedeeld in categoriën als ze binnen komen? Kan daar dan geen paar minuten extra aan geplakt worden en ze een pijnstiller geven?
Ik ben geen medicus maar als de reden van geen pijnstilling geven is dat het negatief effect heeft op een eventuele narcose bij een operatie of bloedonderzoek dan kan ik me daar goed in vinden. Als het tijdgebrek is vind ik het dieptriest.

lijntje87 schreef:
en kort onderzoeken gaat niet. jou DA komt toch ook niet 5 minuten langs, even snel kijken, ja dik been, maar nu heb ik het druk, ik geef hem pijnstilling, en kom terug als ik het rustig heb

Voor wat betreft de HA geef je een slecht vergelijk:
1) Bij een HA maak je een afspraak. Bij een EH niet. Tenminste ik denk niet dat er mensen zijn de weten dat ze morgenvroeg om 6.30u een been breken en daarom alvast een afspraak maken. Knipoog
2) Als blijkt dat de reden waarom je bij de HA komt langer duurt dan een gemiddeld consult wordt er een nieuwe afspraak gemaakt op een tijd dat een HA meer tijd heeft. Of wordt er meteen bij het maken van de afspraak een dubbel consult ingepland.

ben je wel eens bij EH geweest?
je komt daar binnen, meld wat er aan de hand is, als je zegt ik ben gevallen, dikke knie veel pijn. dan ben je niet levensbedreigend in gevaar.

en als er dan spoedjes binnen komen moet je wachten, en nee er wordt geen onderzoek gedaan als je binnen komt, dat wordt door de arts gedaan zodra je aan de beurt bent. als je eenmaal aan de beurt bent ga je (als het goed is) door de molen. en krijg je ook pijnstilling als de arts dit verantwood vind.

als je je DA belt, paard dik been veel pijn, en DA heeft net een ander spoedje (bijv koliek, wat levensbedrijgender is) dan handelt hij dat eerst af, logisch. hoe zou jij het vinden als je paard bijna dood gaat, DA wordt gebeld voor een paard met dik been, en zegt, ik moet daar even heen, die mensen wachten al zo lang.

zelfde als in een ziekenhuis, als de arts iemand in handen heeft die een mes steek heeft, lever is geraakt (dat is nogal dodelijk) dan gaat hij die persoon ook niet even verlaten omdat er al iemand heeel lang in de wachtkamer zit met een verdachte misschie gebroken knie.

dat is toch logisch? of ben ik nou raar.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:24

Nee hoor lijntje dat ben je niet Haha!

Maar als het zo druk is kunnen ze wel inschatten dat het lang duurt en dan pijnmedicatie geven. Dan is iedereen geholpen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:26

zo ben ik in juni binnengebracht met een gebroken arm (ambulance, al bij het ophalen geconstateerd). dat heeft wel op de SEH wat tijd gekost voordat er uiteindelijk besloten werd dat ik werd opgenomen omdat het geopereerd moest worden. Allemaal begrijpelijk, ook dat ik geen echt enorm spoedgeval was, en zelfs dat ik dus 2 dagen vrijwel nuchter heb moeten blijven omdat ik 'ieder moment' aan de beurt kon zijn. Maar toen ze maandagochtend vertelden dat ik mss die dag geopereerd zou worden, maar dat was nog niet zeker, was ik het wel zat. "maar ja, u bent een spoedgeval en de geplande operaties hebben voorrang" Lips are sealed Uiteindelijk ben ik maandagavond dan toch geopereerd *LOL*

Lijntje, op zich heb je helemaal gelijk, maar na 36 uur wachten (netjes in een ziekenhuis met pijnstillers en spalk) vond ik het toch allemaal niet meer zo logisch Knipoog

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:26

HBVisser schreef:
Nee hoor lijntje dat ben je niet Haha!

Maar als het zo druk is kunnen ze wel inschatten dat het lang duurt en dan pijnmedicatie geven. Dan is iedereen geholpen.

Nee tuurlijk niet! Er moet eerst onderzoek naar gedaan worden anders heb je straks een onbetrouwbaar onderzoek Scheve mond Daarbij kun je niet zomaar vanalles geven aan iedereen, voor hetzelfde geld is diegene allergisch. En ja, het kost teveel tijd om dat uit te zoeken als er iemand binnenkomt die 2 minuten later dood kan zijn.
En een paracetamol/ibuprofen kan iedereen zelf wel innemen Knipoog

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:29

Oudere mensen en mensen die in paniek zijn komen zelf vaak niet op het idee om een paar paracetamolletjes in te nemen. Ik vind het de taak van een arts of verpleegkundige om tenminste te vragen of de patient iets tegen de pijn wil hebben.
Ook al is het dan maar een molletje! Dat heet nou zorg verlenen!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:30

Lielle schreef:
zo ben ik in juni binnengebracht met een gebroken arm (ambulance, al bij het ophalen geconstateerd). dat heeft wel op de SEH wat tijd gekost voordat er uiteindelijk besloten werd dat ik werd opgenomen omdat het geopereerd moest worden. Allemaal begrijpelijk, ook dat ik geen echt enorm spoedgeval was, en zelfs dat ik dus 2 dagen vrijwel nuchter heb moeten blijven omdat ik 'ieder moment' aan de beurt kon zijn. Maar toen ze maandagochtend vertelden dat ik mss die dag geopereerd zou worden, maar dat was nog niet zeker, was ik het wel zat. "maar ja, u bent een spoedgeval en de geplande operaties hebben voorrang" :x Uiteindelijk ben ik maandagavond dan toch geopereerd *LOL*

Lijntje, op zich heb je helemaal gelijk, maar na 36 uur wachten (netjes in een ziekenhuis met pijnstillers en spalk) vond ik het toch allemaal niet meer zo logisch Knipoog

hmm beetje rare uitleg, het hoort juist andersom te zijn.
Ik heb namelijk de ervaring zodra je met ambulance wordt binnengebracht heb je voorrang (ik ben heeeeueuul vaak met ambulance binnen genracht, soort van levensmoe)

en idd, zodra het langer duurd, worden mensen ongeduldig en zijn niet zo goed meer realistisch, en dat is heeeel ergerlijk in het ziekenhuis, als je je voeten kapot loopt voor iedereen, om iedereen te helpen, en als nog naar je hoofd krijgt, het duurd te lang, ik wil een ander en nog veeeel naardere dingen.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:31

HBVisser schreef:
Oudere mensen en mensen die in paniek zijn komen zelf vaak niet op het idee om een paar paracetamolletjes in te nemen. Ik vind het de taak van een arts of verpleegkundige om tenminste te vragen of de patient iets tegen de pijn wil hebben.

dat vind ik echt een klote uitspraak,
alsof mensen op de eh geen zorg verlenen, ze hebben wel wat beters te doen dan molletjes uit te delen, potverdikkie

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:34

Lijntje, dat was dus de uitleg op maandagmorgen toen ik al 36 uur lag te wachten (ben op zaterdagmiddag binnen gebracht) en iedere keer de meer spoedeisende gevallen voorrang kregen, wat ik trouwens prima snap in een weekend. Maar zo werd het me dus op maandag uitgelegd toen ik dus weer niet zeker wist of ik die dag geopereerd zou worden.
Maar per definitie voorrang als je per ambulance komt, zou ook raar zijn. Een gebroken arm is niet zo levensbedreigend als bv een inwendinge bloeding, om maar een zijstraat te noemen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:34

HBVisser schreef:

Nee, zorg verlenen op de SEH is mensenlevens redden. In de tijd dat je een paracetamol aan een oudje geeft kan je patiënt op de OK met een mes in zn lever doodgaan Scheve mond En niemand komt alleen op de SEH dus er is vast wel iemand die aan een paracetamol denkt hoor.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:36

ik snap heel goed dat dat irritant wordt, je wilt weten waar je aan toe bent. nee maar met ambulance heb je wel voorrang (meestal) op de mensen die zelf naar EH komen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:37

Het meest spoedeisende heeft voorrang Knipoog Niet of je wel of niet met de ambulance komt, en of je al in het ziekenhuis ligt.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:39

Zo zeg, ik kan je wel vertellen dat ik niet zo met mijn zorgvragers om ging. En dat werd zeer gewaardeerd, je gaat mij ook niet wijsmaken dat er niemand rondloopt op de SEH die niet even iets van pijnmedicatie kan brengen.
Verder, we leven in Nederland en het is geen Amerikaanse ziekenhuisserie waar het ene na het andere slachtoffer van een steek of schietpartij binnenkomt. Dus naar mijn mening is het best mogelijk om binnen die 6 uur even een verpleegkundige langs te sturen om A: te vragen hoe het gaat en B: te vragen of pijnmedicatie gewenst is.

Ik laat me in elk geval niet zo behandelen. Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik bijna nooit iets heb. Je bent verdorie toch een mens of niet en geen nummertje?

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:45

waar heb je gewerkt? dermatologie ofzo?
geloof me ook in nederland zijn de SEH druk!
en ja misschien was had de verleegkundige na 5 uur even tijd, maar idd die tijd mag je best zelf gebruiken om even een dextrotje te nemen, en weer jezelf op te peppen voor de volgende uren

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:54

Ik heb niet in een ziekenhuis gewerkt en dat is maar goed ook. Ik vind het werkelijk geen beleid en geef nou toe, tijdens je opleiding leer je ook dat je iemand geen 6 uur laat wachten zonder er naar om te kijken.

Helaas is er een groot verschil tussen opleiding en praktijk.

Jij hebt jouw mening en ik de mijne. Zoals ik al zei, als ze met mij omgaan hebben ze een klacht aan hun broek. Ik wil best 6 uur wachten als dat moet, geen probleem maar ik wil niet aan mijn lot over gelaten worden!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:59

als je niet weet hoe het er in een ziekenhuis aan toe gaat, moet je je mond houden, met alle respect hoor.

probeer je eens in een ander in te leven, dat heb je namelijk gehad tijden je opleiding, empathie????

zowel in de verpleegkundige/arts en je mede "slachtoffers"
laat je werk vallen, want (bij gebrek aan je naam) "HBvisser" heeft pijn. en anders krijgen we een klacht.
man ga je schamen! kinderachtig/verwend gedrag

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:00

Ehhh je bent een nummertje, maar dat ben je in alles hoor Knipoog

Werk zelf ook in een ziekenhuis. Als er iets qua werk onderschat wordt is het wel de zorg. Het is heel hard werken, soms heel gaotisch en als je dan nog zo je best doet ( en zelf al geen uren meer hebt gegeten of een koppie hebt gehad ) kan je nog wel eens een grote mond krijgen ook.
Onderbezetting dat komt bij ons regelmatig voor. Lang leve de bezuinigingen.
Ziekenhuizen die heel ruim in het personeel zitten, kan niet anders dat deze straks in de problemen komen of al zijn, we moeten immers als een bedrijf functioneren.
Wil je er wat aan veranderen, graag ! Denk daar eens over na als we weer eens mogen stemmen !
In de zorg kan je nl niet zo makkelijk het werk neerleggen Knipoog

Tuurlijk heeft al het personeel het liefste dat de wachtkamer niet vol zit en daar mensen zitten zonder pijn. Maar dat is helaas meestal niet zo. Zoals eerder gezegt kan je niet zomaar medicatie geven, en gaan spoedgevallen voor.
Ik heb samen met mijn vriend ook 6 uur in de wachtruimte gezeten van de SEH, hij had ook veel pijn. Maar jeetje als je ooit met een infarct, inwendige bloeding oid binnen gebracht wordt... dan moet je toch als eerst geholpen worden.
Leuk is het niet, maar het is helaas al jaren zo en ik zie het ook niet snel veranderen ...

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:00

nou moet ik zeggen, de wachttijden zijn er, doordat er veel patienten zijn, en eigelijk te weinig hulpverleners, maar ja, de overheid wil bezuiningen dus beter wordt het niet.

Maar dan moet je niet de hulpverners aanspreken, maar stuur dan je klacht naar Dhr. Balkellende

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:02

ok, dat was dus de zelfde mening, alleen kan jij het iets taktischer brengen, dank u

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:05

lijntje87 schreef:
ok, dat was dus de zelfde mening, alleen kan jij het iets taktischer brengen, dank u

Haha! graag gedaan Knipoog

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:09

Respect is bij jou ver te vinden Lijntje. Als er iemand geen verwend nest is dan ben ik het wel. Sterker nog voor een val zit ik niet eens op de SEH en met een gebroken voet kom ik een week te laat binnen wandelen bij mijn huisarts. Ik vind het nogal grof dat jij zulke dingen durft te roepen over iemand die je niet eens kent.

Inderdaad komen die wachttijden door Balkende ellende, dat weet toch iedereen. Maar nogmaals (ik zal erg beleefd en geduldig blijven) ben ik van mening dat er iemand in die 6 uur bij die mevrouw had moeten gaan kijken.

Maar goed, ik zal m'n grote mond wel houden, verwend nest dat ik ben. Want ik weet niet hoe het er aan toe gaat op een ziekenhuis.

Godzijdank mag ik mijn eigen mening nog wel houden.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:15

HBVisser schreef:
Respect is bij jou ver te vinden Lijntje. Als er iemand geen verwend nest is dan ben ik het wel. Sterker nog voor een val zit ik niet eens op de SEH en met een gebroken voet kom ik een week te laat binnen wandelen bij mijn huisarts. Ik vind het nogal grof dat jij zulke dingen durft te roepen over iemand die je niet eens kent.

Inderdaad komen die wachttijden door Balkende ellende, dat weet toch iedereen. Maar nogmaals (ik zal erg beleefd en geduldig blijven) ben ik van mening dat er iemand in die 6 uur bij die mevrouw had moeten gaan kijken.

Maar goed, ik zal m'n grote mond wel houden, verwend nest dat ik ben. Want ik weet niet hoe het er aan toe gaat op een ziekenhuis.

nou, ik heb heel veel respect, maar ik wordt enorm boos als mensen zomaar iets roepen zonder te weten waar ze het over hebben. en dat jij zo'n bikkel bent betekend niet dat je meteen geen verwend nest bent.

en zoals al heel vaak gemeld is, even mw iets geven zonder verder onderzoek is verschrikkelijk stom, zonder dat je weet wat er nog met mw gebeuren moet of enige anamnese is afgelegd, dat snap je toch wel! kom op zeg!

Ik weet niet wat voor opleiding je hebt gedaan, maar zoals je zegt wil je niet in een ziekenhuis werken, dus neem ik aand at je medisch aangelegd bent, dan weet je toch waar de prioriteiten liggen. en op de EH liigen die bij mensen leven redden.

sorry, het staat er waarschijnlijk heel grof, komt omdat je me hebt boos gemaakt, over een uur zal het waarschijnlijk rustiger zijn.

en ja tuurlijk mag je je eigen mening hebben, maar die heb ik ook. en zolang je niet met goede onderbouwde argumenten komt, is mijn mening dus zo!

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:16

HBVisser schreef:

Ben het ook met je eens dat het eigenlijk niet zo moeten mogen.
Maar het is niet dat het personeel niet wil, het is dat het niet kan.
Ik heb colega's die soms al weet niet hoe lang naar de wc moeten, maar er is eigenlijk geen tijd. Of ze maken er even geen tijd voor.
Maar ja, er moet zoveel gebeuren...

Ik heb een oud collega die nu in een verzorgingstehuis werkt. Daar is het net zo. Een mvr moet naar de wc en moet geholpen worden. Personeel staat al uren op de benen en staan zelf te duizelen. Tja moet je zelf neer gaan ???
Dus mevr wordt naar de wc geholpen maar de kans dat ze daar langer zit is groot. Er moet toch ook even een happie tussendoor gedaan worden.
Geloof mij, dat vind het personeel helemaal niet leuk! Maar op een gegeven moment moet je.