slaapverlamming...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

missymb

Re: slaapverlamming...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 00:12

Ik heb ook weleens dat ik naar adem snak als ik uit zo'n slaapverlamming kom maar dat is meer omdat ik dan zo heb lopen vechten om eruit te komen. Lachen[/quote]

idd dat heb ik ook meestal als ik weer bij zinnen kom, dan moet ik echt "op adem komen" van alle inspanning...

van de week lag ik op de bank te slapen mijn zoontje en man waren gewoon thuis ik hoorde op een gegeven moment in mijn oor gefluister dat ik wat moest gaan drinken en voelde dat er aan me voeten getrokken werd, ik probeerde dus te antwoorden en wilde reageren maar dat ging dus weer niet, toen ik uiteindelijk weer bij zinnen was, vroeg ik of mijn man in me oor had zitten fluisteren en aan me voeten had gezeten maar nee dat was dus niet zo...

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 00:13

Sonja schreef:
Ga ik morgen eens rustig op googlen. Bedankt voor de tip!
Nu eerst maar eens een paar uurtjes slaap mee proberen te pakken, morgen weer An die Arbeit Haha!

slaap lkr sonja!!! werk ze morgen

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:15

Ik heb het soms, wist niet dat het zo heette. Dan word ik "wakker", denk ik dat ik allerlei bewegingen uitvoer, dan word ik écht wakker en blijk ik gewoon stilletjes in me bed te liggen. Tja erg raar, want raak in paniek, en ik heb tot een paar weken geleden altijd gedacht dat ik dan begon te roepen, maar het blijkt dus van niet, niemand heeft ooit iets gehoort, ik denk dan dat ik roep, ik hoor het zelf ook, maar eigenlijk lig ik gewoon stilletjes in me bed Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door xLies op 02-01-09 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:15

_Quieto_ schreef:
Ik heb dat ook weleens ja! Dan lig je het ene moment doodstil klaar om te slapen en dan alsof je ergens van schrikt maar dan alleen je lichaam en niet je geest ofzo beweeg je ineens heel kort en ben je ook meteen weer klaarwakker. Haha ik vind het moeilijk uit te leggen. Ik heb ooit eens gelezen dat je lichaam dan denkt dat je dood gaat Tong uitsteken Of dit waar is weet ik niet Knipoog
Euh... nee dus.. Er doen wel mee verhalen de ronde over.. Dat je geest op dat moment uittreedt.. Nee dus. Het is eigenlijk gewoon een foutje.. Je spieren zijn slap, je slaapt op dat moment al maar toch wordt er nog een seintje doorgegeven in je hersenen.

Slaapapneu is echt wel gevaarlijk en daarvoor moet je naar een dokter!
Psydoxy schreef:
Mijn endurance paard had het waarschijnlijk ook. Die sloeg de fases tussen doezelen en slaap over. Zakte regelmatig spontaan door de benen.
Die van mij valt niet helemaal om, maar het is een raar gezicht om te zien. Tijdens het poetsen, lekker weer of gewoon even rusten in de wei. Zakt ze naar achter door d'r benen (knieën) en op het moment dat ze lijkt te vallen schrikt ze weer op (en kan het zich herhalen). Of als ik d'r een tik tegen d'r neus geeft of aan de beweging ga, dan stopt het. Ze heeft het al een tijd niet gehad. Ik heb al eens op Bokt een heel Engels artikel vertaald over narcolepsie bij paarden. Daar zou je op kunnen googlen.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 00:28

goh echt apart dat paarden dit ook kunne hebben zeg...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:31

Sonja schreef:
Ik heb het als ik 'te snel' wakker word. Dan is het net of ik vanaf het plafond met een soort van niet te horen knal terugval in mijn eigen lijf. Ik zelf ben dan wakker, maar mijn lijf slaapt dan nog. Meestal is het kwestie van gewoon even wachten tot mijn lijf ook wakker wordt. Of ik val gewoon weer in slaap.
Ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat dit komt doordat slapen een soort van 'uittreding' is zeg maar.

ja dat heb ik ook een keer gehad, alsof je keihard in je lichaam terugknalt

toen ik het boek van 'eindeloos bewustzijn' las, deed het me wel aan een soort uittreding denken ja

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:32

Ja ik had ook niet gedacht dat dit bij paarden zou voorkomen Nagelbijten / Gniffelen

Met slaapapneu moet je idd naar de dokter gaan, gisteren op tv documentaire over gezien, ook zo iemand die 66keer per uur een keer ademen oversloeg, tja erg ongezond en dat maakt het snurken enkel nog maar erger, en dan krijg je er na een tijdje ook overdag last van. Moet je echt mee naar de dokter gaan Ja

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:35

Ja, ik heb hier ook af en toe last van. Lachen

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:42

Wat apart, toevallig had ik vanochtend zoiets! Ik werd wakker, en was me er sterk van bewust dat ik (vooral) mijn armen niet kon bewegen. Het voelde als een soort van 'slaap' (met die tintelingen, wat iedereen vast wel eens in zn voeten heeft gehad) maar toen probeerde ik ze te bewegen en het kon niet! Ik kon overigens mn hele lichaam niet bewegen. Zo heb ik even een tijdje stil gelegen, proberen te bewegen en langzaamaan voelde ik het gevoel in mn lichaam weer terugkomen.

Echt heel apart!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:43

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:44

Ik ben mij er net niét van bewust dat ik niet kan bewegen, want denk wel dat ik me hele muur zit af te zoeken naar me licht (doe ik ook als ik slaapwandel, maar dan ga ik écht me hele kamer rond), maar eigenlijk lig ik gewoon, en dan tadaa is me licht naast me, lig ik gewoon en dan, ja ik vond het redelijk normaal altijd Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:44

Ik ken dit dus ook, nu eindelijk snap ik wat het is, heb er jaren last van gehad en dat is idd heel erg beangstigend. Ik heb een aantal keren gehad dat ik wakker was maar mij niet kon bewegen en heel erg veel moeite moest doen om dan een beweging te kunnen maken en dan ineens gewoon klaar wakker was. Je hebt dan het gevoel dat je in je lijf gevangen bent, je weet dat je slaapt en je weet dat je wakker bent, maar niet bewegen kan.

Dan heb ik dus ook het hallucineren gehad, dat je idd geluiden hoort, alsof je in een holle kamer bent, dus in een soort schemer toestand ligt, dat heb ik een hele tijd met regelmaat gehad, zeer beangstigend, dat je nl niet meer durft te gaan slapen. Hierdoor heb ik ook jaren lang slapeloosheid gehad. Nu na al die jaren moet ik met een half slaaptabletje gaan slapen, normaal in slaap vallen kan ik niet meer en soms durf ik het ook niet. Nu weet ik dus dat het slaapverlamming heet. Ik hoop dat ik het niet meer krijg, alhoewel ik er wel regelmatig dicht tegen aan zit, maar het lijkt alsof mijn onderbewustzijn mij wekt om enge dingen te voorkomen, zo kan ik ineens mijzelf wakker praten en dan is het eigenlijk nog te vroeg om wakker te worden.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 00:45

gek gevoel he dressagelady blijf het ook elke keer weer een apart gevoel vinden...

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 00:49

betekend dat dan dat je altijd een half slaappilletje nodig hebt om in slaap te vallen?..jeetje lijkt me ook nie niks, en sinds je dat gebruikt heb je dan ook geen last meer van die verlammingen?..ik ben gelukkig niet bang om in slaap te vallen, maar als het moment daar is dat ik in die toestand ben vind ik t wel heel beangstigend..

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:50

Ik ben wel bang om in slaap te vallen, maar eerder omdat ik slaapwandel en dan ook me kamer uitga enzo, een of andere keer donder ik nog eens van de trap.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 00:53

ja dat kan ik me voorstellen lies, slaapwandelen kan ook wel heel gevaarlijk zijn...dan kan je toch beter stilliggen...Knipoog

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:55

ik heb ook veel laast van de slaapverlamming.
vaak treed dit snacht op als ik dreig wakker te worden van iets dat er niet is.
naa een aantel seconde minuten wordt mijn lijf ook wakker en kan ik gaan kijken naar dat geen waar ik wakker van werdt helaas kan ik het niet gelijk zien want ben zo goed als nachtblind moet mer ergens heel erg op focussen dus moet eerst het licht aan zetten en dan is het al verdwenen.

heel beangtigend is het wel.

verder dat vallen in je slaap herken ik dan span je al je spieren in je lijf alsof er iets in je terug valt wat je met open armen evrwelkomt zoals ik dat zeg, heel erg eng vindt ik het niet en denk ook zeker dat dit te maken heeft met de slaap verlamming.

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:02

marjonrebel schreef:
betekend dat dan dat je altijd een half slaappilletje nodig hebt om in slaap te vallen?..jeetje lijkt me ook nie niks, en sinds je dat gebruikt heb je dan ook geen last meer van die verlammingen?..ik ben gelukkig niet bang om in slaap te vallen, maar als het moment daar is dat ik in die toestand ben vind ik t wel heel beangstigend..

Ja ik heb zoveel wakker gelegen, dat ik er op een gegeven moment wel mee ben begonnen. Ik heb een periode jaren geleden heel erg veel stress gehad en toe is het in heel heftige wijze begonnen. ik heb ontzettende angsten gehad, echt hele rare dingen meegemaakt. Ik durfde niet meer te gaan slapen. Nu kan ik dus wel in slaap komen, maar dan altijd met een half pilletje, daarna doezel ik alleen nog maar. Ik heb nl door die angsten een soort van mechanisme ontwikkeld om met het minste geringste geluid of gevoel meteen wakker te worden. Heel raar, ik was soms gewoon in iemands huis leek het wel, hoorde stemmen, praten, iemand in de keuken bezig met potten en pannen, bestek, zag licht, hoorde kinderen lachen, vogels fluiten en als ik dan wakker werd was het gewoon midden in de nacht. Had ook hele erge duidelijke dromen, of dat er idd iemand op mij ging zitten en dat het leek of een blok beton op mijn borstkast lag, of dat er iemand twee handen om mijn strot hield en aan bleef drukken.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:06

russel schreef:
marjonrebel schreef:

Ja ik heb zoveel wakker gelegen, dat ik er op een gegeven moment wel mee ben begonnen. Ik heb een periode jaren geleden heel erg veel stress gehad en toe is het in heel heftige wijze begonnen. ik heb ontzettende angsten gehad, echt hele rare dingen meegemaakt. Ik durfde niet meer te gaan slapen. Nu kan ik dus wel in slaap komen, maar dan altijd met een half pilletje, daarna doezel ik alleen nog maar. Ik heb nl door die angsten een soort van mechanisme ontwikkeld om met het minste geringste geluid of gevoel meteen wakker te worden. Heel raar, ik was soms gewoon in iemands huis leek het wel, hoorde stemmen, praten, iemand in de keuken bezig met potten en pannen, bestek, zag licht, hoorde kinderen lachen, vogels fluiten en als ik dan wakker werd was het gewoon midden in de nacht. Had ook hele erge duidelijke dromen, of dat er idd iemand op mij ging zitten en dat het leek of een blok beton op mijn borstkast lag, of dat er iemand twee handen om mijn strot hield en aan bleef drukken.

tjee wat heftig.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 01:06

jeetje russel dan heb je echt zowat wel alle verschijnselen gehad die erbij horen...kan me dan ook wel erg goed voorstellen dat je dan angst hebt om dan in slaap te vallen, maar heb je het dan nooit als je ontwaakt?..want ik heb het bij zowel in slaap vallen als bij het ontwaken...

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:07

Jeetje zeg russel, ik zou ook niet meer durven gaan slapen als ik dat had

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:16

marjonrebel schreef:
jeetje russel dan heb je echt zowat wel alle verschijnselen gehad die erbij horen...kan me dan ook wel erg goed voorstellen dat je dan angst hebt om dan in slaap te vallen, maar heb je het dan nooit als je ontwaakt?..want ik heb het bij zowel in slaap vallen als bij het ontwaken...

ja allebei. Soms schrik ik ook als ik wakker wordt van mijn eigen gepraat, heb ik in het begin wel gehad dat ik dacht dat ik het niet zelf ben. Maar nu gelukkig ben ik er steeds meer aan gewend geraakt en door de slaaptabletten heb ik niet meer een normale slaap, maar een genarcotiseerde slaap en die is dieper. Maar ik schrik wel vaak wakker hoor, dan heb ik nog wel dat ik hartkloppingen heb en een soort van plotselinge heftige schrik. Wat ik ook wel heb dat ik dan wakker wordt en niet meer weet in welk huis ik wakker wordt, omdat ik een paar keer ben verhuisd en dan ben ik even gedesorienteerd en dan heb wel even een paar seconden die heftige angst weer dat ik weer in zo een schemertoestand zit. Want ik wil nl steeds snel weer bij mijn positieven zijn om te checken dat er niets engs is.. Haha! Wat nl heel erg naar is als je weet dat je weer in zo een toestand zit en je kunt er zelf niet meteen uit komen, daar gaat altijd weer een bewuste meemaking van een paar minuten aan vooraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 03:31

Sonja schreef:
Hebben jullie dan ook wel eens dat je naar adem happend wakker wordt, omdat je onder het slapen ineens 'vergat' adem te halen?
Dat vind ik persoonlijk enger dan dat m'n lijf nog niet wakker is en het dus nog niet doet. Want daarbij adem ik altijd wel gewoon normaal.
Maar soms krijg ik dus ineens helemaal geen lucht meer, da's echt ff panieken. Als ik dan eenmaal wakker ben, dan adem ik weer 'automatisch'.

Dat klinkt als slaapapneu, ik heb dat ook. Je schiet vaak wakker met een bonzend hart en je proeft de adrenaline bijna letterlijk door de paniekreactie van je lichaam omdat je geen lucht krijgt. Het is met name beangstigend als je tegelijkertijd ook niet meer kunt slikken, ik heb dat vaak vlak na het inslapen en dat is niet zo leuk Lachen.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 04:01

russel schreef:
Ik ken dit dus ook, nu eindelijk snap ik wat het is, heb er jaren last van gehad en dat is idd heel erg beangstigend. Ik heb een aantal keren gehad dat ik wakker was maar mij niet kon bewegen en heel erg veel moeite moest doen om dan een beweging te kunnen maken en dan ineens gewoon klaar wakker was. Je hebt dan het gevoel dat je in je lijf gevangen bent, je weet dat je slaapt en je weet dat je wakker bent, maar niet bewegen kan.

Dan heb ik dus ook het hallucineren gehad, dat je idd geluiden hoort, alsof je in een holle kamer bent, dus in een soort schemer toestand ligt, dat heb ik een hele tijd met regelmaat gehad, zeer beangstigend, dat je nl niet meer durft te gaan slapen. Hierdoor heb ik ook jaren lang slapeloosheid gehad. Nu na al die jaren moet ik met een half slaaptabletje gaan slapen, normaal in slaap vallen kan ik niet meer en soms durf ik het ook niet. Nu weet ik dus dat het slaapverlamming heet. Ik hoop dat ik het niet meer krijg, alhoewel ik er wel regelmatig dicht tegen aan zit, maar het lijkt alsof mijn onderbewustzijn mij wekt om enge dingen te voorkomen, zo kan ik ineens mijzelf wakker praten en dan is het eigenlijk nog te vroeg om wakker te worden.

Russel, ik herken veel in je verhaal.

Ik heb ook last van deze verschijnselen, ik heb ook lang slaapeloosheid gehad. Gelukkig gaat het nu beter omdat ik probeer te denken dat het niets engs is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:36

Verhalen over entiteiten moet je gewoon niet lezen, dat heb ik dus wel gedaan toendertijd en dan wordt je pas echt bang. Helaas werken je hersenen op dat moment wat anders.