Vrouwenbesnijdenis hoe sta jij ertegenover???

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Siggislief

Re: Vrouwenbesnijdenis hoe sta jij ertegenover???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:38

Balou_k schreef:
Dat is toch ook voor de man zijn plezier ?

Ja, de man vind het heeerlijk als het zo'n nauw gaatje is!
Maar voor de vrouw is het gewoon te pijnelijk..
Dan kunnen ze open scheuren enzo..

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:39

Raja schreef:
Hoewel mannen besnijdenissen in die contrijen ook niet geheel pijnloos en hygienisch gedaan worden...

De jongetjes mogen een klein gaatje graven in het zand en degene die de besnijdenis uitvoerd komt het rijtje jongetjes af wat een touwtje om de voorhuid gebonden krijgt wat aangetrokken wordt en tjakka, met een oud roestig mesjes worden ze een voor een besneden.

Nee, is ook niet echt de manier hoor!

Hier in in het ziekenhuis is niks mis mee, maar zoals het traditioneel gedaan wordt

Ik heb het dan ook niet zozeer over de manier waarop, want daar heb ik me totaal niet in verdiept.
Ik heb het meer over het 'eindresultaat'.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:48

Brainless schreef:
Cassidy schreef:
Besnijdenis bij jongens, daar kan ik nog inkomen, dat heeft een reden, maar besnijdenis bij vrouwen is pure verminking, in een woord walgelijk. Sommige vrouwen blijven hun hele leven met infecties en pijn rondlopen, soms zo erg dat ze niet meer kunnen functioneren. Die arme, arme meisjes.

Er zijn maar weinig jongens die met een medische oorzaak besneden worden hoor.
De meeste worden ook zonder verdoving (als baby en zelfs nog als grote jongen) besneden.

Mijn broertje is om medische redenen besneden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:55

Ik vind het gewoon verminking, vreselijk is het.
Ik heb er een boek overgelezen, 2 zelfs.
Waris Dirie met het boek Mijn woestijn.
Waris Dirie met het boek Onze verborgen tranen.
Mijn woestijn gaat over haar zelf hoe zij haar jeugd enzo heeft beleefd.
Onze verborgen tranen betrekt ze er meerdere vrouwen in en gaat het over haar strijd tegen vrouwenbesnijdenis.
2 ontzettende mooie aangrijpende boeken, alles staat erin beschreven zelfs dat het hier in Nederland ook nog regelmatig gebeurt.
Als je, je er wat meer in wil verdiepen zijn deze 2 boeken echt aanraders.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:56

Het klopt jammer genoeg dat ook hier meisjes 'even op vakantie gaan naar het land van origine', en daar een verrassing krijgen..om maar te beseffen hoe ontzettend diep het in zo'n cultuur is ingeworteld.
Mannenbesnijdenis is ook niet alles, zal ook zeer pijnlijk zijn en in armere landen ook niet altijd even hygiënisch (ik meende dat je hier wel jongens mag besnijden in het ziekenhuis zonder medische reden?), maar toch in vergelijking een stuk minder erg. Dacht ook dat-als alles medisch correct is gelopen- een besneden man juist hygenischer is en zelfs meer plezier aan seks zal beleven. En dat is zo het pijnlijke, bij de vrouw werkt het trukje net omgekeerd. Een vrouw heeft géén gevoel meer, kan niet meer genieten, kan alleen maar pijnlijk ondergaan. Je ontneemt een vrouw iets heel natuurlijks. Een man mag wel genieten van zijn daad, een vrouw mag het niet en moet alleen maar de kinderen op de wereld zetten. Helaas zonder keuze. De wereld zal er al een stuk mooier uitzien als er geen vrouwenbesnijdenissen meer waren, of mannenbesnijdinnisen in niet-hygenisch verantwoorde omstandigheden. Maar dat zal wel nog niet voor morgen zijn...al geven vrouwen als Waris er wel al een stem aan.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:06

Het komt er gewoon op neer dat vrouwen onderdrukt worden.Mannen mogen alle pleziertjes behouden en vrouw wordt gebruikt als dekkoe en huissloof,trieste cultuur.Maar dit zijn onze westerse ideeen, wat denk jij hoe ze over ons denken haha.Al die vrijgevochten wijven hier....!

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:18

connie1964 schreef:
Het komt er gewoon op neer dat vrouwen onderdrukt worden.Mannen mogen alle pleziertjes behouden en vrouw wordt gebruikt als dekkoe en huissloof,trieste cultuur.Maar dit zijn onze westerse ideeen, wat denk jij hoe ze over ons denken haha.Al die vrijgevochten wijven hier....!

Zij denken wat een zielige vrouwen hier, ze lopen er halfnaakt bij, allemaal voor het plezier voor de man. Ze proberen zo dun mogelijk te zijn, allemaal voor de man zijn plezier. Ze moeten werken, hebben nauwelijks tijd voor hun kinderen, etc.

Overal zit een andere kant aan met een ander perspectief.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:20

ik vind het WALGELIJK!!! mits de vrouw het zelf wil.. dan is het eigen keus

maar kan me geen leven zonder clitorus voorstellen eigenlijk.. Bloos

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:21

vind het vreselijk dat dit nog steeds gebeurd,het zou echt verboden moeten worden over de hele wereld.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:23

Ik vind het te gruwelijk voor woorden, het maakt me misselijk!
Ik hoop op een dik verbod net zoals in Engeland (of was het Frankrijk) die afwachtende houding van de politiek in Nederland vind ik achterlijk.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:23

connie1964 schreef:

Ik vind dat je een beetje hard van stapel loopt, om maar niet te spreken over alle vooroordelen.

Het is makkelijk oordelen als je niet weet wáárom ze het doen. Het is vaak vele malen meer dan cultuur of traditie, het is namelijk een manier van leven en een (totaal) andere manier van redeneren.

Eerst afvragen waarom ze het doen en dán pas oordelen Lachen. En dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur (absoluut niet), maar door te roepen met woorden als onderdrukking, dan denk ik: eerst het waarom er achter weten!

Het veranderen is niet zomaar opgelost met een wetje of iets dergelijks. Wil je dit echt oplossen dan moet je de manier van denken gaan veranderen en dát is gewoon heel moeilijk Lachen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:24

Welke vrouw wil dat nou? Ze zijn zo jong ze hebben geen benul van de schade. Ze willen alleen maar geaccepteerd worden door de familie... Misselijk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:26

connie1964 schreef:

Zo kun je dat echt niet zeggen hoor vind ik. Zij leven in hun cultuur, wij in de onze. Zij weten daar niet beter, dan dat het zo hoort. Je kunt van een andere cultuur niet zeggen dat het een trieste cultuur is. Ook niet dat vrouwen onderdrukt worden (wat overigens best meevalt, als je je eens zou verdiepen)

Wij kunnen niet oordelen over vrouwenbesnijdenis, ook al vind ik het zelf ook maar niks.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:27

Het is ook geen onderdrukking maar gebeurt vaak onder dwang.
Of ze zijn gehersenspoeld...Zodat het vrijwillig lijkt. Die vrouwen houden hun leven lang pijn en ongemak (niet te spreken over het gemis van seksueel genot) omdat die kerels daar al honderden jaren bang zijn dat ze besodemieterd gaan worden Rolleyes Uit angst voor vrouwen ontnemen ze hun hun vrouwelijkheid....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:30

Het is trouwens nog maar een heel klein deel van de bevolking wat hier aan doet. Die lopen nog een beetje achter. In de meer soenitische landen is vrouwenbesnijdenis verboden.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:32

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:33

Nou in de westerse landen worden jonge meisjes gewoon op 'vakantie' gestuurd. En in een paar landen (Engeland of Frankrijk) worden meisjes na terugkomst gecontroleerd door een arts en worden er strafmaatregelingen genomen wanneer het meisje besneden blijkt te zijn, een goeie zaak!
Laatst bijgewerkt door Miryamk op 30-12-08 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:34

Zou raar zijn als hier iemand zei: "he! dat vind ik hardstikke goed!" Het is verschrikkelijk, gebeurt vaker dan wij denken.. maar gelukkig minder dan vroeger. Ik ben erg blij dat ik niets te maken heb met die cultuur die daarbij hoort, en die dat goedkeurt. Verminking.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:34

Het ergste is nog wel, dat in Somalië bijna alle vrouwenbesnijdenissen door vrouwen worden uitgevoerd, wat de 'traditie' weer in stand houdt...
Bij de ergste vorm van vrouwenbesnijdenis is er zelfs geen penetratie mogelijk, waardoor een vrouw überhaupt geen seks kan hebben. Pas op haar huwelijksnacht kan hier verandering in komen, wanneer de man erin slaagt de opening groot genoeg te maken. Toen ik las op wat voor manier dit ging - met behulp van een vrouwenarts of met behulp van scherpe voorwerpen - gingen mij de nekharen overeind staan. Gruwelijk en wat mij betreft echt een vorm van verminking.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:35

Je schrikt je rot als je leest hoe vaak het nog gebeurt, gewoon op de keukentafel met een slagersmes.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:36

Miryamk schreef:
Welke vrouw wil dat nou? Ze zijn zo jong ze hebben geen benul van de schade. Ze willen alleen maar geaccepteerd worden door de familie... Misselijk

Precies, en daarom 'wil' de vrouw het Knipoog . "Het is alleen maar goed als de vrouw er zelf achter staat", gaat voor mij hier dus niet op. Er zijn genoeg vrouwen die er volledig achter staan, het wordt zelfs gewoon onder vrouwen gedaan, moeders die er niet aan willen denken dat hun dochter niet besneden is. Maar ik kan me het niet voorstellen dat er veel vrouwen zijn die erg gelukkig zijn om hun leven in pijn te lijden, het grote risico te lopen op medische falen, op vroege sterfte(en dat zijn eigenlijk nog de dingen waar ik mij het ergste aan stoor, ongeacht onderdrukt of niet, met deze traditie speel je letterlijk met vrouwenlevens)..enkel en alleen willen omdat het maatschappij wil dat je het wil, en dat is ook niet altijd iets goeds. Het is gewoon iets dat er, voor beide seksen, heel diep ingeworteld zit.

Een verbod gaat volgens mij niet veel uithalen, het is niet omdat vadertje staat iets verbied dat er niets gebeurd achter een gesloten deur. Je mag ook geen incest plegen volgens de staat, genoeg kinderen die er slachtoffer van zijn achter een gesloten deur. Je kan het wettelijk verbieden, genoeg mensen die het stiekem toch doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:36

Miryamk schreef:
Nou in de westerse landen worden jonge meisjes gewoon op 'vakantie' gestuurd. En in een paar landen (Engeland of Frankrijk) worden meisjes na terugkomst gecontroleerd door een arts en worden er strafmaatregelingen genomen wanneer het meisje besneden blijkt te zijn, een goeie zaak!

echt bij lange na niet alle meisjes hoor. Dit gebeurt alleen in extreem sjiïtische landen, die in alles nog heel ver achter lopen. Midden Afrika enzo, Somalië en zulk soort landen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:37

miryamk: waar heb je dat weg?

Ragdollcat

Ik vind het ook vreselijk, en had het boek ook gelezen van Waris Dirie.

Maar er zijn nu ook steeds meer mannen, die studeert en hogerop is gekomen, geen vrouwen meer wil dat besneden is, ik weet het niet meer waar ik dat had gelezen, dus er is hoop??? laten we het maar hopen.

Miryamk

Ik heb er laatst nog een docu over gezien, het probleem is nog steeds wereldwijd.