Hoogbegaafd... ja en dan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: Hoogbegaafd... ja en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:13

Mijn jongste dochter is hoogbegaafd en lui, maar doet op haar gemakje het VWO. Knipoog Ze heeft lekker veel tijd om met de Wii te spelen itt tot klasgenoten die toch wel stevig hun best moeten doen. Tong uitsteken
Wij hebben er nooit een punt van gemaakt en haar net zo behandeld en opgevoed als haar 'normaal' begaafde zus.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:15

Betteke: Dat vindt ik toch wel apart eigenlijk hoor. Over het algemeen ben je in het gezin of de familie niet de enige die hoogbegaafd is.
Overgens moet je een hoogbegaafde ook niet anders behandelen dan iemand anders. We zijn ook maar mensen.. we denken alleen wat anders Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:16

Mijn zus is ook niet hoogbegaafd. Mijn vader wel, mijn opa ook.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:17

Ik ben ook hoogbegaafd. Heb een IQ van 144.
Ja, en dan?
Dan niets. Gewoon school afgemaakt, Pabo gedaan en werk nu als beleidsambtenaar. Heb ondertussen nog een MBO diploma gehaald, 1 jaar conservatorium gedaan en ben nu bezig met de 2de HBO opleiding.

Ik zie niet zo het nut van die tests en stempeltjes in. Knipoog
Zoiezo heb ik een hekel aan stempels.
Het voordeel is dat je inzicht vaak beter en sneller is. Het kwartje valt sneller bij uitleg bijvoorbeeld.
Maar het maakt je niet slimmer of anders dan anderen.
Je moet gewoon functioneren in de maatschappij, net als iedereen. En of je dat op VMBO, HBO of academisch niveau doet, dat maakt niet uit. Lachen

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:19

Het lijkt mij "knap lastig" om met mensen te moeten samenwonen die eigenlijk niet hoogebegaafd zijn. Niet dat hun minder zijn ofzo, maar ik kan hier thuis tenminste even mezelf zijn.. en niet me iedere keer aanpassen aan de denksnelheid van (even heel zwart-wit) een "normaal" iemand...

Amanda: het maakt wel degelijk uit als je het weet. Wij zien hier heel veel mensen over de vloer die letterlijk zijn doorgedraait. Die weten niet meer wat voor en achter is... Omdat ze zich jarenlang aangepast hebben, dat niet meer kunnen volhouden en ze weten gewoon Niet hoe ze zichzelf moeten zijn zonder iemand achterna te lopen (doordat die is weggevallen om wat voor reden dan ook)...
En als je die mensen regelmatig ziet... maargoed gelukkig zien wij ze ook opknappen!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:21

op de site van mensa kun je een (uitgebreide) test doen, wat volgens verschillende sites de meest betrouwbare gratis IQ test is op internet.
ik heb hem gedaan en kreeg als uitslag dat ik zeer waarschijnlijk toegelaten zou worden bij de 'Mensa club', omdat ik een hoge score had. (vrij vertaald, het is even geleden dat ik die test had gedaan).

maar ja, wat heb je eraan, als je hoofd een mallemolen van gedachten is, je geen fatsoenlijke opleiding hebt afgemaakt omdat je steeds weer in iets anders geïnteresseerd bent, en je sociaal onzeker en redelijk zwak bent, zoals ik..

op de basisschool zeiden ze steeds, het zit er wel in maar het komt er niet uit.
motorisch ben ik ook geen held, en ik vermoed van mezelf dat ik ADD heb, heb dat niet laten testen omdat ik geen stempel wil.

@TS, hoe krijg je het voor elkaar om een officiele IQ test te laten doen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:23

Bitterbal: Okee, als je in de problemen zit is het fijn dat je weet wat er met je is. Dat je dan wel gericht hulp kan krijgen, dat je begrepen wordt en dat je zelf herkenning ziet. Maar dat geldt niet alleen voor hoogbegaafdheid.

Maar ik heb bijvoorbeeld op school een IQ test moeten doen. Iedereen in de klas moest dit. Dat vond ik toen al vreemd en nu ik er over nadenk helemaal. Er waren geen problemen in die klas. Maar door die test kwam er wel verdeeldheid, jaloezie en onbegrip.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:24

Kunnen jullie je ook moeilijk concentreren als het je niet genoeg interesseerd?
Ik herken op de 1 of andere manier zoveel in jullie verhalen Bloos
Mavo heb ik op me sokken gehaald. Vond er alleen niks aan en het boeide me ook niet echt. Daarna verder naar het mbo, maar die opleiding kon mij al helemaal niet voedden met stof om het zo maar te zeggen.
Daarna ben ik dus gaan werken, maar bijv bij beoordelings/funtioneringsgesprekken komen alsmaar dezelfde dingen voorbij. Ik schakel (te) snel, leer ontzettend snel en onhoud bijna alles ookal lijkt mijn geheugen soms een zeef naar mijn idee Bloos en mijn leidinggevende zegt alsmaar dat ze mij ontzettend slim vind alleen dat het dom van me was om geen opleiding af te maken Clown

Maar een iq test heb ik nog nooit gedaan. Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk Bloos

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:32

Tja, ik ben ook "bewezen" Clown hoogbegaafd (IQ 133).
De testen doorlopen bij Mensa en uitgenodigd om lid te worden. Dit heb ik niet gedaan omdat ik niet zo van clubjes houd.

Ik heb er wel heel lang last van gehad. Dacht dat ik wat mankeerde omdat ik altijd overal buiten de boot viel. Als hoogbegaafde ben je in de minderheid omdat maar 2% van de mensheid deze "kwaal" heeft. Heel lang heb ik niet gesnapt wat er aan de hand was. Ik leek wel gek in de ogen van anderen. Mensen konden mij niet volgen in gesprekken, het voeren van "nutteloze gesprekken" (gesprekken die nergens over gaan dus) vind ik ronduit boring en dat maakte mij tot een vreemde eend in de bijt. Nu ik weet waarom (ben er pas met mijn 38 jaar achtergekomen) kan ik de reacties van mijn medemensen beter plaatsen en erop reageren.
Leuk is het niet maar het is niet anders. Ik weet nu tenminste wat er aan de hand is Tong uitsteken

De ontdekking was voor mij een echte eyeopener. Je leert jezelf op dat moment weer een stukje beter kennen. Ach, ik zal ermee moeten leven Ziek . Af en toe doe ik mijzelf lekker heerlijk Blond voor. Het kan best wel vermoeiend zijn hoor om zo "slim" te zijn. Weinig rust in het hoofd. Die maalmachine staat altijd aan, maar nu ik dat weet kan ik er beter afstand van doen en kan ik het ook "uitzetten" Gestoord.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:41

Haha ik herken echt zoveel van jullie verhalen...

Een officiele IQtest kun je over het algemeen bij een psycholoog wel doen. Of bij Mensa inderdaad. Maar als je een onderpresterende Hb'er.. ja die heb je ook nog.. bent zoals ik.. met faalangst.. dan heb je daar niets aan want dan heb je een IQ van 113 whaha.. Daarna de test nog eens gedaan bij een psycholoog waar ik me wel begrepen voelde, en had een IQ die niet te meten viel...

Ik wilde vroeger trouwens altijd graag een eilandje hebben met mensen die mij wel begrepen. Ik had geen vriendinnetjes op school en voelde me daardoor zo ontzettend eenzaam. Als er nu een eilandje was zei ik altijd.. Hebben jullie dat gevoel ook wel eens?
Inmiddels moet ik zeggen dat ik wel heb geaccepteerd dat het niet anders is. Maar ik ga wel regelmatig naar een meeting met hoogbegaafden om mijn hoofd even aan het werk te zetten. En ik ga daar ook altijd met een goed gevoel weer weg. Hoewel het in het begin wel eng was mja, ik werd gewoon meegesleurd door mn ouders haha...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:44

Hebben jullie ook dat jullie veel 'sneller' zijn in dingen dan de meeste mensen? Mijn chef bijvoorbeeld, die legt dingen altijd HEEL ERG UITGEBREID uit, en dan halverwege kap ik 'm af en dan zeg ik 'ja ik snap het' en dan gaat ie nóg een kwartier door.. En dan overdrijf ik echt niet Tong uitsteken heel frustrerend..

Ik kan me inderdaad ook slecht concentreren als ik ergens mee bezig ben wat me niet boeit. Ik heb op m'n werk ook gruwelijke concentratieproblemen omdat m'n werk niet interessant genoeg is. Ik maak er maar een wedstrijdje van voor mezelf Tong uitsteken *gisteren deed ik hier een uurtje over dus vandaag moet dat korter* dan is het (op een andere manier welliswaar) toch nog uitdagend...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:50

NaNi schreef:
Ik maak er maar een wedstrijdje van voor mezelf *gisteren deed ik hier een uurtje over dus vandaag moet dat korter* dan is het (op een andere manier welliswaar) toch nog uitdagend...

Dit is echt heel herkenbaar Clown Ik heb heel veel wedstrijdjes met mezelf en denk dan altijd en nu moet ik het goed doen en als ik dan een keer faal valt het op me werk niet eens op, maar ik heb een rotgevoel Ach gut

Maar ik loop ook bijna constant te malen en slaap daardoor ook slechter in bepaalde periodes...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:54

Jaaa dat rotgevoel dat ken ik dan ook! Gaat eigenlijk helemaal nergens over want (en dit klinkt heel arrogant) maar ik ben sowieso toch al 3 keer sneller dan mijn collega.. Maar dan lukt het niet en dan baal ik daar echt van!

Ik riep net trouwens dat ik sociaal niet veel merk.. Das niet echt waar, want ik heb soms serieuze vertrouwensproblemen.. Niet altijd, zolang het oppervlakkig blijft ben ik sociaal wel heel makkelijk hoor...
Maar ik weet echt niet of dat dat komt omdat ik meer begaafd ben, of dat het komt omdat ik vroeger heel erg gepest ben... Geen idee...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:56

Bitterbal schreef:
Haha ik herken echt zoveel van jullie verhalen...

Een officiele IQtest kun je over het algemeen bij een psycholoog wel doen. Of bij Mensa inderdaad. Maar als je een onderpresterende Hb'er.. ja die heb je ook nog.. bent zoals ik.. met faalangst.. dan heb je daar niets aan want dan heb je een IQ van 113 whaha.. Daarna de test nog eens gedaan bij een psycholoog waar ik me wel begrepen voelde, en had een IQ die niet te meten viel...

Ik wilde vroeger trouwens altijd graag een eilandje hebben met mensen die mij wel begrepen. Ik had geen vriendinnetjes op school en voelde me daardoor zo ontzettend eenzaam. Als er nu een eilandje was zei ik altijd.. Hebben jullie dat gevoel ook wel eens?
Inmiddels moet ik zeggen dat ik wel heb geaccepteerd dat het niet anders is. Maar ik ga wel regelmatig naar een meeting met hoogbegaafden om mijn hoofd even aan het werk te zetten. En ik ga daar ook altijd met een goed gevoel weer weg. Hoewel het in het begin wel eng was mja, ik werd gewoon meegesleurd door mn ouders haha...

Dat eilandje is wel heel herkenbaar Ja

Ik moet zeggen dat ik er niet zo mee bezig ben, omdat ik absoluut niet van stempeltjes hou.
Maar nu ik dit allemaal zo lees herken ik wel een heleboel.
En stiekem vind ik dat eigenlijk best boeiend Bloos

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:00

Amanda: ik snap dat wel hoor. Ik hou ook niet van de stempeltjes en praat er ook niet heel gemakkelijk over. Gewoonweg omdat niemand je toch begrijpt. Je praat 9 van de 10 keer tegen dovemans oren...

Ik maak voor mezelf vaak ook wedstrijdjes ja om iets toch wat boeiend te krijgen haha. OF ik ga ondertussen over andere dingen nadenken...
Falen, amai dat mag ik toch niet van mezelf hoor.. ik voel me echt heel erg rot dan... Gelukkig leer ik het wel beetje bij beetje, maar toch... het blijft iets heel lastigs vind ik.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:11

jeetje, wat een hoogbegaafde bokkers hier allemaal! Wel interessant om te lezen.

ben zelf niet hoogbegaafd of iets, maar mijn vriend wel. En ik snap er nooit zoveel van, want hij heeft alleen vmbo laagste niveau afgemaakt
(hij is 20!! Enige scholing die hij heeft) Vind ik soms maar moeilijk te begrijpen want hij is echt afgezakt van vwo naar havo naar vmbo laagste niveau. Zelf snap ik dat totaal niet heb op m'n 16e m'n Havo diploma gehaald en ik studeer nu (HBO).
En hij? Doet er helemaal niks mee Nagelbijten / Gniffelen Sterker nog, hij is net uit militaire dienst en doet al een maand he -le-maal niks Nagelbijten / Gniffelen hij kan zich niet motiveren voor een studie.. Pff echt moeilijk te begrijpen, dat hij er niet iets mee gaat doen.. Je merkt totaal niet aan hem
dat hij geen scholing heeft, heeft juist erg veel levenservaring door Afghanistan.. maar toch

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:14

Mja, men broer is hoogbegaafd en ik just niet Clown
Maar ben ook lui, als ik iets niet leuk of nuttig vind om te leren, dan lukt het ook niet (jjeeej kijk al uit naar mijn examens, waarvoor ik nu aan het "leren" ben Verdrietig ) maar als ik iets wel nuttig of leuk vind, dan zit het er gewoon heel snel in en haal ik ook hele goede punten.
Nu ben ik wel blij dat ik niet helemaal hoogbegaafd ben (5 puntjes te weinig ofzo Ach gut Clown ) want ik heb, in tegenstelling tot mijn broer, wel af en toe moeten leren in het middelbaar (nuja, vlak voor de examens of de test altijd, maar bon ik moest wel een inspanning doen).
Mijn broer, perfect hoogbegaafd (vooral kei goe in talen) heeft nooit enige moeite moeten doen en nu zit hij toch redelijk te klungelen ... met universiteit begonnen,maar kan niet leren (heeft het imo nooit moeten doen, dus weet ook niet hoe het moet) nu hogeschool, maar als ik hem bezig zie en hoor, vlot dat ook niet erg...Hij is ook enorm faalangstig, dus van zodra hij denkt dat het niet gaat lukken (mja, als hij niet leert,, gebeurt dat wel vaker Tong uitsteken ) stopt hij er ook helemaal mee (nu heb ik dat ook enorm hoor, maar vind toch nog altijd een betje moed om het dan toch maar te proberen).
Dus ik ben echt blij dat ik niet hoogdbegaafd ben (sorry aan iedereen, maar vroeger vond ik het wel poedersuiker dat men broer altijd zo slim was en ik niet) en ik hoop dat ik geen enkel hoogbegaafd kind krijg, want dacht dat mijn broer een unicum was (van niet kunnen leren enzo door nooit gemotiveerd te zijn geweest om te leren) maar nu ik andere reactie lees, merk ik dat het vrij normaal is.
Dusja, zoalng onze schoolsystemen hier geen goede oplossing voor hebben (ze zien enkel dat ze in het secundair onderwijs geen problemen hebben, maar zien niet hoeveel er afhaken bij hogere studies) wil ik liefst geen hoogbegaafde kinderen Clown

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:16

LZP -> MW

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:23

En dan... niks. Voor mij dan, maar dat is voor iedere hoogbegaafde anders denk ik. Ik vertel het bijna nooit aan iemand (wat hebben anderen eraan om in zo`n hokje te gaan denken?) Lachen

Bij mij is ook vooral het inzicht sterk ontwikkeld (verbanden leggen) en het geheugen. Zo herinner ik me dingen van heel vroeger nog ongewoon helder en kan ik gedichten en songsteksten bovengemiddeld snel onthouden.

Aan het einde van de rit is het echter niet bepalend voor je levensgeluk. Dat wordt bepaald door keuzes die je maakt, en door het lot (of spirituele entiteiten, zo je wilt). Van nature ben ik bijvoorbeeld weinig ambitieus en eerlijk gezegd denk ik dat dat een goede combinatie is. Dat is zo achter de laptop echter lastig toe te lichten.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:27

Elmira schreef:
jeetje, wat een hoogbegaafde bokkers hier allemaal! Wel interessant om te lezen.

ben zelf niet hoogbegaafd of iets, maar mijn vriend wel. En ik snap er nooit zoveel van, want hij heeft alleen vmbo laagste niveau afgemaakt
(hij is 20!! Enige scholing die hij heeft) Vind ik soms maar moeilijk te begrijpen want hij is echt afgezakt van vwo naar havo naar vmbo laagste niveau. Zelf snap ik dat totaal niet heb op m'n 16e m'n Havo diploma gehaald en ik studeer nu (HBO).
En hij? Doet er helemaal niks mee Nagelbijten / Gniffelen Sterker nog, hij is net uit militaire dienst en doet al een maand he -le-maal niks Nagelbijten / Gniffelen hij kan zich niet motiveren voor een studie.. Pff echt moeilijk te begrijpen, dat hij er niet iets mee gaat doen.. Je merkt totaal niet aan hem
dat hij geen scholing heeft, heeft juist erg veel levenservaring door Afghanistan.. maar toch

Begrijp je reactie wel, maar vind toch dat je meer je best mag doen om hem te begrijpen hoor!
Mijn broer is er nu ook 20 (ik ook Tong uitsteken we zijn een tweeling: de slimme en de minder slimme Clown maar men mama vindt mij op EQ vlak veel slimmer, en ik denkt dat velen hier dat zullen beamen, dat IQ hoog is, maar dat je daardoor ook meer EQ problemen krijgt)
En hij heeft het echt moeilijk, hij weet niet wat hij wil, studeerdt nu maar iets om geen ruzie te krijgen met men ouders, maar of dit het nu is...dat weet hij nog niet.
Er zijn gewoon zoveel dingen die je vriend interessant vindt en mss wel wilt doen, dat hij niet kan kiezen wat nu juist. Nuja de andere bokkers zullen je het wel beter kunnen uitleggen denk ik, omdat zij het zelf ook zo voelen.
Nu ik denk dat het wel goed met hem zal komen hoor, maar hij is gewoon zo besluitloos en ook wel ambitieus hoor, maar te bang om iets te ondernemen wat zijn ambities zou kunnen waarmaken, omdat hij te bang is om ze niet waar te maken -> hij doet niets.
En die concentrtieprobs, amaai daar heeft hij last van Clown daarom komt hij nu af en toe is mee paardrijden, dan leert hij zich op ons paard concentreren, en dat helpt wel.
Dus ik zou zeggen, lach niet met je vriendje (weet dat het niet slecht bedoeld is Knipoog heb zelfde soort vriend en lach er soms ook mee Tong uitsteken ) maar probeer hem te motiveren en help hem om zich beter te concentreren. Laat hem desnoods een lijstje maken met alle dingen die hij leuk vindt, dan maakt hij van alles een pro en contra lijst, zo kan hij die warboel in zijn hoofd even ordenen Knipoog

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:37

Dat dit een valkuil is voor HB begrijp ik ook heel goed, maar juist daardoor ben ik blij dat ik mijn leven tot dusver zo 'real' mogelijk heb kunnen houden.

Dat eilandjes-gevoel had ik gelukkig niet (al voelt geen mens zich ooit exact zoals een ander mens, omdat dit simpelweg niet meetbaar is), maar hoor het wel heel veel van andere HB-en.

Het sociale aspect zit bij mij wel goed, maar idd dat ambitieuze... Bloos `t Is dat alles me aan komt waaien, maar als ik ook maar ergens iets voor had hoeven doen had ik nu geen rits diploma`s. Totale lethargie op dat vlak.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:45

Ik herken het niet gemotiveerde en het het nut niet inzien van dingen die we op school moeten doen maar ben zover ik weet niet hoogbegaafd. Wel haal ik voldoening uit vakken die ik leuk vind maar ook weer niet zoveel voldoening dat ik de andere vakken doe.
Hoe ik mn dag spendeer? Ik speel de hele dag met mijn DS (ja midden in de klas) of kijk een film op mn ipod. Véél interessanter dan school.

Verder moet ik ook niks doen met mijn handen. Ik stoot dingen omver, stoot mezelf. Zit mezelf wat dat betreft alleen in de weg. Nog mooier, ik kreeg het voor elkaar te blijven zitten op handvaardigheid, tekenen en muziek...(ja met een 8 voor wiskunde, want dat was leuk). Moet ik me nu ook aangesproken voelen?

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:57

Equidea schreef:
Ulissa schreef:
Hoe komt het dat jij 2 jaar niet naar school bent geweest, ik neem aan dat hier een
reden voor was.

Deels... (valt wel het eea. terug te vinden in wat berichten van een maand of 3/4 geleden van mij denk ik) maar was ook gewoon gigantisch lui, gedemotiveert..., opleiding die ik nu doe verloopt erg goed trouwens, constant bijleren.

Ik heb je berichten helaas niet gelezen van 3 a 4 maand geleden.

Ik vraag het omdat ik ook een dochter heb welke op 07-01-09 getest moet worden op *hoogbegaafdheid* en een *Persoonlijkheidstest* moet doen.

Mijn dochter heeft ook problemen op school.

Mijn dochter kon lezen toen ze 4 was. Las de kinderen in haar groep voor uit *Jip en Janneke* toen ze zelf nog maar een leeftijd had van 4 a 5 jaar. In groep 3 zat ze op AVI-9
Haalde in groep 8 ook een CITO score van 550.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat er in dit soort kinderen omgaat.

Ik weet niet of mijn dochter hoogbegaafd is, of dat er ergens anders wat mis is.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 02:58

Hier nog iemand met een (volgens officiele manier gemeten) IQ van 136. Ik kan dus ook ergens enorm het nut NIET van inzien, en doe het dan ook niet. (niet altijd handig hoor! Zit nu met belastingformulieren te worstelen omdat het nou eenmaal moet, of beter gezegd omdat het me anders een hoop geld kost). Kan dingen die me interesseren met 1 keer lezen/ horen onthouden, dingen die me niet interesseren kan ik amper onthouden. Heb er zo 2 jaar! over gedaan om te onthouden dat lepels ook op tafel horen bij het tafeldekken, ondanks dat niemand in huis die krengen gebruikte.

Kan me soms grandioos ergeren aan mensen die niet in een keer begrijpen wat ik bedoel, terwijl het (volgens mij dan) toch o zo duidelijk is uitgelegd, maar dingen die buiten mijn interessegebied vallen (gelukkig dus voor mij valt er heel veel binnen mijn interessegebied) kan ik amper onthouden. Volgens velen ben ik een wandelende encyclopedie daardoor.

Verder heb ik de MAVO probleemloos, fluitend met twee vingers in de neus doorlopen, hoefde er letterlijk niets voor te doen om te slagen (had toch volgens velen een best zwaar vakkenpakket, ben van de generatie voor het "nieuwe leren" en de vastgestelde pakketten) maar op het MBO dreef ik vooral de leraren tot wanhoop, ben er uiteindelijk dan ook zonder diploma maar met een hoop bombarie vertrokken. Nu studeer ik aan de Open Universiteit, en dat gaat vrij goed trouwens. Kan zelf het tempo bepalen, dat scheelt enorm! En dat je er niet op je vingertjes gekeken wordt scheelt ook voor mij, dat roept in elk geval geen weerstand op voorhand op.

Volgens velen ben ik goed in mensen/ dieren "lezen". Kan heel snel zien hoe mensen/ dieren zich voelen en wat ze nodig hebben zeggen veel mensen die me kennen. Voel me alleen bij dieren meer op mijn plek, die veroordelen niet om stomme redenen, die reageren lekker puur en direct.

Oja, van de Mensa werd ik ook gillend gek. Wat een stapel zelfmedelijden zit daar bij elkaar zeg, niet te geloven!

Mijn moeder plaagt me trouwens nog steeds met het eerste wat ik zei als peuter: "IK WIL DIE CAPUCHON NIET OP!!!". Niets geen gemama of gepapa.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:52

Dat eilandjesgevoel dat herken ik heel goed Huilen . Binnen de dictatuur van de meerderheid pas ik niet in het plaatje, ben niet in een hokje te stoppen en geen stempeltje op mijn hoofd te krijgen Hyper! . Kortom voor de meeste mensen on(be)grijpbaar.
En wat onbekend is maakt onbemind. Ach zo is het.

Ik kan ook heel moeilijk leren als het mij niet interesseert, maar andersom als het mij wel interesseert ben ik gewoon een freak zoveel weet ik er dan van Cool .

Aan de andere kant denk ik dat het ook heeeeel vermoeiend is als je alleen maar met HBen omgaat. Pff dan heb je echt geen rust meer denk ik, want we zijn niet alleen heel slim maar ook o zo eigenwijs Clown . "wat ik weet weet geen domino beter toch Bloos " en dat is wel eens de oorzaak van flink heftige discussies. Maar daar ben ik mee gestopt hoor, dat kostte zo verschrikkelijk veel energie en de meeste mensen lijken het wel niet te willen snappen. Nou dan niet. Wie ben ik om iemand mijn mening op te dringen. Ze vinden het zelf maar uit. Trouwens wel de allerbeste manier om te leren (voor mij dan). Gewoon doen en dan ontdek je dat je alles kunt Haha! . En dat is echt op alle vlakken is mijn ervaring.

Wat ik wel heel jammer vind is dat het op school en door mijn ouders nooit is herkend en erkend. Ik werd dom genoemd en dwars omdat ik niet in hun hokjes pastte. Als je zoiets constant hoort van je ouders en je leraren dan ga je het zelf ook geloven. Nu weet ik eindelijk beter.
Het weten is voor mij als een bevrijding geweest van mijn hele moeilijke jeugd.

Ik kan het wel herkennen bij kinderen en breng het dan zachtjes onder de aandacht van de ouders zodat deze kinderen wel de begeleiding krijgen die ze nodig hebben. Dat is zo belangrijk omdat het toch de basis is van je hele leven.