Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
suus_elviera schreef:voor mij ook altijd en drama de verdoving
tot in naar het ziekenhuis moest voor mijn 3 verstandskiezen en 2 gewone kiezen naast de verstands
is in 3x gedaan
maar in het zieken huis was wel lekkerder dan bij det andarts zelf
die zegt waneen en hoe en wat waneer hij het gaat doen en sta je met 10 min weer buiten
Megamutsj schreef:Ik doe de opleiding tandartsassistente en zit in mijn laatste jaar.
Ik heb de reacties een beetje gelezen, en idd verstandskiezen kunnen problemen veroorzaken! Meestal liggen ze schuin, of je kunt er niet goed bij waardoor er sneller gaatjes kunnen komen en/of ontstekingen.
Maar als jij zegt dat je er goed bij kunt met je borstel en je ze goed kunt schoonmaken, en ze netjes recht staan en niet je overige tanden verschuiven, dan maakt het niet echt uit.
Firedancer schreef:Megamutsj schreef:Ik doe de opleiding tandartsassistente en zit in mijn laatste jaar.
Ik heb de reacties een beetje gelezen, en idd verstandskiezen kunnen problemen veroorzaken! Meestal liggen ze schuin, of je kunt er niet goed bij waardoor er sneller gaatjes kunnen komen en/of ontstekingen.
Maar als jij zegt dat je er goed bij kunt met je borstel en je ze goed kunt schoonmaken, en ze netjes recht staan en niet je overige tanden verschuiven, dan maakt het niet echt uit.
Ik neem aan dat je ook geleerd hebt dat het trekken van verstandskiezen niet zonder risico's is?
Dat de kans op zenuwbeschadigingen en daarbijbehorende gezichtsverlammingen niet ongewoon is?
Er zijn vele gevallen bekend van mensen die met een mismaakt gezicht door het leven moeten omdat de aangezichtszenuw beschadigd is geraakt. In dat opzicht is een verstandskies trekken absoluut niet te vergelijken met het trekken van een gewone kies.
Ik heb van de vier verstandskiezen er twee laten trekken aan 1 kant, omdat ik er van 1tje last had en de tandarts het verstandiger vond om ze, liefst alle vier, te laten trekken. Ben daarvoor keurig naar een kaakchirurg gegaan, want een normale tandarts gaat ze bij mij uberhaupt niet trekken...
Ben gelukkig wel door het oog van de naald gekropen, want ik liep dus wel kaakklem op en het heeft bijna 2 dagen geduurd voordat ik het volle gevoel in mijn wang en lippen weer terug had. Kaakklem is uitermate pijnlijk en het betekende een week lang met veel pijn en moeite net een lepel vlak tussen je lippen door krijgen om te kunnen eten.
Het gevoel in mijn tandvlees is tussen links en rechts echt duidelijk anders, dus ook de zenuw is er niet helemaal ongeschonden vanaf gekomen.
Mag duidelijk zijn dat de andere verstandskiezen dus echt gewoon lekker blijven zitten totdat het medisch onverantwoord wordt.
Er wordt wel heel makkelijk gedaan over "even" een verstandskies trekken. Het blijft een operatie, met alle risico's van dien.
Marieke_K schreef:Maar ik zou het advies van je tandarts wel opvolgen![]()
Mijn zus was ook zo: geen pijn, dus waarom er uit? Ook zij dacht dat ze er bij kon met poetsen (ook elektrisch), maar niet dus. Ze ging op een gegeven moment toch wel erg uit haar mond stinken, en wat bleek: de verstandskiezen waren aan het rotten. Hoe het kon? Ze waren wel doorgekomen, maar niet helemaal zoals gewone tanden, daardoor zaten er wat meer tandvlees om heen (ook omdat je ze niet gebruikt met kauwen) en daar waren de bacterien lekker in gaan rotten.. Ik zal je de verdere details besparen.
Ik moet er zelf ook aan geloven: na 26 jaar is er een verstandskies door gekomen; hoe erg ik er ook tegen op zie, ik ga naar de kaakchirurg. Liever een dagje pijn dan een rottende tand in mijn mond.
sharoontje schreef:Megamutsj; Je hoeft ze er niet altijd bij het ziekenhuis eruit te laten halen. Heb ik met die 2 van mij ook niet gedaan, want de TA die kon ze er gewoon makkelijk uithalen. Maar het verschil bij een TA en bij een KC merk je zeker wel. De verdoving is fijner en de ''behandeling'' ook.