De tandarts..& verstandskiezen + vraag

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: De tandarts..& verstandskiezen + vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:00

Als je er geen last van hebt hoef je ze ook niet te laten trekken. Je kunt altijd nog aan je tandarts vragen waarom hij ze wil laten trekken.

Ik ben zelf totaal geen held als het gaat om tandartsen en heb ook ooit het advies gekregen om ze te laten trekken zodra ze door kwamen. Ik heb dat nooit laten doen.

Mn huidige tandarts heeft het standpunt dat zolang je er geen last van hebt dat ze dan ook best kunnen blijven zitten.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:55

voor mij ook altijd en drama de verdoving
tot in naar het ziekenhuis moest voor mijn 3 verstandskiezen en 2 gewone kiezen naast de verstands

is in 3x gedaan

maar in het zieken huis was wel lekkerder dan bij det andarts zelf
die zegt waneen en hoe en wat waneer hij het gaat doen en sta je met 10 min weer buiten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:57

suus_elviera schreef:
voor mij ook altijd en drama de verdoving
tot in naar het ziekenhuis moest voor mijn 3 verstandskiezen en 2 gewone kiezen naast de verstands

is in 3x gedaan

maar in het zieken huis was wel lekkerder dan bij det andarts zelf
die zegt waneen en hoe en wat waneer hij het gaat doen en sta je met 10 min weer buiten

Bij mij werd het in het ziekenhuis gegaan en dat verliep de 2e keer niet helemaal zoals het moest en was er zeker niet met 10 min buiten Clown

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:41

Ik doe de opleiding tandartsassistente en zit in mijn laatste jaar.
Ik heb de reacties een beetje gelezen, en idd verstandskiezen kunnen problemen veroorzaken! Meestal liggen ze schuin, of je kunt er niet goed bij waardoor er sneller gaatjes kunnen komen en/of ontstekingen.
Maar als jij zegt dat je er goed bij kunt met je borstel en je ze goed kunt schoonmaken, en ze netjes recht staan en niet je overige tanden verschuiven, dan maakt het niet echt uit.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 03:24

Megamutsj schreef:
Ik heb de reacties een beetje gelezen, en idd verstandskiezen kunnen problemen veroorzaken! Meestal liggen ze schuin, of je kunt er niet goed bij waardoor er sneller gaatjes kunnen komen en/of ontstekingen.
Maar als jij zegt dat je er goed bij kunt met je borstel en je ze goed kunt schoonmaken, en ze netjes recht staan en niet je overige tanden verschuiven, dan maakt het niet echt uit.

Ik neem aan dat je ook geleerd hebt dat het trekken van verstandskiezen niet zonder risico's is?

Dat de kans op zenuwbeschadigingen en daarbijbehorende gezichtsverlammingen niet ongewoon is?
Er zijn vele gevallen bekend van mensen die met een mismaakt gezicht door het leven moeten omdat de aangezichtszenuw beschadigd is geraakt. In dat opzicht is een verstandskies trekken absoluut niet te vergelijken met het trekken van een gewone kies.

Ik heb van de vier verstandskiezen er twee laten trekken aan 1 kant, omdat ik er van 1tje last had en de tandarts het verstandiger vond om ze, liefst alle vier, te laten trekken. Ben daarvoor keurig naar een kaakchirurg gegaan, want een normale tandarts gaat ze bij mij uberhaupt niet trekken...
Ben gelukkig wel door het oog van de naald gekropen, want ik liep dus wel kaakklem op en het heeft bijna 2 dagen geduurd voordat ik het volle gevoel in mijn wang en lippen weer terug had. Kaakklem is uitermate pijnlijk en het betekende een week lang met veel pijn en moeite net een lepel vlak tussen je lippen door krijgen om te kunnen eten.
Het gevoel in mijn tandvlees is tussen links en rechts echt duidelijk anders, dus ook de zenuw is er niet helemaal ongeschonden vanaf gekomen.

Mag duidelijk zijn dat de andere verstandskiezen dus echt gewoon lekker blijven zitten totdat het medisch onverantwoord wordt.

Er wordt wel heel makkelijk gedaan over "even" een verstandskies trekken. Het blijft een operatie, met alle risico's van dien.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:53

Ik heb ze alle 4 er uit gekregen en net als Firedancer heb ik kaakklem erbij gekregen en ik kan je zeggen dat echt geen pretje is

Bij mij was het medischonverantwoord om ze te laten zitten omdat er 1 terug in de kaak aan het groeien was en ik al 2 weken aan de morfine zat voor de pijn.

Het trekken/snijden zelf viel me wel reuze mee maar nu zo'n bijna 2 maanden verder heb ik nog steeds een doof gevoel aan de rechterkant onderin

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:21

dan had ik nog geluk gehad ik hoefde geen kakkaklem en ze waren er met 5 min uit
ook in het ziekenhuis(kaaksirurg)
wel is mijn tand vlees nog pijnlek en is nu 4 maanden terug

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 14:06

na deze verhalen blijven dus ook mijn tanden gewoon zitten waar ze zitten ik ga ze nog beter schoonhouden voor zover dat gaat en mijn tandarts krijgt even een melding dat de afspraak niet door gaat.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:41

Firedancer schreef:
Megamutsj schreef:

Ik neem aan dat je ook geleerd hebt dat het trekken van verstandskiezen niet zonder risico's is?

Dat de kans op zenuwbeschadigingen en daarbijbehorende gezichtsverlammingen niet ongewoon is?
Er zijn vele gevallen bekend van mensen die met een mismaakt gezicht door het leven moeten omdat de aangezichtszenuw beschadigd is geraakt. In dat opzicht is een verstandskies trekken absoluut niet te vergelijken met het trekken van een gewone kies.

Ik heb van de vier verstandskiezen er twee laten trekken aan 1 kant, omdat ik er van 1tje last had en de tandarts het verstandiger vond om ze, liefst alle vier, te laten trekken. Ben daarvoor keurig naar een kaakchirurg gegaan, want een normale tandarts gaat ze bij mij uberhaupt niet trekken...
Ben gelukkig wel door het oog van de naald gekropen, want ik liep dus wel kaakklem op en het heeft bijna 2 dagen geduurd voordat ik het volle gevoel in mijn wang en lippen weer terug had. Kaakklem is uitermate pijnlijk en het betekende een week lang met veel pijn en moeite net een lepel vlak tussen je lippen door krijgen om te kunnen eten.
Het gevoel in mijn tandvlees is tussen links en rechts echt duidelijk anders, dus ook de zenuw is er niet helemaal ongeschonden vanaf gekomen.

Mag duidelijk zijn dat de andere verstandskiezen dus echt gewoon lekker blijven zitten totdat het medisch onverantwoord wordt.
Er wordt wel heel makkelijk gedaan over "even" een verstandskies trekken. Het blijft een operatie, met alle risico's van dien.

Natuurlijk weet ik dat, maar dat risico is enorm klein. Het word wel, althans meestal, verteld voor de behandeling wat alle risico's zijn, en dat schrikt meestal de patient af. Maar die kans is enorm klein, volgens mij maar 1%, althans wat ik gehoord heb. Knipoog

Maargoed, aan het houden van een verstandskies die er beter uit kan zitten meer risico's dan het trekken van een verstandkies. Lachen
Bij een verkeerde ligging van de verstandskies kunnen al je tanden verschruiven, en als je er niet goed bij kan met de borstel komen er gaatjes en wss onstekingen. Bij een ontsteking waar niets aan gedaan word, zal deze zich uitbereiden en kan het nare gevolgen hebben.

Dat dikgedrukte zinnetje ben ik het ook mee eens, en dat had ik ook al in mijn eerdere bericht gezet. Als je gewoon goed bij je kies kan komen, hij staat netjes in het rijtje en je kan hem goed schoonhouden, dan zou ik hem gewoon laten zitten. Het is juist handig als de kies ervoor bijvoorbeeld eruit moet, dan heb je nog een extra tand waardoor een brug dan weer mogelijk is. Lachen

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:44

Het is niet verplicht, maar meestal is het wel beter als je ze er uit laat halen, als ze helemaal door zijn gegroeit Lachen De verstandskiezen kun je bijna niet poetsen, omdat ze achter in je mond zitten. En je verstandskiezen kunnen je andere kiezen aantasten. Ik zou ze er dus wel direct uit laten halen Lachen Je voelt er niks van hoor, heb de bovenste 2 er uit laten halen, geen problemen, geen napijn helemaal niks Lachen En het bespaard je een hoop ellende Lachen

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:53

Je moet je niets aan laten trekken van al die verhalen en de "mogelijke" risico's. Zoals ik al zei zijn die risico's enorm klein. Heel veel mensen hebben echt geen last gehad van het verwijderen van een verstandkies! Zoek gewoon een goed ziekenhuis uit en dan komt alles goed.

Maar nogmaals, als het niet nodig is, zou ik het niet doen.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:01

Mijn bovenste verstandskiezen zijn ook getrokken, al jaren geleden. Ze stonden naar buiten gekeerd en ik had steeds de binnenkant van mijn wang kapot door het kauwen erop. Het was een hele opluchting toen ik ze kwijt was. Het trekken was minder prettig omdat het kraakte van jewelste, ik voelde wel niks maar kon wel goed horen. Maar dat is maar eventjes. Maar als ik er geen last van had gehad zaten ze er nu nog wel hoor. De onderste zitten er nog steeds en geen centje pijn. Je kunt ze toch altijd nog laten trekken als je er last van krijgt????

Breda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:56

Hallo,

Bij mij hebben ze ook ooit geadviseerd om ze te laten verwijderen, om klachten te voorkomen. Ik heb toen gezegd dat ik ze niet wilde verwijderen. (ik was namelijk doodsbang voor de ingreep). Het is je eigen gebid dus mag je er zelf over beslissen.
Ik heb afgelopen jaar heel veel last van mijn verstandskiezen gehad, onsteking na ontsteking en dit deed zoveel pijn dat ik ze heb laten verwijderen. Ik was heel bang voor de ingreep, maar het viel reuze mee. Na alle pijn die ik heb gehad aan die ontstekingen baal ik dat ik ze niet eerder verwijderd heb, maar goed.. toen zag ik er het nut nog niet van in. Die ontstekingen zijn trouwens veel pijnlijker dan de ingreep en de napijn van die ingreep.
Bij sommige mensen brengen de verstandskiezen geen problemen dus ik hoop voor jou ook niet, maar mijn advies is: zodra je er last van krijgt, laten verwijderen.. kan je een hoop ellende schelen.

Succes ermee.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:49

Verstandskies laten trekken bij de tandarts of uit laten snijden bij bv. de kaakchirurg is echt een wereld van verschil.

Mijn geluk was een netjes recht gegroeide verstandskies die getrokken kon worden. Ik moet zeggen, ik was helemaal vol van de zenuwen!

En uiteindelijk duurde het bezoek me 15 minuten. Waarvan 14 voor nog een gaatje vullen, 1 minuut voor het trekken. Ze duwen de kies er dan door druk van bovenaf bij de wortel er zo uit. Het heeft me beslist geen pijn opgeleverd, alleen even een leeg gevoel zo achter in mijn mond.

Ik heb er spijt van dat ik eerder die kies zo lang heb laten zitten. Heeft bij mij andere kiezen zeker in de verdrukking gebracht, eentje is zelfs gebroken daardoor. Die behandeling om dat te fiksen omschrijf ik echt als 10x zo naar. Zelfs gaatjes vullen is in mijn ervaring erger dan die ene verstandkies.

Overweeg ook zeker voor jezelf of je het wel of niet wilt. Zo niet, jouw keuze. Maar wees wel zo eerlijk naar jezelf dat als het echt risico's als verdrukking van overige kiezen met zich meebrengt dat het toch echt een optie is. Succes!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:02

Maar kaakchirurgen doen dit de hele dag door dus die weten heus wel hoe en wat ze moeten doen! Er wordt niet voor niks een Overzichtsfoto van de hele kaak gemaakt om te kijken hoe de verstandskiezen erbij liggen en hoe de zenuw loopt.
Ik zou uit voorzorg gewoon heengaan, dan ben je er maar vanaf en het kan je een hele boel pijn besparen.
Trouwens, die kaakklem zoals jullie dat noemen, dat komt niet veel voor, bij een enkele af en toe!
Op mijn werk wordt er zowieso advies gegeven om ze te laten verwijderen en stuur ze dan ook door naar de kaakchirurg tenzij we het zelf kunnen doen.
Het klinkt natuurlijk eng van oeh.... kaakchirurg, maar het valt reuze mee.
Ik heb eerst de ene kant gedaan, eentje boven en eentje onder en zo toen ook de andere kant.
maar ja, tis nog altijd je eigen beslissing, maar ik zou het enigzins ook zonde vinden als je er later pijn aan krijgt en je ze alsnog moet laten verwijderen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:08

Bij mij zijn alleen wat foto's gemaakt bij de tandarts om te zien of mijn verstandskiezen er recht in lagen, verder geen overzichtsfoto's.
Als ik bij mijn andere 2 verstandskiezen geen last heb en het zit er ook niet scheef oid in dan laat ik het er gewoon in zitten. Maar dat is een keuze voor ieder voor zich.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:19

Ik heb alle 4 mijn verstandskiezen laten trekken. Het zijn gewoon veel zwakkere kiezen en je kan er moeilijk bij met poetsen waardoor je snel gaatjes krijg. In 1 van die kiezen heb ik een flink gat gehad en geloof me dat deed pas pijn!! Voor dat je de verdoving krijg zegt de arts wel wat de mogelijke risico's zijn van de verdoving en natuurlijk schrikt dat af. Maar ja je moet maar gewoon op je arts vertrouwen dat dat goed zal komen. Mij is het allemaal iig 100% meegevallen. Een gewone kies laat ik niet zomaar trekken en wil ik ook dat ze er alle moeite voor doen om die te houden.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:53

Megamutsj; Je hoeft ze er niet altijd bij het ziekenhuis eruit te laten halen. Heb ik met die 2 van mij ook niet gedaan, want de TA die kon ze er gewoon makkelijk uithalen. Maar het verschil bij een TA en bij een KC merk je zeker wel. De verdoving is fijner en de ''behandeling'' ook.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:48

Marieke_K schreef:
Maar ik zou het advies van je tandarts wel opvolgen Lachen

Mijn zus was ook zo: geen pijn, dus waarom er uit? Ook zij dacht dat ze er bij kon met poetsen (ook elektrisch), maar niet dus. Ze ging op een gegeven moment toch wel erg uit haar mond stinken, en wat bleek: de verstandskiezen waren aan het rotten. Hoe het kon? Ze waren wel doorgekomen, maar niet helemaal zoals gewone tanden, daardoor zaten er wat meer tandvlees om heen (ook omdat je ze niet gebruikt met kauwen) en daar waren de bacterien lekker in gaan rotten.. Ik zal je de verdere details besparen.

Ik moet er zelf ook aan geloven: na 26 jaar is er een verstandskies door gekomen; hoe erg ik er ook tegen op zie, ik ga naar de kaakchirurg. Liever een dagje pijn dan een rottende tand in mijn mond.

Dat probleem heb ik dus ook, verstandskiezen die niet helemaal door willen komen. Het gevolg is dus dat ik afgelopen maandag voor de 2e keer sinds eind september bij de tandarts geweest ben om tandvlees weg te laten snijden omdat het ging ontsteken. Ik ben een mietje bij de tandarts, ik schijt werkelijk in mijn broek voor die vent. Maar straks gaan ze er wel uit, nu begrijp ik waarom tandartsen ze liever kwijt dan rijk zijn!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:05

sharoontje schreef:
Megamutsj; Je hoeft ze er niet altijd bij het ziekenhuis eruit te laten halen. Heb ik met die 2 van mij ook niet gedaan, want de TA die kon ze er gewoon makkelijk uithalen. Maar het verschil bij een TA en bij een KC merk je zeker wel. De verdoving is fijner en de ''behandeling'' ook.

Ja het kan ook bij de tandarts inderdaad Ja Maar de meeste doen het niet en verwijzen toch door naar de kaakchirurg

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:55

Wij maken eerst een foto om te zien hoe ze liggen, als de tandarts twijfeld verwijzen we door naar de kaakchirurg.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:03

als verstandskiezen goed in de rij liggen, en je ze goed schoon kunt houden hoeven ze er echt niet uit. wel een nadeel is dat alle tanden de drift hebben om naar het midden te groeien en kunnen de verstandskiezen als het ware een druk gaan geven op de andere tanden waardoor je voortanden over elkaar heen kunnen gaan staan. bv wanneer je een beugel hebt gehad. dat is ook vaak een rede om ze eruit te halen.
verder zijn overal voor en nadelen aan! een kaakchirurg kan heel goed verstandskiezen trekken, al is het zo dat bij de "makkelijke"verstandskiezen de kaakchirurg liever ziet dat de tandarts dit zelf doet. een kaakchirurg is eigenlijk voor de moeilijkere gevallen waarbij ze dwarsliggen en dat soort zaken.
als je nog vragen hebt kun je ze gerust stellen, ik werk 5 jaar als tandartsassistente en weet er toch wel wat van.

succes!

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:22

ik heb toen ik een jaar of 13 was mijn 2 voor melktanden er uit moeten latentrekken en daar boven zaten er nog 2 dus ook nog 2 aan van je vor tanden zeg maar had ik er 3 zitten boven elkaar en dat dan bij je 2 voor tanden
dat was 2 terekken en 2 uit snijden dat was pas een enlende en
want toen ik klaar was ging ik naar buiten met 2 haakjes aan mijn tanden die er hele maal boven zaten
en dat werd door mider van een beugel naar beneden getrokken

dus was toen wel erg bang voor het trekken van mijn verstands kiezen
maar wel blij dat ik het gedaan heb het viel reuze me.
wat ook met 10 min weer buiten

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:43

ik weet dat het makkelijk klinkt als ik zeg dat het reuze meevalt, maar dat is echt waar!

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:49

1 verstandskies komt er doorheen bij me.. De andere 3 is nog geen spoor van... Ik hoorde dat de verdoving veel pijn doet.. Is dat echt zo of valt het mee??