Oké, oké, ik weet het, dat gaat voor de meeste mensen niet op. Ik weet sinds kort dat mijn hoofdpijn van een zeldzame soort is waartegen de zuurstof dus helpt. Maar wat ik er dus mee wil zeggen, is dat het dus heel erg afhangt van het soort hoofdpijn wat je hebt wat dé gouden tip tegen hoofdpijn is. Je hebt 1001 soorten hoofdpijn, en wat tegen het een helpt, kan het ander juist erger maken. Bij spanningshoofdpijn vind ik een warme hittepit in mijn nek erg lekker, maar als ik een cluster heb of migraine dan wil ik dat dus juist absoluut niet.
Zo kunnen pijnstillers veel goeds doen, net als bijvoorbeeld triptanen, maar diezelfde dingen kunnen ook ernstige hoofdpijn veroorzaken.
De enige gouden tip met betrekking tot hoofdpijn is uitzoeken wat voor hoofdpijn het is en, indien mogelijk, waar het door veroorzaakt word. De beste methode daarvoor is eentje die best veel tijd en energie in beslag neemt, en dat is zoals al eerder genoemd is een uitgebreid dagboek bijhouden. Hierin hou je bij hoelaat je gaat slapen, hoe laat je opstaat, hoe je geslapen hebt, wat je eet, drinkt, hoe je je voelt, of je hoofdpijn hebt, en eigenlijk zo'n beetje alles wat je maar kan bedenken wat eventueel van invloed zou kunnen zijn op je hoofdpijn. Veel werk, maar het werkt over het algemeen wel. Zo werd bij mij enkele weken geleden eindelijk na jaren de juiste diagnose gesteld, wat bleek doordat er eindelijk een behandeling is gestart die aanslaat. En mij dus (voor een deel) van mijn gekmakende pijn afhelpt.
Succes!