Bij mij is sinds kort PDS vastgesteld, maar heb er al langer last van. Voornamelijk mega veel naar de plee, soms dagen niet en vaak misselijk. Ik kan slecht tegen frituur en vette dingen, ook suikers, wit brood en melkproducten worden afgeraden (behalve dan yoghurt en karnemelk).
's Ochtends ontbijt ik met volkoren knackebrod, volkoren beschuit of met donkerbruin brood.'
's middags haal ik meestal wat en dat is dan meestal een bruin of volkoren pistolet met brie (kunnen de meeste mensen goed hebben), kaas (wat ook wel eens averechts wil werken) of met niet al te vette vleeswaren
's avonds probeer ik dingen te eten met veel verse groente erin. De ene keer eet ik pasta, de andere keer gewoon groente, vlees en aardappels. Dingen met kip en rijst gaan super! Van de huisarts mag ik ook niet elke avond vlees eten, dus we pakken ook wel eens een stukje vegetarisch vlees en ik moet 1x per week vis proberen te eten.
Qua fruit kun je het beste bananen eten (is me door meerdere artsen aangeraden), maar zowieso is fruit een aanrader. Veel verse producten, niet teveel kant en klaar dingen waar veel van die E-nummers in zitten. Niet te veel suikers nemen, dus ook niet veel snoepen (vind ik erg moeilijk). Niet te zware maaltijden eten, beter om porties verdeeld over de dag te eten. Niet te vet en te pittig eten.
Oja, ik eet regelmatig yoghurt of liga crunch als tussendoortje, want doordat mijn darmen heel hard werken en ik veel naar de wc moet, heb ik ook heel vaak trek.
Wat ik altijd in mn tas heb zitten: pilletjes tegen de diaree, domperidon (pilletjes tegen misselijkheid en maagklachten) en sinds kort op aanraden van een andere PDS "patient" Okugest tabletten van VSM in mn tas zitten, want die schijnen nog beter tegen misselijkheid te werken dan de domperidon.
Succes!