dyscalculie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lindatje

Re: dyscalculie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:05

Ik heb het (volgens mij) ook. Ik heb me er nooit op laten testen omdat school er niks mee zou doen. Ik zou geen extra tijd krijgen bij wiskundetoetsen bijvoorbeeld, en dat had ik hard nodig. Ik moet namelijk, zoals hier al eerder is geschreven, heel hard nadenken als ik getallen moet schrijven. Ik spreek 75 als 57 uit en met schrijven draai ik ook alles om. Ook tel ik nog op mn vingers Haha!. Jammer dan dat mensen dat stom vinden, maar dat is dan maar zo.

Lopen jullie trouwens tegen onbegrip van anderen aan? Als ik vertel dat ik moeite heb met cijfers wordt er vaak om gelachen en van dyscalculie hebben de meeste al helemaal niet gehoord!

Gelukkig doe ik nu een studie met niet zoveel cijfertjes Haha!.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:30

linda heb t zelfde als jij,
werk bij de Mcdonalds en ben blij dat de kassa het meeste reken werk doet Tong uitsteken maar heb afentoe dat ik in paniek raak en het echt ff niet meer weet Tong uitsteken

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:22

Ik heb een tijdje bij de AH achter de kassa gezeten Huilen van het lachen. Ik heb daar zo ver ik weet geen foutje gemaakt, maar moest me wel heel goed concentreren. Ik vond het zo stom om het fout te zeggen Tong uitsteken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:23

lindatje schreef:
Ik heb een tijdje bij de AH achter de kassa gezeten Huilen van het lachen. Ik heb daar zo ver ik weet geen foutje gemaakt, maar moest me wel heel goed concentreren. Ik vond het zo stom om het fout te zeggen Tong uitsteken.

Ik heb ooit heul lang gelee een blauwe maandag bij de Hema gewerkt. Ben van ellende na een kleine week maar gestopt, mijn kasverschil was legendarisch geloof ik...... Haha!

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:27

Haha Haha!.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:39

ik heb gelukkig nooit kas verschil. hooguit afentoe zit er teveel geld in Tong uitsteken
maar als we dan me lade gaan natellen heb ik wel weer problemen met de getallen op te schrijven enz.
maarja als die kassa aangeeft wat ik terug moet geven is het niet zo moeilijk Tong uitsteken

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:46

Dit klinkt mij nou zó bekend in de oren, er is bij mij nooit iets getest of gediagnostiseerd, maar ik heb ook echt problemen met getallen..

Ik ben nooit sterk geweest met rekenen, een telefoonnummer in dubbele cijfers opnoemen snap ik niet, en terugtellen aan de kassa, nou ja, de cassières kunnen me alles wijsmaken!

IK heb een tijdje bij de supermarkt op de bake-off gestaan, daar moesten we met nummers de stickers printen.. Dat ging ALTIJD verkeerd bij mij.. Dan was maisbrood bijvoorbeeld 383, dan las ik gewoon tot 3 keer toe 338 ofzo..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:48

Breghje schreef:
lindatje schreef:

Ik heb ooit heul lang gelee een blauwe maandag bij de Hema gewerkt. Ben van ellende na een kleine week maar gestopt, mijn kasverschil was legendarisch geloof ik...... Haha!

Heb een week bij de buurtsuper gewerkt, was ook zoiets.
De kassa waaraan ik zat was wel al heeeeeel snel populair. Haha! Haha!

Vond het ook vreselijk werk, die man dacht dat ik zou gaan huilen, maar ik voelde me zo opgelucht toen hij mij ontsloeg. Ik vond het banketstaaf om in mijn proeftijd al op te geven.

Dit hele topic is trouwens een feest van herkenning! Haha!

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:48

Haha is dit een CMD/IAM kwaaltje? Huilen van het lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:50

Ik heb ook discalculie in zekere mate nooit getest doe hoe erg ik het heb weet ik iet...

Maar ik heb ook wel eens 250 euro voor een pennetje van 2,50 gevraagd op mijn vroegere werk, de hele kasopmaak verderkeerd opgeteld, en ga zo maar door Huilen van het lachen

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:51

lindatje schreef:
Haha is dit een CMD/IAM kwaaltje? Huilen van het lachen

Begint het wel op te lijken he Knipoog

Gelukkig weinig rekenen op cmd Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:53

Jenkins schreef:
ik heb gelukkig nooit kas verschil. hooguit afentoe zit er teveel geld in Tong uitsteken
maar als we dan me lade gaan natellen heb ik wel weer problemen met de getallen op te schrijven enz.
maarja als die kassa aangeeft wat ik terug moet geven is het niet zo moeilijk Tong uitsteken

Dat was toen nog niet, alles moest echt ouderwets in de handen teruggeteld worden. Een rámp! En dan dachten mensen me te kunnen helpen door geld bij te geven 0.30 ct bv bij 5.30 gulden, dan zag ik het echt niet meer zitten... Nu wel, nu zie ik op de kassa zelf ook wat ik terug moet krijgen en tel mee, maar toen... peeeeeentjes gezweten!! Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:55

En had jij dan ook weleen dat ze ook nog eens gezellig tegen je aankletsten, terwijl jij helemaal in shock met die extra 30 cnt zat? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:56

Ik heb het ook...
Ik ben een intelligente vrouw, met een getest IQ van 122 (dat is incl. de slecht gemaakte wiskunde vragen van de test).
Dat is "begaafd". Absoluut niet dom dus. En toch ben ik een ramp met getallen.

Ik tel nog op m'n vingers. Tafels zijn absoluut onmogelijk om op te zeggen.
Wiskunde was altijd een ramp!
En aan baantjes in een winkel ben ik maar nooit begonnen, want terugtellen is een onmogelijke opgave.

Op de Havo moest ik wiskunde B doen om naar een bepaalde hbo opleiding te kunnen. Dat was een ramp!
Toch uiteindelijk met moeite een 5 kunnen halen. Met veel bij les en veel extra werk.

Toch is er best goed mee te leven, ook in het zakenleven.
Ik heb gewoon altijd een rekenmachine op zak. En als ik dingen moet afrekenen of een berekening moet maken voor klanten. Dan zorg ik dat ik die berekening van te voren al klaar heb, zodat ik op de dag zelf niet met gekke cijfers hoef te rommelen. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:59

ik heb het ook, ik kwam op een niveau 4 mbo opleiding en toen werd ik eindelijk getest! ik had het! ik reken op het niveau van groep 5, wat was ik blij toen uit die test kwam dat ik het had, heb jaaaarenlang gehuild omdat ik het echt niet kon ook bijv met telefoonummers veel mensen spreken nummers zo uit 010- vierhonderdrieeveertig en dat snap ik ook niet

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:03

Het zou al veel schelen als ze gewoon de cijfers opzeiden zoals in het engels. Veel logischer.

En ik ben helemaal blij dat ik niet in het frans heb leren tellen, dan was ik nóg dommer geweest. Clown

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:06

Nou, ik moet zeggen, getallen in het frans, of engels of spaans vind ik echt veel logischer! Je leest van links naar rechts, dus is het veel makkelijker om ook getallen van links naar rechts oplezen!
twenty-one is toch veel logischer dan EEN en twintig Tong uitsteken

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:06

inderdaad hahaha

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:10

je hebt helemaal gelijk nani Tong uitsteken
heb ook vaak moeite met het zeggen van mijn geboorte datum of huisnummers enz.
dan vraagt bijv een bedrijf ofzo naar je geb datum en dan moet ik echt goed nadenken.. dan kijkt me vriend me aan en begint te lachen en zegt hij het maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:16

Ja inderdaad! Ik word ook altijd knettergek als mensen hun telefoon nummer opnoemen met dubbele getallen. Dan schrijf ik vaak het verkeerde nummer op.
Als ze getal voor getal opnoemen is het meestal geen probleem.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:18

Ik doe meestal, als mensen hun telefoonnummer zo opnoemen, expres herhalen in enkele getallen. De eerste is dan even denkwerk *zesenvijftig, is dat nou 65 of 56???* maar daarna nemen ze het meestal over en gaan ze verder in enkele getallen! Mijn vriend noemt zijn telefoonnummer in driedubbele getallen, nog erger!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:19

met getal voor getal gaat het ook wel en geboorte datums idd, ik ben geboren op 11 juni 1987 dat is dus 11-6-87 maar de 6 en de 11 haal ik altijd door elkaar

en wat heb ik me altijd dom gevoeld zeg! zelfs op de basisschool dat leraren zo kwaad op me werden omdat het me niet lukte! en ik moest net zolang blijven zitten tot ik een sommetje goedhad

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:31

breezy302 schreef:
omdat ik het echt niet kon ook bijv met telefoonummers veel mensen spreken nummers zo uit 010- vierhonderdrieeveertig en dat snap ik ook niet

haha. daar kan ik ook niets mee. Komen ze aanzetten met hun vijfenveertig-drieenzestig etc. maak ik er een heel ander telefoonnr. van. Hier dus ook een getallenverwisslaar. Rekenen met een rekenmachine gaat standaard mis omdat ik de nummer te vaak omdraai. Hoofdrekenen is een drama en digitale klok kijken ook als het snel moet. Ik heb altijd 4en gehaald voor wiskunde, mijn leraar heeft me in de kantine publiekelijk belachelijk gemaakt dat ik wiskunde als extra vak koos op de middelbare school, waarbij ik droog opmerkte dat ik er rustig een 4 voor mocht halen op het examen zonder te zakken. Heb uiteindelijk een exacte opleiding gedaan met veel wis en natuurkunde die me wel steeds iets beter afgingen. Blijkbaar kun je er toch handiger in worden als je het veel doet. Je verleert het daarna echter weer net zo snel want ik voel me nu weer een domme kleuter met getallen.
Ik heb veroedelijk ook een lichte mate van dyslectie aangezien ik in texten ook vaak letters door de war gooi en stukken woord vergeet op te schrijven, maar heb het nooit laten testen. Het was vooral duidelijk met bijv. duits. Ik stond altijd een hoog cijfer voor mijn Duits todat het ellendige brief tentamen kwam en ik weer een 2 scoorde.
Als ik het terug kreeg bleken er altijd hele stukken te missen waarvan ik zeker wist dat ik ze wel geschreven had (in mijn hoofd blijkbaar).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 14:32

NaNi schreef:
Nou, ik moet zeggen, getallen in het frans, of engels of spaans vind ik echt veel logischer! Je leest van links naar rechts, dus is het veel makkelijker om ook getallen van links naar rechts oplezen!
twenty-one is toch veel logischer dan EEN en twintig Tong uitsteken

tellen in het frans logischer? Clown want doen die? 2x 20 en dan + 11? en dat is dan geloof ik 91 Clown nee wacht... of is dat 41? gosh.. dit bedoel ik nu... ik weet niet eens of 2x 20 het zelfde is als 20 +20.. nee hé? *pakt rekenmachine* oke, 2x 20 is dus wél 40 Bloos maar ze doen in ieder geval iets heel geks met hun getallen 80 en 90 etc. (de fransen dus) nederlands tellen vind ik ook moeilijk hoor (vanmorgen vroeg ik nog 32 hoe schrijf je dat?)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:39

randalinpony schreef:
En had jij dan ook weleen dat ze ook nog eens gezellig tegen je aankletsten, terwijl jij helemaal in shock met die extra 30 cnt zat? Tong uitsteken

Idd. Zat ik me af te vragen waar dat in vredesnaam voor was, bleven ze lekker kletsen en ik zat daar....kop als een biet uiteraard..