Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:De invloed van alcohol op de hersenen
Alcohol wordt via de maag doorgegeven aan de dunne darm waar het in het bloed wordt opgenomen. Via het bloed verspreidt de alcohol zich over het gehele lichaamsvocht. Aangezien er in de hersenen veel vocht is (hersenvocht) en er veel bloedvaten aanwezig zijn, komt veel alcohol ook in de hersenen terecht.
Alcohol is een stof die verdovend werkt op het centrale zenuwstelsel (verdovend middel). Het wordt steeds duidelijker dat dit effect wordt veroorzaakt omdat alcohol de neurotransmitteroverdracht in de zenuwcellen beïnvloedt. Alcohol wordt door het gehele membraan van de zenuwcel opgenomen; waardoor het de neurochemische reacties in de cel beïnvloedt .
Neurochemische reacties in de zenuwcellen kunnen op de volgende manieren door alcohol of andere drugs worden beïnvloed:
1. Neurotransmitter synthese. De synthese of de aanmaak van neurotransmitter in de cel kan worden verhoogd of verlaagd worden.
2. Neurotransmitter afgifte. De afgifte van neurotransmitter in de synaptische spleet kan worden bevorderd of geremd.
3. Neurotransmitter opname. De opname door de postsynaptische zenuwcel kan worden bevorderd of geremd.
4. Alcohol of drugs kunnen de receptoren activeren die normaal gesproken alleen door de neurotransmitter worden geactiveerd.
In het algemeen kunnen we zeggen dat alcohol de werking van de neurotransmitters ernstig verstoort. Hoewel het proces nog niet helemaal duidelijk is en de kennis op de dit gebied zich steeds verder uitbreidt, wordt uit onderzoek steeds duidelijker dat alcohol kan leiden tot een verhoogde opname van GABA, een onderdrukkende neurotransmitter waardoor de neuronen minder geneigd zijn om prikkels door te geven. Alcohol blijkt ook de stimulerende neurotransmitter glutamaat te onderdrukken; ook dit heeft als effect dat de prikkeloverdracht tussen de zenuwcellen wordt geremd. De activatie van GABA en de onderdrukking van glutamaat speelt zich af in het celmembraan van de zenuwcel. In de synaps beïnvloedt alcohol het niveau van dopamine, serotonine en noradrenaline.
Een zeer hoge concentratie alcohol in de hersenen kan zelfs leiden tot de dood, omdat het deel van de hersenen dat de ademhaling regelt geen signalen meer uitzendt om te ademen. De persoon raakt in coma en overlijdt .
Op http://www.dekaterkomtlater.nl kun je een filmpje zien over de werking van alcohol in de hersenen.
Citaat:Serotonine:
Serotonine (5-hydroxytryptamine, 5-HT) komt voor bij mensen, dieren en planten evenals aan serotonine verwante stoffen. Van alle chemische neurotransmitters heeft serotononie bij behandeling het grootste aandeel. Serotonine wordt gebruikt bij de behandeling van onrust, depressie, obsessieve compulsieve stoornissen, schizofrenie, beroerte, vetzucht, pijn hoge bloeddruk, stoornissen in de bloedsomloop, migraine en misselijkheid. De ontspannende en relaxerende neurotransmitter serotonine speelt een belangrijke rol bij het in en doorslapen Een belangrijke factor in het begrijpen van de rol van serotonine bij al deze stoornissen is een grotere kennis van de rol die verschillende receptor-subtypes spelen.
Serotonine werd voor het eerst van bloed geïsoleerd in 1948 door Page. Hierna ontdekte men dat deze stof ook voorkwam in het centrale zenuwstelsel, de darmwand (waar het gerelateerd lijkt aan verhoogde activiteit van maag en darmen) en de bloedvaten (grote bloedvaten lijken hierdoor samen te trekken.) Zoals bij de meeste neurotransmitters bleek ook serotonine over een relatied simpele structuur te beschikken. De farmacologische eigenschappen bleken echter complex.
De effecten op het centrale zenuwstelsel zijn het meest bestudeerd. De functies van Serotonine zijn talrijk: controle over eetlust, slaap geheugen en leren, temperatuur regulatie, stemming, gedrag(sexualiteit en hallucinogeen gedrag), hart en bloedvaten, spierspanning, klierregulatie en depressie. Verder schijnt serotonine een belangrijke rol te spelen in het evenwicht van de bloedplaatjes, de beweeglijkheid van het maag-darmkanaal en bij de carcinogene tumor afscheiding.
Wanneer men bedenkt dat de gemiddelde mens slechts over ongeveer 10 mg serotonine beschikt zijn de farmacologische en psychologische effecten enorm.
Chemische neurotransmitters zoals serotonine functioneren als overdrachtsstoffen die de hersenen gebruiken om onderling signalen uit te wisselen. Dit gebeurt door een interactie met een geschikte receptor. Ze worden gemaakt in de zenuwcellen en opgeslagen in kleine blaasjes in de uiteinden van bepaalde zenuwvezels. Na een zenuwimpuls komen ze vrij in de synapsspleet waar ze in interactie komen met verschillende postsynaptische receptoren.
De akties van 5=HT worden beëindigd door drie belangrijke mechanismen, diffusie, metabolisme en opname terug in de synaptische spleet. 1. De synthese of vermindering van 5-HT wordt bevorderd door voorlopers. De opslag van 5-HT kan geblokkeerd of bevorderd worden evenals het vrijkomen van 5-HT in de synapsspleet. In de synapsspleet kan 5-HT een interaktie aangaan met sommige receptoren en door andere receptoren juist tot een verminderde aktie gebracht worden. Wanneer 5-HT geen interactie aan gaat kan het opnieuw door de zenuw geabsorbeerd worden of voor een gedeelte niet geabsorbeerd. Dit gedeelte wordt gemetaboliseerd.
abbeltje schreef:Sorry, maar ik vind dit een erg makkelijke reactie...Ok.... ik heb het hele topic gelezen..... En tja, ik heb met je te doen... Maar ik wil ook wel even iets kwijt.... Het komt misschien agressief over, maar ik kan hier niet zo goed tegen namelijk....
STOP MET JE ZELFMEDELIJDEN!!!! HET KLINKT HARD EN DAT IS HET OOK, HELAAS MEID, HET LEVEN IS NU EENMAAL NIET ALTIJD EEN FEESTJE.
EN JIJ BENT DE ENIGE, MAAR DAN OOK ECHT DE ENIGE DIE ER WAT AAN KAN VERANDEREN. KIJK EENS OM JE HEEN ER ZIJN ZOVEEL MENSEN DIE HET MINDER HEBBEN DAN JIJ! MENSEN DIE ALLES WILLEN GEVEN VOOR HUN LEVEN MAAR DIE KANS NIET KRIJGEN.
KNOK VOOR JEZELF EN GEEF JEZELF EEN SCHOP ONDER JE KONT! JIJ BENT DEGENE DIE DE FLES PAKT, DUS JIJ BENT OOK DE GENE DIE HEM MOET LATEN STAAN.
JE ZULT VAST WEL EEN REDEN HEBBEN GEHAD WAAROM JE BENT BEGONNEN, IS DIE REDEN ER NOG, ZORG DAN DAT DIE VERDWIJNT, KIES VOOR JEZELF EN DUS VOOR STOPPEN MET DRINKEN!
ZET JE BEIDEN SCHOUDERS ER ONDER EN KLIM UIT DAT DIEPE DAL, VAL DUIZEND KEER, MAAR STA OP, EN KLIM WEER OMHOOG. OF DIT IS MET BEHULP VAN MEDICIJNEN, HULPVERLENERS OF WAT DAN OOK, DAT IS NIET BELANGRIJK, MAAR JIJ MOET HET DOEN EN NIEMAND ANDERS!
Nogmaals ik weet dat dit hard klinkt, maar zo denk ik er echt over. En ik zeg dit niet omdat mijn leven altijd zo rooskleurig is verlopen en geen hobbels heb ondervonden, ik heb de psychiatrie van héél dichtbij meegemaakt en ik begrijp echt dat je door allerlei oorzaken hier terecht kunt komen. Alleen weet ik ook uit ervaring dat jij de enige bent die er voor kunt zorgen dat je er uit komt en er uit blijft!
Een oprecht succes voor de weg die je nog te gaan heb, het zal niet makkelijk zijn.
abbeltje schreef:Ok.... ik heb het hele topic gelezen..... En tja, ik heb met je te doen... Maar ik wil ook wel even iets kwijt.... Het komt misschien agressief over, maar ik kan hier niet zo goed tegen namelijk....
STOP MET JE ZELFMEDELIJDEN!!!! HET KLINKT HARD EN DAT IS HET OOK, HELAAS MEID, HET LEVEN IS NU EENMAAL NIET ALTIJD EEN FEESTJE.
EN JIJ BENT DE ENIGE, MAAR DAN OOK ECHT DE ENIGE DIE ER WAT AAN KAN VERANDEREN. KIJK EENS OM JE HEEN ER ZIJN ZOVEEL MENSEN DIE HET MINDER HEBBEN DAN JIJ! MENSEN DIE ALLES WILLEN GEVEN VOOR HUN LEVEN MAAR DIE KANS NIET KRIJGEN.
KNOK VOOR JEZELF EN GEEF JEZELF EEN SCHOP ONDER JE KONT! JIJ BENT DEGENE DIE DE FLES PAKT, DUS JIJ BENT OOK DE GENE DIE HEM MOET LATEN STAAN.
JE ZULT VAST WEL EEN REDEN HEBBEN GEHAD WAAROM JE BENT BEGONNEN, IS DIE REDEN ER NOG, ZORG DAN DAT DIE VERDWIJNT, KIES VOOR JEZELF EN DUS VOOR STOPPEN MET DRINKEN!
ZET JE BEIDEN SCHOUDERS ER ONDER EN KLIM UIT DAT DIEPE DAL, VAL DUIZEND KEER, MAAR STA OP, EN KLIM WEER OMHOOG. OF DIT IS MET BEHULP VAN MEDICIJNEN, HULPVERLENERS OF WAT DAN OOK, DAT IS NIET BELANGRIJK, MAAR JIJ MOET HET DOEN EN NIEMAND ANDERS!
Nogmaals ik weet dat dit hard klinkt, maar zo denk ik er echt over. En ik zeg dit niet omdat mijn leven altijd zo rooskleurig is verlopen en geen hobbels heb ondervonden, ik heb de psychiatrie van héél dichtbij meegemaakt en ik begrijp echt dat je door allerlei oorzaken hier terecht kunt komen. Alleen weet ik ook uit ervaring dat jij de enige bent die er voor kunt zorgen dat je er uit komt en er uit blijft!
Een oprecht succes voor de weg die je nog te gaan heb, het zal niet makkelijk zijn.
. Elke keer dat ik bokt opende dat ik zag je hebt 2 nieuwe berichten......hahaha.... wat hebben we heen en weer gepb-t.
** 
abbeltje schreef:Ok.... ik heb het hele topic gelezen..... En tja, ik heb met je te doen... Maar ik wil ook wel even iets kwijt.... Het komt misschien agressief over, maar ik kan hier niet zo goed tegen namelijk....

Ik vind het vrij moeilijk om op elke PB te reageren... 
.